Ecuador
Río Yanayacu

Here you’ll find travel reports about Río Yanayacu. Discover travel destinations in Ecuador of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

• Day14

Voor het ontbijt kunnen we nog net de Cotopaxi zien. Daarna zit hij alweer in de wolken.
    Vol goede moed vertrekken we, het is immers maar 4 km naar de noord gate van Cotopaxi, en alles goed te fietsen.
    Moet je wel eerst helemaal het terrein van de hacienda afgaan, en niet een ruiterpad proberen te fietsen. Na een uur duwen en 5 min. afdalen, staan we weer waar we begonnen. Daarna nemen we de goede weg, die fietst inderdaad beter, maar dan zijn we al redelijk moe. We gaan i.i.g. zo langzaam dat we weer een hond als gezelschap hebben.
    Na de gate zouden we op een gele weg moeten komen, maar het blijft kuil met gruis. Inmiddels regent het en dat natte gruis zuigt als een gek waardoor het nog extra zwaar trapt. Nou zal de regen wel iets doen met ons humeur, maar ik vind het er ook niet zo heel mooi. En waar zijn al die vogels? Bovendien fietsen we richting archeologische site, en na eindeloos klimmen wijst de pijl terug. Onderweg alle bordjes gespeld, we gingen maar 3 km. per uur, dus we zijn er echt niet langs gesjeest. Grrr.
    Na warme chocolademelk bij de gate, komen we gelukkig op asfalt. En weer langs een gate. Lekker handig, dan weet je niet meer waar je bent.
    Desondanks vinden we de parallelweg naar Mulaló, en keren na 200 meter om. Doei met je blubberpad. Dat zouden we niet meer doen. Dus belanden we op de E35. Dat zouden we óók niet meer doen. Toch maar wel omdat het ook licht naar beneden gaat. Na een uur vruchteloos zoeken naar een wegwandelende hostel in Alaquez nemen we weer een stuk Pan American en vinden een hotel in Latacunga. 's Avonds nog een wandeling, dan is het eindelijk even droog. Mobieltjes zat hier, ook een fietsenwinkel, mijn trapas kraakt. Misschien geen probleem want waar de hoteljongen onze fietsen heeft gelaten is mij niet duidelijk.
    Weer niet gelukt om leuk te fietsen. Ik weet langzamerhand geen oplossing meer.

• Day15

11-5 Rustdag in Latacunga

May 11 in Ecuador

Omdat we allerlei dingen moeten hebben en Karin spuugzat is van inpakken..... Pakken we toch in en verhuizen van ons hotel met de bijzondere bedden (met een soort Utrechtse Heuvelrug in het midden) naar een vrolijk gekleurde hostel aan een wandelstraatje (! de enige die we gezien hebben tot dusver). Dan op jacht naar moertje, slang voor om drager, telefoon, etc. etc. waarvan heel bijzonder het moertje niet lukt.
    En natuurlijk blijft het nu droog. Wel lekker op het dakterras gezeten en gewandeld op zoek naar mijn moertje.
    's Avonds uit eten voor 1 dollar p.p. En het was niet eens slecht! Het ijsje daarna was duurder.

• Day88

Quilotoa lake and the Cotopaxi

March 12, 2015 in Ecuador

The Andes in Ecuador look like a gigantic ladder: two main bars going from south to north, formed by two chains of high mountains and spectacular volcanoes, connected by smaller mountain ranges, separating plateaus and valleys, each one slightly higher than the one before, until reaching Quito at 2.850mts.
    Time for us to climb the ladder from Cuenca, reaching the beautiful valley of Latacunga, with active volcanoes on both sides!

We managed to find a very charming hotel...and even managed to get some sun, since the weather improved a bit. The next day we took a trip together with a charming girl from Barcelona, Laura, and a very pleasant gentleman from Chile, with the typical Latin name Waldemar. when we found out that our guide Alex was the drummer of a famous local band...we had a great time in the extraordinary Andean landscape listening to music in the car on our way to the beautiful volcano lake of Quilotoa.
    We did not only climb down 300 meters down to the lake in bright equator sun, but rented a kayak for a little tour on the strange green, slightly salted glacier liken water. Hiking 300 meters back up was a good preparation for the next day, our trip to the Cotopaxi, the highest active volcano on earth...our last high mountain trip in this Sabbatical.
    Due to time reasons we did not hike up all the way to the summit, we decided to go only up to the edge of the glacier, to touch glacier ice for the last time in this trip. Despite the rather cloudy day, it was a very beautiful ascent and the clouds opened up for a moment and the Cotopaxi showed its summit and perfect shape. After returning from the summit, we stopped at the Panamericana and flagged down, that brought us up to Quito.

• Day5

Latacunga, Ecuador

April 14 in Ecuador

This footprint is really just a quick pit stop, both literally and figuratively. Latacunga is a preparatory stop for our next few days doing a three day trek called the Quilotoa Loop.

From Cotopaxi we had a one hour shuttle bus from the hostel to the nearest town called Machachi with some of the other guests and from there some of us went our separate ways. At this point we just had to wait on the side of the Panamerican highway for the next local bus south to Latacunga. It still mind boggles me that you can do this in these countries. Literally just stand on a main road (or in this case a three lane highway) for long enough and hail the bus, tell them where you’re headed and away you go. Who needs actual bus stops?

Our late arrival from Cotopaxi with a couple of extras in tow meant we just grabbed a quick dinner around the corner from the hostel and an early night. Up early the following morning to rearrange everything we needed into our daypacks for the next three days. Not such an easy feat when trying to account for all different temperatures, sweatiness and also some extra comfy clothes for the evenings! You’d think I’d be an expert packer by now, but sadly not the case! Definitely will be refreshing to travel light for the next few days though, as we leave our big backpacks behind here in Latacunga.

Being a Sunday, it meant the buses to the start of the Quilotoa Loop were a little less frequent. The 6:30am bus was not tempting anyone so we settled for the more appealing time of 11:30am. A lazy morning with few stops in the town on our way to the bus station to find snacks and various supplies for the team kept us busy enough though, onto Sigchos we go!