Cornelia goes Maroc

January - February 2024
A 49-day adventure by Cornelia's camperreis Read more

Home sweet home

March 31 in the Netherlands ⋅ 🌬 10 °C

Na een prachtige, lange reis is het weer fijn om thuis te zijn. Het was leuk om jullie reacties te lezen, maar dit is echt de laatste van deze reis. Tot de volgende reis 😃🙋🏼‍♀️

Borculo

March 30 in the Netherlands ⋅ ☁️ 9 °C

Vanmorgen heel vroeg werd ik op de parkeerplaats van de bioscoop wakker van een heleboel sirenes, zal toch niet voor mij zijn? 😂
    Ze reden voorbij dus ik kon weer gaan slapen.
    Toen ik op mijn telefoon keek zag ik als eerste een bericht dat er een gijzeling in Ede aan de gang was en dat het centrum afgezet was, gek idee hoor.
    Om 11 uur zoals afgesproken bij mijn moeder, maar na 3x bellen deed ze nog steeds niet open. Even langs de zusterspost die de deur open konden maken. Ze lag lekker op de luie stoel te slapen 😃
    Wat fijn om haar weer te zien na 5 maanden ❤️
    Ze is in augustus heel ziek geweest en nu pas weer, daar heeft ze wel een jas van uitgedaan, maar ze komt er gelukkig toch weer bovenop.
    Lekker kletsen, zij had nog helemaal niets meegekregen van de gijzeling.
    Om 12 uur samen eten in het restaurant beneden, dat smaakte goed. Toen we om 13.00 uur weer op haar kamer kwamen wilde ze heel graag slapen. Ze is nu 96 jaar en is snel moe, vooral als ze ziek geweest is. Fijn dat je nog een moeder hebt als je zelf al 70 bent!
    Terug naar Texel leek me niet zo'n goed idee met de paasdrukte bij de boot. Ik wilde al heel lang eens naar Obelink, een heel grote winkel in Winterswijk op het gebied van kamperen. Vanuit Ede was het slechts 80 km rijden. Nou zeg het is inderdaad een hele grote winkel, ik heb maar een klein stukje gezien. Een Boxio droogtoilet gekocht die onder mijn bed past, dat scheelt weer ruimte, in de toekomst dan hè want nu heb ik 2 droogtoiletten in de camper 😂
    Geen zin meer om nog lang te gaan rijden, het was inmiddels 17.00 u geweest. Ik herinnerde me dat ik ergens een bestandje had met campings waar een gemeenschappelijke ruimte is. Dat is fijn als het koud is of regent. En er was zo'n camping in Borculo een half uurtje rijden.
    Rond 18.00 uur kwam ik daar aan, wat een leuke camping zeg!!! Er stonden campertjes, caravans, tenten, huisjes, Tipi's en overal hingen lampjes en werden er vuurtjes gestookt. Een sauna en een hottub, trampoline en skelters. Hun motto is "alles is van iedereen" en zo voelt de camping ook.
    De receptie was tot 17.00 u open, ik was dus te laat, maar een paar mensen wezen mij een plek die nog vrij was. Even een mailtje naar de eigenaren gestuurd dat ik daar sta en me morgenochtend kom melden.
    Heerlijk buiten zittend, in mijn winterjas, genoten van de schemering en het donker worden.

