Brazil

Besuch im Theater Alice im Wunderland

February 24 in Brazil ⋅ ⛅ 31 °C

Am Abend haben wir uns dann noch das Ballett "Alice im Wunderland", im berühmten Teatro Amazonas angeschaut. Was für eine wunderschöööne Vorstellung mit großen und ganz kleinen Künstlern...
      Um 22:30 zurück im Hotel... komplett kaputt, aber überglücklich ❤️❤️❤️Read more

October 29, 2023 in Brazil ⋅ ⛅ 37 °C

Am Freitag haben wir die wichtigsten Sehenswürdigkeiten von Manaus angeschaut: Wir machten eine Führung im Opernhaus von Manaus mit und besichtigten die Kirche Paróquia de São Sebastiãn. Am Nachmittag gings mit unserer Wäsche per Taxi ins Einkaufszentrum. Bis wir die Wäsche abholen konnten, genehmigten wir uns ein gepflegtes Oje de Agua in einem argentinischen Restaurant. Wahrscheinlich haben wir dort einen "Käfer" eingefangen, der uns die letzten 2 Tage ziemlich lahm legte. Bei Temperaturen bei knapp 40° und Rauch in der Luft wären sowieso keine längeren Aktivitäten draussen angesagt gewesen. Heute begnügten wir uns mit einem Spaziergang zum Hafen von Manaus.Read more

January 14 in Brazil ⋅ ☁️ 25 °C

Manaus is the largest city in the state of Amazonas and where the Amazon River (brown) and Rio Negro (black) merge.
      マナウス市はアマゾナス州の最大の都市でアマゾン川(茶色)とリオネグロ(黒) が合流する場所です。

REISESTART MIT HINDERNISSEN

August 17, 2023 in Brazil ⋅ ☁️ 33 °C

10 Minuten bevor wir das Haus verlassen wollten hat uns Lufthansa per SMS informiert das der Flug von Basel gehandelt sei. Der Roboter im angegebenen Link hat dann als Alternative so gebucht,dass wir per Zug nach Zürich fahren und von dort Am nächsten Morgen via Franfurt nach Sao Paulo fliegen sollten.(1Tag Verspätung) nach langen Telefonaten wurde dann umgebucht via Zürich amm Abend.Das hätte nicht geklappt,vil zu spät. Jasmin hat sich dann so eingesetzt,das wir schlussendlich mit Swiss fliegen konnten. Wegen der späteren Ankunft in Sao Paulo wurde es dort extrem knapp mit dem Umsteigen.Wir haben den Flug nach Manaus in letzter Minute erreicht und haben die letzten 4 Stunden der Reise geschafft.In Manaus wurden wir von Lucia, unserem Gude abgeholt.Zuerst haben wir dann sehr fein gegessen.Danach eine erste Stadtbesichtigung inklusive Opernhaus. Im Hotel eingecheckt um 14.39h. ENDLICH duschen und Schlafen nach über 24Std.Reise.Read more

Porão do Alemão Amazonas / Manaus

November 29, 2023 in Brazil ⋅ ☁️ 31 °C

also letzte Show
      welcom to the Jungle
      ne etwas grössere Kleipe
      Hausjungs haben sich finally nochmal komplett die karten gelegt
      am ende ne krasse erfahrungs sammel tour / keiner kann nach soner rutsche noch irgenwas erzählen
      danke schön band und krew
      we did it
      ab aus 37 grad nach -4

October 26, 2023 in Brazil ⋅ ☁️ 35 °C

Die letzten 2 Tage verbrachten wir mehrheitlich auf dem Rio Negro. Gestern machten wir einen Ausflug auf einem typischen Amazonas-Schiff in einer kleinen Gruppe. Wir konnten im Rio Negro mit pinken und grauen Delfinen schwimmen, eine Rangerstation besuchen und einen gediegenen Lunch mit Amazonas-Fisch geniessen. Nach dem ganzen "Stress" ruhten wir uns auf der Rückfahrt in den Hängematten aus.
      Heute Morgen ab 05.00 Uhr stand der Sunrise mit vielen Wolken auf dem Programm.
      Geplant war ab heute eine Segeltour auf dem Amazonas, die leider wegen dem zu niedrigen Wasserstand abgesagt wurde! Darum "hängen" wir die nächsten 3 Tage in Manaus fest.

Manaus - Dag 3

May 22, 2023 in Brazil ⋅ ⛅ 32 °C

Gisteravond was er een Braziliaan aangekomen in het hostel, en vanochtend heeft hij me wat regionale lekkernijen laten zien die hij had gekocht. Één ervan waren de zaden van een bepaalde vrucht (ben de naam vergeten...) die samengeperst worden en verkocht worden in een klein zakje. Het leek erg weinig, maar blijkbaar is het zo sterk spul dat je maar een heel klein beetje per keer op eet (hij vergeleek het met koffie. De andere was een gedroogde tong van een grote vis die in de Amazone zwemt. Mensen hier schrapen stukjes van de tong af en doen het in hun drinken, wat blijkbaar lekker is. Ik heb het niet gehad, maar het klinkt niet direct erg smakelijk.

Na deze nieuwe kennis ben ik naar de twee markten van Manaus, die vlakbij elkaar liggen. Ik heb nog gezocht naar de twee delicatessen, maar ik heb ze niet kunnen vinden. De ene markt, Mercado Municipal Adolpho Lisboa, is de bekendste vanwege het uiterlijk, maar is een heel toeristische markt geworden. Er zijn vooral heel veel souvenirs en kleine restaurantjes, en de delen waar het vlees, de vis en de groenten werden verkocht waren nagenoeg leeg.

