United States
Mount Zion Pentecostal Church

Første dag i Washington DC 20/7

July 20, 2016 in the United States ⋅ 🌙 21 °C

Vi stod tidligt op i dag efter en lang nats søvn, siden at vi allerede gik i seng omkring 10 pm. Dog var der kæmpe lyn og torden om natten. Det var vildt. Det var som at sætte et spejlrefleks på sportsfunktion og sætte blitz på. Der var vildt mange!

Pandekagerne stod klar omkring 7.30, så der var vi på vej ned i køkkenet. Det var gode pandekager. Vi fik dem med sirup på.

Vi startede dagen med at gå ned til busstoppestedet for at tage bussen ind til Union station (Hovedbanen i Washington). Den er meget stor og flot - da den blevet bygget var den verdens største station.
      Dog valgte alle de busser, som kom forbi, at være "not in service", så vi går over på den anden side efter at have ventet 20 min. SÅ kommer bussen på den anden side (den rigtige) og vi misser den. Heldigvis kommer der en ca 5 min efter.

Vi ankommer til Union Station og fortsætter mod Capitol Hill, som er er USAs folketing. På vejen kommer vi forbi "Libary of Congress", som vi går ind og ser. Det er et vanvittigt stort bibliotek med over 162 millioner forskellige ting, såsom bøger, kort osv.

Vi ser også The Congress med en gratis guidet tur. Det var rigtig spændende og stort! Der var fyldt med alle mulige statuer, som enten var givet af staterne eller også have de i "The congress" bestilt dem. De havde fx bestilt Rosa Parks.

Som de fleste ved er planen at købe en bil og køre hele vejen til staten californien, MEN du kan ikke købe en bil i Washington uden et US kørekort, hvilket vi jo selvfølgelig ikke har. Det har bragt os i en lidt øv situation, men nu er vi ude i at skulle leje en bil til LA, hvor vi skal til Panama også når vi kommer tilbage, så købe en bil. De omkring liggende stater har desværre samme regler som washington DC udover New York hvor vi lige har været.
      Det gode ved en lejebil er dog at vi ikke skal tænke på indregistrering og hvor lang tid det vil tage osv. Vi regner dog med at finde ud af det i dag.

På vej hjem fra byen spiste vi nudler og dumblings i chinatown, det var nu meget hyggeligt oven på en mindre god oplevelse.

For at muntre os selv op købte vi is med chokoladesovs og karamelsovs. Det var lidt sjovt for vi har usikre på om de på hostellet havde en fryser. Hvis de ikke havde, så skulle vi spise 1,5 liter is - heldigvis havde de en fryser! 😃

Alt i alt en okay dag som sluttede af med spil med en masse andre mennesker på hostellet.

Violett in Washington

October 19, 2019 in the United States ⋅ ⛅ 13 °C

Heute ging's ab nach Washington - unserem bereits 10. (!) State in den USA, wie wir mal durchgerechnet haben 🤯🤯 (schaut gern selbst auf der Karte oben nach 😁). Das muss uns erstmal jemand nachmachen in 4 Wochen 😜😎

Der Weg verlief wie immer nicht ganz wie geplant, da praktischerweise gerade heute der Citylauf in Baltimore stattfand und bis 15 Uhr kein Bus fuhr (wie wir 12Uhr an der Bushaltestelle erfuhren 😬). Wir hatten allerdings schon unseren Fernbus 14.30 Uhr vom 1h entfernten Bahnhof gebucht, also musste eine Lösung her 🤪 Wir fragten ein paar Leute, einen Police Officer und Google um Rat, doch irgendwann siegte das Motto "Simple&Fast" und wir bestellten ein Taxi. Das bestellte kam leider auch nicht durch, aber zum Glück sammelte uns ein anderes auf und schlängelte sich irgendwie durch die Stadt. Wir hatten genug Zeit um ein interessantes Gespräch mit dem nigerianischen Taxidriver Kenn über seine Zeit als Kreisliga-Fußballer in Deutschland und die Bandengewalt in Baltimore zu führen - waren dann aber doch froh beim Bahnhof zu sein, als er uns mit seinem jüngeren Bruder in Luxemburg verkuppeln wollte 🤐🙄🙈