Eindpunt vandaag: Ede

March 29 in the Netherlands ⋅ ☁️ 11 °C

Vanmorgen op weg naar Marieke in Oosteeklo, België. Dat was een rit van 3 uur rijden. Onderweg koffie in een echte Franse bar/tabac, wat vind ik die toch leuk! Marieke had heerlijke soep klaar en lekker hele dunne boterhammen, dat is in België normaal, met heerlijke smeersels.
    Ze is net geopereerd en is aan het herstellen, maar zoals Marieke is, ze moet altijd iets te doen hebben.
    Ze haakt octopusjes voor prematuur geboren babies in de couveuse. Wat een mooi doel, ook echt Marieke die altijd iets voor een ander wil doen.
    De octopusjes moeten aan een heleboel voorwaarden voldoen, een bepaald soort katoen, oogjes die er niet uit kunnen, hoofdje groot genoeg om niet in de mond te kunnen, vulling in een nylonkousje zodat het er niet uit kan enz. enz.
    De babietjes schijnen minder aan infusen en slangen te trekken als ze de tentakels van zo'n octopusje in hun handjes hebben.
    Voor mij heeft ze een grotere octopus gehaakt voor in mijn Octobus, wat lief, hij hangt al aan de spiegel ❤️
    Na het bezoek dacht ik naar Ede te rijden want morgen ga ik daar bij mijn moeder op bezoek.
    Nou dat was makkelijk gedacht, daar heb ik heel lang over gedaan. Rond Antwerpen heb ik anderhalf uur in de file gestaan waardoor ik pas om 18.45 in Ede was.
    Even contact gehad met mijn zus, die vertelde dat ze naar de film ging vanavond. Dat was een goed idee, mijn moeder woont tegenover een hele grote Pathé bioscoop, ik zou wel zien welke films daar draaien. Meteen zag ik dat "De Terugreis" draaide, daar had ik al wat over gelezen. Een film over een man die probeert om te gaan met de beginnende dementie van zijn vrouw, een prachtige rol gespeeld door Waardenburg.
    Toen ik het kaartje gekocht had voor de laatste stoel had ik nog een klein uurtje de tijd en ik had zo'n zin in een frikandel......... Tegenover de bioscoop is een restaurant en ik dacht ik vraag het gewoon. Ik vertelde dat ik net terug in Nederland was van een reis van 5 maanden en dat ik zo'n zin had in een frikandel en een patatje. Het meisje moest lachen en zei dat ze zelf ook dol was op frikandellen. Ze zei dat ik een kindermenu met patat en een frikandel kon bestellen, dus daar zat ik in mijn eentje heerlijk te genieten van een kindermenu. Toen het bord leeg was vroeg ze of het genoeg geweest was, ik zei dat ik nog wel een frikandel zou lusten en die kwam ze even later lachend brengen.
    Terug naar de bioscoop, zaal 3, dat was een verrassing zeg, relaxstoelen waarvan de leuning naar achteren kon en een voetensteun die omhoog kon. Zelfs met de voetensteun helemaal uit had je nog ruimte over bij de stoelen ervoor.
    Ik had besloten om in mijn busje te gaan slapen op de parkeerplaats van de bioscoop want na meer dan 4 uur geldt het dagtarief van 7 euro, niet veel voor een overnachting 😃
    Maar die stoel maakte ook wel kans om te blijven slapen 😂
    De film was ontroerend mooi met ook humor en herkenning uit mijn jonge jaren.
    Morgen steek ik de weg over naar mijn moeder en voor nu ga ik lekker slapen 💤😴💤

Château Bertangles, Amiens

March 28 in France ⋅ 🌬 10 °C

Vandaag was het koud met veel wind en regen. Een prima dag om te gaan rijden dus.
    Eerst koffie en een baquetje en daarna tanken bij Leclerc.
    En route met als eindbestemming voor vandaag Amiens. Eigenlijk was ik niet van plan om zo ver te gaan, maar het was de route die ik wilde nemen om Parijs heen. Omdat ik een emissiezone vignet 3 heb mag ik veel steden in Frankrijk niet in. Volgens mij heb ik al een bekeuring opgelopen in Toulouse, toen ik daar opeens de borden zag kon ik niet meer van de weg af.
    Heb nu een andere app gedownload, Waze, waar je in kunt vullen welk vignet je hebt. Dan blijft het oppassen geblazen want de eerste route is er een met emissiezone(s), als je dan alternatieve route ingeeft krijg je routes er omheen. En dan ben je ineens een paar uur extra aan het rijden.
    Verschillende keren kom ik plaatsnaambordjes tegen die ondersteboven hangen, doet me denken aan onze vlag die de boeren ondersteboven hangen. En ja hoor even gecheckt en dat is het ook. Dus geen handige analfabeet die over een lengte van meer dan 600 km soms de bordjes verkeerd om hangt 😂
    Dankzij de regen heb ik vandaag een behoorlijk stuk gereden, niet eens in kilometers maar maar wel in tijd. En als beloning ging een uur voordat ik op de bestemming was de zon opeens schijnen, wat een prachtig licht!
    Ik heb een plekje gevonden bij een kerk en een kasteel. Sta helemaal alleen maar het voelt goed 😃

