Denmark
Central Jutland

Top 10 Travel Destinations Central Jutland

30-7 Langerhuse avondwandelingetje

July 30 in Denmark ⋅ ⛅ 17 °C

Ik vind dat ik toch even naar het strand moet, het is nog steeds droog ook en ik hoef alleen een duin over.
    Nieuw-Zeelandse golven!
    En ik had mijn tent nog verplaatst met opzetten van voor de rozenstruiken naar er naast. Goed idee want de wind is weer wat naar het zuiden gedraaid en komt nu door het gat.
    En met al mijn voorzorgsmaatregelen: gaat de wind liggen. Al is het suf, toch volgens mij een goed besluit geweest.

Marijke van der Zouwen

Ook mooi

7/30/21Reply

😊

lijkt haast een geiser

Astrid van der Zouwen

ja, gaaf hè? Was toch maar "gewoon" een golf.

19-7 Blåhoj

July 19 in Denmark ⋅ ⛅ 18 °C

Gisteren drong het opeens tot me door. Als mensen geen 1,5 m afstand houden is dat hún probleem. Ik ben ingeënt! Ha!
    Grijs en kouwig,ontbeten met trui en dons en lange broek. Vannacht zelfs 5 druppels regen.
    Ik vind de noordzeeroute eigenlijk niet zo leuk, je rijdt aldoor onder de dijk. En wind tegen. En het Viking festival is 1 weekend eerder dan ik dacht zie ik nu. Als ik er nu naar toe rijd zou ik het moeten kunnen halen.
    Zo gezegd zo gedaan. Moet ik toch nog een heel stuk noord tegen de wind in. En tot Sig is het aldoor langs een drukke weg. En dan rijd je langs zo'n stomme weg, liggen er nog geen blikjes ook. Boeh! Wel een goed idee om noord-oost te gaan. Ik kan nu 19 rijden met weinig moeite ipv 13 terwijl ik plat op mijn stuurtas lig en me een hoedje trap. Het leuke van fietsen is, dat dan de afstanden opeens heel anders worden.
    Ik moet een stukje met een andere route mee zeggen de bordjes. Daardoor kom ik wel langs een hunebed zegt een ander bordje. Alleen dat zie ik niet. Jammer. En dan voorbij Grindsted: oude spoorbaan, prachtig. Normaal fietsbaar schelpenpaadje. Ik hoef nu maar 3 km want daar is de minicamping. Net een beetje te dichtbij voor het schema, maar de volgende is wel ver. Heb ik alleen vergeten in de app te kijken. Het geval is allang opgeheven. In de app staat echter een shelter langs die spoorbaan. Doen we. Ik blijf genieten van de mooie route, ondanks dat ik nu wel moe word. In een dorpje nog zoeken naar een andere shelter, niet gevonden. Dus door. Ook niet te vinden maar nu ga ik vragen. Het is zes uur. Gelukkig door het missen wel een wc en water gevonden. Het gebouw is dít jaar geopend! Bij de shelter (100 m. terug) is verder niets. Het was wel goed voor het schema: 91 km.

Bert van der Meer

wat gaaf! zouden ze hier langs de dyk ook moeten doen

7/21/21Reply
    Monique Hermans

Wat een goed idee, zo'n tenthuisje

7/23/21Reply

20-7 Sønderskov (dus eigenlijk nergens)