Es war noch etwas Zeit für einen ausgiebigen späten Brunch im Bahnhof, dann stiegen wir in unseren "Greyhound"-Fernbus. Diesmal in einen ganz besonderen, denn wir waren fast die einzigen im Bus und der Opi-Busfahrer total verrückt und witzig, ich musste mich die ganze Zeit über ihn abfeiern 😄😄😄 Am Ende nannte er uns nur noch seine "German Lieblings" und umarmte uns zum Abschied 🤭

Dann waren wir plötzlich im riesigen Hauptbahnhof inmitten der Hauptstadt der USA 🤯 Mal wieder überhaupt nicht übertrieben dieses Gebäude... 😅😂👌 Wir kamen raus und hatten direkte Sicht aufs Kapitol / die weltberühmte weiße Kuppel des Kongress-Gebäudes #Wow #ThatEscalatedQuickly
      Etwas überfordert machten wir schonmal ein paar Fotos 😅 und kamen mit dem New Jerseyer Steven ins Gespräch, der erzählte, dass er vor einigen Jahren erfolgreicher DJ in Berlin war - und jetzt gerade auf Jobsuche, nachdem ihn seine Freundin mit seinem Uni-Professor betrogen hatte 🙈 #OkThatEscalatedQuicklyAgain

Mit der Metro (- wow wie modern und sogar richtig futuristisch die U-Bahnen und Bahnhöfe hier sind im Gegensatz zu NY!!! 😯 -) und zu Fuß kamen Susan & ich zu unserer - tatsächlich bereits letzten gemeinsamen! 🥺 - Unterkunft: Dem "Duo Housing Hostel", nur ein paar Minuten vom Weißen Haus entfernt! :o Obwohl das Hostel laut Internet-Bewertung unter den 5 besten Hostels der gesamten USA (!) liegen soll, war unser erster Eindruck leider ziemlich negativ 😕 Die Rezeptionistin war extremst demotiviert, wir bekamen direkt erstmal einen Zettel vorgelegt was wir alles nicht dürfen und wie hoch die Strafen sind falls wir es tun (50 Dollar wenn wir im Bett essen, ... o.O) und unser 12-Personen-Schlafzimmer ist superklein und eng (3 Etagenbetten direkt aneinander und 2 vorn und hinten quer drangestellt - und ich direkt im mittleren unteren Bett #hilfe 🤐) und auch generell das komplette Hostel, was sich über 3 Etagen hinaufzieht. Privatsphäre wird man hier wohl nicht viel finden... 🙈

Abschied von Susan

October 25, 2019 in the United States ⋅ ⛅ 15 °C

Bis um 11 Uhr war Checkout-Time für Susan und ich brachte sie noch zur Metro-Station. Uns war beiden ziemlich schlecht und mulmig...Abschiede sind doof 😣 Wir knuddelten uns tot, dann musste Susan weiter Richtung Hauptbahnhof, wo sie ihr Fernbus nach New York brachte...Heute Nacht fliegt sie dann weiter nach Barcelona und in 3 Tagen von dort zurück nach Deutschland...

Es waren 5 sehr coole gemeinsame Wochen und ich bin ihr sehr dankbar, dass sie sich auf dieses Abenteuer eingelassen hat 🤗❤️ Wir haben ziemlich aufregende Challenges gemeistert - vom Roadtrip durch die USA und Kanada über das kopfsprengende Manhattan, die zweitgefährlichste Stadt der USA (Baltimore) bis in die Hauptstadt D.C. hinein - und werden diese intensive Zeit ganz sicher niemals vergessen 🙃🙂

Den restlichen Tag verbrachte ich ganz chillig und etwas planerisch, verabschiedete mich innerlich und stellte mich schonmal langsam auf meine neue Reisebegleiterin ein, die ich ja dann bereits morgen kennenlernen werde 🤯🤪

