Ecuador
Macapungu

Here you’ll find travel reports about Macapungu. Discover travel destinations in Ecuador of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Lake Quilotoa

July 21 in Ecuador

Lake Quilotoa is a Lake in the crater of a Quilotoa volcano 🌋. Last eruption was 600 yrs ago. The lake is about 250 meters deep, approximately 3 kilometers away n diameter. Life (except algae) does not exist due to the high content of sulfate and other minerals. A small descent of about 1 hour hike with a dusty and exhausting hike back up is a small price to pay to admire this unique beauty.

Quilotoa loop

June 28, 2017 in Ecuador

Aangezien we er tot nu toe elke keer onderuit zijn gekomen, is het dan nu echt tijd om een 3-daagse hike tocht te gaan doen. Vele andere reizigers noemen dit één van de leukste hikes in Zuid Amerika dus vooruit, wandelschoenen aan en gaan! Het eindpunt is het grote kratermeer van Quilotoa welke op 3900 meter hoogte ligt en ongeveer 35km van ons beginpunt, een paar valleien verderop.

We droppen onze grote backpacks in een hostel in Latacunga en vanaf daar pakken we de bus naar Sigchos. Vanaf hier volgen we de aanwijzingen van het hostel waar we de eerste nacht gaan slapen en begint de grote speurtocht. Gelukkig hadden we vooraf al veel tips gekregen in het Secret Garden hostel. De eerste twee uur gaan soepel, maar voordat we de berg op moeten klimmen, moeten we toch het de hulp in schakelen van de locals. We zijn niet de enige, want ook 3 andere Nederlandse meisjes die we zijn tegen gekomen, kunnen het pad ook niet vinden. Of willen we het stiekem niet weten aangezien het juiste pad steil omhoog gaat... Vele zweetdruppels later staan we bovenop van het uitzicht te genieten over de vallei. Nog een klein half uurtje en dan bereiken we het hostel llullu llama in Isnilivi. Bijna alle gekken die deze wandeling doen slapen hier en al snel zitten we met iedereen een biertje te doen en is het 'backpack' voorstelrondje aan de gang. Het liefst willen we dit rondje altijd overslaan, want het wordt behoorlijk saai om steeds de vragen 'Waar ben je geweest, waar ga je heen, hoelang ben je onderweg etc etc'. Helaas maar dit hoort er eenmaal bij en zorgt er wel voor dat je snel met mensen aan de praat raakt. Gelukkig duurt het ditmaal kort en kunnen we snel over naar de normale gesprekken. Wat we alleen niet wisten is dat dit hostel over een sauna en jacuzzi beschikt, maar helaas ligt de zwemkleding nog in Latacunga. We eten met iedereen samen aan twee grote tafels en duiken optijd ons bed in om weer fit te zijn voor de volgende dag.

Na een heerlijke ontbijt begint iedereen met lopen en na een tijdje lopen we met een groepje van 6 man (met 2 Engelse jongens, een Poolse jongen en Duits meisje) en stappen we flink door richting Chugchilan. Het zonnetje schijnt en we lopen door een prachtige vallei, via een rivier en af en toe langs een huis. Het leuke van deze route is, is dat de paden die we volgen ook de wandelpaden van de locals zijn. Zo komen we regelmatig een boer tegen of een dame die onderweg is naar het andere 'dorp'. Ook de koeien worden via deze wegen van A naar B gebracht of staan hier gewoon gestalt. Zo stond er ook een stier op een erg smal bergpad die niet van plan was om ons er langs te laten. Wellicht doordat Robert een rood shirt aan had, maar ook de Poolse jongen werd bijna de berg afgeduwd nadat hij dacht even langs deze 'lieve koe' te lopen. We klimmen dus de berg maar iets verder op om de stier te ontwijken, want via via hadden we namelijk gehoord dat iemand hier eens een gebroken been had opgelopen door een kopstoot van een koe (of stier). Dat hebben we liever niet. Na een korte lunch in een ander dorpje (lees 3 huizen, een school, een kerk en een voetbalveld) zijn we klaar voor het laatste deel en klimmen we weer een steile berg op. Dit duurt gelukkig maar 'even' en het laatste stuk is via een normale weg omhoog. Op naar de warme douche in Chugchilan!

