Faroe Islands
Dómkirkjan

Tórshavn • Faröer

August 28, 2022 in Faroe Islands ⋅ ⛅ 10 °C

Der kurze Schlag am Vormittag von Fuglafjørður nach Tórshavn beeindruckt bei bestem Licht und Wetter alle an Bord, und es entsteht der Gedanke, am morgigen Tag die Inselgruppe mit dem Auto über Land unsicher zu machen.

Die Suche nach einem Liegeplatz im Stadthafen war von kurzer Dauer. Wir haben pünktlich zum Nachmittagskaffee vorm Kaffihúsið festgemacht.
      Unsere KARIBU ist schon ein Dickschiff, die Fender liegen auf Press an Steuerbord und Backbord. Mal sehen, ob wir da auch wieder loskommen.

Kurzer Stadtbummel mit Proviantergänzung und abends im Irish Pub Torshavn testen wir das Pilsnar, Gull und Classic von Föroya Bjór und nächtigen rundum zufrieden an Bord.

Vegan Kaspar Bagel

May 24, 2023 in Faroe Islands ⋅ 🌬 8 °C

Not so easy when you're vegan hungry in Faroe and don't have your own packed lunch with you.
      But in Tórshaven we found a lovely café just next to the old town. They serve vegan bagels with toppings you can choose. 👍Read more

Faroe Islands dag 1 (Streymoy)

October 29, 2018 in Faroe Islands ⋅ ☁️ 6 °C

Na alweer een lange nacht arriveren we in de haven van Torshavn stipt om 05:00u. Een uurtje later begint het ontschepen voor de passagiers en omdat we op een bewegend dek stonden nog even langer wachten. We rijden van boord om 06:40u, het is nog pikkedonker en we kunnen pas inchecken om 14:00u dus besluiten we het eerste eiland Streymoy vandaag te verkennen. Mijn iPhone heeft geen signaal ‘bedankt Orange’ en alle apps met kaarten werken niet of de kaart van de faroe staat er niet op. Gelukkig waren we voorbereid en hebben een papieren map bij. We rijden in het donker naar Vestmanna waar een infopunt zou zijn. Onderweg zien we nog niets van het eiland en het regent een beetje. In het dorpje is het even zoeken naar de info en als we deze vinden is hij gesloten vanaf 1 October dus zijn we even te laat. Ondertussen is het licht aan het worden en rijden we naar Saksun via een scenic route ofwel de buttercup route zoals deze hier worden genoemd. Onderweg stoppen we even aan een uitzichtpunt en besluiten de stroom te volgen naar een waterval in de verte. Veel wind en regen als we heen wandelen maar de regen stopt gelukkig iets voor de helft van de wandeling. Terug verder naar Saksun, prachtig mooi en veel schapen onderweg maar ook alle soorten ganzen. In het dorpje maken we een wandeling naar het strand maar hoog tij beslist dat we halverwege moeten terugdraaien. Dit is wel wat we verwacht hadden te zien en wat we beiden ook graag zien. De prachtige robuuste wilde natuur. Spijtig van de regen af en toe maar ook dat wisten we op voorhand. Nog even een toiletstop aan de andere kant van het dorp en rijden we verder naar de fossa. Een 140m hoge waterval in 3 etages. Van hieruit via een andere scenic route terug naar Torshavn, onderweg even iets eten aan een tankstation en dan rijden we de stad voorbij en draaien af richting Kirkjubøur. Hier zijn enkele mooie huisjes met turfdaken , een ruïne van een kathedraal en een kerk. We wandelen even rond en een local wijst ons op een zeehond die aan het slapen is in het zeewier. Mooi dier, rustig laten liggen waarna we terug naar Torshavn rijden en inchecken in het hotel. We hebben kamer 704 in een authentiek huisje aan de rand van de oude stad. Heel de bovenverdieping is voor ons terwijl op de beneden verdieping 3 kamers zijn op dezelfde oppervlakte. Met ons gat in de boter gevallen ja. Uitpakken en dan wandelen door de stad en iets eten waarna we moe naar de kamer gaan en bloggen want hier is wifi. We zijn dan ook al van 05:00 uur in de weer. Vandaag zeer veel wind en 7 graden. Af en toe regen en bewolkt.Read more

De noordelijke eilanden

October 30, 2018 in Faroe Islands ⋅ ⛅ 6 °C

Vandaag bezoeken we de noordelijke eilanden Vidoy, Gordoy en Kundy. We rijden naar het noordelijkste dorp Viõareiõi, ongeveer 94 Km rijden over 4 eilanden, 2 bruggen en 1 sub sea tol tunnel (3,6 km) en 4 tunnels door de bergen waarvan er 2 zonder verlichting en met 1 rijvak voor beide richtingen. Da’s toch wennen als er een tegenligger komt en je moet in een inham stoppen en lichten uit doen tot hij is gepasseerd. Zulke tunnels had ik nog niet eerder gezien. We wandelen even rond en dronen maar er is veel wind waarna we het volgende eiland Kunoy aandoen. Opnieuw zulke smalle single lane tunnel van 3 km. Kunoy is ook de naam van het dorp waar we stoppen en een wandeling maken naar hun zelf aangeplant bos. Zeer mooi maar plotseling begint het te hagelen, op 5 minuten van redelijk goed weer tot hagel en regen. Peggy had tegen de wind haar regenbroek aangedaan dus dat viel mee maar mijn jeans was goed nat. We schuilen onder een rots en wat later tegen een schuur om dan tussen de buien door naar de auto terug te gaan. Volgende wandeling doe ik ook mijn regenbroek aan, weer of geen weer! Onderweg informeren we voor de ferry naar Kalsoy eiland maar als je die neemt moet je zeker 6 uur daar blijven tot de volgende ferry en dat voor één standbeeld te zien of in de regen te wandelen zien we niet zitten. Als we de toltunnel opnieuw passeren moeten we bij het volgende rode pompstation betalen, 100 kronen voor heen en terug. We stoppen eerst bij het blauwe station maar daar kan je niet betalen, het staat ook nergens aangeduid! We rijden terug naar Torshavn en gaan shoppen. Op zoek naar het winkelcentrum, de souveniershops (2) en daarna iets eten. Veel winkels zijn er echter niet, het is maar een kleine hoofdstad, zoals ze zelf zeggen de kleinste hoofdstad ter wereld. Vandaag hebben we 12500 stappen gedaan, gisteren 17600. Het weer was zeer wisselvallig met veel wind en 7°C.Read more

