traveled in 10 countries Read more

Dag 18 Kaapstad - Amsterdam

November 18, 2023 in South Africa ⋅ ☁️ 17 °C

Het vliegtuig vertrok precies op tijd om 00:35 uur. Jammergenoeg konden we in deze laatste uren van de vakantie niet bij elkaar zitten. Verder redelijke vlucht, in totaal van de elf uur vier uur geslapen / gedoezeld.
    En dan komt het onvermijdelijke: na 18 dagen als gezin 24/7 bij elkaar te zijn geweest wordt het voor ‘Pa en Ma’ een emotioneel afscheid op Schiphol.
    De rondreis door Zuid-Afrika was ter ere van ons dertig jarig huwelijk, dat we dit hebben kunnen doen samen met Esther en Bas was eigenlijk onverwacht maar een heel mooi cadeau. Wij hebben van beide genoten, hoe goed ze het samen hebben gedaan, op een kamer geslapen, zelfs een keer in een bed, badkamer gedeeld, hun gevoel voor humor, de sfeer die iedere dag top was, het uitzoeken van de plekjes waar we hebben gegeten met als hoogtepunten John Dory’s en Fyn, de spelletjes die we hebben gespeeld, de avonturen die samen zijn beleefd, de uren in de auto, etcetera.
    Natuurlijk Zuid-Afrika heeft ons heel veel moois geboden en na meerdere rondreizen ‘I Find Penguins’, maar om dit als gezin te kunnen en mogen doen is onvergetelijk.😘😘😘

Dag 17 Kaapstad

November 16, 2023 in South Africa ⋅ ⛅ 18 °C

Onze laatste vakantiedag! Komende nacht vertrekken we om 00:35 uur terug naar Amsterdam, we hebben dus nog een hele dag in Kaapstad.
    Gisteren bedacht om ‘s morgens met de kabelbaan naar boven te gaan, de Tafelberg op, echter het is bewolkt en de berg is gehuld in de mist. Iets anders bedenken dus.
    Eerst naar de bank gelopen om de verkeersboete te betalen, ontbijten en daarna gewandeld naar het Kasteel van Goede Hoop, het fort waar de Nederlander Jan van Riebeeck namens de VOC het bewind over de Kaap voerde. Het fort is gebouwd in de 17e eeuw als fourage punt voor de VOC schepen die onderweg waren van Nederland naar Indonesië, vice versa.
    Hierna zijn we verder gaan lopen op zoek naar een restaurant voor de laatste lunch van de vakantie. Na de lunch met een Uber naar de wijk Woodstock: niet spectaculair. Weer terug met een Uber naar onze eigen wijk Gardens, nog een borrel gedaan en daarna terug naar het appartement. Douchen, koffer inpakken en op weg naar het vliegveld waar we de auto inleveren, inchecken en wachten tot we kunnen boarden. Het einde is nu echt in zicht.

Dag 16 Kaapstad

November 16, 2023 in South Africa ⋅ ☁️ 18 °C

Vandaag een culturele & culinaire dag.
    Met het ontbijt achter de kiezen zijn we gelopen naar het Desmond en Leah Tutu museum.
    Een tentoonstelling over het leven van aartsbisschop Desmond Tutu en zijn vrouw Leah, strijder tegen apartheid, mensenrechten activist en Nobelprijswinnaar. Zeer indrukwekkende tentoonstelling waar je stil van wordt. Een strijd tegen ongelijkheid die mijn inziens niet te winnen is.
    Hierna gaan we voor de lunch naar een door Bas uitgekozen Japans restaurant genaamd Fine, voor een culinaire experience. Een zes gangen lunch waarvan het ene gerecht nog verfijnder van smaak is dan het andere. Genieten dus op hoog niveau.
    Na de lunch lopen we richting de wijk Waterfront. Een recent gebouwd winkelcentrum met veel horeca aan de haven met als doelgroep ‘yuppen’. Om nou te zeggen dit hadden we niet willen missen, dat niet, maar de wandeltocht is wel goed voor de stappenteller.
    ‘s Avonds maar weer eens uit eten. We weten nog niet precies hoe morgen verloopt, mogelijk was dit ons laatste avondmaal in Kaapstad.

