United States
Lake Cain

• Day 6

Bögstranden och grillning 18 december

December 18, 2014 in the United States ⋅ ☀️ 18 °C

Började morgonen med en kort joggingrunda runt kvarteret med pappa och Linnéa. Var ju tvungen att prova mina nya Adidas (Energy Boost) löpskor som jag köpte igår. Se om det var så bra dämpning som säljaren på Footlocker utlovade, "releases the pressure all over your body" ;-)
      Visst funkade dem bra, jag bara flög fram i 3.5km. Det säger också något om vilka gigantiska ytor det är här i Florida. Ett kvarter/block är 3.5km, i New York är det typ 350m.
      Louise, mamma och Emmie gick på en power walk istället.

Efter frukost satte vi oss i bilarna för att köra till F.t Lauderdale Beach. Eftersom vi körde två bilar och det är ca 30min till stranden så bestämde vi att vi skulle ses vid en viss adress.
      tydligen så saknades just den adressen på pappas Google maps så vi kom inte riktigt till samma ställe. Trots vi var på samma strandrämsa så hjälpte det inte så mycket när den är flera kilometer lång. Så vi fick lägga oss och njuta av havet på olika håll. Vattnet var helt underbart!

Efter ett tag bestämde jag mig för att gå en bit för att se om jag kunde hitta resten av familjen. När jag gått några hundra meter så ser jag till min häpnad två tatuerade, biffiga män stå och strula ute i havet samtidigt som en annan stod och fotograferade dem. Lite förnärmad tittade jag upp mot stranden istället eftersom jag promenerade vid vattenbrynet. Där ser jag först att de sitter och glor på samma par ute i vattnet, "de tycker väl också det är lite märkligt" tänkte jag. Men efter en lite närmare betraktelse ser jag att det bara är män, inte en kvinna i sikte och majoriteten sitter med tanga-kalsingar och blir insmorda med solkräm av andra män...jag är och går på en BÖGSTRAND! Jag vände snabbt tillbaka till där jag och Louise satt vårt läger och berättade vad jag skådat. Hon trodde naturligtvis inte mig och var tvungen att skåda det med egna ögon...hehe. Efter en stund kommer även hon tillbaka med ett brett leende på läpparna.
      "Du talade ju sanning" sa hon förvånat.

När vi var nöjda med sol och bad efter några timmar gick vi upp för att äta lunch och sedan bege oss tillbaka till lägenheten i Weston. Senare på kvällen efter att ha sovit middag och tagit det lugnt gick vi ut och grillade. Tänk att vi grillar 5 dagar innan julafton! Det är lite galet när man tänker på det. Mätta på kalkonburgare så satte sig övriga familjen och spelade kort med en god drink i handen. Själv satte jag mig lite smått "lullig" för att boka Air boat till mig och pappa för morgondagen när han fyller 50år!!! Vi ska då på ett safari i Everglades och förhoppningsvis se alligatorer. Men framförallt ska vi åka med de dunder snabba träskbåtarna som går upp till 65km/h.

Må väl alla ni där hemma, det gör vi! :)

• Day 7

Sawgrass Mills - USAs största outlet

December 19, 2014 in the United States ⋅ ☀️ 19 °C

Hej från paradiset!

Träningslusten hos oss alla var på topp denna onsdag. Lena och Emmie var med på vattengympan som hotellet anordnade samtidigt som jag, Uffe och Linnéa svettades på gymmet. Så skönt att bli av med lite energi! Per som nyligen blivit opererad för sin fot glassade i solen.

Vi valde en ny större pool är det var mer liv och rörelse. Med radiohits i bakgrunden beställde vi lunch bestående av korv och hamburgare. Med varje beställning ingick det en lott. När klockan blev 13.00 började dragningen av nummer. Vinster som kepsar och tröjor lottades ut till glada amerikanare. Högsta vinsten var tre dagars gratis boende på en av deras resorts. När numret ropades ut hörde jag ett glatt tjut till höger om mig, min kära svärfar strålade nästan starkare än solen. Glad skuttade han fram och hämtade sitt pris. Stort grattis!

Vi hade hemma i Sverige konstaterat att vi skulle bo 15 minuter iväg från Förenade staternas största outlet. Tjoho ikväll var det äntligen dags för ett besök. Vi delade upp oss och träffades igen efter tre timmar. Uffe hade hittat träningskläder, ett par skor och en skjorta. Glatt visade jag upp mina inköp från Victorias Secret men blev lite besviken på att jag endast hunnit med en affär på tre timmar... Det får nog bli minst ett besök till innan vi lämnar Florida och USA.

