Vi har boet i Grønland og arbejdet med turisme i henholdsvis 43 og 20 år. Nu er det blevet tid for os selv, til at opleve lidt mere af Europa også, og vi har anskaffet os en lille autocamper til at komme rundt med, og som base for vandreture. Read more Narsarsuaq, Grønland

Thoard, Auton - Sisteron’s bagland

October 17, 2023 in France ⋅ ☁️ 13 °C

I formiddags kørte vi til den lille landsby Mezel lidt syd for Digne for at købe honning hos Delphina Dast. Første gang vi mødte hende, var på marked i Forcalquier, i silende regnvejr, i december måned for 5-6 år siden. De fleste andre boder havde pakket sammen, men hun stod tilbage, med lige det lavendelhonning, vi var på udkig efter! Vi købte det meste af det, hun havde tilbage, fortalte vi kom fra Grønland, og næste år kunne hun selvfølgelig huske os, da vi kom forbi markedet igen! Nu har vi en fast aftale med hende, hvor vi skriver til hende i løbet af sommeren og kommer forbi hjemme hos hende, og henter det her om efteråret. 12 glas lavendelhonning og 6 glas forårslynghonning (miel de bruyere blanc)! Et års forbrug!

Derefter tog vi bagvejen til Sisteron via de små landsbyer: Thoard, Auton og Saint-Geniez og det lille pas; Col de Fontbelle. Det er en flot køretur gennem et åbent landskab med specielle klippeformationer og en del små gårde og landsbyer. Der er også en del vandreruter i området, og vi har tidligere gået fine, kortere ture her i november/december måned.

Efter et eftermiddagsstop i Sisteron fortsatte vi af en snoet vej nu op mod Montagne de Lure. Det sidste lange stykke er gennem skov, og skyerne kom længere og længere ned, eller også var det os der kørte op i dem! I hvert fald endte det med støvregn og tåge, og vi besluttede at overnatte lige før toppen, for at se, om det måske er bedre vejr i morgen, og klart nok til en lille vandretur.

Le Chiran 1.905 m og vej D17

October 16, 2023 in France ⋅ ⛅ 14 °C

Ligesom sidste gang, vi var i Palud-sur-Verdon, kørte vi op til den lille kirke ved husene: Les Chauvets. Det er udgangspunkt for vandreture til de højeste toppe i området, og sidste gang gik vi på ryggen og Mourre de Chanier. I år ville vi op på le Chiran, hvor der ligger et lille stjerneobservatorie på toppen. Turen derop går gennem et fint åbent landskab, og man kan se langt hele tiden, men især fra toppen er der flot udsigt hele vejen rundt: Mercantours toppe, Les Ecrins med gletschere, Pic de Bure, Mont Ventoux og det store højtliggende plateau Valensole, hvor der bliver dyrket lavendel, og endelig den store sø Lac de Sainte-Croix, som Verdon løber ud i. Vi kunne faktisk se det meste, selvom det var lidt diset og gråt i horisonten, og den kolde blæst afkortede også tiden vi stod på toppen!

Ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/le-chiran-…

Nede igen var vi lidt i tvivl, om hvilken vej vi skulle køre. Den mest direkte, og efter sigende også flotte vej, mod Mezel og Digne, var videre af departementsvejen D17. Men vejen er ikke asfalteret fra Les Chauvets til Majastres (ca 14 km), og det er ikke til at se på kort, hvor meget den går op og ned, og om der er dybe huller/lavninger. Dem vi havde spurgt lidt til råds, mente nok vi kunne køre der, uden at de lød meget overbevisende!

Men Passepartout hedder jo Passe-par-tout! Og stille og roligt forcerede han alle sving og ujævnheder (selvfølgelig med Jackys hånd på rattet!), og bragte os sikkert gennem skov og over en masse raviner til landsbyen Majastres. Herfra var der igen asfalt på vejen, men til gengæld var den næsten smallere, og med meget skarpe kanter ned til begge sider. Heldigvis mødte vi kun tre andre biler, på de næste 20 km, og det næsten på de eneste mødesteder der var! Og landskabet var fascinerende, og det virker også lidt utroligt, at der faktisk bor mennesker ude i de her tørre og øde områder, som vi kørte igennem.

Nu holder vi så trygt parkeret ved floden Bléone, på et lille grønt område ved siden af et rugby stadion ikke så langt fra Digne, og hvis det skulle blive regnvejr i morgen, ja, så får Passepartout vasket noget af støvet af sig!

