Cornelia goes Maroc

January - February 2024
A 49-day adventure by Cornelia's camperreis Read more

Via El Jadida naar Oualidia

January 19 in Morocco ⋅ 🌙 16 °C

Vannacht regen en windvlagen en dat was vanmorgen nog steeds zo.
    Ik had met Eva afgesproken om half 10 vertrek om naar El Jadida te gaan. Maar het plensde van de regen dus hebben we het maar een uurtje uitgesteld.
    In de regen vertrokken, eerst even over de tolweg om niet door het centrum van Casablanca te hoeven rijden en toen over de kustweg richting El Jadida.
    El Jadida is een door de Portugezen gebouwd vestingstadje dat nog mooi bewaard gebleven is.
    Op weg daarheen kwamen we nog wat mensen van onze groep tegen en met z'n 7en hebben we de vesting bekeken.
    Daar hadden we toch wel trek van gekregen en besloten om te gaan eten. Wat is dat lastig met 7 mensen 🥵, de één wil dit, de ander dat en de derde beslist niet............... Uiteindelijk vielen er twee af en hebben we met z'n 5en lekker gegeten in een soort kantine op de visafslag. Gekke grote ruimte met veel tafeltjes en stoelen, veel tl-buizen en een grootbeeld-tv waar voetbal uitgezonden werd voor de Africacup. De porties waren ook heel groot en zeer smakelijk.
    We moesten ook weer een half uur terug lopen naar over campers en het was al bijna 4 uur. We hoefden nog maar 87 km, maar daar doe je in Marokko best wel lang over, toch zeker anderhalf uur, we wilden graag voor het donker op de camperplaats zijn dus geen boodschappen meer gedaan.
    Op de camperplek aangekomen was er een man met een brommertje waar achterop mandjes aangebonden waren met oesters, schelpdieren en zee-egels. Er werd veelvuldig bij hem gekocht, hij had een goede dag. En mijn dag was ook heel goed 😃

Oualidia

January 20 in Morocco ⋅ ☁️ 18 °C

Om 10 uur werden we opgehaald voor een boottochtje op de lagune. Het was nog best koud zo vroeg op de dag en ik was blij dat ik mijn lange donzen jas bij me had.
    We voeren langs een koninklijk paleis dat helemaal vervallen was. Er stonden veel bewakers alsof er nog iets te stelen viel 😂 We mochten er ook geen foto's er van maken, natuurlijk toch eentje gemaakt, weliswaar te ver om het goed te kunnen zien.
    Na een goed uur terug op de camping een met een groepje het stadje in gelopen voor een kopje koffie.
    Om twee uur werden we terug verwacht want er waren tagines besteld, die met een klein driewielvrachtwagentje werden gebracht. We hadden alle tafels aan elkaar geschoven en gezamenlijk gegeten. Dat was echt heel gezellig, het weer werkte ook mee gelukkig.
    's Middags even olie gecheckt en Octobus een beetje gefatsoeneerd, wat wordt alles stoffig hier.............
    Vanavond lekker makkelijk een broodje eten en alles alweer inpakken voor de reisdag morgen.
    Alweer een hele fijne dag ❤️

