Sweden
Helsingborg Municipality

Here you’ll find travel reports about Helsingborg Municipality. Discover travel destinations in Sweden of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

The end

March 3, 2017 in Sweden

Nu är Den Stora Resan slut. Det känns rätt så tufft med en resa vi började prata om för mer än 10 år sedan. Då var vi på besök hos våra goda vänner, Britt och Ulf, i Sainte Maxime på Rivieran där vi var rätt så frekventa gäster. Vi känner varandra sedan många år tillbaka. Det blev skarpt läge för snart ett år sedan då vi äntligen bestämde oss, – med hjälp av Söderhavsresor diskuterade vi oss fram till en resplan som visserligen har ändrats i sina detaljer men som ändå haft en fast ram. Vi har väntat länge med andra ord men nu är det gjort! En resa som inte går att göra om och en resa som har varit vårt största och bästa äventyr.

Svårt att sammanfatta på något vettigt sätt men vi kan ju alltid dra till med lite statistik: 7 länder, 53 dagar, 15 flygresor på totalt 4 864 mil, 182 mil med tåg, 127 mil med buss, 34 mil med båt, 60 mil med taxi, 1 mil med linbana och 8 km med helikopter! Sedan har vi också kört 450 mil med våra hyrbilar. Vi har totalt rest drygt 5 700 mil och bott på 27 hotell/B&B/tåg. Det ser absurt ut men samtidigt har resorna i många stycken varit en självklar del av de absolut mest minnesvärda upplevelserna. The Ghan, tåget vi åkte 156 mil mellan Adelaide och Alice Springs, är ett lysande exempel.

En resa fylld av fantastiska upplevelser som vi aldrig ska glömma och som inte kan upprepas. Naturligtvis sorgligt när det är över men samtidigt en stor lycka att vi har haft möjligheten. Vi åkte med Britt och Ulf och det är ett gott bevis på att allt har fungerat då vi gjort hela resan tillsammans och att vi fortfarande är väldigt goda vänner!

TACK!

Borta bra men hemma bäst?

March 2, 2017 in Sweden

Efter 40 timmars resa har vi nu slutit cirkeln och är tillbaka vid startpunkten, - men att hemma skulle vara bäst? Man ska ju inte vara taskig men Skåne den 2 mars är tyvärr chanslöst mot Hayman Island. Vår resa har varit så lång så det har blivit helt normalt att ha sitt liv i en resväska så att helt plötsligt ha ett hus i ställer för en väska är inte heller så märkvärdigt. Vi är lite trötta så motståndskraften är låg, - dessutom med 9 timmars tidsskillnad i kroppen. Så kändes det ända tills vi låste upp och öppnade dörren.
    Våra älskade husvakter, Charlotte och Ragge, har hängt vimplar kors och tvärs i hallen, hjärtan i ljuskronan och fyllt en stor vas med nyplockade tulpaner. Till råga på allt är kylskåpet laddat med frukostmat. Fortfarande trötta men nu mycket gladare! Tänk så priviligerade vi är som har sådana vänner!

Resan är slut men det kommer en sista dagboksanteckning innan vi slår igen för gott, vi hörs/ses!

Scandlines Helsingborg-Helsingör

August 17, 2016 in Sweden

“Tura” as it’s called in Swedish is to go back and forth as many times as you like on the same ticket. Buy a foot passenger ferry ticket to Helsingør. Scandlines’ ferries run every 20min and hop on the boat to Denmark. Tickets are available on the first floor in the Knutpunkten terminal. Don‘t forget to bring your passport!

Helsingborg, Helsingborg Municipality, Хелсингбори, Helsingborgs kommun, Helsingborgi vald, Helsingborgin kunta, Helsingborgs kommuna, Helsingborg község, Helsingborg Chū-tī-chhī, Kommun Helsingborg, Helsingborg kommune, Хельсингборджы коммунæ, Gmina Helsingborg, Comuna Helsingborg, Helsingborga gielda, Гельсінборг, 赫尔辛堡市