Castellane og la Palud-sur-Verdon

October 15, 2023 in France ⋅ ⛅ 18 °C

Det blæste godt i nat på vores lille holdeplads, men der var stadig sol og blå himmel om morgenen. Vi kørte til byen Castellane og fandt en bager, der havde åbent. Vandrede op til Notre Dame de Roc, som er en lille kirke der ligger højt oppe på en klippe bag byen. Gik også rundt mellem ruinerne af den gamle by (fra Middelalderen) der ligger på vej op til kirken, og fik derved gået ca 5 km og måske 200 højdemeter? Det er lidt svært at holde gennemsnittet på en køredag!

Fra Castellane fulgte vi så floden Verdon, som vi jo også kørte langs med oppe ved dens udspring omkring Col d’Allos. Det er ikke fordi den er blevet meget større her, men den bugter sig fint afsted med klart vand, og træerne står så fine i gule efterårsfarver langs med. Vejen løber tæt på, og klipperne bliver højere på hver side, og lige pludselig så vi en chamois (gemse) gå og græsse nede i flodlejet! Vi så faktisk også en chamois sidste gang vi var i Gorge du Verdon og vandre, så de er åbenbart ikke så sjældne her.

Vi sluttede i den lille landsby Palud-sur-Verdon, hvor vi har overnattet før. Det er et sjovt og hyggeligt lille sted, hvor motorcyklerne gør stop om dagen, og om aftenen er det alle klatrerne, i deres selvbyggede campere, der holder til omkring de tre cafeer/restauranter, der har åbent i byen. Gorge du Verdon er også lidt af et klatremekka her i Frankrig.

La Brigue, Tende og Breil-sur-Roya

October 14, 2023 in France ⋅ 🌙 17 °C

Vi kørte ned til den lille landsby La Brigue i går aftes, og overnattede på en lille gård-camping. Det var et meget idyllisk og fredeligt sted med en sympatisk vært, sikkert tidligere landmand, nu pensionist. Campingpladsen lå på et grønt areal, ved siden af hans store køkkenhave, hvor han dyrker grøntsager, som han sælger i en bod henne i landsbyen.

La Brigue var sammen med nabobyen Tende, et af de første steder vi besøgte i Mercantour, før vi fik autocamper, og vi har også været her på gennemrejse med Passepartout en gang før. Begge gange er vi kommet fra Italien gennem passet Col de Tende, men den vej er stadig lukket efter uvejret Alex i 2020, så vejen ender blindt lidt nord for Tende. Det er kun motorcykler, der kan køre over til Italien via den gamle grusvej.

Vi slappede af i Tende om formiddagen. Besøgte museet med de berømte helleristninger, som ikke har haft åbent de andre gange, vi har været forbi, og kørte så mod syd i igen, hvor vi fulgte floden Roya ned til landsbyen Breil-sur-Roya.

Herfra kan man så enten køre over et pas tilbage til Sospel og derfra ned til Nice, eller man kan fortsætte med at følge Roya nedad, og så kommer man ind i Italien og ned til byen Ventimiglia ved Middelhavet. Det er et lidt specielt grænseområde her, for ofte er det jo enten en bjergkæde (med et pas) eller en flod (med en bro) der danner grænse mellem to lande. Her kører man ned af en dal, og pludselig er man i Italien! Det er også pudsigt, for hvis man tager toget fra Tende til Nice, kører det også igennem Italien og via Ventimiglia! Men hele den nordlige del af Roya dalen (med Tende og La Brigue), har også kun hørt under Frankrig siden 1947. Før da var det Italiensk, og man kan høre, at der stadig er mange, der snakker italiensk, og mange skilte og navne klinger mere italiensk end fransk.

Nå, men vi valgte altså at køre efter den geografiske (og korteste) linje, så vi endte i trafikken i Ventimiglia i dag, og brugte lidt tid på at komme ind i Frankrig og forbi det tætbefolkede Middelhavsområde med Monaco og Nice. Men lige inden det blev mørkt, kom vi forbi Grasse, og er nu tilbage i 1000 meters højde, dog stadig med en smule udsigt til havet, men med kurs mod Gorge du Verdon i morgen.