Via Safi naar Marrakech

January 21 in Morocco ⋅ 🌙 14 °C

Reisdag naar Marrakech vandaag. Als tussenstop Safi, een pottenbakkersstadje. Vandaag waren de werkplaatsen gesloten maar ik had toch zin om er heen te gaan.
    Alweer een prachtig vestingstadje. De verkoop van keramiek was wel open, de hele boel werd buiten uitgestald.
    Omhoog lopende kwam ik langs de werkplaatsen en ovens. Er waren en paar werkplaatsen open en daar mocht ik binnen kijken. Ovens waren niet in werking vandaag. Maar het was wel mooi om ze te zien, het leken wel uit de krachten gegroeide broodovens zoals ze die in Portugal nog buiten hebben staan.
    Ik zou vandaag alleen reizen en eens uitproberen of het okay is om een kopje koffie op een terrasje te drinken.
    Het duurde lang voor ik er een vond, en ik zag daar ook alleen maar thee. De vrouw die er stond verstond mij niet, maar gelukkig waren er twee Marokkaanse mannen op het terras waarvan er een Engels sprak. De vrouw ging de koffie speciaal maken want dat verkocht ze normaal niet. Aan de praat geraakt met de mannen. Diegene die Engels sprak had een broer in Canada wonen en daarom sprak hij Engels. Na verloop van tijd kwam de vrouw terug met een vreemd uitziend glas koffie, maar het smaakte goed.
    Toen de mannen weg gingen wilden ze perse mijn koffie betalen.
    Er kwam een stel aan van onze groep en de man, Jos, zei dat ik zijn zuster was die hij niet meer mee wilde nemen, of hij mij niet kon verkopen voor 3 kamelen. De man zei dat hij al 3 kinderen had waarop Jos vroeg hoeveel vrouwen, hij had er maar een, Jos vond dat hij mij er dan wel bij kon nemen. Toen ik probeerde af te dingen en riep 2.1/2 kameel werd het echt hilarisch. We lagen met z'n allen in een deuk. De koop ging niet door 😂🤣😂 Op mijn tocht verder door het stadje kwam ik veel poorten met steegjes er achter tegen, prachtig om te zien.
    Aan het eind vroeg een vrouw of ik henna op mijn handen wilde. Dat wilde ik wel en na onderhandeling over de prijs kon zij aan het werk. Geweldig om te zien hoe ze een kunstwerk met henna op je hand maakt.
    Daar zat ik dan een half uurtje. Het moest een uurtje drogen voor het er af mocht. Oh jee dat had ik me helemaal niet gerealiseerd, hoe moest ik nu auto rijden? Het begon al met betalen, mijn portemonnee heeft een rits en daar heb je toch echt twee handen voor nodig.
    Terug bij de auto heel voorzichtig het stuur vasthouden met mijn linkerhand om te zorgen dat er niet te veel schade ontstond.
    Jammer dat de henna er weer af is, het is nu oranje maar die groene kleur vind ik eigenlijk mooier.

Marrakech

January 22 in Morocco ⋅ ☀️ 21 °C

Oh wat was het vroeg en koud vanmorgen. We zitten inmiddels niet meer aan de kust en dat is goed te merken. Het is 's morgens vroeg 10 graden in de camper. Toch maar even het kacheltje aan.
    We moesten om half 9 in de bus zitten en gingen als eerste naar Majorelle, het huis waar Yves St. Laurent heeft gewoond met zijn man en waar hij een tuin heeft aangelegd met planten van over de hele wereld. Het Majorelleblauw is duidelijk te herkennen, het is werkelijk een prachtige kleur.
    Het was nog steeds heel koud toen we er weg gingen.
    Aansluitend naar het paleis van de koning, lijkt wel veel op de andere paleizen die we al gezien hebben, mooie tegeltableaus, houtsnijwerk en prachtige geometrische vormen.
    Lekker koffie drinken bij een leuk tentje en daarna naar het centrum van Marrakech waar we een wandeling maakten door smalle straatjes met allemaal winkeltjes waar ook nog fietsen, bromfietsen en de kleine driewielvrachtwagentjes doorheen reden. Intussen was het warm geworden, zodat het pellen kon beginnen, eerst 1 vest uit, toen de tweede en tenslotte de thermolegging. In Marrakech is het een echte explosie van kleur!
    Gezamenlijk nog een lunch en daarna was het alweer tijd om naar de bus te gaan.
    Morgen hebben we een vrije dag en gaan we met een groepje naar Marrakech om o.a. naar de oude souk te gaan.

Nogmaals Marrakech, de rode stad

January 23 in Morocco ⋅ 🌙 14 °C

Lekker uitgeslapen vanmorgen. Om half twee met z'n 5en in een taxibusje naar Marrakech centrum.
    Als eerste de oude souk bezocht, het is echt overdonderend. De hoeveelheid, de geuren, de kleuren, het steeds op moeten passen omdat er voortdurend brommertjes, paard en wagens, fietsen ook nog door de smalle straatjes gaan.
    De collage met 12 foto's geeft aan wat er met mij gebeurd, veel te veel prikkels en veel te veel mensen, ik word er bijna duizelig van.
    Na een terrasje naar de synagoge in de Joodse wijk, waar we ook geconfronteerd werden met huizen die in elkaar gestort zijn of gestut worden als gevolg van de recente aardbeving.
    Dan nog weer door de stad om naar de plek te gaan waar we om 19.00 uur in restaurant Ali moesten zijn voor het gezamenlijk diner.
    Intussen was de mensenmassa nog groter geworden en ik kon er echt niet meer tegen. Op het grote plein aangekomen waar de slangenbezweerders, muziekmakers en dansers zijn ben ik afgehaakt en ben naar het restaurant gegaan. Gelukkig kon ik het vinden in alle drukte.
    We hebben heel erg lekker gegeten. Na de maaltijd nog een uurtje over het intussen donkere plein waar je overspoeld werd door alle geluiden, mensen en lichtjes.
    Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat ik kan slapen vanavond. Het was een heel mooie, maar zeer intensieve dag.

