Faroe Islands
Eysturoy

Here you’ll find travel reports about Eysturoy. Discover travel destinations in Faroe Islands of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Gjógv & Eiði

July 4 in Faroe Islands

Und wenn die Inseln doch mit Nebel bedeckt sind, irgendwo kommt vielleicht doch die Sonne durch.
    Und heute ist das in Gjógv, einem winzigen Ort mit vielleicht 40 Häusern und ebensovielen Einwohnern, am nordöstlichen Ende der Insel Eysturoy. Benannt nach der Felsspalte, in der der Hafen sitzt, ist das Dorf ein pittoreskes Dorf am Ende der Welt.
    Aber mittlerweile mit Guesthouse & Cafe.
    Und bekommt selbst heute Sonne ab und vor uns liegt die Insel Kalsoy.
    Wir fahren weiter auf die andere Nordseite der Insel nach Eiði vorbei am Riesen und dem Weib, zwei 70 m Felsen vor der Steilküste, eine Riesen und einem Trollweib, die die Faroer mal nach Island ziehen sollten und von der Sonne versteinert wurden.

Auf gehts mit der Fähre auf der Insel Kalsoy, frühmorgens um 8, damit wir ja genug Zeit haben, ein Irrtum wie sich herausstellen wird, und die Stunden auf dieser Insel werden lange werden.
    Nach 20 Minuten Überfahrt fahren wir 20 Minuten durch 4 der mittlerweile einschlägig bekannten Oneway-Tunnel nach Trøllanes. Vielleicht 20 Häuser und das Kiosk am Ende der Welt, ring the bell damit jemand kommt.
    Und ein rotes Tor am Feld, das uns zum wohl bekanntesten Motiv dieser Insel führen wird. Dem Leuchtturm von Kallur. Die 3-4 Stunden Wanderzeit eines Blogs stellen sich als 80 Minuten heraus , rauf und runter.
    Aber es ist ein Leuchtturm am Ende der Welt und wir sind alleine hier oben, weil die Sonne auslässt.
    Die Prognosen sind genauso das, Versuche etwas vorherzusagen.
    Wir haben beinahe 5 Stunden Zeit übrig auf einer Insel mit 4 Ortschaften und keinem Ort zu bleiben.
    Wir besuchen noch die Robbenfrau, genauergesagt die Statue der Selkie , die am Strand von Mikladalur steht, und der Legende nach die Männer des Ortes über die Klippen treibt.
    Und irgendwann finden wir doch noch ein Cafe bzw. das Wohnzimmer einer alten Dame der Insel, die ihr Zuhause zu einem Open Table umfunktioniert hat, wenn man es wagt, einzutreten. Auch wenn das Schild Open am Haus hängt, ist es ein Gang in ein fremdes Zuhaus, mit einer coolen alten Frau , die nur ein paar Brocken Englisch spricht, aber Kaffee kocht und Pancakes. Ein Café wahrlich am Ende der Welt.
    Eine Insel, die berührt, beschwert.