Crete de Vespeï

October 13, 2023 in France ⋅ 🌙 17 °C

I går blev den planlagte rundtur til en rundtur plus en top! I dag blev den planlagte lille top og lidt crete (højderyg), til en lang crete med flere toppe og en rundtur! De sidste tre dage har vi vandret 20 km hver dag, men i dag var nok også vores sidste vandretur i Mercantour i år. Måske er det tanken om det, der de sidste par dage har fået os til nyde hvert eneste skridt ekstra meget, og forlænge turene ud over det planlagte.

Om et par dage er der vejrskifte på vej, og allerede i dag havde vi frisk efterårsvind på toppene og på hele den lange crete. Vi var kørt 4 km ned af vejen fra Casterino, og gik af en dal der fører ind til det meget populære område Vallee des Merveilles. Det er et af det mest berømte steder i Mercantour; sådan lidt en “paradis-dal” med små søer i flere forskellige niveauer, græs og spredte lærketræer, og en masse chamois (gemser). Og oven i det er der fundet op til 40.000 helleristninger fra bronzealderen på klipperne i området.

Men vi har været lidt omkring derinde før, så i dag tog vi en lille sti op mod passet Pas de Nauque. Stien op var flere steder ødelagt af stenskred, som de store vandmasser under uvejret Alex for tre år siden bragte med sig. Vi fulgtes det første lille stykke med et par parkbetjente fra nationalparken, og de fortalte, at der hvor der nu er store vegetationsløse stenslugte, fyldt med kæmpe blokke, tidligere bare var en lille bæk, der gik dem til anklerne! Der er jo heller ikke noget vand i slugtene nu, men regnen dengang var simpelthen så enorm, at landskabet blev fuldstændig forandret mange steder. Vejen ind til Casterino er jo også først åbnet her i vinter, og de er stadig igang med at reparere og forstærke siderne flere steder.

Nå, men fra passet fortsatte vi op på toppen med samme navn, der akkurat ligger ovenfor trægrænsen, og her var det så, at vi begyndte at sigte mod de næste toppe på højderyggen, og inden vi havde set os om (næsten), var vi så langt, at det ikke kunne betale sig at gå tilbage, men var nemmere at gå ned i dalen længere ude, og dermed også få den perfekte rundtur. I øvrigt var hele højderyggen et levende bevis for, at vi stadig er i Edelweiss-bæltet, og at den altså ikke er speciel sjælden her!

Nede i dalen lige før parkeringen, kom vi forbi den gamle mineby La Miniere de Valuara. Byen havde i middelalderen huset op til 300 beboere med både skole og kirke, og minen var en af de vigtigste i Alperne i 1700 og 1800tallet. I løbet af 1960erne og frem, blev minebyen, der nu lå i ruiner, genopdaget, og organisationen Neige & Merveilles etablerede internationale ungdomslejre, hvor unge mennesker fra hele verden mødtes og genopbyggede og restaurerede bygningerne. I dag fungerer det både som overnatningssted og om sommeren er der guidede rundvisninger, ligesom der stadig bliver afholdt internationale ungdoms-arbejdslejre.

Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/2023-10-13…

Cime Scandaillere 2.705 m.

October 12, 2023 in France ⋅ 🌙 14 °C

Netop som jeg havde skrevet, at vi ikke havde haft frostvejr endnu, kom nattefrosten! I morges var der rimfrost i græsset og på Passepartout, men vi holder også på et åbent stykke græs ude midt i dalen, for at der skal være sol til solpanelerne om dagen! Og da vi bevægede os opad i skoven, var det faktisk lidt lunere. Det er så flot at vandre stille gennem skoven om morgenen, og opleve dyrelivet. Tit er det bare et lille egern, der krydser vores vej. I dag var det en hunhjort med to store unger, der pludselig stod på sporet foran os.

Turen i dag var en rigtig rundtur, og faktisk ret flot og varieret. Ude af skoven passerede vi forbi en lille flok får, en hyrde og intet mindre end 5 Patou-hunde (vagthunde) og 3 hyrdehunde! Måske er der mange ulve her i området så tæt på Italien? Ellers fortsatte vi et langt stykke på en sti der hverken gik op eller ned, men på langs af en skråning gennem højt gult græs. Ude for enden gik det en lille smule op, så var vi ved passet til Italien og den grønne sø; Lago della Vacca. Vi havde ikke planlagt mere end det i dag, men i Italien fortsatte der en sti opad, og landskabet var så flot, at det var synd at gå nedad igen, og vi havde heller ikke set nogle stenbukke endnu, så vi fortsatte opad, og endte på toppen Cime Scandaillere, faktisk ikke så langt fra hvor vi var i går.