Streetfoodtour door Marrakech

January 24 in Morocco ⋅ 🌙 17 °C

Een lekkere luie dag vandaag. Alhoewel stond toch al weer in het teken van weer op weg gaan. Dat is namelijk morgen het geval, dus alles al een beetje reisklaar maken om morgen vroeg te kunnen vertrekken.
    Het wordt morgen een en route die toch wel zo'n 5 uur zal duren. Gelukkig rijd ik achter Eva aan.
    Om half 7 in de busjes die ons naar Marrakech brachten.
    Er waren twee gidsen die elk een groep voor hun rekening namen. Als eerste aten we een Marokkaanse donut met thee.. Toen liepen de twee groepen elk een andere route om vervolgens bij hetzelfde eettentje aan te komen voor de Harira, soep met dadels en een soort pannenkoekjes. Als derde lopen naar het plein waar we escargots kregen in een soort soep.
    Door naar het volgende restaurantje waar we Tangina kregen. Een soort Keulse pot waarin rundvlees met Has al ranout. Deze potten garen uren in het vuur van de Hamam. En als laatste weer lopen naar het grote plein waar we nog een grote beker vruchtensap kregen.
    Om 10 uur waren we pas weer thuis.

Van Marrakech naar Taroudant

January 25 in Morocco ⋅ ☀️ 30 °C

Een reisdag vandaag. Met Eva afgesproken dat ik achter haar aan rijd, niet dat ik het alleen niet zou kunnen, dat durf ik intussen wel. Maar vooral omdat het gezellig is. Na een uurtje lekker koffie drinken samen en rond 13.00 uur een lunchstop.
    Wat is het een verademing om het Atlasgebergte binnen te rijden, de prachtige kleuren en patronen, je kijkt je ogen uit. Een mooie tegenhanger van Marrakech waar je ook veel kleuren en patronen zag, maar dan anders.
    In Marrakech zagen we ook wel vrouwen op scooters maar hier in het berggebied opvallend veel vrouwen die allemaal lopen of op een busje staan te wachten. De vervoersmiddelen zoals fiets, brommer, paard, ezel, auto zijn voor de mannen blijkbaar.
    En om dat laatste direct te ontkrachten zien we in Taroudant, dat in een laag vlakte ligt, ineens veel vrouwen op de fiets. Ik weet het niet meer, kennelijk streekgebonden 🤣
    Het was alles bij elkaar toch een warme reisdag van 5.1/2 uur, het is nu om half 5 nog 28 graden 🌞
    Iedereen zit lekker in de schaduw iets te drinken, in de zon is nog niet te doen.