July 20 in Denmark ⋅ ⛅ 18 °C

De route blijft een spoorbaan, leuk, beetje rul weer. Ik zie een ree met jong! Bij Brande loopt de route anders dan op mijn kaart, ik kies voor route volgen en mis dus Brande. Dan nu maar ff pauze en straks koffie in Ejstrupholm. Hahahaha. Daar is de slager, de kledingzaak, de bank etc tot 13.30 dicht. Geeft niet, er is toch geen café of supermarkt. Ik had alleen 3 keer naar de kapper gekund.
    Uiteindelijk scoor ik na mijn lunch op een bankje in brandnetels, bij een Kobmans een ijsje. Fiets nog even door, ís er toch een leuk restaurant in het oude station van Vrads. Heb ik daar op een bankje mijn ijsje gegeten.
    En dan alweer een spoorbaan, maar nu asfalt. En aangezien het hier een stuk meer heuvelt vind ik het een goed idee. Alleen worden de dijken opzij steeds hoger, waardoor ik steeds minder zie helaas. En het begon zo mooi.
    Vlak na Them passeer ik een shelter. Maar de wc zit op slot en ik wil eigenlijk Wifi en een camping. Dus na boodschappen in Virklund rechtsaf naar die zo mooi aan het meer gelegen camping. Vol. Terwijl de tentplaatsen niet eens nummers hebben. Een vriendelijke kampeerder weet gelukkig het paadje naar... inderdaad de shelter. Heb ik eerst op de camping zitten Wifiën en heb daar 6 liter water getapt. Het pad is helaas een echt voetpad, wat na de eerste shelter, waar al een grote groep staat, verwordt tot een modderbad. Ik kom er toch. En eerlijk gezegd sta ik nu veel leuker dan op die hutje-mutje camping.
    Er zijn alleen picknickbanken en afvalbakken verder niks, zelfs geen droge plee. Later komen er nog 2 kanovaarders staan. 64 km

21-7 Ajstrup Strand

July 21 in Denmark ⋅ ⛅ 14 °C

Hier hebben meer mensen gekampeerd constateer ik vanochtend. Overal liggen wc papiertjes. Hopen dat ik nergens in ga staan. Ik doe een bergje dode bladeren over dat van mij. Mijn wc papier heb ik in een plastic zakje en gooi ik meteen weg.
    En soms lukt iets wél.
    Maar dan de route. En ik doe het zelf! Begin gaat nog al is het steil en rul. Ik kom langs hetzelfde klooster als de vorige keer. Toen was het dicht. Ik ga er in. En vind er eigenlijk niet heel veel aan.
    Ik besluit tot bovenlangs het meer ri Skandeborg want de vorige keer ging ik onderlangs. Dat had ik toen echt beter bekeken. Wát een ellendig drukke weg, met leuningen bij de aparte fietsstoplichten, waar een bord onder staat "bedankt dat je fietst". Ja, ik snap wel waar die leuningen voor zijn, als je nou ook nog een keer groen kreeg..... Ik negeer de rest. Auto's groen? Niemand rechtsaf? Astrid ook door. Doei.
    Pas na Storring wordt het weer rustig, en steil en rul onverhard ja. Gelukkig duurt onverhard maar een paar kilometer, maar dan wordt het weer druk. Zucht.
    Niet naar Hov, ik ben er klaar mee. Eerste camping is FKK, daar heb ik nu geen zin in. En de tweede daar sta ik nou, ik was al blij dat ze plaats hadden met dat Vikingfestival. Knettergroot en ik zoek me de blubber naar een stopcontact. Gelukkig wel gevonden. Want als ik 3 nachten moet blijven kan ik niet fietsend opladen. En vandaag met al dat geduw is ook al niet zo gelukt en de Waja Waka heeft het ook zwaar met al geen zon.
    Tent opzetten duurt eindeloos omdat ik steeds naar een jonge winterkoning moet kijken die gevoerd wordt. Wát gaaf.
    Effe kijken hoe laat het festival vrijdag begint. Nou. Niet. Het is geannuleerd. Had ik thuis al kunnen zien, maar toen kwam die site niet naar voren. Zucht. Ik moet eigenlijk ook wel lachen. Ik vond het leuk om een doel te hebben met fietsen en nu hoef ik geen 3 nachten te blijven.
    Ik had mezelf een wasmachine beloofd. Kan ik niet vinden. Douches zijn inbegrepen, dus ik sta de helft van de meuk maar weer onder de douche te wassen. Doe ik morgen de andere helft. Ze hebben wel een hele leuke kinderafdeling.
    Ga ik mezelf lekker trakteren op een halve kip en friet. Had ik alleen telefonisch moeten bestellen om half 4, nu ben ik om 8 uur de eerste. Nou laat maar.
    Ga ik morgen naar Moesgård museum en dan terug naar de westkust voor zandbeelden.
    Ik denk wel dat ik een andere route neem😊.
    Ik heb expres niet zo veel gekookt, mag ik zo nog chips😉

intrieurtips? leuk kleurig.