Det er jo ikke fordi vi “kommer gratis” til stenbukkene på vores ture. Det kræver som regel både nogle kilometre og højdemeter. Og i dag var der bare ikke nogen, selvom vi havde set dem på afstand i går i dette område. Men vi mødte gemser der græssede, og gik ned gennem den flotte dal Vallon de Sabion retur til Hameau Casterino. Og himlen var ligeså blå, som den har været de sidste snart flere uger.
    Længde: 20,7 km. Op/ned: 1.277 m.

Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/cime-scand…

Cime Est de l’Agnel 2.852 m.

October 11, 2023 in France ⋅ ☀️ 17 °C

Vi startede tidligt i morges, da vi havde udset os en lidt lang tur. Det er køligt om morgenen nu, men endnu ikke frost om natten, og mit håb om at lærketræerne skulle være blevet gule, er ikke helt indfriet endnu. Det var så flot, de første år vi besøgte Mercantour, og de gule lærketræer er noget jeg virkelig forbinder med nationalparken her, men vi skal helt ind i november måned, før de rigtig får farve. Til gengæld kan vi vandre lidt længere ture, end vi gjorde de første år. Dagene er længere og det er varmere!

Vi fulgte stien mod søen Lac d’Agnel, en ret stor sø oppe tæt på den italienske grænse. I dag mødte vi dyrene enkeltvis. Vi så godt nok en lille flok stenbukke (hanner med store horn), ligge højrt oppe i solen på bjergryggen på vej op, men ellers var det enkelte individer. En græssende chamoix (gemse), en enlig stenbuk (hun) og en søvnig han, der havde søgt ind i skyggen på grænsen til Italien! Men da var klokken også blevet 12.

Vi havde ellers udtænkt en rundtur, op forbi nogle flere søer og Refuge de Valmasque, hvor vi engang har overnattet, men for enden af søen Agnel, var der også et par toppe der fristede, og ikke så så svære ud, og ruten videre rundt udenfor sti, som vi havde planlagt efter kortet, så ikke helt så enkel ud i virkeligheden. Så - det blev til Cime Ouest de l’Agnel (2.794 m.) og bagefter Cime Est de l’Agnel (2.852 m.). Og så retur samme vej. Endnu en flot dag til samlingen!

Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/cime-ouest…

Rejsedag gennem Mercantour

October 10, 2023 in France ⋅ ☀️ 18 °C

I dag har det været Passepartouts arbejdsdag!
    Han har kørt os 156 km af små bjergveje på tværs af Mercantour. Vi er kørt gennem 4 bjergpas og er sammenlagt steget 4.062 højdemeter! Vi har flyttet os fra Beuil i Haut Cian over passet tilbage til Tinee-dalen. Derfra over næste pas og ned i dalen Vesubie. Derefter op til passet Col de Turini, hvor fire veje mødes, og ned til Sospel, som ligger helt nede i 350 meters højde. Op igen og ned i dalen Vallee de Roya, hvor oliventræerne gror på sirligt opbyggede terrasser. Og endelig op langs med floden Roya mod den lille landsby Tende, der ligger næsten ved grænsen til Italien.

Sammen med Vesubie var dalen Roya et af de steder, der var hårdest ramt under uvejret Alex for tre år siden, med oversvømmelser og jord- og stenskred, og vi har ikke været her siden. Passet og tunnellen til Italien er stadig lukket, men vejen ind til Casterino er endelig blevet repareret og åbnet, så her er vi kørt ind, for at lave nogle vandreture de næste dage.

Billederne fra i dag viser et lille udpluk af de landsbyer vi er kørt forbi i dag. Alle set fra oven!

Peone og Montagne de l’Estrop 2.247 m.

October 9, 2023 in France ⋅ ☀️ 19 °C

De tre landsbyer Valberg, Peone og Beuil ligger med under 10 km imellem hinanden, og er alligevel tre vidt forskellige steder. Valberg er vi altid bare kørt igennem. Det er et skisportssted om vinteren, og selvom der også har været en landsby oprindelig, er den druknet i hoteller og hytter, restauranter og butikker (der er lukket om efteråret), og bjergene omkring har ikke virket så fristende at vandre i, med udsigt til skilifter- og pister.