Ich glaube, das ist die schwierigste Challenge auf dieser Reise: Erst stellt man sich auf die Leute ein, lernt sich intensiver kennen als man das normalerweise tut, lernt seine Macken kennen und wie man damit umgeht, findet Wege wie man gemeinsam reist und sich behandelt...und dann, wenn man sich aneinander gewöhnt hat und sich super kennt und mag...dann trennt man sich wieder voneinander. Und muss einen Schalter im Kopf umlegen. Und sich wieder auf neue Leute und - bei mir sogar gleichzeitig - neue Länder einstellen 🤪🤯

Ich glaub langsam, das hier ist kein Reise-Experiment... sondern ein Social Experiment 😆👌

Transport dagen!

July 19, 2016 in the United States ⋅ ⛅ 25 °C

Vi startede tidligt ud med at få pakket tasker til Washington. Derefter tog vi morgenmad på hostellet, de sidste youghurter og brød skulle spises. Så fik vi pakket de sidste ting og tjekkede ud af hostellet. Vi tog med the subway helt ind til den anden side af Manhatten (vi boede ude i brooklyn) hvor fra der kørte en bus til Washington. Vi var der i god tid og bussen var vidst lidt forsinket, vi steg på en dobbeltdækker med kurs mod Washington, turen tog 5 timer. Så det er jo næsten samme tid det tager fra københavn til holstebro med rødbillet! 😅 vi fik snakket lidt med dem derhjemme, så en film og spillede lidt på telefonen. Da vi nåede frem fandt vi ud af den kørte os til Washingtons "hovedbanegård" super flot, gammel bygning, kæmpe stor. Vi skulle ud og lidt ned af en vej for at komme til et stoppe sted hvor fra vi kunne komme med en bus næsten helt ud til hostellet. Her i Washington koster det 1 dollar at køre med bussen uanset hvor langt du skal, det er godt nok noget billigere end de 3 dollar for the subway i New York! 😄 vi gik så fra bussen op til hostellet, som er et form for rækkehus. Her skal man tage skoene af inden man går ind og de gør meget i at man skal socialisere med de andre på hostellet. Vi fik en lille rundvisning og derefter fik vi bagagen på plads og gik ud for at finde noget aftensmad. Vi fandt et burgersted ikke så langt herfra. På vej hjem fandt vi ud af vi har to købmænd rigtig tæt på, det er meget rart. Nu vil vi sove, i morgen venter en lang dag med sight seeing og gratis pandekager til morgenmad her på hostellet. Godnat alle sammen! 😄😉😴Read more

Så kom vi til Washington DC 19/7

July 19, 2016 in the United States ⋅ ⛅ 29 °C

Vi skulle med bussen kl. 11 am mod Washington DC, hvor vi kunne se frem til 5 timer i bus.
      Men inden de 5 lange timer kom en lang tur med subway med alt bagagen. Da louise jo skal være her i et år har hun ret meget bagage med - og det ef tungt!
      Vi overlevede da turen, men ikke helt uden sved på panden og resten af kroppen!
      Vi kom med bussen efter at have forklaret dem et par gange at vi altså have købt en billet ekstra til det ekstra bagage, men spørgsmålet lød stadig: "how many tickets? How many luggage?".
      I bussen gik de to første timer hurtigt ved at snakke med mutti og joe - det var super hyggeligt! Som en amerikaner sikker ville have sagt: "It was sweet!"
      Resten af busturen gik med en film og en lille lur.

Fremme var vi - så skulle vi så bare finde til vores hostel. Vi gik ret meget rundt før vi fandt både elevator og det rigtige busstoppested. Det er så smart herni Washington at bussen kun koster 1 dollar - det er billigt!!

Vi kom frem til vores hostel og vi fandt ud af at der ee GRATIS PANDEKAGER om morgen!!! 😃😃
      Til aftensmad spiste vi på en rigtig burgerbar. Det var lidt sjovt :)

Første dag i Washington!

