Peru

Top 10 Travel Destinations Provincia de Lambayeque
Show all

Erkundungstouren rund um Cusco

October 1, 2022 in Peru ⋅ ☁️ 15 °C

Die teilweise nicht sehr erholsamen Nächte sowie das wechselhafte Wetter auf dem Salkantay Trek haben mir eine hartnäckige Erkältung beschert. Daher verweile ich erstmals länger als geplant in Cusco. Ich nutze die Zeit, um die zahlreichen kulturellen Schätze rund um Cusco zu erkunden. Zu Fuss mache ich mich auf den Weg zur Ruine Sacsayhuman (für Touris, die sich den Namen nicht merken können, auch Sexywoman genannt ;) ). Mit dem Bike geht es am nächsten Tag zwischen Dornenbüsche zu weiteren Ruinen. Dank dem sehr motivierten Guide Waskar ein wahres Erlebnis. Leider werden wir unterwegs von Parkrangern gestoppt, da der Trail für MTB angeblich nicht mehr gestattet ist. Auf Umwege finden wir dann doch noch zurück zum Ausgangsort unserer Tour. Schliesslich, am letzten Tag in Cusco, geht es via Bus zu den Ruinen von Moray und den Salinen von Maras. Moray diente als wissenschafliches Institut um die idealen Anbauorte für die jeweiligen Getreidesorten zu erforschen. Sehr beeindruckend, wie viel Wissen über Agrikultur sich die Menschen zur Zeit der Inka bereits angeeignet hatten. Die Salzgewinnung in Maras mitten im Hochland ist ebenfalls sehr faszinierend. Dank der Konservierung von Salz im Gestein nach den tektonischen Verschiebungen der Erdplatten, welche nun die Anden bilden, kann heutzutage fernab vom Meer weiterhin Salz gewonnen werden. Nun ist aber genug Cusco für eine Weile. Mit dem Nachtbus mache ich mich auf den Weg aus einer etwas hektischen, ziemlich touristischen und abends kühlen, windigen Stadt in Richtung des warmen, schwühlen und ganz entspannten Regenwaldes.
      Bereits die Busfahrt zeigt die markanten Unterscheide der beiden klimatischen Zonen. Mit Mütze, Fleecepulli, Jacke und Schal versuche ich etwas Schlaf zu finden. 2 Stunden vor Ankunft wache ich vor lauter Hitze auf und verstaue erstmals die warmen Sachen weit im Rucksack.

15-7 Olmos

July 15, 2018 in Peru ⋅ ⛅ 20 °C

Na het afscheid van de volgende leuke hond (lompie, omdat het nog zo'n puber is) en helaas niet van de leuke kat die gisteravond de hele tijd op schoot heeft liggen spinnen, volgen we de Panamerican naar het noordoosten. Hij wordt gelukkig steeds rustiger. Apart hoor, door zo'n woestijn, droge rivieren, dichter bij de bergen af en toe pas een beetje water. Het fietst lekker, ondanks wind tegen en vaag klimmen. Alleen na tweeën wordt het ff erg warm. Dan ook net de enige klim van 5%. Goed te doen dus. Alles is ook dichterbij dan gedacht, voor de verandering best leuk.
      Hotel is schoon en de douche zalig.
      Olmos is 1 grote markt, gelukkig smeerkaas gevonden. Met de chocoladepasta gaat het niet goed aflopen, maar ananasjam is ook lekker. Let ff op het stoplicht bij de laatste foto 😁

A Brunch like no other! part 1

February 1, 2023 in Peru ⋅ ☁️ 66 °F

Yes, I said I would not post (too much) FOOD but this BRUNCH was amazing and beyond any brunch we have ever had .... anywhere. Very special with delicious drinks, delectable food and beautiful, inviting food-inspired decorations.

As we are limited to 20 photos per footprint (aka post) there will be two due to the number of amazing items to photograph!

17-7 Limon de Porcuya

July 17, 2018 in Peru ⋅ ⛅ 23 °C

We vertrekken retevroeg om de hitte voor te zijn, om half zes al wakker. Van onze kampeerplek klimmen we 750 hoogtemeters in 15,4 km. Gaat net lekker, al overweegt Karin om een stuk te bussen. Die rijden hier alleen niet zo veel. In Limon de Porcuya zien we een hospedaye. Dan toch maar stoppen al is het pas 12 uur. Hierna komen nog 500 hoogtemeters en over 49 km is een wildkampeerplek bij een meertje. Dat is net leuk voor morgen.
      De mevrouw met de sleutel is moeilijk te vinden, om half 3 kunnen we er in, met zijn tweeën 1 kamer met 1 bed want meer is er niet. Er blijkt geen water te zijn, alleen 's morgens om 8 uur. Nou snap ik dat er in droge streken soms een waterprobleem is, maar 15 km terug stonden ze om de 500 meter trucks te douchen. En nou snap ik het dus niet meer. Gelukkig had ik nog water in mijn douche-zak.
      Ik hoop dat het dorp zo sneu is nu vanwege de siësta, dit is zelfs voor mijn maatstaven naatje.

