Vietnam
Núi Hòn Ngang

Here you’ll find travel reports about Núi Hòn Ngang. Discover travel destinations in Vietnam of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

My Son (Vietnam)

February 15, 2017 in Vietnam

De makkelijkste en goedkoopste manier om My Son te bereiken is via een tour. Jona en ik zijn dus voor het eerst deze reis mee met de kudde op de bus gegaan naar Unesco Werelderfgoed.

My Son is Angkor Wat in het klein, en hoewel we niet super onder de indruk waren, was het toch de moeite om te zien (ondanks de regen en de modder). De duizend andere toeristen neem je er maar bij. De site is beschadigd geraakt tijdens de oorlog, dus een heel aantal tempels ligt in ruïnes op de grond.

Ondertussen zitten we weer in Hoi An in een koffiebar waar Selah Sue op de achtergrond speelt. Morgen is onze laatste dag in Hoi An en gaan we wat werelderfgoed in het oude stadscentrum bekijken. Daarna nemen we de nachtbus naar Nha Trang.

My Son

January 26, 2017 in Vietnam

Das faule Leben muß unterbrochen werden, schon fest eingeplant war der Tagesausflug in die Berge in die religiöse und kulturelle Hauptstadt Champas. Zum Glück spielt das Wetter heute einigermaßen mit, nach einem kurzen Regenschauer kommt sogar noch ein bißchen die Sonne raus.
    Die Bauten aus dem 7. bis 11. Jahrhundert beeindrucken uns sehr, gerade in diese Talsenke des Thu Bon-Flusses (der bei Hoi An ins Meer mündet) eingebettet. Leider haben Vietcong und Amerikaner gemeinschaftlich viel zur Zerstörung beigetragen, einige der Tempelgruppen sind fast völlig vernichtet, einzelne Bombenkrater sind noch zu sehen. Mittlerweile wird zum Glück wieder restauriert.

Die schwierige Frage der richtigen Aussprache läßt sich auch klären: ob Mi Son oder Mei Schon - alles ist richtig, je nach vietnamesischem Dialekt :-)

Platteland en My Sòn

May 1, 2012 in Vietnam

Goed uitgeslapen werden we wakker rond 6,15u!
    Ontbijten buiten met een zuchtje wind aan 't water, en een temp van 26°, ideaal.
    We vertrekken naar de velden om de plaatselijke landbouw te bestuderen. Een half uurtje rijden en we zitten midden in de rijstvelden. We worden door een landbouwer ontvangen en krijgen eerst een kopje thee, dan ontvangen we een hoed en een bruin hesje en trekken we het veld in. Uitleg over de verschillende gewassen, groei- en oogsttijd. Men gebruikt zeewier als bemesting, deze wordt uit de rivier geschept en een beetje gedroogd. In het groentenbed maakt men eerst een lange kuil van +/- 40cm diep, daar wordt het zeewier ingelegd zo'n laag van 25cm en daarop terug de aarde. Dan plant men de groenten, meestal zijn de groenten oogstrijp op 14 dagen.
    De plaatselijke markt wordt bevoorraad en enkele restaurants. Maar hier in het dorp is de oogst niet voldoende voor alle restaurants van Hoi An alleen. Er zijn 400 restaurants en gisteren waren er in één restaurant 800 couverts!
    Op onze vraag vertelde de farmer dat hij opstond samen met de kinderen, ze na 't ontbijt naar de school bracht en dan op het veld begon te werken, daarna ging hij helpen in een restaurant. Vroeger verdiende hij genoeg voor zijn familie maar zijn zoontje van 18 maanden heeft een hartoperatie nodig omdat hij een gaatje heeft tussen de hartkamers. Daarom moet hij extra bijverdienen door in het restaurant te werken. Je voelde dat het geen vraag om extra geld was, maar een eerlijke uitleg.
    We mochten even helpen op het veld, wat zeewier aanvoeren, maar de oudere man die bezig was moest toch veel verbeteren. Het zag er in onze ogen al een oude man uit maar hij bleek (maar) 55 jaar te zijn. Ook de (over)grootmoeder liep rond, een klein vrouwtje van ik schat 1,50m, en af en toe schudde zij misprijzend haar hoofd. De kok zei dat dit zijn moeder was en dat ze niet goed meer bij haar hoofd was, zij was 77jaar.
    We leerden nog een Hoi An pannenkoekje maken en een soort springroll maar het heet hier anders. De maaltijd was overheerlijk,en de kok kwam bij iedereen een diertje maken van de rijst, een schildpad, een octopus, een kip enz...
    Het is bloedheet en we rijden naar My Son, het oude Champa-koninkrijk waarvan we eerder de Hindoe kunstwerken al zagen in Danang. Je kan het vergelijken met Ayutthaya in Thailand of Ankor Wat in cambodja, maar veel groener. We reden met de bus zo ver mogelijk zodat de klim niet te ver was. We kregen de uitleg van Mi over de Champakoningen en ze zei dat de Amerikanen het in 1969 bombardeerden. Wat ze er niet bij vertelde was dat het een Vietcong bolwerk was! Maar toen ik het vroeg bevestigde ze het wel.
    Toen we uitgewaaierd waren kwam er muziek van aan de ingang en begon een dansgroep de oude dansen en muziek te spelen, het bijeenkomen is nog nooit zo vlot gegaan. Langs de weg drogen de mensen hun rijst, pepertjes, maïs enz..
    Aangekomen in het hotel, vlug onze rugzak weg en naar de proeverij-markt. Het is normaal dat er in het restaurant 's avonds weinig volk is want je hebt een heel avondmaal achter de kiezen: mie, groenten, panaches, ricecake, ricewine enz...
    Daarna een zwemstonde en terug de bus op om in Hoi An te gaan eten.
    We zijn al gewoon dat het goed is, nu kijken we alleen nog naar de overtreffende trap. Goed, beter en uitzonderlijk. Dit was goed, vooral de tuin waarin we zaten was een extraatje.
    Daarna ieder op eigen gelegenheid terug naar het Vinh Hung Resort. De ene komt al wat vroeger thuis dan de andere, er zijn er die nog een dansje wagen in de discobar naast de deur of cocktails gaan drinken onderweg. Nicole ging haar Ao Baba afhalen, een pakje voor 40+ ik hoop dat ze tevreden is. En ik kocht 3 zijden lakenzakken, om bloesjes en sjaaltjes van te maken thuis.

Núi Hòn Ngang, Nui Hon Ngang