Dag 15 Kaapstad

November 15, 2023 in South Africa ⋅ 🌙 20 °C

‘s Morgens rustig aan gedaan, dit wil zeggen geen wekker gezet. Na het ontbijt richting de berg Lion’s Head gereden voor een hike van ongeveer een uur naar boven en een half uur naar beneden. Tenminste wanneer je de hike helemaal uitloopt en klimt. Door een fors stijgingspercentage en met name de oplopende temperatuur richting de 30 graden houden Nelly en Peter het iets over de helft voor gezien en Bas en Esther op 80%. Je kunt dit beter vroeg in de ochtend of eind van de middag doen. Pittig dus maar zeker qua uitzichten de moeite waard.
    Terug naar het appartement voor een verfrissende douche. Daarna hebben we afgesproken met onze dorpsgenoten Frank en Marieke, die vorige week donderdag in Kaapstad zijn aangekomen voor een periode van meerdere maanden. Dit is voor hun de tweede keer dat zij ‘overwinteren’ in Zuid-Afrika en zij weten hier al aardig de weg. Het is best wel apart om elkaar zo ver van Broek te ontmoeten, maar daarentegen heel leuk.
    De eindbestemming voor vanmiddag is Boulders Beach, het strand met de pinguïns. Nelly en Bas rijden met Frank mee en Marieke stapt bij Esther en Peter in de auto. We komen in een forse file terecht, vervelend maar ook niet meer dan dat. Onderweg vertellen wij over onze vakantie ervaringen van de afgelopen twee weken en worden we door Frank en Marieke geïnformeerd over hun ervaringen in Zuid-Afrika. Niet ver van de pinguïns vandaan stoppen we op advies van Frank in Kalk Bay voor de lunch in restaurant Cape to Cuba. Van buiten ziet het er niet echt uit, wij zouden er aan voorbij rijden, binnen is het leuk ingericht en de tappas zijn heerlijk.
    Na de lunch rijden we door naar Boulders Beach.
    Het is een locatie aan het strand met meerdere rotsblokken waar een kolonie zwartvoet pinguïns leeft. De vogels zien er grappig uit maar zijn tegen elkaar niet echt vriendelijk. Er wordt met hoge regelmaat met de snavel uitgehaald wanneer ze elkaar passeren.
    Hierna rijden we terug richting het appartement waar Frank en Marieke verblijven, met een schitterend uitzicht op de oceaan en vlakbij het stadion dat gebouwd is voor het WK voetbal in 2010. We drinken nog een borrel en nemen afscheid van elkaar, rijden terug naar ‘huis’, halen nog wat te knabbelen en kijken terug op een geslaagde en gezellige dag.

Dag 14 Franschhoek - Kaapstad

November 14, 2023 in South Africa ⋅ ⛅ 26 °C

Rond negen uur na het ontbijt rijden we vanuit Franschhoek naar Kaapstad. De navigatie laat ons helaas in de steek op ‘de ring van Kaapstad’, Google Maps helpt ons gelukkig verder. We mochten eerder inchecken in ons appartement in de wijk Gardens, gelegen aan een van de hoofdstraten met veel terrassen en restaurants. Accommodatie bevindt zich aan de buitenkant van Kaapstad op de vijfde etage en biedt ons vrij uitzicht op de Tafelberg.
    ‘s Middags naar de islamitische wijk Bo-Kaap met de gekleurde huizen gelopen terwijl de temperatuur stijgt naar 31 graden. Onderweg zien we een coffeeshop met als naam Little Amsterdam: onze hoofdstad heeft ook hier een reputatie hoog te houden.
    Later in de middag met een Uber naar het strand bij Camps Bay voor een cocktail en de zonsondergang. Heel veel barretjes hier, doet mij een beetje denken aan Lloret de Mar.
    ‘s Avonds bij een restaurant aan de overkant van ons appartement op het dakterras Marokkaanse knabbels gegeten.