De Feira Manaus Moderna daarentegen, is de markt waar alles nog mooi in leven is. Er was een enorme visafdeling met allerlei formaten vis en vooral ook veel fruit, waarvan ik wat heb ingeslagen voor de boot morgen. Veel leuker dan de andere markt!

Smiddags was ik van plan het Teatro Amazonas te bezoeken (er zijn tours binnen in het theater). Het was mijn vreselijk geweldige plan om dit voor de laatste dag te bewaren, wat de enige dag in de week bleek te zijn dat hij was gesloten. Heb ik weer slim geregeld! Maar gelukkig was de buitenkant ook mooi genoeg om er toch van te kunnen genieten. Het theater is in de rubber tijd gebouwd en is door Vogue uitgeroepen tot één van de mooiste operahuizen ter wereld!

Manaus - Dag 2

May 21, 2023 in Brazil ⋅ ☀️ 35 °C

Na een lange nacht ging ik sochtends opzoek naar ontbijt. Het is zondag, dus zo makkelijk was dat nog niet. Ik kwam terecht bij een cafeetje van een aardige vrouw die vroeg of ik hier ook een tour ging doen. Nadat ik zei dat ik het niet van plan was, legde ze uit hoe mooi het is en dat ze wel een mannetje kende. Na duidelijk gemaakt te hebben dat het niet hoefde, had ik de beste man toch opeens aan de telefoon en zat hij tien minuten naast me aan de koffie.

Na lange verhalen over zowel de omgeving als zijn leven (hij werkte ook voor Djoser), kwam hij op het punt om me een tour te verkopen. Eerst begon hij over een ééndaagse tour, die veel te toeristisch klonk en ik als antwoord maar zei dat ik er wel over na zou denken. Hij voelde z'n verlies waarschijnlijk aankomen, en nam me mee naar z'n kantoor verderop om me een tweedaagse tour te laten zien (uiteraard voor een speciale studentenprijs, anderen betaalden wel 3 keer meer!! Gelul, maar goed). Ik ging mee en de tour klonk eigenlijk best goed, maar was heel vergelijkbaar met de tour in Rurrenabaque, maar dan veel minder goed ingedeeld en duurder. Toen haalde hij z'n boekje tevoorschijn en vroeg "dus welke wil je doen?" Opeens was ik van een rustig ontbijtje naar het boeken van een tour gekomen, wat ik uiteindelijk niet heb gedaan.

Manaus was vandaag heel erg stil en leeg (ook al heeft het meer dan 2 miljoen inwoners, en dat midden in de Amazone!), behalve dat er nog een zondagmarkt was. Na die bezocht te hebben, ben ik wat door de stad gaan lopen, heb ik m'n ticket voor de boot gekocht, ben ik naar een wijk wat buiten het centrum geweest, en heb ik een tourtje gemaakt met de stadsbussen! Het is veel te warm om lange afstanden door de stad te lopen (en daarnaast is ook niet alles even interessant), dus heb vanuit de bus de rest van de stad gezien.

Manaus - Dag 1

May 20, 2023 in Brazil ⋅ ☀️ 36 °C

Na nog langs een enorme soja verwerkingsfabriek te zijn gevaren, kwamen we uiteindelijk vanochtend om 8:00, na 65 uur varen, aan in Manaus. Er werden vele handen geschud en afscheid genomen, en uiteindelijk stond in samen met mijn drie buurmannen te wachten op vervoer bij de uitgang van de haven 🙃 Carlos werd opgehaald door zijn vrouw en was zo aardig om langs mijn hostel te rijden en me af te zetten!

Het hostel, de oudste en bekendste van Manaus, was verrassend stil. Naast mij was er alleen een familie, een Braziliaans echtpaar en een man met een gebroken voet. Voordeel is wel dat ik de hele kamer voor me alleen heb! De rest van de dag heb ik het rustig aan gedaan. Smiddags ben ik nog naar het Palácio Rio Negro geweest, een paleis vlakbij het hostel en dat de komende dagen dicht zal zijn.

Palácio Rio Negro is in 1903 gebouwd door de Duitse Karl Waldemar Scholz, ook wel de "Rubber Baron" genoemd. In deze jaren was de staat Amazonas erg rijk geworden door de rubberproductie, en deze man liet dus een eigen paleis bouwen, toen heette het nog "The Scholz Palace". Nadat een aantal jaren de rubberindustrie in de regio instortte en WO1 uitbrak, ging Karl terug naar Duitsland en kocht de gouverneur het paleis in 1918. Hij noemde het Palácio Rio Negro en het paleis werd de zetel van de regering in de staat Amazonas, al stopte de gouverneur er in 1959 wel met wonen. Sinds 1995 is het paleis een klein museum en worden er bijeenkomsten gehouden.

Aan het eind van de middag heb ik een bus genomen naar een self service lavandería om de was te doen en tijdens het wachten door de buurt te lopen. En uiteraard het hoogtepunt van de dag, met vier mensen op een rijtje naar draaiende wasmachine turen!

Crashing the literature festival

April 20, 2023 in Brazil ⋅ ☁️ 28 °C

Auf der Suche nach einem netten Lokal für das Abendessen am Donnerstag landeten wir im Casa da Pamonha, einem vegetarisch-veganen Restaurant mit sehr leckeren Speisen. Zusätzlich gab es dort eine Veranstaltung zum Amazonas-Literaturfestival mit Musik, Reden und künstlerischen Vorträgen. Sogar das Fernsehen war da! Danach schlenderten wir durch die abendliche Stadt zurück zum Hotel.Read more

Manaus, Манаўс, Manaos, מנאוס, MAO, マナウス, Манаус, 马瑙斯