Ecuador
Macapungu

Here you’ll find travel reports about Macapungu. Discover travel destinations in Ecuador of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Quilotoa loop

June 28, 2017 in Ecuador

Aangezien we er tot nu toe elke keer onderuit zijn gekomen, is het dan nu echt tijd om een 3-daagse hike tocht te gaan doen. Vele andere reizigers noemen dit één van de leukste hikes in Zuid Amerika dus vooruit, wandelschoenen aan en gaan! Het eindpunt is het grote kratermeer van Quilotoa welke op 3900 meter hoogte ligt en ongeveer 35km van ons beginpunt, een paar valleien verderop.

We droppen onze grote backpacks in een hostel in Latacunga en vanaf daar pakken we de bus naar Sigchos. Vanaf hier volgen we de aanwijzingen van het hostel waar we de eerste nacht gaan slapen en begint de grote speurtocht. Gelukkig hadden we vooraf al veel tips gekregen in het Secret Garden hostel. De eerste twee uur gaan soepel, maar voordat we de berg op moeten klimmen, moeten we toch het de hulp in schakelen van de locals. We zijn niet de enige, want ook 3 andere Nederlandse meisjes die we zijn tegen gekomen, kunnen het pad ook niet vinden. Of willen we het stiekem niet weten aangezien het juiste pad steil omhoog gaat... Vele zweetdruppels later staan we bovenop van het uitzicht te genieten over de vallei. Nog een klein half uurtje en dan bereiken we het hostel llullu llama in Isnilivi. Bijna alle gekken die deze wandeling doen slapen hier en al snel zitten we met iedereen een biertje te doen en is het 'backpack' voorstelrondje aan de gang. Het liefst willen we dit rondje altijd overslaan, want het wordt behoorlijk saai om steeds de vragen 'Waar ben je geweest, waar ga je heen, hoelang ben je onderweg etc etc'. Helaas maar dit hoort er eenmaal bij en zorgt er wel voor dat je snel met mensen aan de praat raakt. Gelukkig duurt het ditmaal kort en kunnen we snel over naar de normale gesprekken. Wat we alleen niet wisten is dat dit hostel over een sauna en jacuzzi beschikt, maar helaas ligt de zwemkleding nog in Latacunga. We eten met iedereen samen aan twee grote tafels en duiken optijd ons bed in om weer fit te zijn voor de volgende dag.

Na een heerlijke ontbijt begint iedereen met lopen en na een tijdje lopen we met een groepje van 6 man (met 2 Engelse jongens, een Poolse jongen en Duits meisje) en stappen we flink door richting Chugchilan. Het zonnetje schijnt en we lopen door een prachtige vallei, via een rivier en af en toe langs een huis. Het leuke van deze route is, is dat de paden die we volgen ook de wandelpaden van de locals zijn. Zo komen we regelmatig een boer tegen of een dame die onderweg is naar het andere 'dorp'. Ook de koeien worden via deze wegen van A naar B gebracht of staan hier gewoon gestalt. Zo stond er ook een stier op een erg smal bergpad die niet van plan was om ons er langs te laten. Wellicht doordat Robert een rood shirt aan had, maar ook de Poolse jongen werd bijna de berg afgeduwd nadat hij dacht even langs deze 'lieve koe' te lopen. We klimmen dus de berg maar iets verder op om de stier te ontwijken, want via via hadden we namelijk gehoord dat iemand hier eens een gebroken been had opgelopen door een kopstoot van een koe (of stier). Dat hebben we liever niet. Na een korte lunch in een ander dorpje (lees 3 huizen, een school, een kerk en een voetbalveld) zijn we klaar voor het laatste deel en klimmen we weer een steile berg op. Dit duurt gelukkig maar 'even' en het laatste stuk is via een normale weg omhoog. Op naar de warme douche in Chugchilan!