-eine letzte ausgiebige Dusche
    -Abfahrt gegen 11e in Richtung Dänemark
    -Stau um Hamburg rum
    -erster richtiger Stellplatz bei Arhus, direkt am Meer
    -Ankuft im Regen, erstmal das Regentart aufspannen (mit etwas Hilfe vom netten Nachbarn)
    -5min späterhört es natürlich auf zu regnen
    Spaziergang am Strand
    -selbstgemachte Burger zur Einweihung der Campingküche
    -Gemütliche erste Nacht im Van mit the Queen's Gambit

Aarhus

August 17 in Denmark ⋅ ⛅ 20 °C

Unser heutiges Etappenziel war jedoch Aarhus. Dort schlenderten wir ein wenig durch die Gassen und läuteten die Flitterwochen nun endgültig mit einem tollen Abendessen ein!
    Morgiges Ziel: Norwegen 🇸🇯

Helga Haupt

Danke wünschen euch weiterhin viel Spaß 🌞

8/17/21Reply

29-7 Vedersø klit

July 29 in Denmark ⋅ 🌧 17 °C

Nu vind ik het niet meer leuk.
    Dat ik alweer zeiknat opbreek, a la. Dat het vlak daarna een heel stuk droger wordt, o.k. Dat ik 35 keer mijn regenjas aan- en uitgetrokken heb vandaag, sois. Dat ik dus een half uur aan het dweilen ben met opzetten: shit happens. Maar dat ik dan eindelijk in Søndervig aankom, het stomme dorp 3 keer heen en weer fiets omdat er een tourist info staat aangegeven die helemaal niet blijkt te bestaan en vervolgens ZIJN helemaal geen zandsculpturen vanwege corona.... Wel g..v..d.. Ik had nu wél goed gekeken op internet (dacht ik). En dat terwijl alle musea open zijn (met corona pas). Blij dat ik ingeënt ben, je zal toch steeds zo'n test moeten zeg! En in het dorp loopt iedereen hutje op mutje, zowel buiten als in de winkels. Logisch ja...
    Objectief gezien was het ook best veel droog, was Ringkøbing onverwacht leuk met een 17e eeuws hotel, waar ik een emmer capucino drink (kostte ook iets meer dan mijn fles wijn nu), en was de route naar Søndervig goed te fietsen. Ik fotografeer een prachtig houten beeld, heb ik tenminste nog iets. En zo voel ik me nu ook.
    Omdat het keihard waait vanuit het zuiden, ga ik 1 camping verder noord. Goh, da's opeens 25 km per uur met 2 vingers in mijn neus. Ik neem niet de route 1, ff geen zin in modderen, maar de panorama route, dat blijft asfalt. Fietst lekker, maar panorama??
    Ik kan de tent droog opzetten (eerst een buitje uitzitten onder een afdak), wat dingen half laten drogen. Toch maar ff opschieten. Inderdaad, stortbui, ik had net alles binnen, inclusief mezelf.
    Na de bui naar de klit (=duin blijkt). Het waait zo hard dat ik moet giechelen. Maar al de bebouwing op de kaart, zijn dat nou al die hobbit-huisjes?.
    Ik besluit bij terugkomst maar meteen ín de tent te gaan zitten met mijn wijn. Goed besluit. Kolere wat gaat dat hard zeg, die regen. En dan sta ik nog super beschut. Ik zie de humor er ff niet meer van in. Doe mij nog zo'n dag, dan ga ik naar huis.
    Nog een wijntje.

Marijke van der Zouwen

Wat een mooie kleuren. Maar dat weer.........

Hans van den Berg

Denemarken is heel mooi. Maar onze eerste fietsvakantie daar hebben na 1 week regen ook afgebroken. Jij zet door . Sterke Jerke.

