France
Arrondissement de Montbéliard

Here you’ll find travel reports about Arrondissement de Montbéliard. Discover travel destinations in France of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Clerval

June 8 in France

Heute heißt es Abschied nehmen vom niedlichen Städtchen Givry. Unsere Reise geht nach dem Frühstück weiter in nordöstliche Richtung, in ca. 170km Entfernung befindet sich an der Strecke zwischen Besancon und Belfort der Ort Clerval. Dieser liegt direkt am Fluss Doubs, der an der D683 entlang fließt und spektakuläre Stromschnellen aufweist. Bereits vor 2 Jahren haben wir einmal durch Zufall auf einem (anderen) Platz gestanden, der direkt am Doubs lag. Diesmal wählen wir den Campingplatz von Clerval aus, den wir gegen 13Uhr erreichen. Von den 22Plätzen (von 56), die in der ersten Reihe direkten Blick auf den Fluss bieten, sind erst 4 belegt. Also Platz 16 gewählt, ist schön eben, geschottert und begrast. Nun können wir auch mal unsere Markise ausfahren (dies ist bei Stellplätzen nicht zulässig, die enger sind), weil die Platzgröße mehr als ausreichend ist. Bei sonnigen 26 Grad ganz angenehm! Stühle und Tisch aus der Heckgarage, aufgestellt und chillen!! Wir sind nun nur noch etwa 130km von der französisch/deutschen Grenze entfernt und haben noch 7 Reisetage vor uns! Noch in F bleiben oder D etwas erkunden?! Die Entscheidung dürfte morgen fallen!Read more

Tag 10 // Erster Abend in Frankreich

August 29, 2016 in France

Nach den letzten Nächten bei der bekannten Hotelkette "La Familia" mussten wir uns heute wieder auf dem freien Markt ein Zimmer suchen. Entschieden haben wir uns schlussendlich für ein Hotel direkt in der Altstadt von Montbeliard.

Bemerkenswert: die künstliche Innenbegrünung und das antike Telefon im Bad.
    Sehenswert ist zudem die alte Befestigungsanlage der Stadt, die wir fast aus dem Fenster sehen können.

Die Etappe heute war wieder durch Gegenwind erschwert. Dank der hervorragenden Radwege in Frankreich haben wir die 100km aber doch ganz gut abspulen können. Mal hoffen dass die Wege so gut bleiben.

Das letzte Bild zeigt unseren Pausenplatz. Warum diese Gebilde dort hin gestellt wurde, konnten wir uns beim besten Willen nicht erklären. Aber es hat den Wind abgehalten und das war entscheidend.