Vouvray

March 27 in France ⋅ ☁️ 9 °C

Vanmorgen om 09.00 u eerst de prachtige wandeling naar Rocamadour gemaakt in een heerlijk zonnetje.
    In het middeleeuwse stadje was het erg stil, dat was voor het maken van foto's heel mooi, maar voor het vinden van koffie was het moeilijk, alles was nog dicht.
    Bij de kerk in de kapel de zwarte Madonna gevonden.
    Het beeld is vervaardigd door Amadour, een kluizenaar die zich hier vestigde en waarnaar het stadje vernoemd is: Roc-amadour.
    Rocamadour is al sinds de middeleeuwen een euh… toeristische trekpleister, al heette het toerisme van toen een bedevaart. Al sinds de twaalfde eeuw stelt men om de zoveel tijd vast dat er een mirakel gebeurt, en dat betert er niet op wanneer ook het beeld van de Zwarte Madonna van Rocamadour bekendheid krijgt. Deze madonna immers was en is vanop afstand aanroepbaar, en vooral zeelui stellen vast dat de Heilige Maagd dan graag haar persoonlijke relaties met de allerhoogste instanties inzet om aan hun noodkreten gehoor te geven.
    Een filmpje van YouTube waar je de zwarte Madonna goed kunt zien. Link hieronder kopiëren en in je browser plakken, dan doet ie het hopelijk?

Rond 11 uur was er toch gelegenheid om koffie te kopen gelukkig, de verwarming stond niet aan en iedereen zat met zijn jas aan binnen 🥶
    Op de terugweg met een lift en vervolgens met een soort treintje weer naar boven, helemaal door de berg heen, geen enkel uitzicht ☹️
    Terug bij Octobus eerst even het laatste stukje stokbrood met kaas beleggen, heerlijke lunch, daarna alles rijklaar maken en om half 1 ging ik onderweg naar een parkeerplek dicht bij Tours. Ik dacht de route te laten staan en ergens onderweg te stoppen. Maar het ging eigenlijk best goed en sommige stukken op de kleinere wegen waren echt mooi. Het regende vanmiddag af en toe en dat gaf schitterende wolkenluchten.
    Uiteindelijk kwam ik rond 18.00 u aan in Vouvray.
    Ik had gelezen dat je tegenover de parkeerplaats en pizza kon halen/eten, ik hoopte dat dit restaurant open zou zijn en ja hoor ik had geluk ze gingen om 19.00 u open. Een wandelingetje door het stadje was een leuk tijdverdrijf.
    Een heerlijke pizza gegeten 😋

Onverwacht Rocamadour

March 26 in France ⋅ ☁️ 7 °C

Vanmorgen niet zo vroeg op, eerst naar de Intermarché voor boodschappen en tanken. De opmerkingen over haast hebben zeker toch iets bij me gedaan want ik heb tolwegen uitgezet en ben met een gangetje van zo'n 80 km gaan rijden.
    Dat voelde veel beter dan dat gehaast op de tolwegen.
    Gestopt bij een bakkerij, natuurlijk voor de koffie maar ze hadden zo ontzettend veel keus aan gebak dat het even duurde voordat ik kon beslissen.
    Het is koud en het miezert, een mooie dag om te rijden langs veel bekende plaatsen van de Camino de St. Jacque.
    Plotseling zag ik op de borden Rocamadour staan en wilde daar heen, meer dan twintig jaar geleden voor het laatst geweest met mijn zus.
    Wat een leuke route over kleine weggetjes en door leuke dorpjes.
    Rond 16.00 u kwam ik aan bij Rocamadour. Boven bij het kasteel een grote parkeerplaats waarvandaan je zo naar beneden kunt lopen, of met de lift natuurlijk.
    Het zag er leuk uit, op de ticketautomaat stond 8 euro voor 12 uur en 16 euro voor 24 uur. Je mag hier dus slapen, dat wilde ik wel! Ik kreeg de automaat niet aan de gang en ging vragen bij het ticketoffice voor de lift. Blijkt dat je er geheel gratis mag staan, de keus was al gemaakt maar nu helemaal leuk 😃
    Ik ga morgenochtend een half uurtje naar beneden wandelen naar het prachtige stadje voor een kop koffie met wat lekkers, voor de terugweg neem ik toch maar de lift 😂