Taroudant, klein Marrakech

January 26 in Morocco ⋅ ☀️ 29 °C

Het advies was om met koetsjes naar het stadje, naar de leerlooierij, te gaan omdat er geen taxis bij de camping kwamen volgens de beheerder van de camping. Zijn familie zal wel in de koetsjes handelen 🤣
    Eigenlijk had ik er geen zin in, je moest dan op tijd weer terug zijn bij de koetsjes om vervolgens naar het stadje gebracht te worden. In Meknes vond ik het leuk om in een koetsjes te zitten, maar één keer was voor mij wel genoeg. Gelukkig bood Eva aan om naar het stadje te rijden en Kitty, Gina en ik konden mee rijden. We gingen een half uur voordat de koetsjes zouden komen weg en reden naar een Park4night in het stadje. Daarvandaan was het de hoek om en daar was de leerlooierij, helemaal voor ons 4en. We kregen uitleg hoe het werkt en er waren uiteraard allerlei winkeltjes waar je iets kon kopen.
    Ook waren er mannen die je een werkplaats lieten zien, zo ook bij mij. Er was een werkplaats waar iemand met een grote metalen spatel het leer aan de binnenkant zachter maakte. Er was een prachtige schaduw in de ruimte en terwijl ik stond te fotograferen voelde ik ineens iets tegen mijn tas aan. Ik keek en zag dat de andere man wel heel dicht bij mij stond en dat mijn tas niet meer dicht zat. Mijn portemonnee stak er bijna uit. Ik begon in het Nederlands met "ben je nou helemaal gek, dat ga je niet doen" en keek hem aan. Hij stoof weg en gek genoeg heb ik hem niet meer gezien. Alles was nog in mijn tas gelukkig, waarschijnlijk was het iemand die het zakkenrollen nog moest leren. Maar wel een vervelende ervaring.
    Toen de groep met de koetsjes kwam waren wij klaar met de leerlooierij en zijn het stadje ingelopen naar het plein en de souk. Ze noemen Taroudant ook wel klein Marrakech, maar gelukkig was het hier veel minder massaal en druk 😃
    We waren om half 3 weer terug op de camping want het was inmiddels 32 graden geworden, veel te warm om iets anders te doen dan in de schaduw te zitten.

Van Taroudant naar Tafraout

January 27 in Morocco ⋅ ☀️ 16 °C

Een prachtige rit door het Atlasgebergte, 171 km waar ik 6 uur over gedaan heb. Een koffiestop bij Dorret&Berend in hun grote, luxe camper, zij waren op dezelfde plek gestopt om foto's te maken. Lunchstop in Igherm waar ik ook kon pinnen gelukkig want het tanken lukt me tot nu toe alleen met contant geld.
    Heel veel gestopt als er gelegenheid was om te stoppen, want de weg was te smal om zomaar langs de kant te gaan staan.
    Steeds dacht ik dat het niet mooier kon en dan was het toch nog weer mooier of anders.
    Heel erg genoten vandaag!!!

Excursie door de Oase bij Tafraoute

January 28 in Morocco ⋅ 🌙 13 °C

Weer vroeg op want om 09.00 vertrekken de 8 4x4's, die bijna de hele dag bij ons blijven, voor o.a. een excursie naar de oase bij Tafraoute, Gorge de Ait Mansour.
    Een oase die zich uitstrekt over de lengte van een bergstroom, omlijst door indrukwekkende rotsblokken.
    De eerste stop was bij gigantische rotsformaties die geschilderd zijn in de kleuren blauw, roze en geel door de Belgische kunstenaar Jean Vérame (geboren in 1936 in België). Het is onderdeel van een project waarmee hij hele delen van de woestijn met verf bedekte. Zo heeft hij de landschappen van de Sinaï in Egypte, de Anti-Atlas in Marokko, het Tibesti-massief in Tsjaad en de Atacama-woestijn in Chili getransformeerd, moeilijke/tegenstrijdige gebieden, die hij wilde verzachten door middel van een esthetische impuls.
    Om de rotsen te schilderen gebruikten hij en zijn medewerkers potten verf van 25 kilo en verfpistolen zo lang als hengels... Het resultaat is magisch: het is geen schilderen en geen landart.
    Daarna weer door de langgerekte oase, de excursie was mooi afgewisseld met autorijden en stukken wandelen.
    Tijdens een stop hoorden we een luid klaaglijk gehuil, de akoestiek in zo'n Gorge is enorm goed. Er stond een geitje op een richel tegen de steile bergwand. Alle andere geitjes waren al beneden maar deze durfde blijkbaar niet. De herder klom helemaal omhoog boven het geitje en probeerde door roepen en steentjes gooien het geitje in beweging te krijgen.
    We moesten weer terug in de auto zonder te weten hoe het afgelopen is, alsof ze in de bioscoop de film uitzetten voordat de ontknoping er is.
    Hopelijk is het geitje weer heelhuids beneden gekomen.
    Koffie in een klein tentje met groot terras in de oase. En een zeer uitgebreide 3-gangen lunch.
    Rond 4 uur weer terug op de camping. Even zitten en nog een wandelingetje met Kitty rond het tijdstip dat de zon onder gaat en de bergketen rose kleurt.