14-7 Jayanca: Túcume

July 14, 2018 in Peru ⋅ ⛅ 20 °C

Karin wil graag nog een dag blijven, ik heb geen zin om een hele dag bij de tent te hangen, dus fiets ik naar Túcume. Dank je wel Karin: bijna het mooiste wat ik gezien heb: een opgegraven piramide met muurversieringen. Práchtig! Best een stukje lopen erheen, schoot niet op vanwege de fantastische vogels😊. Een kolibrie, volgens mij met een knalrode kop, maar het ging zó snel. Gaaf.
      De schoolklas die achter mij begon toen ik het laatste bord aan het lezen was (jawel: Engelse vertaling!) stond al weer buiten voordat ik klaar was met lezen.
      En toen heb ik nog een rondje gedaan, voor het betere nagenieten.
      Op de weg terug zie ik een paadje naar rechts, loop ik tussen piramides die ze nog aan het opgraven zijn. Bleek alleen niet de bedoeling. Ik werd op een veel plezieriger manier terug gefloten dan in Guayaquil. Toch leuk wat gezien.
      Op zoek naar smeerkaas vind ik bruine broodjes. Gelukkig maar, want het ontbijt van vanochtend was een foutje. We vonden het al raar, kamperen met ontbijt.
      's Middags staan de glijbanen aan, ik ben 2 keer van de blauwe geweest en veel van de gele. Ook samen met Karin, ging knetterhard. Lachen!
      Daarna vogels zoeken met de poster die ik bij de piramide heb gekregen.

Verkehrsteilnehmer in Südamerika

January 19, 2018 in Peru ⋅ ☁️ 22 °C

Sozusagen als Bonusfootprint und ohne großen Text, hier noch einige gesammelte Bilder, die zeigen, was sich so alles auf den Straßen Südamerikas tummelt. Aber ich möchte mich nicht mit fremden Federn schmücken, der Dank gilt allein Katrin, die all diese schönen Aufnahmen als Martins Sozia vom Bike aus geschossen hat. Großartig, Katrin!Read more

10-7 Pacora; rancho Santana

July 10, 2018 in Peru ⋅ ⛅ 22 °C

Lange tocht waarbij we ook nog af en toe verkeerd rijden. Veel archeologische siten waar helaas alleen een bord is te zien. Alles zit nog onder de grond of zo?
      De weg wordt onverhard en we rijden een kilometer of dertig langs een irrigatiekanaal. Ik vind het mooi, al die akkers, bergen vlakbij, vriendelijke mensen onderweg. En zo'n soort weg, daar heb ik mijn fiets op gekocht. Ik heb ook minder pijn aan mijn kont dan na 60 km asfalt (?).
      Helaas kunnen we steeds maar 400 soles pinnen, dat is maar ruim 100 euro en helaas is niet alles 4 keer zo goedkoop als bij ons.
      Na Tumbes nog een een paar km drukke weg. Hopelijk wordt die verder van de kust rustiger, want dat is onze a.s. fietsroute. De ranch is enigszins anders dan ik me voorgesteld had, maar eigenlijk wel prima, er is mooi gras voor onze tent. En weer een uil, onderweg ook al.

11-7 Pacora: Lambayeque

July 11, 2018 in Peru ⋅ 🌙 19 °C

Tot 8 uur geslapen! We mogen de wasmachine hier gebruiken, super fijn.
      Daarna met de "bus" naar Lambayeque. "Bus" is hier een soort grote bestelbus met ramen waar 18 mensen in kunnen zitten en 2 voorin. 1 chauffeur en 1 bijrijder die over het geld gaat (net als in Ecuador trouwens) en passagiers ronselt door te roepen. We kopen nog meer muggenspray en pilletjes tegen de jeuk van alle bulten van gisteren.
      Museum is een soort vervolg op Sipan, met een heel aantal voorwerpen die daar gevonden zijn. Mooie dingen. Helaas stopt de Engelse uitleg na de eerste verdieping. We vragen daarom de helft van ons geld terug, omdat we maar de helft begrepen hebben. Lukt ook nog! Bij bcb kun je 700 soles pinnen.
      Na de warme lunch in Lambayeque, dineren we met brood en eigen gemaakte guacemole, met witte wijn, onder de melkweg.