Venerque net onder Toulouse

March 25 in France ⋅ 🌬 11 °C

Vanmorgen om 08.30 u vertrokken en om 16.30 u aangekomen op een hele leuke camperplaats.
    Dat terugrijden naar huis is een hele klus, dit is nu de 3e dag en ik neem tolwegen omdat ik snel naar huis wil.
    De tolweg van Burgos naar Toulouse was best mooi, maar wat een tunnels zeg, ik ben de tel kwijtgeraakt 🙃 Een heel stuk langs de Pyreneeën gereden waar nog best veel sneeuw op de bergkammen ligt.
    Verschillende keren gestopt onderweg, ik krijg respect voor vrachtwagenchauffeurs, je zult toch maar 8 uur of langer moeten rijden op een dag.
    Ik krijg last van mijn rug en ben zo stijf als een plank als ik uitstap en ik rijd in totaal maar zo'n 5 uur.
    Nou ja, ze hebben wel een betere stoel dan ik denk ik dat zal ook wel schelen.
    En ik ben nog niet eens op de helft van de terugreis 😵‍💫
    Afijn ik zit nu op een hele leuke camperplaats in een schattig Frans stadje. Toen ik aankwam even er doorheen gelopen en dan merk ik dat ik die Franse stadjes/dorpjes toch wel erg leuk vind. Jammer dat het er in de winter zo koud is, anders zou ik misschien voor Frankrijk kiezen.
    Zelf eten klaargemaakt want de pizzeria met afhaalpizza's is dicht tot mei. Er zijn ook weinig campings open in Frankrijk, gaan meestal pas in mei weer open.
    Dus zilvervliesrijst met chili sin carne. Te veel natuurlijk, dus voor morgen alvast het eten klaar.
    Het begon te miezeren toen ik ging koken met de schuifdeur open. Omdat de Octobus van boven smaller is dan aan de zijkant regent het in. Paraplu vastgemaakt aan de dakdrager en toen stond de kok en het kooktoestel droog 😂 Eten uit een emaille beker, lijkt net echt kamperen!

Het is Burgos geworden

March 24 in Spain ⋅ 🌬 12 °C

Wat was het koud vannacht en vanmorgen, brrrrrrr dat is echt weer wennen hoor.
    De weersvoorspelling voor Picos de Europa was nog steeds hetzelfde, vanaf morgen regen.
    En wat nu dan? Dan maar naar Burgos. De vorige keer dat ik er was was een teleurstelling omdat ik het bijna niet meer herkende. Het is jarenlang mijn nummer 1 geweest op de stedenlijst , maar ik was er al meer dan twintig jaar niet geweest. Vandaar dat het me de vorige reis zo tegenviel, ik zag allemaal nieuwe wijken en herkende in eerste instantie niets.
    Vanmorgen bedacht ik dat het Burgos zo als ik het me herinnerde er ook nog ergens moest zijn als je door de wirwar van nieuwe wijken heen zou breken. Burgos verdient het echt om een nieuwe kans te krijgen. Bovendien had ik zin in tapas vandaag en de herinnering hoe ik daar heel lang geleden samen met mijn zus Leny, tijdens de wandeltocht naar Santiago de Compostela, in een bar zo heerlijk tapas had gegeten bracht het water in mijn mond, Burgos dus!
    Ik werd pas om 10 uur wakker en ging als laatste weg van de camping om 11 uur, het was toen nog steeds koud.
    De roep om koffie werd steeds luider en ik ging van de weg af omdat er een afrit naar een benzinepomp zou zijn. Nou dat was even zoeken en 3 kilometer rijden. Ja hoor in de middle of nowhere is de benzinepomp, nou jou een heel oud gebouwtje waar je kunt tanken, aan het toilet kun je zien hoe oud het is 😂 Het beloofde restaurant was er niet bij, maar er was wel een koffieautomaat gelukkig.
    Eerst koffie met een paar overgebleven biscuitjes. Toen tanken, banden op spanning en even de spanbanden van mijn dakje aantrekken want ik dacht te horen dat het klapperde.
    Het leuke van het afslaan was dat ik op deze weg wel kon stoppen om foto's te maken.
    Rond 2 uur nog een stop voor een tosti en een koffie en weer door naar het nieuwe doel.
    In Burgos boodschappen doen en naar de parkeerplaats. Die viel alles mee, door de voorruit kijk ik op flats, achter Octobus is een doodlopende straat die uitkomt op een park en aan de zijkant een school. Daar zal ik morgen wel last van hebben. Fietsje vast zetten aan een paal, zonnepaneel achter de voorruit want alles wat het opbrengt is meegenomen.
    En dan op weg naar een bar een kwartiertje lopen waar ze ook tapas hebben.
    Opvallend hoe snel je door de nieuwe wijk heen bent en rond het klooster van Burgos loopt. Vroeger moet dat ergens buiten Burgos gestaan hebben, maar nu wordt het aan de ene kant omarmd door de nieuwe wijk en aan de andere kant door de oude wijk.
    Wat een geluk in die oude wijk was dus de bar. Het deed me echt denken aan die keer met mijn zus, de tapas en pinchos staan op de bar in een vitrine en je wijst aan welke je hebben wilt.
    Heerlijk ansjovis in het zuur en pincho met geitenkaas en gekarameliseerde uien, dat laatste is beslist een oefening voor thuis.
    Op het terras lekker genieten van de zon, het uitzicht (is op het klooster) en de heerlijke hapjes.
    Wat kan een mens zich nog meer wensen?
    En Burgos heeft het voor elkaar, ik denk dat ik opnieuw verliefd aan het worden ben op de oude stad ❤️