8/9/21Reply

5-8 Lisbjerg

August 5 in Denmark ⋅ ☀️ 19 °C

Ik ga denk ik dom doen. Ik ga door. Morgen eerst van alles bekijken in Århus en misschien dan op de camping 5 km zuid, of anders steek ik morgen al over. Het weerbericht is nog steeds naatje, maar qua milimeters valt het wel mee, op zondag na. Ik dacht: dan ga ik in een hotel, maar het vervelende van zondag is, dat het in het weekend valt, is ik kan niets vinden. Nou, er zijn veel campings, dan maar zo'n hutje, of toch gewoon mijn tent en er dan niet uit komen. Nou kan natuurlijk met 2 mm je hele dag verregenen, maar dat wil ik dan eerst wel eens zien. Het voelt niet goed om nu te stoppen terwijl er nu nog niets aan de hand is. Ik heb vanmiddag de hele middag onder de onweersvliegjes gezeten terwijl het steeds donkerder grijs werd. En opeens was het weer gewoon wolken en nu is het strak blauw. Dus, ik ga het gokken.
    Het was nl. best een prima dag vandaag. Op de kaart leek de weg waar de shelter aan ligt dood te lopen, maar er was zó veel verkeer, dat kon ik me niet voorstellen. Dus ik die weg volgen, ging nl. richting route. En inderdaad, ik kom keurig in Hem uit. Nou was ik liever in Alstrup uit gekomen bij een bezienswaardigheid, maar hier doe ik het ook voor. Niet nog een keer over die drukke weg! Hoera! Daarna staat de route totaal niet aangegeven. Weet beter, want nu let ik gewoon zelf op. En zo kom ik via een prachtig geasfalteerde spoorlijn van Spentrup naar Lem en vanaf daar via een niet onderhouden (gelukkig) onverharde spoorlijn in Dronningsborg. Ik vind nog pruimen (hoop ik) ook! En via een pestweg in Randers. Daar denk ik er een keer op tijd aan om in mijn reisgids te kijken. Geen kaartje, geen adressen, huizen bij naam in een straat, dat dan wel, maar nergens op een huis die naam te bekennen. Ik zie veel mooie huizen, waaronder het oudste stenen. Maar welke welk is weet ik niet zeker, op 1 na. Ik lunch met uitzicht op de blauwe brug.
    En dan kies ik route 18. Denk nog bij mezelf: daar krijg je spijt van. En inderdaad. Maar die andere waren zo te zien net zo erg, maar langer. 40 minuten langs knetter drukke wegen, maar dan wordt het weer leuk, op die kriebel vliegjes na. En maar klimmen. De verwachte afdaling moet nog steeds komen. 10 m naar beneden, 12 omhoog. Een zwaar Ardennen gehalte.
    Wordt vervolgd

Edo en Ilse

Ik weet niet welke kaarten jij gebruikt maar wij ontdekken met Maps.Me telkens weer wandelpaden of officieuze fietspaden die superleuk zijn. Echt elk zandspoor staat erop. Liefs, ^EZ

Astrid van der Zouwen

Dank. Ik leer die kaarten beter kennen. Ben zelf nu reuze (nou ja reuze) leuk naar het centrum van Århus gefietst. Ook met hulp van Iemand moet ik toegeven. Probleem is dat ik in heuvels lang niet elk zandspoor baas kan en niet altijd het verschil zie.

5-8 Lisbjerg deel 2

August 5 in Denmark ⋅ ☀️ 18 °C

Onderweg wordt druk geoogst, maar wát eigenlijk? Het zijn een soort springbalsemien peultjes en daar zitten zwarte ronde zaadjes in.
    Ik zie ook nog bruine kiekendief (?). Hij vliegt tenminste aldoor laag over het veld. Hij was vlakbij! Met grijze vlekken op zijn vleugels. Klopt dat?
    Maar om 4 uur ben ik gewoon in Lisbjerg, waar de drukke weg achter een heuveltje ligt en dus reuze mee valt. Er is weer een echt tentenveld. Later blijkt dat je hier wel met de auto er op mag. Die ander niet! Ik trakteer mezelf op WiFi. Terwijl ik de tent opzet zie ik 2 eekhoorns elkaar achterna zitten. Ze maken nog geluidjes ook. Jemig wat gaat dat snel. Ik heb niet eens een poging gedaan tot filmen. Gewoon staan genieten.
    En mezelf dan een oud wijf voelen omdat ik moe ben van 68 km. En al die klimmetjes samen waren ook maar 500 meter☹️.
    Daarom ga ik lekker aldoor met de glijbaan terug naar de tent, het toiletgebouw is nl op de heuvel. Douchen was na 3 dagen trouwens wel erg lekker, en al die vliegjes mijn haar uit wassen ook!

