Interrail 2017

June - July 2017
A 26-day adventure by Charlotte Read more

07.07.17: Dagen i Venedig

July 7, 2017 in Italy ⋅ ☀️ 30 °C

Vi sov lidt længe i dag og vi var begge meget overraskede over hvor godt vi havde sovet, da det var et varmt, da vi skulle sove. Vi fik pif paf puf og cocopops til morgenmad, som vi havde købt i Lidl dagen før. Vi skulle bruge dagen i den berømte by, Venedig. Vi tog bussen kl. 11:28 mod byen. Vi blev hurtig mødt af en mur af turister. Vi overhørte også en del danskere, og vi kom til at tale om, hvordan danske turister minder om fluer; når først man lægger mærke til dem, så er de over alt!

Vi havde dagen før kigget på en bådtur ud til tre øer den lå rundt om hovedøen. Efter at have gået rundt i de turistfyldte gader, tænkte vi at det måske var en meget god ide at komme ud på de lidt mindre øer og se dem, så vi bestilte turen. Vi skulle mødes et sted kl. 14:10 og afgang var 14:30.
    På vej hen til møde stedet slentrede vi af de mindre gader for at undgå menneskemylder og de var rigtig hyggelige. Rundt om næsten hvert hjørne lå der en lille butik eller restaurant. Der var dog ingen luft i disse gader og det var ved en 13-14 tiden, så det var ret varmt! Vi skulle over en hel del broer for at komme derhen, men det gjorde det jo kun hyggeligere. Vi tjekkede da også lige hvad det kostede at komme med en gondol, men det er svimlende priser. Det kostede 100 euros for 35 minutter, så den ide droppede vi hurtigt.
    På vejen gik vi ned forbi St. Mark’s Church, hvor specielt kirketårnet er berømt, da man kan komme op i det og se ud over hele Venedig. Yderligere lå Doge’s palace på vejen, som er en utrolig flot majestætisk bygning.

Ventetiden til vi skulle afsted føltes lidt lang, da der var ekstremt varmt og da Charlotte var blevet lidt solbrændt, var det vigtigt at få en plads i skyggen, så vi skulle hele tiden være opmærksom på hvornår vi skulle gå. Vi fik da heldigvis også en plads i skyggen!
    Vi sejlede langs hovedøen, så vi havde den hele tiden på venstre side. Det var super flot at sidde og kigge ind over øen.

Den første ø vi kom til, Murano, havde en stor glaspusteri-fabrik. Det var derfor også øens primære indtægtskilde, hvilket vi også fik at mærke. Det var bogstaveligt talt det eneste af den ø, vi fik at se. Vi så nemlig demonstration af glaspusteri, hvilket vi begge har set før. Men da de lavede de en flot hest ud af glas, blev vi alligevel lidt overraskede! Jeg (Charlotte) købte en globus. Så sejlede vi videre til Torcello, som er kendt for sin flotte natur og sit beskedne befolkningstal, her bor ikke meget mere end 20-30 mennesker. Det var en meget pæn ø. Vi begav os ud på en lille vandresti, men måtte vende om da vi kom til en blindgyde. Her fik vi os en stor, lækker vaffelis.
    Så sejlede vi videre til Burano. Burano var en fiskerby, hvor husene var malet i flotte, pangfarver; gul, grøn, rød, lilla, lyserød og jeg skal komme efter dig. Det var en rigtig hyggelig ø. Vi slentrede rundt af de små tætte stræder, kiggede lidt i butikker og fik taget nogle gode panoramabilleder.

Så sejlede vi tilbage til hovedøen for at gå lidt rundt på øen i små gader. Den oprindelige plan var at spise på øen, men da ingen af os var specielt sultne efter den store vaffelis, ville vi hellere gemme de penge og tage tilbage til campingpladsen. Vi nåede i Lidl inden den lukkede for at købe snacks til togturen i morgen.

Aftenen stod på pakning og bad efter en lang dag. Vi hørte også et bluesband, som spillede livemusik på campingpladsen. Imorgen går turen til Ljubjiana i Slovenien.

08.07.17: Fra Venedig til Ljubljana

July 8, 2017 in Italy ⋅ ☀️ 30 °C

Vi skulle i dag til Sloveniens hovedstad Ljubljana. Det er et land med 2.000.000 indbyggere og en hovedstad hvor de 300.000 af dem bor. De cykler rundt her og der er faktisk en lov om, at hvis man er under 18 år, så skal man have cykelhjelm på (det kunne vi lære lidt af i Danmark).
    Fra camping pladsen skulle vi med en bus til Venedig Mestre. Undervejs blev vi dog i tvivl om bussen kørte rigtig så vi stod af. Vi fandt 'Google maps' frem og fandt ud af at den var på vej den rigtige vej, men eftersom vi var stået af, så måtte vi jo gå. Vi skulle gå i ca 20 minutter, så var vi der. Hurra for at være i god tid!
    Vi skulle med tog til Trieste og derfra skifte til en bus til Ljubljana. Toget gik 9.53 og var fremme 11.46, der havde vi 15 minutter til at finde vores bus, hvilket var ret lidt når man var på en helt fremmede station, men tak til 'Google maps' og internettet, så nåede vi frem. Vi var der endda 7 minutter før afgang.
    Turen med toget havde været ret pæn til sidst, fundet at vi kørte rundt om en bugt, hvilket vil sige at vi havde havudsigt den sidste halve time cirka.
    I bussen sov Jeg (Charlotte) hele vejen, jeg havde ikke fået så god søvn, da jeg er blevet offer for en hel del myggestik - øv!

