China
Pingyao County

April 23, 2017 in China ⋅ ☀️ 23 °C

Met de trein arriveren we in Pingyao en de bus brengt ons tot dichtbij een van de stadspoorten. Pingyao is een heel oud stadje waar je de oude Chinese sfeer kunt ervaren. Pingyao is de best bewaard gebleven omwalde stad van China en ongeveer 2700 jaar! oud. Pingyao was het financiële centrum van China in de late Qing Dynastie (19e eeuw). De meeste van deze stadjes zijn in de tijd van Mao afgebroken omdat er geen waarde meer werd gehecht aan zaken als cultuur, historie en erfgoed. Deze stad is echter perfect bewaard gebleven en hoewel erg toeristisch, een hele fijne plek om rond te wandelen en ontelbare foto's te maken. Vooral 's avond, als de lampionnen aan gaan en een groot deel van de toeristen weg is, is het prachtig. Ook buiten de stadsmuren is het aan het begin van de avond is het leuk, want er zijn overal vliegers. We slapen in een kleine homestay in een eigen kamertje waar we ons verblijf maar blijven verlengen (one more night? Yes, one more night). Als we niet aan het rondwandelen, winkelen (zo'n zwaar leven) of eten (zooo lekker dat eten hier!) zijn, dan zijn we op onze kamer de reis naar Japan aan het voorbereiden. Het winkelen kan alleen lastig zijn want pinnen dat ging dus niet, want in het hele stadje (toeristisch als het is!!) bleek geen automaat te vinden... zelfs buiten de stad, waar wel een bank was, konden we niet terecht met onze pasjes. Na 2 dagen brinta eten op onze kamer stond corné op het punt een treinrit te maken naar de volgende stad (2 uur reizen) om daar zijn geluk te beproeven, toen we er achter kwamen dat er mogelijk nòg een automaat was buiten de stad. Het stond op wikipedia...(ja echt!) en Corne ging op pad en warempel, het bleek te kloppen EN de automaat lustte onze pasjes! Halleluja er is weer geld!! Na een heerlijk diner verlaten we de stad op naar Bejing.Read more

May 8, 2016 in China ⋅ ☀️ 17 °C

Goedemorgen, vandaag reizen we verder, eerst de Maglevlijn trein. Deze zou in topsnelheid en op papier 900 km halen, in werkelijkheid 450 km maar omdat we maar 35 km ver moeten zal hij de snelheid van 431 km/u halen. Men wou dit prestige project uitbreiden naar andere streken maar de kostprijs en onderhoud is zo hoog dat het 250 jaar duurt eer er echt winst zou gemaakt worden. Men heeft dan maar besloten de hogesnelheidstrein verder uit te bouwen tussen de grote steden. Op 8' waren we 35 km verder. Eest een veiligheidscontrole aan de trein en daarna in de luchthaven die nog strenger is!
      We vliegen 1,55u naar Taiyuan, op het vliegtuig werd ons lunch geserveerd. Volgens Jacques niet te vreten maar buiten de rijst was de varkensragout eetbaar en het broodje met boter ook, de koekjes en chocolade houden wij bij voor later gebruik. Na het ophalen van onze bagage en de gelegenheid om enkele items die niet in de handbagage mochten te recupereren worden de grote valiezen in de bus bijgehouden tot morgenavond. Blijkbaar is ons hotel in de oude stad Pingyao niet bereikbaar met de bus!
      Het zonnetje schijnt door de sluierwolken, temperatuur 25° en dat is genoeg want in't zonnetje is het altijd warmer!
      1,35 miljard inwoners telt China, onderweg kregen we de uitleg van Jacques over de 1 kindpolitiek die onlangs de 2 kindpolitiek geworden is. Ook de indeling van de staat in 25 provincies enkele zelfstandige regionen en steden die afzonderlijk mogen beslissen werden ons uitgelegd. Maar ik vrees dat velen dan al in slaap waren!
      We reden door een gecultiveerd landschap van vnl fruitbomen of struiken, kleine aarbeiplantjes(?) en velden, weinig of geen gewoon groen.
      Af en toe stukjes bos (populieren?) maar wel selectief aangeplant. Af en toe zag ik iemand op een veld maar dat was zelden. Zondag is hier ook rustdag denk ik.
      In Pingyao aankomen na 2u rijden was een hele belevenis, mer minimum bagage op kleine wagentjes waar je met 8 in kan, z'on soort grote golfwagentjes. Dan 150 m vóór 't hotel afstappen en de rest tevoet. Echt wel oud-oud Pingyao!
      De streek rond Taiyuan was vroeger één van de welvarendste van het rijk. Deze commerciële scharnier tussen Centraal-China en de stammen uit het noorden heeft bijzondere architecturale wonderen opgeleverd zoals Pingyao, erkend als Unesco-werelderfgoed. Je bent hier echt ondergedompeld in het China van eeuwen geleden.
      De sleutel is deze keer een gewone sleutel van een hangslot maar binnen is alles heel modern, met regendouche en elektrische waterkokertje in oude Chinese theepotstijl. Het bed is heel hard een houten geraamte met futon op schat ik. Zo slapen de chinezen graag voor ons zal het wennen worden.
      We krijgen een half uurtje om ons te verfrissen en dan gaan we een bank bezoeken waar Jacques het financiële reilen en zeilen van het oude China uitlegt.
      Zeer intressant, ik dacht dat de Italianen het banksysteem van papieren geld en tegoedpapier (cheques) hadden uitgevonden maar blijkbaar zou dit hier in Pingyao zijn ingevoerd wegens de gevaren van de zijderoute. Achteraf viel,mij weer in dat het naar Italië gebracht was door Marco Polo die door China gereisd was!
      Rond 17,30u kregen we de laatste tips om restaurants op westerse wijze te vinden, wij gingen echter weeral onze eigen weg en stapten een plaatselijk ramen bar& resto binnen.
      Daarna nog helemaal naar de South gate en door de kleine straatjes terug naar ons hotel, de verlichting met rode lantaarntjes was feeëriek.