Gjógv en Eysturoy, Faroer eilanden, Denm

August 11, 2015 in Faroe Islands

Heerlijk geslapen van 11 pm tot 6,30 am in een ruk. We zijn al aan de Faroer eilanden als we wakker worden, even enkele foto's van het mooie ochtendlicht en dan naar de fitness.
    Als ik terugkom is het ontbijt al gebracht, we moeten een uitgebreid ontbijt nemen want er is geen tijd voor het middagmaal, onze uitstap vertrekt om 12 md. (Midday)
    Eerst wandelen we naar het stadje Runavik, slechts enkele straten en helemaal niet zoals gisteren. Eerder Noorse bouwstijl, houten lange woningen. We wandelen de hoofdstraat door waar enkele winkels zijn. Ik vind een winkeltje met soldes (útsøla) en koop daar een 3/4e broek aan 157 Deense kronen, aan de kassa besefte ik pas dat ik mijn portemonnee in de kluis had achtergelaten, dus in snelpas terug naar de Rotterdam. Dirk bleef een beetje slenteren aan de toerist info, maar het WiFi systeem werkte niet. Na een optreden van een lokale zanger, keerden we terug om de bus te nemen naar Gjógv op het eiland Eysturoy, waar Runavik ook op ligt.
    Het motregend een beetje en de wolken hangen laag. Faroer heeft 18 eilanden, Eysteroy wil zeggen oostelijk eiland. Op het eiland Fugloy is de hoogste klip, zeker in Europa en misschien wel ter wereld: 1750 m recht naar beneden! Faroer is van vulkanische oorsprong en stilaan zinkend naar oost en west. Er is een goede verbinding tussen de verschillende eilanden, er zijn enkele tunnels en een brug. Er zijn 50.000 inwoners in Faroer maar in Kopenhagen alleen wonen al 20.000 Faroerers.
    Normaal is de gemiddelde temperatuur in de zomer 13° als het warm is dan is het 18°, ooit was het gedurende enkele uren 28° en verschillende mensen moesten naar het ziekenhuis wegens zonnebrand, maar dit is al zolang geleden dat het een herinnering van oudere mensen is. In de winter wordt het hier max -10° en er ligt nooit sneeuw! Faroer ligt in de warme Golfstroom.
    Onze bestemming wordt uitgesproken: tjekv en geschreven Gjógv. Hier zijn geen bomen omdat de laag grond/aarde te dun is en ook geeft men voorkeur aan grasland voor de schapen.
    Om normale aardappelen te laten groeien steekt men het plantgoed half in de grond, men legt er een stuk papier over en laat dit 3 jaar groeien! Om gras te laten groeien duurt het 7 jaar eer het volgroeid is en dus zaad vormt!
    In Gjógv hebben we geluk gehad met het weer, de zon kwam er door en we konden prachtige foto's maken. Ik kon zelfs mijn blog verzenden vanuit het enige hotel.
    Er is een spijtig verhaal verbonden aan hun geschiedenis: een hele familie legde bijeen om een grote vissersboot te kopen, na een storm verging deze boot en er waren maar enkele vrouwen met hun kinderen die achterbleven. De vrouwen verboden hun kinderen om op zee te gaan en zorgden zelf voor onderwijs, daardoor zijn de meeste inwoners, zelfs nu nog, onderwijzer of bediende. Er zijn slechts 30 dorpsbewoners!
    Je ziet ook alleen maar schapen buiten, koeien zijn er wel maar die staan binnen want ze zouden het gras kapottrappen met hun hoeven en dan is er alleen maar rotsen en geen grasgroei meer.
    Na een uur stapten we weer op de bus en het begon weer te regenen. In Faroer hebben we alle seizoenen op één dag zei de gids.
    Terug op het schip om half vier waren we juist op tijd voor het vieruurtje, en daarna de farewell drink in het crow's nest, helemaal vooraan boven de kapiteinsbrug. Je ziet vanuit deze bar heel mooi welke richting we uitgaan, op het vertrekuur + als het dan nog regent is het wel overvol. Gelukkig vonden we nog een zeteltje om onze Margarita en Mojito rustig uit te drinken. Tegen dat we uit de bar vertrokken scheen de zon en konden we nog een uurtje in onze cabin van het uitzicht en de zon genieten.
    Vanmiddag geen lunch dus vroeg gereserveerd in 'La Fontaine': een tafeltje voor twee.
    We kiezen á la carte voor een cannelloni en een vissoep, toen de maître 'd hotel langskwam om te vragen of alles naar wens was lachte Dirk en zei dat de soep zo lekker was dat hij wel een tweede kop luste, en direct ging hij er nog één halen. Voor ons enthousiasme zei hij!
    De zalm en fettuccine waren ook overheerlijk. Een sundae en kaasschoteltje met een kop koffie achteraf maakte dit diner één van de hoogtepunten van deze reis betreffende tafelgenoegens tot hier toe.
    Ik ben bekaf en ga meteen naar bed, Dirk gaat nog naar de show, muziek en zang, wedden dat hij niet tot het einde blijft :-)

Eysturoyar sýsla, Eysturoyar sysla, Eysturoy, Østerø Syssel