Dag 13 Franschhoek

November 13, 2023 in South Africa ⋅ ☀️ 22 °C

Enkele eeuwen geleden, eind 17e eeuw, kwamen de Fransen naar Franschhoek en namen in hun bagage ook wijnranken mee met als gevolg dat er vandaag de dag meerdere wijnhuizen in deze streek zijn. Voor vandaag staat de excursie wine tasting met de ‘Wine Tram’ op het programma.
    Met een Wine Tram op wielen worden we gebracht naar het meeting point Groot-Drakenstein. Afhankelijk van welke wijnhuizen je wilt bezoeken wordt de route vervolgd of met een echte tram en/of met de tram op wielen, Wij bezoeken er drie, bij de tweede gebruiken we de lunch. De locaties zijn echt mooi gelegen, het is heerlijke weer en de wijntjes zijn allemaal lekker. Voor Nelly de mooiste dag van de vakantie grapt ze. Het was een zeer geslaagde excursie met een heerlijk flesje wijn tijdens de lunch (aangeboden door de buren van #16)
    ‘s Avonds Aziatisch gegeten, ook dit was super. Onder andere stond er Sushi op het menu: volgens Esther, en zij is een kenner, de beste Sushi die ze ooit heeft gegeten.
    Al met al een top dag om niet te vergeten en absoluut geen ongeluksdag deze dertiende reis dag op de dertiende van de maand.
    Morgen is het dinsdag en gaan we op weg naar onze laatste stop, de kers op de taart: Kaapstad.

Dag 12 Plettenbergbaai - Franschhoek

November 12, 2023 in South Africa ⋅ ☀️ 23 °C

Na een prima verzorgd ontbijt in Plettenbergbaai afscheid genomen van onze vriendelijke gastvrouw Anneke. Haar dochter is vandaag vertrokken naar Antarctica om daar enkele maanden te werken: slechts 5 uur reizen vanuit Zuid-Afrika.
    Vandaag het langste stuk gereden van de hele rondreis: 500+ kilometers, tijdsduur bijna 6 uur. Reden: we willen een dag extra in Kaapstad verblijven. Hierdoor hebben we het reisschema aan moeten passen, slaan we een stop over en komen we in plaats van woensdag al op dinsdag aan in Kaapstad.
    Bas heeft het eerste deel van de ruim 500 kilometer gereden, wisselen bij een tankstation, en Peter het tweede deel. Spannender wordt het tijdens dit deel van de Garden Route niet.
    Ook hier is het tijdens de toch weer volop genieten van de omgeving. Eigenlijk hebben we nu te weinig tijd om dit deel van Zuid-Afrika te leren kennen. Het is zeker meer dan het overwegen waard om binnen een paar jaar hier nogmaals terug te komen voor een vakantie.
    Nadat we zijn aangekomen in Franschhoek en hebben ingecheckt lopen we door de hoofdstraat , waar de panden een duidelijk herkenbare Franse uitstraling hebben. Ik ben nooit in Louisiana geweest maar ik vermoed dat het oude deel van deze Amerikaanse stad met Franse invloeden er ook zo uitziet.
    Het is best druk op straat, terrassen zitten vol en deze stad heeft best wel een chique uitstraling. Zo nu en dan rijden ook auto’s uit het hogere segment voorbij die ik nog niet eerder in Zuid- Afrika heb gezien.
    Lekker in het zonnetje geluncht, terug naar het appartement om te douchen, te relaxen, te Facetimen met opa en oma en om ons voor te bereiden op de dag van morgen: een excursie langs verschillende wijnhuizen met de ‘winetram’.
    Door de late lunch eten we ‘s avonds ook wat later, ach het is niet anders.