Morning in Pingyao

November 8, 2017 in China ⋅ 🌬 20 °C

As the hotel is quiet we locked our outer door and left the inner door ajar... So a bit coolerlast night - hurrah. It is another clear sunny day and the Chinese music sound track is playing around the hotel courtyards. Breakfast was very interesting - undiluted orange cordial (with extra sugar if you needed it) no water anywhere, otherwise black tea and hot milk or coffee. A mix of European and Chinese dishes, the European included a sweetish spam like substance. Even the white bread was sweetened. Salted roasted peanuts were good though. Looking forward to seeing inside more of these courtyards and buildings today along with a walk around the walls.Read more

Wang Residentie en vrij in Pingyao

May 9, 2016 in China ⋅ 🌙 12 °C

Heel stille en rustige nacht, hier is geen lawaai uit andere kamers hoorbaar alleen als in de patio iemand luidruchtig binnenkwam stoorde dat even maar dat was maar één keer.
      Het bed is voor onze normen wel te hard dat voel ik aan mijn schouder die voor de eerste keer pijn doet.
      Vandaag wordt er 29° voorspeld dus gisteren goed gegokt met de kledij die we in onze handbagage staken!
      Ontbijt om half acht vandaag want we blijven in Pingyao tot vanavond, dus mocht het wat later zijn. 'T was wel Chinees dus vergeet ham en kaas en vraag drie keer naar boter en confituur!
      We wandelen rustig naar de parking buiten de muren, alles is nog rustig en de winkeltjes laden hun waren op de stelling om de dagtoeristen te ontvangen.
      Ondertussen rijden we naar het huis van de Wang familie, de stamvader is begonnen in toffu en later uitgebreid met soja en andere goed opbregende etenswaren. En deze bijna stad is het resultaat na jaren. Begonnen in 1786 is deze residentie uitgegroeid tot 3 binnenkoeren met het volume van 428m2. Het was ongelooflijk hoe deze residentie's ingedeeld werden want in China zijn er meerdere residenties zeker in de (vroeger) rijkere gebieden. En de verborgen bedoelingen die achter de trappen, de deuren en de ornamenten zit het is een studie op zichzelf. Bredere deuren voor de oudste, lager trappen zodat de bedienden niet hoger kwamen dan hun meerderen. Als je 50 wordt stenen perziken aan de deur omdat je een lang leven hebt, want die blijven langer ongerimpeld (maar daarna zijn ze wel rapper rot!)
      Toen we buiten kwamen stond er een verkoper van perziken en abrikozen, ja daar kon ik natuurlijk niet aan weerstaan, temeer dat deze oudere man nog in maopak was en met een koperen hangweegschaal. Maar mijne fotograaf was er niet bij dus geen foto!?
      Met als gevolg dat ik de groep kwijt was gelukkig wist ik dat ze aan de hoek van de parking gereserveerd hadden om te lunchen. Één probleem er waren wel 3 restaurants, dus waar waren ze binnengegaan. Ik hoorde Jacques in mijn oortje dus ver waren ze niet. Ik hoorde Dirk vragen of Jacques mij nog gezien had vermits ik vanachter liep, gelukkig kwam Daniëlle toen buiten een foto nemen en mijn probleem was opgelost.
      In deze streek is het eten lekkerder of wij zijn de Chinese keuken meer gewoon want het eten smaakte goed.
      Op de terugweg naar Pingyao werd de Chinese zodiak uitgelegd met de nodige humor en zo ging de busreiziger snel vooruit.
      Terug in Pingyao gingen we eerst het gerechtshof en huis van de gouverneur het Jaden huis bezichtigen. Veel verschil in straffen was er niet evt foltering of doodstraf.
      De cellen waren sober maar groot, de rechtbank sober maar ingericht naar rang en stand.
      Het was ondertussen zonnig en wel 29° dus je hoofd bij de uitleg houden was niet eenvoudig.
      Wandelend door de achterafstraatjes kwamen we bij de Confusius tempel en later bij de Lao Tse tempel de eerste voor het confucianisme en de andere volgens het Laotianisme.
      Daarna terug in de richting van ons hotel maar ik kon een massage niet voorbij maar Dirk ging liever een pint drinken.
      Eigenlijk voor een voetmassage maar met wat overleg werd het een nek- schouder en rugmassage en een uitgebreide pedicure met massage!
      Alles samen voor 90 yuan (tip inbegrepen) dat is 12,50 €.
      Om 5,30 u te verzamelen om te eten in het 'De Dju restaurant' heel lekker even goed als deze middag. Daar hadden we wel de eerste toilet zonder deuren, 3 stuks, maar wel met een schutting tussen!
      Bij het naar de bus gaan begon het te regenen, dus 't was tijd dat we weg waren.
      We rijden naar het station ' old Pingyao' dat verder ligt dan het gewone station, om daar de snelheidstrein te nemen die ons in 2,30u naar Xi'an. Met een snelheid van 244 km/u.
      Daar werden we opgewacht door Ping onze vrouwelijk gids die ons begeleidt naar d bus en na 40' waren we aan ons hotel. Vlug de kamers verdelen en tegen 12 lagen we in bed!