July 20, 2016 in the United States ⋅ 🌙 21 °C

Vi startede dagen med pandekager på hostellet, det var lækkert!! Så gik vi ned for at finde en bus til "hovedbanegården" som hedder union station. Det tog lige lidt tid af finde ud af hvor vi skulle stå da de i følge planen går hvert tiende minut, de fulgte så bare ikke helt planen i dag, men vi kom med en. 😅 inde fra union station gik vi ned til supreme court of the united states og library of congress. Library of congress kunne vi komme ind at se helt gratis, hold da op en smuk gammel bygning!! Biblioteket har den største samling i verden og udvider på en normal dag deres samling med tusind af bøger, lydoptagelser, billeder osv. Biblioteket brændte 2 gange før det kom til at stå som det står i dag. Overfor lå the capitol, Washingtons christiansborg. Der kunne man få en gratis guided tur rundt, de havde blandt andet en statue/skulptur samling og vi hørte om at der faktisk er bygget et gravkammer til George Washington som aldrig kom i brug da han døde før det stod færdigt. Meget spændene, man forstår lidt bedre systemet derinde nu. Derefter gik vi ned foran the capitol langs søen/bassinet nede foran. På jagt efter vand endte vi ved museet for fly og rumfart som vi aftalte vi hellere måtte komme på en formiddag. Derefter gik jagten ind på at finde et DMV kontor, det kontor man registrerer sin bil på, for at høre hvordan og hvorledes med køb af bil. De kunne så fortælle at der gjaldt andre regler i Washington end i New York, så vi kan ikke købe bil her uden et amerikans kørekort. Så i morgen ringer vi til staterne i nærheden og hører hvad reglerne er der, og ellers må vi leje en bil til Californien.
      Vi spiste aftensmad i chinatown, det var meget hyggeligt, derefter gik vi hjem og kiggede på lejebiler. Efter den komplicerede bilsituation besluttede vi at drukne sorger og frustrationer i is, så vi gik i det nærmeste supermarked og købte 1 1/2 liter is og USA's svar på chokolade og caramel sovs. 😂😅 det hyggedevi os så med på terassen, inden vi besluttede os for at være sociale og spille med nogle af de andre på hostellet. Det er altid sjovt at møde andre folk fra forskellige lande. Nu er det så sengetid, godnat herfra! 😄😴😴

Anden dag i Washington.

July 21, 2016 in the United States ⋅ 🌙 25 °C

Vi stod lidt senere op i dag, og fik pandekager og rice puffs (Charlottes yndlings) til morgenmad. Derefter skulle vi have styr på hele den her bil situation. Jeg fandt ud af at på den anden side af vandet/floden var det en anden stat. Så jeg ringede til deres DMV kontor, der var det intet problem at få registreret bilen med et internationalt kørekort. Samtidig kontaktede Charlotte Kilroy derhjemme i Danmark for at høre om de kunne hjælpe med en lejebil. Vi snakkede så frem og tilbage om hvad vi skulle gøre leje eller købe. Økonomichefen (Charlotte) Som har lagt budget for turen, meddelte at der var nok ekstra penge i budgettet til lejebilen. Vi blev dermed enige om at vente med bilkøb til vi kom til Californien så vi kunne få mere tid til sight seeing i Washington i stedet for at gå på bil jagt. Så var der styr på bil. Så kiggede vi på moteller, hostel og hoteller til philadelphia, Niagra Falls, Chicago og Panama. I Panama er det lidt billigere at bo så der fik vi bestilt et hotel med pool og morgenmads buffet, med gode anmeldelser. Så det bliver godt at komme på 4 dages badeferie efter en måneds roadtrip! 😅 Jeg fik også lige snakket lidt med mor, Matilde, moster, bedstemor. Yunus og Sofia, det var meget hyggeligt! 😊 Vi blev først færdig med alle de praktiske ting lidt over middag, så vi besluttede at tage en stille dag. Vi tog bussen ind til M street hvor der lå en del butikker i den ene ende, rigtig hyggeligt. Så gik vi langs den hjem og holdte ind og tog pizza med hjem til aftensmaden på vejen. Vi satte os så op på tagterassen og spiste, og fik kigget på outlet butikker på turen. Der er godt nok mange bare fra Philadelphia til Chicago tror jeg vi allerede har fundet 5-8. Det er ikke bare butikker det er butikscentre, med alle mulige butikker og mærker med rabatter. Så nu er vi i hvert fald forberedt på den næste uge. 😅 Her til aften fik jeg lige omrokeret lidt i min bagage efter utallige opfodringer fra Charlotte, så jeg nu 100% ved hvor alt er. 😅 Det begynder langsomt at gå op for mig det ikke kun er ferie jeg er her for. Men om 2 måneder starter et helt års skoleophold i Californien, det er vildt!! Men først vil jeg nyde 2 måneder on the road med Charlotte! 😄 I morgen står den så på en laaaaaaang sidste dag med sightseeing i Washington, det skal nok blive godt! Så nu vil jeg i seng, godnat!😄😴😴Read more