De laatste dag beginnen we, met dezelfde groep als de dag ervoor, extra vroeg want in de bergen hangen 's middags de wolken lager en zouden we niets meer van het meer zien. Dit zal tevens de zwaarste dag zijn dus we maken ons borst alvast nat. We lopen lekker door en na ongeveer 4 uur beginnen we aan de laatste klim, de krater op! Voor ons loopt een dame die zwaar uitziende zakken de berg op tilt op weg naar haar huis. Gentlemens als de heren zijn, tillen Robert en één van de Engelse jongens deze zakken een stuk voor haar naar boven. Wat je niet verwacht is dat de zakken opeens beginnen te bewegen en dat er blijkbaar levende kippen in zitten. Vlak voor we de krater bereiken begint het nog zachtjes te regenen en we hopen heel erg dat de zon zich op de top nog even laat zien. Moe maar onder het genot van een prachtig uitzicht lunchen we op de rand van de krater. Gelukkig gaat de wind heel even liggen en komt het zonnetje daar om de mooie blauwe gloed van het water te laten zien. Het is bijna niet in te schatten hoe groot het meer is, maar aangezien we nog anderhalf uur naar de andere kant moeten lopen krijgen we al snel een beter beeld. We wachten aan de andere kant op de rest van de groep en warmen ons weer op bij een tweede, maar nu warme, lunch. Vanaf hier pakken we weer de bus naar Latacunga en kijken we terug op een super leuke, mooie en intensieve 3 dagen.

La Playita Quilotoa Laguna

August 31, 2016 in Ecuador

It was definitely worth it to get up early in the morning to see the sun touching this beautiful lagoon in the crater of a volcano and to climb again up to nearly 4'000 meters above sea level! Worth mentioning is the hotel Samay Quilotoa Lodge with delicious food, nice rooms and friendly staff.

Laguna Quilotoa

June 5 in Ecuador

Des lagunes j'en ai déjà vu pas mal. En Patagonie d'abord puis à Huaraz. Je pensais donc avoir ma dose. Mais la laguna Quilotoa à la particularité d'être dans le cratère d'un volcan. Du coup, ça vaut le détour.
    Sans surprise, la couleur de l'eau n'est pas extraordinaire. Par contre le fait qu'elle soit entourée de montagnes rend la chose magnifique.
    En marchant sur la crête du cratère, j'ai pu profiter à la fois le la vue sur la lagune, mais aussi sur les montagnes environnantes. Premiers paysages vraiment époustouflants d'Équateur !Read more

In the center of a vulcano

December 16, 2017 in Ecuador

After we cured ourselves by resting for 4 days, we went to Quilotoa, a little village high up in the mountains. But it's not just any mountain... It's a vulcano, filled with blueish, greenish clear water.
    After we did the big loop (12km) on the mountain, we went down and rented a kayak and paddled to the center of the volcano.

January 25, 2017 in Ecuador

Unser heutiges Ziel war der Vulkan Quilotoa bzw. die dazugehörige Lagune. Um 7 Uhr klingelte der Wecker und um 8 Uhr und sogar überpünkltlich fuhr der Bus ab Latacunga hoch in die Berge. Die Fahrt war sehr turbulent aber zum Glück war die Straße komplett asphaltiert. Gegen 9:30 Uhr erreichten wir unser Ziel mit einigen anderen Touristen und Einheimischen. Nach kurzer Überlegungspause beim Blick auf den Kratersee entschieden wir uns dafür, den 5-6 stündigen Rundweg zu gehen. Bis zur Hälfte hatten wir zwar wolkiges Wetter aber eine gute Aussicht auf die umliegende Landschaft und den See. Danach zogen Wolken und Nebel auf. Der See war nicht mehr zu sehen. Auf dem Weg begegneten wir einer weiteren Wanderin, der Rest der Touristen zog es vor zum Fuße des Kraters zu wandern oder zu reiten. Unterwegs trafen wir noch Wanderer, überwiegend Deutsche, die den Quilotoa Loop (3tägige Wanderung zum Vulkan) absolvierten. Als die aber am frühen Nachmittag den See erreichten, konnten sie nur noch einen kurzen Blick erhaschen, bevor dieser in den Wolken versank. Blöde Regenzeit.
    Jetzt sitzen wir im Bus zum Hostel und wir sind ganz schön platt. Schließlich ging es entlang des Kraterrandes auf und ab. 👍😴

Secret Garden Cotopaxi und Quilotoa

August 8, 2017 in Ecuador

Nachdem ich auf meiner Reise von unzähligen Leuten ein Hostel Namens "Secret Garden Cotopaxi" empfohlen bekommen habe, soll es nach Montanita als nächstes dorthin gehen. Aber wie sich herausstellt ist es etwas kompliziert direkt nach Cotopaxi zu kommen, also verbringe ich eine Nacht in Quito und nutze so den kostenlosen Shuttle von ihrem anderen Hostel dort aus.