July 27, 2016 in China ⋅ ⛅ 27 °C

Nach wirklich nötiger und wohltuender Dusche und einem letzten netten Abend mit den lieben Menschen aus dem Hostel hieß es Montagabend Abschied nehmen von Beijing. Valentine und ich teilten uns ein Taxi zum Bahnhof, da die Metro ab elf Uhr nicht mehr fährt und checkten in unseren Schlafzug ein. Zugfahren in China ist allerdings mehr so wie Fliegen, das Gepäck wird gescannt und man provisorisch abgetastet. Ohne gültige Fahrkarte samt dazugehörigem Reisepass kommt man erst gar nicht ins Bahnhofsgebäude rein. Es gibt Warteräume für die entsprechenden Zugnummern und wenn es soweit ist, wird man über lange Gänge zum Zug geführt. Wir durften jeweils im obersten der drei Betten, die übereinander angebracht waren, schlafen. Da wir "hardsleeper" gewählt hatten, war die Matratze nicht gepolstert. Aber nach der Nacht auf der Mauer war es für mich völlig in Ordnung und ich habe tief und fest geschlafen.
      Am Morgen sind wir gegen neun Uhr in Pingyao gewesen und haben dort Simone (Italiener) getroffen, der im gleichen Zug auf den billigen Plätzen saß. Wir wurden von einem Guesthouse-Besitzer angesprochen und da er ein echt gutes Angebot machte, sind wir dorthin. Mich machte er darauf aufmerksam, dass mein Zug nach Xi'an noch am selben Abend gehen würde und nicht wie angenommen Mittwoch Nacht. Das Problem war, das ich für Mittwoch auf Donnerstag Nacht gesucht hatte und der Zug als letzter angezeigt wurde mit 00:14 Uhr und ich dann dachte, es wäre schon der nächste Tag. Aber ist ja nochmal gut ausgegangen. Ich durfte meine Sachen dort lassen, mich frisch machen und dort aufhalten. Mittags sind wir dann zusammen durch die Stadt gebummelt, haben sehr lecker gegessen und viele Fotos gemacht von diesem schönen Städtchen. Es wimmelte zwar auch hier von Touristen und ein Verkaufsstand und ein Restaurant befindet sich neben dem nächsten, aber mit sehr viel altem Charme. Später bin ich alleine weiter gebummelt und habe ein bisschen was geshoppt und mir den Rücken massieren lassen, bevor wir erneut zum Essen aufgebrochen sind. In einer Bar trafen wir auf Marie und Stephanie, die beiden Mädels aus der Partyclique.
      Halb zwölf habe ich mich dann auf den Weg zum Zug gemacht, dieses Mal aber etwas unruhiger geschlafen.

Tempel Zhong Kui, Pingyao

August 19, 2014 in China ⋅ ☀️ 28 °C

Einen letzten Tempel für heute, wie Tao. Und wieder bleibe ich sitzen, denn die Hitze in der Stadt (33 Grad) schafft mich. Gut dass es hier so viele Sitzgelegenheiten im Schatten gibt.

Altstadtmauer, Pingyao, Shanxi

August 19, 2014 in China ⋅ ☀️ 28 °C

DAS ist eine richtige alte Altstadtmauer. Ich laufe fast die ganze Mauer ab (6 Kilometer) und geniese die alte Stadt.

Gutao, Pingyao, Pingyao County, Xian de Pingyao, 平遥県, Пинъяо, 古陶