Frankrig. Efterår 2020

August - November 2020
Efter en dejlig sommer i Grønland, prøver vi nu at komme til Frankrig igen! Planen er først og fremmest at komme ud og vandre i nogle af de lidt mindre kendte områder i og omkring Alperne. Read more
  • 64footprints
  • 4countries
  • 67days
  • 260photos
  • 0videos
  • 4.6kkilometers
  • Day 1

Sønderborg. Als

August 27, 2020 in Denmark ⋅ ☁️ 17 °C

Vi tager turen fra Møn via Lolland, Langeland, Sydfyn og færgen Bøjden - Fynshav, så vi ender lige uden for Sønderborg første aften. Vi har en aftale i Flensborg næste middag, så det bliver ikke til så meget fordybelse i Sønderjylland i denne omgang. Vi gør dog et stop ved Dybbøl Mølle næste morgen, når vi nu kører lige forbi. Det samme gælder min gamle højskole i Rønshoved, der ligger så smukt lige ned til Flensborg Fjord.Read more

• Day 3

Lüneburg Heide og Rhinen

August 29, 2020 in Germany ⋅ ☁️ 20 °C

Fredag når vi kun til Lüneburg Heide lidt syd for Hamburg. Der er en del trafik. Jeg tænker, at næste gang vi skal igennem Tyskland, skal vi køre på små veje, og så bare opleve landsbyer undervejs, fremfor at sidde i kø på motorveje! Men vi er altid lidt utålmodige med at komme ned til Frankrig og bjergene! Det er ca 1 måned før vi plejer at køre sydover, og Tyskland er betydeligt grønnere end det plejer at være. Høje, grønne majsmarker præger landskabet, og jeg ser 3 storke! Lørdag aften når vi ud til et lille sted ved Rhinen (Neuburg am Rhein). Der er dejligt roligt. En gang- og cykelsti langs med floden, med en masse æble- og pæretræer, og vi kan sidde og se de store flodpramme sejle forbi. Det er lidt fascinerende med Europas floder; hvordan de hænger sammen i et stort netværk, så man kan sejle på kryds og tværs af kontinentet, med lidt hjælp af sluser og kanaler. Næste dag kører vi over kanalen "du Rhone au Rhin", som forbinder Rhinen med Rhonen, og gør det muligt at sejle fra Nordsøen til Middelhavet!Read more

• Day 4

Jura. Østfrankrig

August 30, 2020 in France ⋅ 🌧 11 °C

Vi kørte over grænsen ved Mulhouse og derfra sydpå mod Pontarlier. Derfra videre ud til en lille landsby ved en sø: Saint Point Lac. Vi er i ca 800 meters højde og lidt blandet sol og regn. Lige ved siden af den lille camping, ligger en gård, hvor køer med bjælder lige er blevet drevet hjem til malkning! Vi er kommet på landet - og i morgen kører vi videre gennem de grønne Jura-bjerge.Read more

• Day 5

Haut Jura, Annecy

August 31, 2020 in France ⋅ 🌙 11 °C

Det er den sidste dag i august måned, og faktisk er Jura-bjergene også ved at få en lille snert af efterårsfarver, da vi kører afsted i tåge om morgenen. Solen bryder lidt igennem nogle steder, og det er bare et rigtig hyggeligt landskab med landsbyer, rødbrogede køer, græsmarker og skov. Alle huse og gårde har store brændestabler op af væggene. Man fyrer med brænde om vinteren her! Vi kører mod Annecy, som vi kommer til om eftermiddagen. Finder en cykelbutik, hvor Jacky bestiller en cykel. Vi kan hente den et par timer senere, så vi kører ind til byen, parkerer oppe ved kirken "Basilique de la Visitation" og går ned til søen, der ligger så fint. Annecy er en studenterby. Og selvom der nu er påbud om mundbind i indre by, er der liv og glade dage mellem de unge mennesker! Vi skynder os at få hentet cyklen, og komme ud af byen igen! Kører op og finder en fredelig parkering i den lille landsby Leschareines.Read more