Så er jeg tilbage igen.
    Siden sidst er vores Rasmine drejet mod øst ad Canal Rhône- au- Rhin.
    Det er en kanal på 237 km med 112 sluser - 71 op og 41 ned. Kanalen ender i Mulhouse, hvor vi fortsætter via floden Rhin og videre østover til Basel i Schweiz.
    Nå, vi er nu slet ikke nået så langt. Vi hygger os med besøg i skønne byer og de fine sejladser. Canal Rhône- au-Rhin er nu ikke en kanal i bogstaveligt forstand, vi veksler nemlig konstant med at sejle på floden Le Doubs, og så de gravede kanaler. Det er en meget, meget smuk tur med udsigt til de flotteste Jurabjerge og ja, jeg ved godt, at jeg har sagt noget lignende tidligere, men det passer - altså.
    Vi har bl.a besøgt byen Dole, en meget spændende by, lov mig, at besøge den hvis du kommer i nærheden. Vi har også besøgt byen Becancon - hold da op, den er gudesmuk. Besteg bjerget for at besøge citadellet, og opdagede efter flere hundrede trappetrin og stejle stier, at jeg havde glemt min pung til indgangsbilletten. Pyt, jeg fik set en masse alligevel.
    Nu blev det byen Montbiliards tur, men den sprang jeg lidt let over og hoppede i stedet på cyklen og kørte til Belfort - en cykeltur på omkring 60 km. I Belfort skulle jeg nemlig møde “KÆMPE LØVEN” og den aftale ville jeg ikke gå glip af. Cykle, cykle langs med floden og kanaler, men øv, jeg kunne desværre ikke finde løven. Turistkontoret havde lukket og ingen forstod helt, hvad jeg spurgte efter. I stedet fandt jeg en by i nærmest militær undtagelsestilstand - masser af politi, militærpoliti med automatvåben, overvågning af broer, omdirigering af al trafik og mennesker, der så lidt forvirrede ud. Kunne ikke få en forklaring på, hvad der skete, så jeg foretog en hurtig tilbagetrækning til cykelstien langs kanalen, så LØVEN må vente på mig til en anden gang. Det blev til en masse kilometer og en øm bagdel, nej nærmest en følelsesløs en af slagsen, men bestemt en dejlig cykeltur alligevel.
    Øv, at verden er blevet sådan. Leif og Frida nød til gengæld de flotte parker i Montbiliard.
    Et glas kølig hvidvin ved hjemkomsten hjalp dog gevaldigt på humøret og cykelbenene.
    Vi har nu sejlet på denne “flodkanal” siden den 29. maj og vi mangler fortsat ca. 75 km. I tænker sikkert “sikken en fart de to skyder” og ja, det går stærkt derudaf😀.
    Vejret er dejligt, nok ikke helt de varmegrader I har hjemme, men her er til gengæld overhovedet ingen vind, så 24-26 grader bliver hurtigt til 30 eller mere. Torden og lynild har vi haft hver dag de sidste uger og regnskyllene kan være voldsomme. De kommer sidst på eftermiddagen/aften, men er et dejligt køligt indslag på varme dage.
    I dag den 10. juni har vi været på farten i to måneder. Vi kan slet ikke forstå det.
    To måneder er bare forduftet - ja selv mit indre tv ur er stået af - hjemme ved jeg helt instinktivt at klokken er TVa - tid , omkring klokken 18.27, hernede er uret helt ude af drift. Vi har tv ombord, men i de tre år vi har sejlet, har det kun været tændt et par gange - gad vide om det i det hele taget dur mere.
    Frida, vores lille, kloge og og dejlige hundebarn er en sand fornøjelse at have med. Hun er nu seks en halv måned og har vist sig at være en super dejlig skibshund. Hun klarer strabadsere så flot, er lydig, kærlig, sød og sjov og kan nu gå helt uden snor. Når vi sluser opad og har sejler et par timer, løfter vi lige Frida af inden vi sejler ud af slusen og så ved hun, at der skal der tisses og det bliver der. Forøvrigt kan hun godt lide at bestemme ombord. Vi fortryder bestemt ikke, at vi tog en hvalp ombord.
    Tak for jeres likes og kommentarer - det er jeg bare så glad for. Men bare I læser det, så er det i orden.
    Lige nu ligger vi fortøjret til et rækværk under en lille bro. I morgen skal vi sluses opad igen i sluse nr. 8 og det kræver, at der er en slusemand med - gad vide hvorfor?
    Jeg skal lige fortælle jer en ting mere. Vi undres - tænk der er dage hvor vi ikke møder en eneste båd. I dag mødte vi dog en af slagsen - den lignede dog mere en ombygger campingvogn med en lille påhængsmotor bagpå , men ellers hører vi kun fuglefløjt og frøkvækken.Det er ren svir at sejle rundt i det sydfranske.
    Håber at møde en vaskemaskine i Dannemarie, som er næste stoppested.

Mange hilsner fra
    RASMINE

Sendt fra min iPhone

1. Ü Picknickplatz Mandeure

December 17, 2017 in France

Guten Morgen an einem wirklich schönem Picknickplatz. Heute, bei Tageslicht, konnten wir viel mehr erkennen, als gestern Abend. Hier gibt es Spielplätze, Tische für Picknick, viel Freifläche, einen Pavillion zum unterstellen, Toiletten und viele Mülleimer, die geleert sind. Gut, bei dem Wetter: Schneeregen und Temperaturen um den Gefrierpunkt, ist es auch kein Wunder, dass nicht viel los ist. Daher schön ruhig und aufgeräumt.Read more

Arrondissement de Montbéliard, Arrondissement de Montbeliard