De laatste dag beginnen we, met dezelfde groep als de dag ervoor, extra vroeg want in de bergen hangen 's middags de wolken lager en zouden we niets meer van het meer zien. Dit zal tevens de zwaarste dag zijn dus we maken ons borst alvast nat. We lopen lekker door en na ongeveer 4 uur beginnen we aan de laatste klim, de krater op! Voor ons loopt een dame die zwaar uitziende zakken de berg op tilt op weg naar haar huis. Gentlemens als de heren zijn, tillen Robert en één van de Engelse jongens deze zakken een stuk voor haar naar boven. Wat je niet verwacht is dat de zakken opeens beginnen te bewegen en dat er blijkbaar levende kippen in zitten. Vlak voor we de krater bereiken begint het nog zachtjes te regenen en we hopen heel erg dat de zon zich op de top nog even laat zien. Moe maar onder het genot van een prachtig uitzicht lunchen we op de rand van de krater. Gelukkig gaat de wind heel even liggen en komt het zonnetje daar om de mooie blauwe gloed van het water te laten zien. Het is bijna niet in te schatten hoe groot het meer is, maar aangezien we nog anderhalf uur naar de andere kant moeten lopen krijgen we al snel een beter beeld. We wachten aan de andere kant op de rest van de groep en warmen ons weer op bij een tweede, maar nu warme, lunch. Vanaf hier pakken we weer de bus naar Latacunga en kijken we terug op een super leuke, mooie en intensieve 3 dagen.

La Playita Quilotoa Laguna

August 31, 2016 in Ecuador

It was definitely worth it to get up early in the morning to see the sun touching this beautiful lagoon in the crater of a volcano and to climb again up to nearly 4'000 meters above sea level! Worth mentioning is the hotel Samay Quilotoa Lodge with delicious food, nice rooms and friendly staff.

In the center of a vulcano

December 16, 2017 in Ecuador

After we cured ourselves by resting for 4 days, we went to Quilotoa, a little village high up in the mountains. But it's not just any mountain... It's a vulcano, filled with blueish, greenish clear water.
    After we did the big loop (12km) on the mountain, we went down and rented a kayak and paddled to the center of the volcano.

January 25, 2017 in Ecuador

Unser heutiges Ziel war der Vulkan Quilotoa bzw. die dazugehörige Lagune. Um 7 Uhr klingelte der Wecker und um 8 Uhr und sogar überpünkltlich fuhr der Bus ab Latacunga hoch in die Berge. Die Fahrt war sehr turbulent aber zum Glück war die Straße komplett asphaltiert. Gegen 9:30 Uhr erreichten wir unser Ziel mit einigen anderen Touristen und Einheimischen. Nach kurzer Überlegungspause beim Blick auf den Kratersee entschieden wir uns dafür, den 5-6 stündigen Rundweg zu gehen. Bis zur Hälfte hatten wir zwar wolkiges Wetter aber eine gute Aussicht auf die umliegende Landschaft und den See. Danach zogen Wolken und Nebel auf. Der See war nicht mehr zu sehen. Auf dem Weg begegneten wir einer weiteren Wanderin, der Rest der Touristen zog es vor zum Fuße des Kraters zu wandern oder zu reiten. Unterwegs trafen wir noch Wanderer, überwiegend Deutsche, die den Quilotoa Loop (3tägige Wanderung zum Vulkan) absolvierten. Als die aber am frühen Nachmittag den See erreichten, konnten sie nur noch einen kurzen Blick erhaschen, bevor dieser in den Wolken versank. Blöde Regenzeit.
    Jetzt sitzen wir im Bus zum Hostel und wir sind ganz schön platt. Schließlich ging es entlang des Kraterrandes auf und ab. 👍😴

Secret Garden Cotopaxi und Quilotoa

August 8, 2017 in Ecuador

Nachdem ich auf meiner Reise von unzähligen Leuten ein Hostel Namens "Secret Garden Cotopaxi" empfohlen bekommen habe, soll es nach Montanita als nächstes dorthin gehen. Aber wie sich herausstellt ist es etwas kompliziert direkt nach Cotopaxi zu kommen, also verbringe ich eine Nacht in Quito und nutze so den kostenlosen Shuttle von ihrem anderen Hostel dort aus.

Auf der Fahrt werden wir ganz schön durchgeschüttelt, da die Hälfte der Strecke nicht asphaltiert ist, sondern Schotterstraße - ich wusste nicht dass sich ca. 50km so lange anfühlen können 😁
    Kaum angekommen, verstehe ich warum jeder bisher von diesem Ort geschwärmt hat...es ist einfach unglaublich - mitten im Nirgendwo umgeben von Vulkanen...vom Essen im Hostel möcht ich gar nicht erst anfangen 😍
    Auf dem Programm für die nächsten Tage stehen alle möglichen Outdoor Aktivitäten wie hikes zum Gipfel eines Vulkans, zu Wasserfällen, Reiten oder einfach nur mit allen anderen am Kamin zu entspannen (und ja ich hab das reiten überlebt ohne abgeworfen zu werden und das obwohl ich seit sicher 15 Jahren nicht mehr auf einem Pferd gesessen bin - dafür hat mir mein Hintern am nächsten Tag aber dafür dementsprechend weh getan 😆)