• Day 6

Chambéry. Savoie. Col du Glandon

September 1, 2020 in France ⋅ ⛅ 7 °C

Vi startede igen i tåge, men skulle bare køre nogle få minutter, så var vi oppe i sol! Vi havde aftalt at mødes med Serge, som bor i “et lille hus” i landsbyen Les Deserts, og som var i Grønland for tre år siden med 60 terrænløbere! De var en uge i Narsarsuaq-området, hvor de løb en halv-marathon hver dag. Han laver den type rejser over hele verden, men har grundet Corona heller ikke været så meget omkring i år. Han bor i en rigtig Alpehytte (chalet), med en fantastisk udsigt, og vi fik kaffe og en hyggelig snak. Han kan berette om mange spændende ting. Har for år tilbage været på det franske landshold i skiskydning, og trænet dem efterfølgende. Og så er han vild med at fiske, har fryseren fyldt med fjeldørreder og sit eget fiskested, hvor han skal rappelle for at komme ned! Nå, men vi kørte videre til Chambery. Fik skaffet et sim-kort med 100 Gbyte data for 20 Euro og købt nogle vandrekort, og så kørte vi ellers af landevejen mod Modane. I landsbyen St. Etienne de Cuines drejede vi op mod Col du Glandon, og så kom Passepartout ud på sin første rigtige bjergetape! Vi har parkeret i passet (1.924 m.o.h.) for natten, og hvor er det skønt at være kommet over trægrænsen, efter at have sovet under trækroner hver aften siden Sønderborg! Ikke fordi der er noget galt med trækroner, men det er nu dejligt at være kommet rigtig op i bjergene igen!Read more

• Day 7

Col du Glandon. Vandring

September 2, 2020 in France ⋅ ⛅ 10 °C

Der var tåge i vores pas, da vi vågnede til lyden af bjælder, og så os omringet af en flok får, der også havde tilbragt natten i passet. Nu blev de ledt op på græsgangene af hyrder og hunde. Vi skulle også bare gå 10 minutter, så var vi ude af tågen og gik på en vandresti, der på mange måder mindede lidt om Grønland; med lavt enebærkrat, mosebølle og sågar blåklokker, men også en masse vilde planter, vi ikke har i Grønland. Bl.a. nogle store og meget dekorative tidsler. Vi spejdede efter de dyr, vi nu er blevet vant til at se, når vi vandrer her i Frankrig; Marmot, Chamois og Bouquetin (Alpemurmeldyr, Gemse og Stenbuk), men at vi skulle opleve at sidde og kunne se dem alle tre, mens vi spiste frokost, havde jeg aldrig drømt om, på vores første vandretur! Vi gik op igennem en smal dal til Lac de la Croix, og derfra videre op til passet Col de la Croix. Lige før passet lå tre stenbukke og solede sig på stenene lidt fra vandrestien, og der blev de roligt liggende. I selve passet satte vi os med kikkerten, og opdagede hurtigt flere marmotter, der smuttede rundt mellem sten og klipper lige på den anden side af passet, og oppe på den nærmeste top, lå en gemse og knejsede i solen, mens to andre bare stak hovederne med deres små fiffige horn op! Så det blev til en god lang frokostpause, inden vi gik samme vej ned til bilen, og kørte to km over til næste pas; Col de la Croix de Fer, hvor vi vil gå en tur ind til en gletscher i morgen.

Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/col-du-gla…

• Day 8

Col de la Croix de fer. Vandring

September 3, 2020 in France ⋅ ☀️ 12 °C

Vi havde fået turen ind til Refuge de l’Etendard, søerne Lac Bramant og Lac Blanc og gletscheren Glacier de St. Sorlin, anbefalet af Serge. Der er ikke en sky på den blå himmel fra morgenstunden af, men kun 5 grader i skyggen til at starte med vidner om, at vi er kommet ind i september. Det første stykke ind til refugiet bærer lidt præg af, at det er et skisportssted om vinteren, med skilifter og trasséer, men derefter er det en flot vandresti, med flotte udsigter. Vi har Mont Blanc i ryggen, hver gang vi vender os rundt, ligger den og knejser ensomt langt ude i horisonten. Og marmotterne hygger sig i solen. De er jo godt kamuflerede med deres pels i samme farve som klipper og sten, men hvis man pifter, lyder det lige som deres eget advarselsfløjt, og så kan man pludselig se, hvordan de styrter hen til deres huller, og så lige stopper op, for at se, om der nu også er fare på færde?! De er kæmpestore på dette tidspunkt af året. De skal jo snart i vinterhi, og har brugt hele sommeren på at fordoble deres kropsvægt fra i foråret! Ved foden af gletscheren følte vi os rigtig hjemme, og gik et lille stykke op på den, for at sidde på klipperne i siden og spise frokost. Det er en lille gletscher, og som de øvrige i Alperne kraftigt på vej retur.

Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/col-de-la-…

• Day 9

Des Aiguilles d'Arves. Vandring

September 4, 2020 in France ⋅ ☀️ 15 °C

Vi forlod den flotte udsigt fra Col de la Croix Fer om morgenen og kørte ned igennem nogle af de landsbyer, som Jacky kørte rundt til, med sin mester og solgte ost, i sine skoleferier som barn/ung: St. Sorlin d’Arves og St. Jean d’Arves, inden vi kørte over på den anden side af dalen, til en lille landsby med navnet: Chalmieu. 3 km længere oppe endte vejen ved en lille parkering, og så var vi så tæt på de 3 toppe des Aiguilles d’Arves, som vi kunne komme i bil. Herfra var der så en flot vandring gennem et meget malerisk sæterlandskab, med lyden af kobjælder næsten hele vejen helt ind til foden af de tre toppe. Turen tilbage var endnu finere, og jeg synes virkelig malkekøerne i Savoie har noget af denne flotteste udsigt, køer kan forlange!
    Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/chalmieu-b…

Vi fortsatte ned til St Jean de Morienne og derfra videre af landevejen mod Modane. Det er jo her Jacky er vokset op, og første gang vi besøger det om sommeren. Så nu er vi kørt op ad en stejl, hullet grusvej, og Passepartout holder sikkert parkeret i 1.900 meters højde igen, og i morgen skal vi ud og gå i det fjeldområde, han har vandret i som ung.

• Day 10

Mont Thabor området. Vandring

September 5, 2020 in France ⋅ ⛅ 14 °C

Det var virkelig marmotternes land, vi gik igennem i dag. Men også et meget flot landskab, hvor vi hurtigt var omgivet at høje fjelde hele vejen rundt. Ruten gik mod et pas; Col de la Vallée Etroite, derefter Refuge du Mont Thabor, op til foden af toppen le Cheval Blanc og videre til passet; Col des Bataillères. Her fortsatte vi så udenfor sti hen af kanten til den højeste top, og derfra ned til den fineste lille, flaskegrønne sø, som vi badede i (2.700 m.o.h.)! Og herfra så ned gennem dalen på den anden side af, hvor vi var gået op. Her kom vi forbi en lille sæterhytte, flot restaureret, hvor to ældre mænd stod udenfor, og gerne ville snakke. Så vi fik en masse historie, både om området, og deres egen. De var fætre, og det var en bedstefar der havde bygget hytten og levet som bonde. I 1945 havde tyskerne brændt gårdene/hytterne i området af, da de flygtede over fjeldet, men den ene var ikke brændt, og den anden havde manden her så bygget op igen som ung. Nu slappede de af og nød at både malkekøer og fjeldvandrere var ved at vende tilbage til området. Ved parkeringen hvor vi overnattede kunne vi købe ost fra køerne i området. Mælken fra køerne i Savoie og Haut Savoie bliver bl.a brugt til Beaufort-osten, så den har vi købt et stykke af!
    Se rutebeskrivelse på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/le-lavoir-…

Ja, og så er vi kørt over på den anden side af Modane til landsbyen Aussois, hvor vi igen holder med en smuk aftenudsigt.

• Day 11

Aussois. Hviledag

September 6, 2020 in France ⋅ ⛅ 13 °C

Vi holder på et vindblæst plateau med en flot udsigt lige uden for landsbyen Aussois, så Jacky kunne hente croissanter hos bageren i morges, på hans nye cykel! Ellers skulle vi bare have en rolig dag, så vi gik en rundtur op til et udsigtspunkt, hvor der var et signalhus fra Napoleonstiden! Tænk, den franske hær havde et system med signalposter mellem Paris og Milano, så de kunne sende beskeder ved hjælp af forskellige stillinger på masterne. De kunne altså se med kikkert fra den ene til den anden, og kunne sende en besked fra Paris til Milano på 24 timer! Ellers gik turen rundt i en fyrretræsskov med flere Monolitter - klippesøjler der står op i landskabet, fordi det omkringliggende materiale er blevet eroderet væk.

Se vandreturen på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/aussois-le…