Pedrosilli el Ralo

March 23 in Spain ⋅ 🌙 15 °C

Gisterenavond was het ontzettend warm, ik kon niet onder het dekbed slapen. Toen ik het weerbericht voor vandaag bekeek zag ik 27graden staan. Oh no ik wilde een heel stuk rijden en Octobus heeft geen airco. Besloten om zodra ik wakker was meteen te vertrekken om de ergste warmte voor te zijn.
    Dat werd dus 08.00 u vertrekken, zo vroeg ben ik normaal nooit.
    Het doel vandaag was Salamanca, zo'n 480 km, een mooie rit door de bergen, vlak bij Salamanca lag er zelfs nog sneeuw op de bergen.
    Ongeveer op de helft gestopt voor een kop koffie en een croissant, ik mis mijn pastel de nata............... Op de parkeerplaats stond een colonne quads, echt zaterdag vandaag, onderweg ook veel wielrenners.
    Het cafe zag eruit als het decor uit een oude film, grappig dat dit soort cafes nog bestaat.
    Het was eigenlijk helemaal nog niet zo warm en eindelijk realiseerde ik me dat ik al zo'n 200 km noordelijker zat en dat ik de temperatuur voor Sevilla bekeken had 🙃
    Onderweg kon ik geen foto's maken jammer genoeg, het was er wel mooi genoeg voor.
    In Salamanca naar een parkeerplaats waar je met de camper mag staan. Het was een grote parkeerplaats langs een drukke weg en ik was de enige camper. Ik merk steeds dat ik pas blij word als ik mijn stoeltje buiten kan zetten. Komt waarschijnlijk omdat mijn campertje zo klein is. Dus op zoek naar een camping, die vond ik ten noorden van Salamanca in Pedrosilli el Ralo. Heerlijk zonnepaneel en stoeltje buiten en in de zon mijn boek lezen.
    Eind van de middag gebruik gemaakt van de heerlijk warme douche, mij kan niets meer gebeuren. Gegeten in het restaurant wat bij de camping hoort, courgettesoep met kaas, zeebaars met rijst en als toetje flan. Helemaal weer klaar voor de dag van morgen. Ik ga straks even kijken wat de temperatuur voor Picos de Europa is, een ezel enz. 😂

Via Alcalá del Rio

March 22 in Spain ⋅ ☁️ 24 °C

En ja hoor ben ik toch echt begonnen aan de terugweg vandaag. Maar niet voordat ik Octobus een douchebeurt heb gegeven. Onvoorstelbaar hoe alle auto's er vanmorgen uitzagen, helemaal onder het rode saharazand. Het had geregend vannacht en het zand is met de regen op ons neergedaald. Zelfs toen ik dicht bij de Sahara was in Marokko is er niet zoveel zand op Octobus gewaaid.
    Afijn in de file bij de carwash, niet leuk maar ik kon echt niet meer door de ruiten kijken, dus noodzakelijk. Viel al met al best mee hoe lang het duurde, er waren 5 wascabines.
    Toen Souwie van de ferry gehaald en nadat ik Souwie weer bij de ferry van 15.00 uur had afgezet ben ik op weg gegaan.
    Ben in Alcalá del Rio aanbeland, dat is boven Sevilla, best aardig opgeschoten vandaag.
    Het is weer wennen met het uur verschil vergeleken met Portugal, maar ik leef nu wel op dezelfde tijd als jullie 😂
    Ik had een heel mooi plekje gevonden in Alcalà, over een onverharde weg kwam ik bij de rivier waar ook nog betonnen platen lagen. Er waren wat mensen aan het vissen en je keek prachtig uit over de rivier de Guidiana. En dan vind ik het echt jammer dat ik alleen ben want als de vissers weer naar huis gaan dan sta ik daar moederziel alleen en dat durf ik toch niet 🫤
    Toch maar weer terug gereden en nu sta ik ingeparkeerd langs de weg die er boven loopt. Ook mooi, maar toch.............
    Het dorpje ziet er interessant uit, dat ga ik morgenochtend even bekijken en dan weer verder noordwaarts 😃