Peone havde vi ikke været forbi før, men i dag havde vi udset os en vandretur herfra, op forbi gamle sætere, til toppen l’Estrop, og ned igen en lidt anden vej, men også ad markveje og forbi små tidligere beboelser. Turen var fin, selvom l’Estrop ikke er den højeste top i området! Lige over bagved ligger nemlig Mount Mounier, som er en rigtig flot top, og som vi var oppe på for 2 år siden fra Beuil.

Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/montagne-d…

Landsbyen Peone, som vi gik en tur i, da vi kom ned igen, er godt nok også et besøg værd i sig selv. Byens huse ligger tæt sammenbygget i en lille klump på en stejl skråning. De er i flere etager, og når man går rundt i de små gader, når tage og vægge sammen over hovedet på en, og det er en sand labyrint. Vi har aldrig oplevet en middelalderby med så snævre gader og sammenfiltrede huse! Der bor kun 100 mennesker fast i Peone og omegn, og jeg tror faktisk de fleste bor i omegnen! Men mange af husene er sat i stand, af familier der stammer fra byen og området, og benyttes som sommerhuse.

Sidst på eftermiddagen kørte vi så til Beuil, som vi har et ganske særligt forhold til. Det var et af vores første møder med Mercantour, da vi tilbragte nogle kolde og blæsende novemberdage på det lille hyggelige hotel l’Escapade, for 5-6 år siden, før vi fik Passepartout. Vi har været forbi ca hvert andet år siden, og fået vandret næsten alt hvad der er at vandre i området. Landsbyen har både en gammel bydel, men vidner også om et sted med flere aktiviteter. Det er her folk bor og lever (i modsætning til Peone og Valberg). Vi overnatter gerne på den hyggelige og lidt alternative campingplads, og vi er altid oppe og spise på Hotel l’Escapade hos det sympatiske værtspar.

Vandre- og køretur ved Gorges de Daluis

October 8, 2023 in France ⋅ 🌙 18 °C

Det er søndag i dag, så det passer meget godt med en vandretur til den nedlagte landsby Amen! Der dog udtales: “Ame” med tryk på e. Vi er kommet ned i et helt andet vegetationsområde her ved Guillaume i 800 meters højde, så det er en noget anden verden at vandre i, end vi har været vant til de sidste uger. Ingen murmeldyr, græs og lærketræer. I stedet dufter det af alle Provence’ krydderurter, det er knastørt og stenet med tidsler og tornede buske, og samtidig er det virkelig varmt i dag, 27-28 grader.

På vej op mod Amen (som ligger i 1350 meters højde) tænker jeg, på det liv de mennesker har haft, som boede her i 1800-tallet. Her er så tørt og stenet, så det er slet ikke til at forstå, hvordan man kan finde på i sin tid at bosætte sig som landmand sådan et sted? Og det var landbrug med får, de levede af, kombineret med lidt arbejde i nærliggende miner. Den lille landsby havde (sammen med to andre små samlinger af huse) lidt over 100 indbyggere. Der var kirke og skole indtil 2. Verdenskrig. Derefter blev landsbyen stille og rolig forladt efterhånden som folk flyttede eller gik bort, og der blev aldrig bygget bilvej op til landsbyen. Kirken og et enkelt hus er bevaret i dag, resten er ruiner af gamle huse og især stendiger og terrasser.

I dag kan det måske virke meget eksotisk; helt uberørt, ingen trafikstøj, man skal gå for at komme hertil, flot udsigt over de røde klipper osv. Men de vidneudsagn/citater fra mennesker, der har boet der som barn, eller haft familie der har levet der, fortæller en anden historie. Det var et utroligt hårdt liv, ja, ligesom et helvede på jord, udtalte en gammel mand. Og i varmen i dag, kan jeg godt sætte mig ind i, hvordan det har været. At se udviklingen komme til byerne nede i dalen, med strøm, vand, handel og køretøjer, mens man selv bor 2 timers vandring opad, på en stenet bjergskråning, hvor kilden med vand måske løber tør om sommeren?!

Men det var en flot oplevelse i dag, og især vandreturen fra Amen og ned over de røde klipper, som bliver til slugten Gorges de Daluis længere nede. Da vi kom ned til vejen, kørte vi med Passepartout vejstrækningen med de 17 tunneller, og det er da et ret imponerende landskab. Og det kunne næsten se ud som om, at det har været let og sjovt at udhugge tunneler og bygge en vej igennem de bløde klipper.

Se vandreturen på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/hameau-ame…