Sidste sight seeing dag i Washington!

July 23, 2016 in the United States ⋅ 🌙 27 °C

Vi startede dagen 6:30 med at få betalt vores lejebil så der var endeligt styr på den. Vi fik derefter morgenmad, rice puff og pandekager, inden turen gik ind til byen, vi havde en lang dag foran os med masser af sight seeing!! 😅 første stop var Franklin Delano Roosevelt menorial, ret stort med vandfald/springvand, og mange af hans berømte citater. Der var en tur rundt langs en stor sø (tror det var en sø) så vi kom også forbi Martin Luther King Jr. Memorial, memorial for alle der var faldet i krig fra washington, korea krigen memorial, Abraham Lincoln memorial, vietnam krigen memorial, anden verdenskrig memorial og US Navy memorial som dog lå inde i byen ved FBI. Efter alle memorials'ene ved søen gik vi på holocaust museum. Det var super spændene, der var også lidt om krigene i nyere tid. Man kunne følge en jødisk tysk drengs dagbog under 2. Verdenskrig. Lige pludselig kom der så politi og guidede os mod nærmeste udgang. Det viste sig at i dag var en af de varmeste dage i den hedebølge der åbenbart er i USA og netværket brød sammen, den kunne ikke håndtere alt det aircondition. 😅 på vej mod air and space museum slog vi os ned på en grøn plet ved et farmers market, der kunne vi lige låne et tæppe at sidde på i skyggen af et træ og få vores frokost. Vi gik derefter en lille tur ved de få boder der var på markedet og satte derefter kurs mod air and space museum. Space and air museum var helt sikkert rigtig spændene, det var dog over proppet med mennesker, mange børnefamilier, da det var et af de få museer i området der ikke blev ramt af strømafbrydelsen. Vi fik dog set størstedelen af museet, og besluttede derefter det var istid!😄 efter at have nydt en lækker sodavandsis i skyggen, gik vi mod FBI. Efter at have set FBI udefra og taget selfier med logoet/emblemet gik vi på tourist butik jagt, på vej mod det hvide hus. Vi skulle have fat i vores magneter og shotglas fra denne by. Vi nåede så frem til det hvide hus, rigtig flot udefra. Vi besluttede at spise i nærheden på en resturant/bar/pub så vi kunne gå over og se det hvide hus i mørke med lys på. Det var rigtig hyggeligt, vi fik øl/vin til maden, som bestod af burger med salat/ tun salat, og efterfølgende en lille drink. Det var suuuuper hyggeligt at sidde der og få vendt hele verdens situationen uden nogen omkring os forstod et ord! 😂 vi gik så endnu en gang over til det hvide hus og det var så flot med lys på. Derefter gik turen hjem, det var meningen vi ville have været på bar med nogle fra hostellet, men med en dag fra 6:30 og med så meget sight seeing var vi sinpelthen for trætte, så nu vil vi sove, godnat! 😄😴😴Read more