Puss och kram från Lojsan och Uffe

Universal Park 2 - Universal Studios

May 5, 2022 in the United States ⋅ ☀️ 32 °C

Angekommen in den Universal Studios sind wir erst mal die Gebäude von Kings Kross abgelaufen und dabei auch an Grimmauld Place vorbei, dem Haus wo sich der Orden des Phönix in Teil 5 von Harry Potter versteckt. Auch am lila Bus ‘‘Fahrender Ritter‘‘ sind wir vorbei. Dann hieß es erst mal Blick übers Wasser und rund um den Park wandern lassen. Der Park Universal Studios Florida wurde schon 1990 eröffnet. Unter dem Motto „Ride the Movies“ (also auf deutsch Fahr die Filme) hat Universal aufwändige und spannende Attraktionen in Bezug auf die Kinofilme gebaut, um mit dem ebenfalls in Orlando ansässigen Walt Disney World Resort konkurrieren zu können. Hier gibt es also vor allem viele 5D Kinos um sehr actionreiche Kurzfilme zu beliebten Filmreihen zu erleben. Der Park ist in die sieben Themenschwerpunkte Hollywood, Kids Zone, World Expo, San Francisco, New York, Production Central und The Wizarding World of Harry Potter – Diagon Alley aufgeteilt. Vor allem Letztes hat uns sehr interessiert und da ging’s auch direkt hin. Die Diagon Alley ist auf Deutsch die Winkelgasse, der Ort wo alle Schüler vor der Schule einkaufen können und wo sich die Zaubererbank Gringotts befindet.Read more

• Day 9

Mardrömmen vi inte kunde vakna upp ur

December 21, 2014 in the United States ⋅ ☀️ 25 °C

Idag skedde en av de värsta sakerna som man kan tänka sig. Tanken var att vår resa till Centralamerika skulle påbörjas idag. Vi skulle flyga från Fort Lauderdale till El Salvador som vi bokat redan i början av april i år. Vi har även bokat boende och en äventyrsutflykt med klättring på vulkankrater med mera.

När vi vaknar upp lördagen den 20:e har vi ett mejl från Spirit Airlines om incheckning online vilket inte är något konstigt alls. Jag öppnar länken på min iPhone och försöker checka in oss genom alla dessa ofantligt många steg. Tilläggas kan att Spirit är USAs motsvarighet till Ryan Air hemma i Europa, med andra ord budget! Jag trycker naturligtvis accept på alla frågor som dyker upp på skärmen om att välja sittplats, inget extra osv.

Något diffust meddelande kommer slutligen med att vi förmodligen är incheckade. Vi tänker inte så mycket mer på det då det är mer än 24h tills vår flight ska avgå enligt de biljetterna som vi köpt.

Efter att ha firat pappas & mammas 50års dagar på restaurang så går vi in igen för att dubbelkolla så att allt är klart för morgondagens avresa . Till vår förskräckelse ser vi att de har ställt in vårt plan och ändrat avresan från 21 dec till 20 dec. Vi ska alltså flyga samtidigt som vi sitter på vårt hotellrum! Den hemska känslan i magen är svår att beskriva. Vad fan gör vi nu?!

Tydligen har jag via mejlet som kom kl 8am på morgonen accepterat förändringen utav datumen utan att reflektera något som helst utöver det. Vi ringer till Spirit Airlines och de säger bara att vi är "No Show" på vår flight och att de inte kan göra något åt det eftersom vi accepterat ändringen online. Det går inte heller något plan till El Salvador den 21 dec.

Vi försöker köpa nya flygbiljetter med ett annat flygbolag till El Salvador och går sedan och lägger oss vid 2am på morgonen galet oroliga över hur vår resa ska fortskrida. Den har ju inte ens hunnit börja!

Vi vaknar upp vid 8am och möts av ytterligare ett dåligt besked, biljetterna vi försökte köpa natten innan kunde inte bekräftas då de inte existerade längre... det finns alltså inga direktflyg alls till El Salvador.

Vi blir tvugna att vigda vår sökning för att lösa detta kaos som uppstått. Vi väljer att köpa flygbiljetter direkt till Guatemala City istället som skulle vara vårt nästa stopp på vår rundresa i Centralamerika efter 2 dagar i El Salvador. Biljetterna var naturligtvis svindyra, 9000SEK för mig och Louise. Men vad har vi för val?! Vi vill ju inte missa hela vår planerade resa.