Auf der Fahrt werden wir ganz schön durchgeschüttelt, da die Hälfte der Strecke nicht asphaltiert ist, sondern Schotterstraße - ich wusste nicht dass sich ca. 50km so lange anfühlen können 😁
    Kaum angekommen, verstehe ich warum jeder bisher von diesem Ort geschwärmt hat...es ist einfach unglaublich - mitten im Nirgendwo umgeben von Vulkanen...vom Essen im Hostel möcht ich gar nicht erst anfangen 😍
    Auf dem Programm für die nächsten Tage stehen alle möglichen Outdoor Aktivitäten wie hikes zum Gipfel eines Vulkans, zu Wasserfällen, Reiten oder einfach nur mit allen anderen am Kamin zu entspannen (und ja ich hab das reiten überlebt ohne abgeworfen zu werden und das obwohl ich seit sicher 15 Jahren nicht mehr auf einem Pferd gesessen bin - dafür hat mir mein Hintern am nächsten Tag aber dafür dementsprechend weh getan 😆)

Wie so oft vergeht die Zeit viel zu schnell und es geht schon wieder weiter nach Latacunga, wo ich die Nacht verbringe. Von dort geht es am nächsten Morgen nach Quilotoa, meine wahrscheinlich letzte Wanderung in Ecuador. Als ich ankomme sieht die Strecke noch ganz gemütlich aus, einmal um den Krater des Vulkansees, was ich allerdings nicht ahnen konnte, es wurde zu einer meiner größten Herausforderungen. Ich weiß jetzt auf jeden Fall wie es sich anfühlt, wenn man auf fast 4.000m fast eine Panikattacke bekommt...es war super windig, der Weg schmal und es ging an den Seiten einfach nur nach unten. An der für mich schlimmsten Stelle war ich allerdings schon einmal halb und die Lagune rundum, also kam aufgeben und zurück gehen für mich nicht mehr in Frage und irgendwie hab ich es auch geschafft und war und bin mal wieder von mir selbst überrascht 😳
    Ach ja, hab ich schon erwähnt wie unglaublich die Lagune sonst ausgesehen hat?!?

Am Abend gehts dann auch schon wieder zurück nach Quito, nicht nur die "Mitte der Welt", sondern da Ecuador so klein ist, für mich auch der Ausgangspunkt für so viele Trips.

June 29, 2017 in Ecuador

Es sieht mich zurück in die Berge, in angenehmes Klima und schöne Wanderungen.
    Ein Highlight ist der Quilotoa, ein aktiver Vulkan mit einem wunderschönen Kratersee.
    Leicht verplant hatte ich morgens vergessen, auf Wanderschuhe und passende Hose zu wechseln. Das konnte mich aber nicht abhalten, die Runde auf dem Kraterrand zu drehen und bis ans Ufer zu gehen.
    Das das Strahlende blau des Sees wunderbar mit dem hellen grau des umliegenden Gesteins harmonierte, muss ich nicht erwähnen.Read more

June 12, 2016 in Ecuador

Ziel dieser Tour war die Lagune Quilotoa. Unterwegs besuchten wir den Cañon del Rio Toachi und das Dorf Zumbagua, in welchem laut unserem Guide die hässlichsten Menschen des Landes wohnten. Die Leute hier waren tatsächlich keine Augenweide, aber dass lag vielleicht auch daran, dass seit mehreren Tagen ein 'heiliges' Fest im Gange war und statt zu arbeiten, betranken sie sich und tanzten unmotiviert auf der Strasse.
    Dann ging es weiter zur besagten Lagune, welche ursprünglich mal ein Vulkankrater war, nun jedoch nicht mehr aktiv und gefüllt mit Wasser, welches im Sonnenlicht in verschiedenen Farben leuchtet, was wunderschön aussah. Ab-, sowie Aufstieg war nicht ganz einfach, und dass auch die Einheimischen ins Schwitzen kamen, liess uns etwas weniger an unserer persönlichen Fitness zweifeln.
    Wieder oben angekommen, wartete eine weitere Besonderheit auf uns. Während der rund zwei Stunden, in denen wir zum Wasser hinuntergestiegen und wieder heraufgeklettert waren, brutzelte ein Cuy - ein Meerschweinchen - für uns über dem Feuer. Es sah etwas grösser und weniger süss aus als die bei uns zu Hause, und war etwas zäh. Definitiv nicht unser neues Lieblingsessen.

Breathtaking Quilotoa

June 3, 2016 in Ecuador

Vanaf Montanita hebben we 12 uur gebust naar Latacunga om vanuit daar de Andes van Ecuador te gaan verkennen.