Dag 11 Jeffreysbaai - Plettenbergbaai

November 11, 2023 in South Africa ⋅ 🌬 21 °C

Na een prima ontbijt met voor elk wat wils laten we een winderig Jeffreysbaai achter ons en reizen af naar Plettenbergbaai. Een rit van ongeveer twee uur over de snelweg die parallel aan de kustlijn loopt. Weliswaar andere vergezichten dan de eerste helft van de rondreis maar minstens net zo de moeite waard.
    In overleg met onze host in Plettenberbaai kunnen we drie uur eerder dan normaal inchecken en besluiten na aankomst om een hike te lopen van 5.2 kilometer.
    Eerst nog even over onze accommodatie in Plettenbergbaai: wederom op een compound gelegen echter totaal verschillend ten opzichte van die van gisteren in Jeffreys Baai. Niet zo oubollig, aan elk detail is gedacht, van chocolaatjes en koekjes op je kamer, handdoeken voor als je gaat zwemmen, bloemetje op tafel, tot nootjes voor bij de borrel.
    En dan nu de hike: klimmen, klauteren, lopen door het mulle zand, bergie op en bergie af, zweten en zo nu en dan buiten adem. Gelukkig tussendoor ook genieten van de omgeving en je rust momentje pakken. Af en toe best spannende stukjes, hoe zet ik mijn voet neer, waar pak ik met vast om te steunen en kijk ik wel of niet naar beneden. Voor Peter de eerste hike maar voor ons alle vier geldt een mooie ervaring rijker.

Dag 10 St. Lucia - Jeffreysbaai

November 10, 2023 in South Africa ⋅ 🌙 22 °C

Vandaag twee uur rijden, auto inleveren, binnenlandse vlucht van een uur van Durban naar Port Elizabeth, auto ophalen en weer twee uur rijden naar Jeffreys Baai. Het ging allemaal best soepel. Vliegtuig had slechts 15 minuten vertraging, onderweg enkele verkeers- opstoppingen wegens wegwerkzaamheden maar al met eerder dan verwacht aangekomen in Jeffreysbaai. Weer een bijzondere locatie, gelegen aan de kust, qua huizen best te vergelijken met de wijk Zonnedael uit Flodder. In dit geval een ommuurde compound echter hier met op slechts enkele kilometers afstand een sloppenwijk cq township. Niet eerder zo’n enorm groot contrast ervaren als hier. Onze accommodatie is overigens mooi aan de buitenkant echter oubollig ingericht. Voor een overnachting met ontbijt verder prima.
    s’ Avonds gegeten in een strandtent genaamd Tappas. Geen Spaanse hapjes maar overvolle borden. Apart, wetende dat ze even verderop worstelen met hun bestaan.

Dag 9 St. Lucia

November 9, 2023 in South Africa ⋅ ☁️ 19 °C

Vandaag over de helft van de Zuid-Afrika rondreis en tijd voor enige lichaamsbeweging. Dit laatste is er aardig bij ingeschoten tot nu toe. Na een gezond en voedzaam ontbijt worden de wandelschoenen (of Adidas slippers, Bas) ondergebonden en vertrekken we richting strand om uit te kijken over de Indische Oceaan in de hoop (tegen beter weten in) een verdwaalde walvis te spotten.
    Resultaat van vandaag: ruim 22:000 stappen, iets meer dan 14 kilometer afgelegd, zweet op de rug en jammergenoeg geen walvis gezien.
    Zeker nog even tot de enkels in het oceaanwater gestaan, stond niet op de bucket list voor vandaag maar het is meer het idee. Qua drukte is het zeer rustig op het strand. Slechts 2 strandliefhebbers in een strandstoel gezien, meerdere mensen (m/v) die vanaf het strand staan te vissen, twee handjes vol mede-wandelaars tegengekomen en een aantal tractoren die snelle boten en jetski’s naar de kustlijn brengen.
    Verder geen spectaculaire gebeurtenissen meegemaakt, nou ja behalve misschien dat we een beetje de weg kwijt waren op de terugweg naar de bewoonde wereld.
    Weer aangekomen op de strip van St. Lucia moe maar voldaan op een terrasje gezeten, terug naar het appartement, douchen, wat lezen, dineren, spelletje gespeeld, Ajax gekeken en naar bed.
    Prima dag ter voorbereiding op de reisdag, inclusief binnenlandse vlucht, van morgen.
    Los van deze dag maar meer in het algemeen: tot nu toe hebben we echt iedere keer lekker gegeten, inclusief volgens de liefhebbers onder ons prima wijntjes en voor een meer dan vriendelijke prijs. Hoort ook de vakantie experience.