Vi får stressa som in i bomben för att ringa runt till diverse instanser för att få rätt på allt. Vårt plan går nämligen kl 1pm från Miami International Airport. Inte där vi skulle lämna vår hyrbil. Ringer till DOLLAR Rent A Car och ändrar återlämningsflygplats vilket som tur var gick bra.

Sen var det bara att packa väskorna, checka ut och hoppa in i bilen och köra mot Miami.

Nu sitter vi på flygplanet till Guatemala City med 98% spansktalande passagerare. De övriga 2% är jag och Louise.

• Day 21

Universal Studios Orlando

May 17, 2022 in the United States ⋅ ☀️ 28 °C

All I can say is WOW. There are 3 parks and each one is probably 4 times the size of our Movie World.
      We got express passes so we didn’t have to queue which made it a massive difference. Many of the rides were a little too aggressive for us but we did do some and the girls got absolutely soaked on one of the water rides.Read more

• Day 20

Universal Studios Tour auskosten!

May 5, 2022 in the United States ⋅ ☀️ 33 °C

Nachdem wir unsere größten Highlights gesehen hatten, hieß es noch den Rest vom zweiten Freizeitpark erkunden. Also ging’s durch viele Bereiche. Spongebob, Simpsons, Der weiße Hai, Transformers, Minions, die Mumie, The Fast and the Furious und E.T. sind nur einige Beispiele für die verschiedenen Attraktionen hier. Vom Essen im Simpsons Bereich, hin zur Action-5D-Fahrt bei Transformers und Minions haben wir noch so einiges genossen. Vor allem Transformers hat uns richtig getaugt! Sehr spannend gemacht, hammer Effekte und dazu noch wenig anstehen. War super! Nach knapp 8 Stunden in den beiden Parks waren wir dann doch mega k.o. und hatten alles soweit gesehen und erlebt, dass wir uns vorgenommen hatten. Also hieß es Abschied nehmen. War eine tolle Entscheidung her zu kommen! Natürlich nicht ganz günstig und ca. 2 Stunden rumstehen und warten ließ sich auch bei unserem eher wenigen Fahren nicht verhindern. Trotzdem hat es uns sehr gut gefallen und es war ein sehr tolles Geburtstagsgeschenk von Nadine! Unsere Highlights waren definitiv die Fahrt in Hogwarts und die Transformers Fahrt. Zum Auto ging’s dann recht zügig, auf dem Weg haben wir dann nur noch kurz bei einem Laden gehalten und eine passende Tasse für den Tag gekauft. Eine Ravenclaw Tasse hab ich von Nadine noch als Ergänzung zum Geburtstag bekommen. Vielen Dank dafür!Read more

Die Winkelgasse & Gringotts Zauberbank

May 5, 2022 in the United States ⋅ ☀️ 32 °C

Wie in den Filmen ging’s durch ein Loch in einer Ziegelhaus und die Winkelgasse und sofort sind links und rechts die Läden und vor uns die gigantische Bank Gringotts mit Drachen auf dem Dach aufgefallen. In einige Läden sind wir rein, das Hauptziel war aber Gringotts. Einerseits um das sehr schön gemachte Innere zu bestaunen, andererseits um die 5D Kino-Fahrt ‘‘Flucht aus Gringotts‘‘ zu erleben. War trotz langem warten von ca. einer Stunde eine tolle Entscheidung und hat uns richtig gut gefallen! Nach der Fahrt haben wir dann auch noch den Drachen auf dem Dach schreien und Feuer spucken sehen. Wirklich viel Liebe zum Detail! Absolut toll für uns als Fans!Read more

• Day 106

Diagon Alley, the leaky cauldron

April 13, 2015 in the United States ⋅ 🌧 25 °C

Mange kule opplevelser på kort tid, å gå igjennom mursteinsveggen å komme inn i Diagon Alley! Se weasley wizard wheezes, knockturn alley og ikke minst en gigantisk ildsprutende drage på toppen av Gringotts! Det var også flere mini show rundt i begge parkene. Da vi bynte å bli sultne gikk vi på The Leaky Cauldron og spiste middag!

Jeg vil anbefale på det sterkeste å ha med vann og energibarer osv, det er veldig dyrt og handle mat osv. Men også fordi da kan du spise litt og litt og utsette middagen lengre. Jeg vil ikke anbefale å ta karuseller etter en stor middag.

Lake Cain