Maarten van de Krol

Gaaf! Ben jij daardoor naar beneden gegleden? Dat is toch niets voor "een oud wijf"? Zo zie je maar: je bent net zo oud als je je voelt!

8/5/21Reply
    Astrid van der Zouwen

Was ook om jonger te worden 😉 Hij is echt gaaf, gaat hard. De eerste keer moest ik een beetje gillen bij de landing. En heel hard giechelen.

Hans van den Berg

Gillen is juist de bedoeling

8/9/21Reply

😊👍

8/10/21Reply
    Bert van der Meer

Ik denk dat het mosterd is of een raap soort. de smaak van de zaadjes kunnen de mosterd verraden en ze zijn niet giftig

26-7 Sevel, geopark wandelingen

July 26 in Denmark ⋅ 🌧 24 °C

Het noodweer komt wat later, nu van maandag op dinsdag. Ik besluit tot wandelen. Eerst klein stukje fietsen. Eerst de wandeling langs de "deed ice holes". Bij het terugtrekken van de gletsjer bleven soms dikke brokken ijs achter, die dan een gat achterlieten. Zo zijn al die meren hier ontstaan. Er zijn ook droge gaten. Mooie wandeling weer. Als ik boven op de vlakte sta, gaat het wel erg rommelen. Dus beetje snel i.i.g. weer iets omlaag en tussen de bomen. Er gebeurt niets en het rommelen stopt ook weer. Dus toch ook maar aan de andere kant van de weg naar de ruïne van het klooster. Rommelt ook wel wat, maar niet zo erg. Op het verste punt een bui. Het blijft zó warm, dat ik mijn regenjas omgang als een soort cape, vooral om rugzakje en fototoestel droog te houden. Mijn afritsbroek wordt kledder, maar eigenlijk wel lekker. En hij is ook zo weer droog. Fijn ding.

Barbara de Groot

Doet die koe nu echt een handstand??. 😳😳😳😳😳😳😳

😅😃😄 Had ik niet gezien. Dat heb jij weer.😅

Barbara de Groot

Super mooi plaatje ook, maar die koe 🤣

7/29/21Reply

Region Midtjylland, Central Jutland, محافظة ميديولند, Централна Ютландия, Kreizjutland, Jutlàndia Central, Юккъера Ютланди, Midtjylland, Regiono Meza Jutlando, Jutlandia Central, Kesk-Jüütimaa piirkond, Erdialdeko Jutlandia, استان میدیولند, Keski-Jyllannin alue, Región Miðjútland, Jutland-Central, Regiuun Midtjylland, Midden-Jutlân, Središnji Jylland, Midtjylland régió, Կենտրոնական Յուտլանդիա տարածաշրջան, Jutland centrale, 中央ユラン地域, ცენტრალური იუტლანდიის რეგიონი, Орталық Ютландия, 중앙윌란 지역, Iutia Media, Vidurio Jutlandijos regionas, Vidusjitlandes reģions, Средна Данска, Wilayah Midtjylland, Region Middjüütland, Midden-Jutland, Jutlàndia Centrala, Централон Ютланди, Jutlandia Środkowa, Jutlândia Central, Regiunea Midtjylland, Центральная Ютландия, Central Denmark Region, Gaska-Jyllándda regiuvdna, Stredné Jutsko, Средишња Данска, Mittjylland, Центральна Ютландія, وسطی ڈنمارک علاقہ, Trung Jutland, 中日德兰大区