Wie so oft vergeht die Zeit viel zu schnell und es geht schon wieder weiter nach Latacunga, wo ich die Nacht verbringe. Von dort geht es am nächsten Morgen nach Quilotoa, meine wahrscheinlich letzte Wanderung in Ecuador. Als ich ankomme sieht die Strecke noch ganz gemütlich aus, einmal um den Krater des Vulkansees, was ich allerdings nicht ahnen konnte, es wurde zu einer meiner größten Herausforderungen. Ich weiß jetzt auf jeden Fall wie es sich anfühlt, wenn man auf fast 4.000m fast eine Panikattacke bekommt...es war super windig, der Weg schmal und es ging an den Seiten einfach nur nach unten. An der für mich schlimmsten Stelle war ich allerdings schon einmal halb und die Lagune rundum, also kam aufgeben und zurück gehen für mich nicht mehr in Frage und irgendwie hab ich es auch geschafft und war und bin mal wieder von mir selbst überrascht 😳
    Ach ja, hab ich schon erwähnt wie unglaublich die Lagune sonst ausgesehen hat?!?

Am Abend gehts dann auch schon wieder zurück nach Quito, nicht nur die "Mitte der Welt", sondern da Ecuador so klein ist, für mich auch der Ausgangspunkt für so viele Trips.

Ecuador - der Süden

June 24 in Ecuador

Wir faulenzen ein paar Tage an den Stränden von Nordperu und nehmen dann Land Nummer 6 dieser Reise in Angriff: Ecuador.
    Hier liegt alles nahe beieinander und wir wechseln die Klimazonen im Stundentakt.
    Das Hinterland der Küste ist tropisch und die Pisten führen uns durch die grössten Bananenplantagen der Welt. Aber bald steigt die Strecke wieder steil an. Wir tauchen aus dem Nebel auf und stehen bald wieder auf der dürren Hochebene der Anden. Hier empfangen uns Vulkankegel und Kraterseen.Read more

June 29, 2017 in Ecuador

Es sieht mich zurück in die Berge, in angenehmes Klima und schöne Wanderungen.
    Ein Highlight ist der Quilotoa, ein aktiver Vulkan mit einem wunderschönen Kratersee.
    Leicht verplant hatte ich morgens vergessen, auf Wanderschuhe und passende Hose zu wechseln. Das konnte mich aber nicht abhalten, die Runde auf dem Kraterrand zu drehen und bis ans Ufer zu gehen.
    Das das Strahlende blau des Sees wunderbar mit dem hellen grau des umliegenden Gesteins harmonierte, muss ich nicht erwähnen.Read more

Laguna Quilotoa

June 5 in Ecuador

Des lagunes j'en ai déjà vu pas mal. En Patagonie d'abord puis à Huaraz. Je pensais donc avoir ma dose. Mais la laguna Quilotoa à la particularité d'être dans le cratère d'un volcan. Du coup, ça vaut le détour.
    Sans surprise, la couleur de l'eau n'est pas extraordinaire. Par contre le fait qu'elle soit entourée de montagnes rend la chose magnifique.
    En marchant sur la crête du cratère, j'ai pu profiter à la fois le la vue sur la lagune, mais aussi sur les montagnes environnantes. Premiers paysages vraiment époustouflants d'Équateur !Read more

June 12, 2016 in Ecuador

Ziel dieser Tour war die Lagune Quilotoa. Unterwegs besuchten wir den Cañon del Rio Toachi und das Dorf Zumbagua, in welchem laut unserem Guide die hässlichsten Menschen des Landes wohnten. Die Leute hier waren tatsächlich keine Augenweide, aber dass lag vielleicht auch daran, dass seit mehreren Tagen ein 'heiliges' Fest im Gange war und statt zu arbeiten, betranken sie sich und tanzten unmotiviert auf der Strasse.
    Dann ging es weiter zur besagten Lagune, welche ursprünglich mal ein Vulkankrater war, nun jedoch nicht mehr aktiv und gefüllt mit Wasser, welches im Sonnenlicht in verschiedenen Farben leuchtet, was wunderschön aussah. Ab-, sowie Aufstieg war nicht ganz einfach, und dass auch die Einheimischen ins Schwitzen kamen, liess uns etwas weniger an unserer persönlichen Fitness zweifeln.
    Wieder oben angekommen, wartete eine weitere Besonderheit auf uns. Während der rund zwei Stunden, in denen wir zum Wasser hinuntergestiegen und wieder heraufgeklettert waren, brutzelte ein Cuy - ein Meerschweinchen - für uns über dem Feuer. Es sah etwas grösser und weniger süss aus als die bei uns zu Hause, und war etwas zäh. Definitiv nicht unser neues Lieblingsessen.

Macapungu