Tredje og sidste dag i Washington 22/7

July 22, 2016 in the United States ⋅ ⛅ 31 °C

Vi havde en lang dag foran os, da dagen før jo var gået med at finde ud af det med bil. Vi stod op kl. 6.30 for ar betale for bilen. Det var en god slat penge, som vi ikke lige havde reget med. Så er det godt at der er sat af til uforudsete udgifter😃
      Vi startede dagen med at de forskellige mindesmærker for de mange store kendte personer de har her i USA samt de mange krige de har været med i. Der var 8 mindesmærker i alt med blandt andet Rosevelt, Martin Luther King Jr., Abraham Lincoln, anden verdens krig, Vietnam- og Koreakrigen.
      Det var virkelig udførte mindesmærker!

Efter 3 timers mindesmærker fortsatte vi til holocsust museet - det skal siges at alle museer er gratis i Washington. Det var et rigtig spændende museum med både animationer og rum om holocaust under anden verdenskrig men også konflikten i dag i Syrien. Vi blev dog bedt om at forlade bygningen uden at få en grund. Jeg fandt heldigvis på nettet lidt senere, hvor vi sad og fik frokost, som var pizza fra i går, på et tæppe tæt på et farmers market, at det var grundet strømafbrydelse af de havde smidt os ud. Der var ekstremt varmt i Washington den dag - der var helt op til 33 grader! De troede at det var skylden til steømafbrydelsen. Jeg tænkte straks det værste, især da lyskrydsene og gik ud, men det var heldigvis ikke værre end det.

Det resulterede i at flere museer lukkede og at det kun var Air and space museet der havde åbent. Forestil dig lige hvor mange mennesker der er der inde.
      Vi gik også derind, men det var desværre ikke helt det samme, forestiller jeg mig. Der var ekstremt mange børn, som var over det hele!
      Vi fik set stort set hele underetagen også lige to rum på overetagen også måtte vi ud!

Vi fik os en is eller mere knuste isterninger med smag sat sammen til en is :) men vi kunne jo ikke klage, det var da en sodavandsis 😂

Så gik turen til FBIs hovedkvarter - det så desværre ikke så sejt ud, men selfiestangen blev da hevet op! Turen gik nu til det hvide hus - det lå langt væk fra hegnet, men flot var det!

Vi besluttede os at komme tilbage til det hvis hus efter aftensmad. Da vi havde set en okay restaurant henne på 11th og E st, så gik vi derhen. Jeg fik en tunsalat med vin til og Louise fik burger med øl til. Det virkede til at det var et lokalt sted, hvor folk kom efter arbejde og fik en fyraftensøl el lign. Det var rigtig hyggeligt OG der var gratis popcorn 👏🏻 men nu hvor alting lykkedes for os, så skulle vi da lige have en martini. Det er jo egentlig en drink, man skal have i New York, men der var der bare ikke tid, så vi tog den her. Det var godt 🍸

Det hvide hus i mørke var det næste på listen! Det var flot, men svært at tage billeder af, desværre. Efter at have måske set Obama (der var så langt derhen, at det var ikke muligt at se om han var der eller ej), så tog vi mod vores hostel og snakkede lidt med nogle danske piger, som også bor her.
      De ville i byen og spurgte om vi ville med. Vi tog med uden helt at have hjertet med, så vi endte med at vende rundt, da jagten på den perfekte bar gik i gang. Jeg var simpelthen på træt efter en hel dag på sightseeing!

Så skal vi hente vores Ford focus i morgen. Det bliver godt. Vi har valgt at spare 3000 kr og kun have en kører (Louise) også kan jeg køre lidt bil, når hun køber en i LA. Det er helt fint for mig. Jeg styrer gps, snacks og underholdning og hun skal bare styre rattet 😃
      Vi har heldigvis lavet det sådan at der kun er en lang strækning, da vi ellers har bestilt overnatning imellem de lange strækninger.

OG, sidste ting, den står på outlet i morgen! Du kan slet ikke forstå hvor meget jeg glæder mig!

Mount Zion Pentecostal Church