Ankunft auf den Färöern

June 16, 2019 in Faroe Islands ⋅ 🌧 10 °C

Der Landeanflug ist spektakulär: Der Flieger kämpft sich durch eine dicke Wolkenschicht. Plötzlich tauchen aus dem Nebel Klippen auf, wow! Wir fliegen entlang grüner Hänge mit kleinen bunten Häusern und schönen Buchten. Juhu, ich freue mich! Das Ende der Tragflächen des Fliegers ist gefühlt nicht weit entfernt von den grünen Hängen.

Hier klappt alles wie am Schnürchen. Landung auf den Färöer 20 min. früher als geplant. Der Taxifahrer (Sammeltaxi) wartet schon auf mich mit Schild. Dann gondeln wir zu fünft (drei Däninnen sind auch dabei) über die Insel Vagar. Ich darf vorne neben dem Fahrer sitzen und fange gleich an zu fotografieren und zu filmen.

Ich bin so glücklich hier zu sein und beeindruckt von der schönen Landschaft: Es geht hoch und runter, grüne Grasflächen, Schafe, kleine Blümchen, kleine Wasserfälle und Fjorde um jede Ecke. Und viele Lachsfarmen. Das Wetter ist - naja- färöisch eben: 9 Grad, es nieselt leicht und der Nebel hängt auf den Hügeln. Aber das hatte ich erwartet und es stört mich überhaupt nicht!

Zwischen Vagar und der Hauptinsel Streymoy gibt es sei 2004 einen Meerestunnel. Den durchqueren wir - 5 km lang und bis zu 100 m unter der Meeresoberfläche.

Auf der Fahrt lerne ich, dass die Dänen die färöische Sprache kaum verstehen, obwohl beide Sprachen im Altnordischen wurzeln. Aber der Fahrer ist perfekt dreisprachig (färöisch, dänisch, englisch), so dass wir uns alle gut verständigen können.

Nachdem wir die drei Ladies abgesetzt haben, geht’s zu meiner Unterkunft. Anette und Eyðun begrüßen mich herzlich. Mein „Zimmer“ ist seit meiner Buchung zum Appartment „mutiert“. Die beiden haben den unteren Stock ausgebaut. Ich habe eine vollständige Küche, Wohnbereich und Schlafzimmer. Unglaublich, ich bin total geflasht! Hier werde ich mich wohlfühlen :)

Tórshavn

July 4, 2018 in Faroe Islands ⋅ ⛅ 12 °C

Welcome to the City.

Wobei wir von einer Inselstadt reden mit knapp 12 tausend Einwohner , die Havn , wie es hier heisst.

Die kleinste Hauptstadt der Welt nennt sie sich (was sie nicht ist), nach London die zweitälteste Hauptstadt Europas (vermutlich) und es ist eine schmucke nordische Stadt mit Hafen und sanftem Dahintreiben.
      Eine Halbinsel, Tinganes,inmitten der Stadt mit einem der ältesten Parlamente Europas.

Essen im Etika ist auf jeden Fall eine Empfehlung, Sushi im Faroese Style.

Torshavn im Sonnenschein

June 17, 2019 in Faroe Islands ⋅ ⛅ 9 °C

Nachdem ich Torshavn zuerst unter Wolken und Regentropfen kennen gelernt habe, präsentiert sich das Städtchen heute von seiner lieblichen Seite.

Schon heute morgen vor der Busfahrt konnte ich schöne sonnige Blicke genießen. Und abends ist es ja immer noch sonnig! Nach der Wanderung habe ich mir in Torshavn am Hafen ein Stück super leckeren Apfelkuchen mit heißer Schokolade in der Sonne gegönnt :)

Ich hatte den Eindruck, alle holen ihre Sommerklamotten raus - ich sah sogar Spagettiträger und kurze Kleider. Alle sitzen draußen, Kinder hüpfen auf ihren Trampolins mit kurzen Hosen... Ja, das ist wohl Sommer „a la Färöer“ :) Eine schöne Stimmung.

Im Moment sitze ich noch beim Abendessen in einem kleinen Restaurant. 22.30 Uhr und immer noch sehr hell. Ja, die Tage sind jetzt unglaublich lang! Ich bin mir gar nicht sicher, ob es überhaupt richtig dunkel wird. Um das zu wissen, müsste ich wohl die ganze Nacht aufbleiben. Oliver meinte heute morgen, er wäre mal um 2 Uhr aufgewacht, da wäre es auch nicht richtig dunkel gewesen.

Dómkirkjan, Domkirkjan