16-7 Onderweg naar Tambo.

July 16, 2018 in Peru ⋅ ☀️ 22 °C

Van het ontbijt zijn de eieren erg lekker. De koffie had ik graag wat heter gewild en met meer koffie. Ze zetten hier koffie extract, dat krijg je dan in een kannetje, en een beker "heet" water. Nou zat mijn beker al zo vol dat er niets meer bij kon, en heet is anders.
      Nog extra macaronie want waar we heen gaan staat helemaal niets op de kaart behalve de weg.
      De petroglyphen zijn moeilijk te vinden, toch gelukt. Gaaf idee; 4 tot 6 duizend jaar oud!
      Daarna klimt het gestaag, maar fietsable voor de verandering. Wel redelijk warm al heeft Karin er meer last van dan ik.
      Daarom stoppen we eerder dan we van plan waren. Naast een restaurant, er is een douche, een kraan en een wc. We douchen met mijn waterzak (warm😊) want we hebben veel water meegezeuld, want hier was niets volgens google maps. Huh.

Warum ist das Kind nicht in der Schule?

January 19, 2018 in Peru ⋅ ☁️ 23 °C

"Wahrscheinlich wird unter Reisenden nirgendwo so schamlos übertrieben, beschönigt, erfunden und gelogen wie bei der Schilderung von Großtaten, die man in weiter Ferne unter unüberprüfbaren Bedingungen vollbracht hat." Das schreibt Matthias Politycki in seinem sehr klugen und gut lesbaren Buch "Schrecklich schön und weit und wild: Warum wir reisen und was wir dabei denken". Und natürlich kann man auch mit Bildern schwindeln. Denn zugegebenermaßen: so schön, wie auf den Bildern, war es heute gar nicht. Im Gegenteil: Hier in der Disierto de Sechura im Westen Perus schreit einen die Armut an, und das sichtbare Zeichen dafür ist - wie bereits gestern beschrieben - stinkender Unrat rechts und links der Routa 1N. Wohlgemerkt: Das betrifft die gesamten 200km von Piura nach Chiclayo. Auch fahrerisch vollbringen wir keine Großtaten - es geht immer geradeaus. Allenfalls der starke Wind muss ausgeglichen werden, er erfordert selbst bei kurvenloser Fahrt eine leichte Schräglage und erhöht den Benzinverbrauch von 3,5 auf 5,0 l pro 100km.

Wenn man so ereignislos dahinfährt, hat man viel Zeit zum Grübeln. Wie zweifelhaft ist eigentlich unsere Dieseldiskussion, wenn hier alles in Dreck und Chaos versinkt? Wir befassen uns in D mit den falschen Dingen und vernichten dabei unseren Wohlstand. Und zugleich tun wir wenig, um auf globaler Ebene die Lebensqualität zu verbessern. Denn so, wie sich das hier darstellt, wird das nichts mit einem besseren Leben in Peru. Jedenfalls sieht es hier nicht gerade nach Aufbruch und Entwicklung aus.

Zurück in den Motorradalltag, denn tatsächlich stellt sich mittlerweile so etwas wir Routine ein. Beginnt unsere Fahrt noch mit zumindest ein bisschen Grünzeug, verabschieden sich Baum und Strauch mit zunehmender Fahrtdauer. Wir halten am verlassensten Ort der Welt für einen Trinkstopp (Hauptbild und Bild 2), und dann noch einmal mitten auf der Straße bzw. mitten in der Wüste, um der Trostlosigkeit ein paar skurrile Fotos zu entreißen. In der Nähe von Chiclayo gibt es an der Küste Lunch. Der Fisch ist (hoffentlich) frisch, zumindest können wir beobachten, wie am Strand so einiges aus dem Meer gezogen und direkt vor Ort entschuppt und gesäubert wird. (Mein) Highlight des Tages ist ein äußerst ernsthaftes und geschäftstüchtiges Mädchen, das zu uns an den Tisch kommt und allerlei Spielzeug feilbietet. Unser Tourguide Marc läßt sich alles erklären, und wir kaufen ein paar Kleinigkeiten. Wie alt mag sie sein? Warum ist das Kind nicht in der Schule?

Provincia de Lambayeque