Dit kregen we als tip van Yuri en Monique, check ook hun te gekke reisblog over zuid-amerika: www.dutchandtravelling.nl

Montanita - Guayaquil 3/4hr $6 - Ambato 6hr $8 - Lactacunga 2hr $2.
    Latacunga is een erg mooi stadje op 2800 meter hoogte, waar we in een super fijn hostel sliepen Tiana $25 p.n.
    Verder hebben we de markt van Paqili en Saquisili bezocht. De markt van Paqili was niet echt de moeite. Wel is het super leuk om boodschappen te doen op een markt en savonds daarvan een verse maaltijd te maken!

Truien aan, Poederbaas muts op en door naar de bergen, Chugchillan 3800 mt.
    Bijna geen last van de hoogte lichte hoofdpijn maar thats it, veel water drinken en dan komt dat ook snel goed.
    In ons hostel El Vaquero in Chugchilan kregen we een warm welkom, kachel aan, lunch werd klaar gemaakt en een kamer met bergzicht!
    Dit alles voor $40 pn, incl ontbijt en diner!
    Eigenaar Victor en zijn vrouw deden er alles aan om het ons zo goed mogelijk naar ons zin te maken dat is ze zeker gelukt!
    Helaas door ons gebrekkige Spaans toch jammer dat we geen fatsoenlijk gesprek kunnen voeren.
    S'avonds onder een stapel van 5 dikke dekens ons bedje in, dat was erg knus!

Het is 06.00, daar staan we dan langs de weg te bibberen in onze bergkledingpakken, zo zien we er erg professioneel uit. Nu nog zien waar te maken. 😉
    We pakken een bus naar Quilotoa en vanuit daar zullen we terug naar Chugchillan hiken 12 km. Berg op naar 4200 mt, dalen naar 2800 mt en vervolgens weer omhoog naar 3800 mt.
    Helaas lag het Quilotoa Meer helemaal in de wolken, maar des al niet te min was de hike prachtig, af en toe zwaar en letterlijk adembenemd! We hebben er 6 uur overgedaan. Wat een te gekke dag was dit!!

In Quilotoa begon onze Amigo (kei lieve hond) met ons mee te lopen, en is ons tot aan ons hostel gevolgd en toen we sochtens wakker werden zat hij nog steeds voor onze kamer te wachten 😍.
    Afscheid was erg triest aangezien hij in paniek achter onze taxi bleef aanrennen.
    Dankzij onze Amigo is ons hondsdolheid bespaard gebleven veel backpackers zijn aangevallen door andere honden op deze route.

Door naar het volgende avontuur:
    Banos!!

Adios Amigos! 😍

P.S.
    Time of writing: Al in het vliegtuig naar de Galapagos!!! So excited!!!

Eine Runde Quilotoa

September 24, 2016 in Ecuador

Nachdem Jeroen und ich heut morgen beim Frühstück unsere Biere gezählt haben, dachten wir uns da gehen wir noch zum Vulkan Quilotoa bevor wir nächste Woche im Dschungel abtauchen.
    Man hätte Bedenken können das wir beide immer noch einen sitzen haben, aber das hätte zu Kopfschmerzen führen können.

Also ab in den Bus und ab zum Quilotoa Kratersee. Sind dann auch nur etwa 5 Stunden Busfahrt mit Kater. Da kann man sich dann schon mal die eigene Intelligenz in Frage stellen. Oder man Haut halt mal ordentlich auf die Kacke, so mit 50 km/h und einem Haufen älterer Ecuadorianer.

Der Loop gestaltet sich dort dann auf knapp 11 km recht einfach, man läuft einfach auf dem Kraterrand entlang. Aber halt, das wäre ja einfach. Hier geht ja um 6 die Sonne unter. Da wird das nix mit dem Kraterlauf vor dem Sonnenuntergang. Also Taschenlampe raus und...Oh, die liegt im Hostel.
    Sehr schön, Klettern am Kraterrand bei Mondschein. Klingt romantisch, is aber nix passiert.
    Und da es auch irgendwie kalt und windig sein kann, so auf 4000 m, da macht man auch mal hinne.

Da schmeckt einem dann auch die Suppe gut, auch wenn ich nich weiß was da eigentlich drin is. Un die schwetze do so a ganz komischs Spanisch. Die nenne des Ketchup oder so...Ach so das is ne indigene Sprache, das Quechua. Und neben mir am Tisch saß einer mit Stöpseln in der Nase, ein bestes Beispiel wenn man von Guayaquil, 2 Höhenmeter, auf 4000 Höhenmeter mit dem Flugzeug kommt. Da kommt das aus allen Nasenlöchern. Und fit war der auch nicht.

Aber nu ne warme Dusche und ab ins Bett.

Macapungu