Da vi kom frem til Ljubljana skulle vi vente en time før vi kunne komme med et tog i 5 minutter. Vi fandt på den måde hurtigt ud af at tog det kører der ikke for mange af her i Slovenien. Vi skulle bo hos en dame, fundet på AirBNB, og hun boede ca 5 km fra hoved stationen men kun 10-15 , minutters gang fra Ljubljana stegne, som er den anden station.

Alt gik fint, vi fik frokost og gik op på perronen, hvor vi gik ind i det tog, som kørte 14.45, som det skulle. Det stopper bare aldrig efter 5 minutter. Vi opdager at vi er steget på det forkerte tog!!!!!! Vi er på vej til Kroatien!!! Heldigvis er der et stop efter 20 minutter, Litija, hedder det. Vi står af efter hjælp fra en meget venlig kontrollør - det er så lækkert, de snakker rigtig god engelsk her, hvilket gør sådan nogle situationer meget nemmere.
    Vi skulle kun vente en time på det næste tog tilbage og hvis vi så skulle have taget det rigtige tog til Ljubljana stegne skulle vi vente en time mere, men nu tog vi altså en taxa. 1,5 time spildt i en lille by i Slovenien. ØV altså, men vi fik da set noget af det lokale Slovenien.

Vi kom endelig frem og kom på plads. Vi skulle bo i parrets soveværelse. Hendes mand og børn var på ferie og hun var her, så hun lejede nogle værelser ud. Hun er rigtig flink og overraskende god til engelsk. Vi fik lov til at låne to cykler, hvorefter vi cyklede til et større shoppingcenter, Mercator. Her fik vi kigget lidt og Joe fandt nogle polo'er han gerne ville købe, men pludselig virkede dankortet ikke i dem butik, vi fandt dog heldigvis ud af atlet kunnet i den butik 😄
    Til aftensmad satte vi os på en bosnisk restaurant og fik en bosnisk specialitet. Det smagte rigtig godt. Vi fik en form for pitabrød med små pølselignende kødstykker i og en form for pure ved siden af. (Der er et billede af det) Det var et super dejligt sted og virkelig flink tjener.

Vi kom tilbage og skulle lige beslutte os hvor turen går hen næste gang. Vi havde besluttet Kroatien, men ikke hvor. Vi vil gerne ud på en ø, men der er jo mange, så det er lige med at vælge. Vi valgte 'krk', som er en af de største, men også en af de nordligste.

Imorgen står den på Lake bled, hvilket er en stor sø i Slovinen, som skulle være helt vildt flot!

09.07.17: Dagen i Ljubljana

July 9, 2017 in Slovenia ⋅ ☀️ 29 °C

Dagens plan indeholdt ene og alene en tur til ’Lake Bled’. Generelt er der en del af de østeuropæiske lande, som har begrænset eller inden havkyst. Til gengæld er de kendte for deres søer, som ofte ligger i flot natur og er fyldt med flot og klart vand lige til at hoppe i. Lake Bled er ingen undtagelse, og er man til badesøer, så skulle denne være lidt af en Slovensk perle.

Vi havde nogle gode samtaler med vores vært, Jasmina, hvor hun fortalte dels om sin familie og deres liv, men også lidt om den generelle slovenske kultur. På den måde gjorde det vores ophold en del mere autentisk at bo hos en privat person gennem Airbnb.

Efter at have sovet lidt længe (til kl. 8), lidt snoozen og diverse morgenrutiner var vi på vej ned mod bussen. Vi skulle med en ’Alpetourbus’ fra busstoppestedet Ljubljana Trata, som var 5 minutters gang væk, kl. 10.10. Bussen var 10 minutter forsinket, og vi nåede at blive lidt usikre, fordi der kørte en Alpetour bus lige forbi os! Charlotte vinkede til chaufføren, og han vinkede bare tilbage. Det virkede en smule flabet, men det var nok ikke ment sådan. Turen hen til søen var rigtig flot. Vi kørte i et lavt liggende landområde, som var omgrænset af bjerge til alle sider. Der var langt mellem de forskellige små hyggelige huse, kroer og bed & breakfasts. Mellem disse beskedne bebyggelser var marker, grønne enge og træer, det så bare rigtig stille roligt og fredeligt ud. Turen, som burde tage 1,5 time, tog næsten to timer pga. ekstrem kø lige omkring Lake Bled. Det var ikke mange kilometer vi brugte den sidste halve time på at tilbagelægge!

Da vi kom frem, fik orienteret os og sat i et raskt trav (vi skulle jo nå alle 10 kilometer rundt om søen), kom vi i tanke om, hvad vi havde glemt; Charlottes selfiestang! Vi overvejede at købe en ny, da det var anden gang vi havde glemt den selfiestang. Det skete jo også i Venedig. Vi fandt en butik og så selfiestænger til 10 euro, så det droppede vi hurtigt. Vi havde set dem til 3 euro i Venedig, så NEJ. Med stædighed kommer man længst, siger vi! Noget vi til gengæld gerne ville bruge penge på, var at leje en båd. Derfor gik vi 1/3 vej rundt om søen, til vi fandt et sted, der udlejede robåde. Prisen var 12 euro i timen, og vi besluttede os for at returnere båden inden for 2 timer.

Vi skiftedes lidt til at ro og til at holde øje med svømmere og andre robåde, da den som styrer jo sidder med ryggen til retningen. Søen føltes en del større, når man så den fra båden, end den gjorde fra bredden. Øen, som lå i midten af søen, husede en stor og flot kirke. Der var rigtig mange, som lagde til ved øen for at gå op ad den lille høj, hvorpå kirken lå. Vi gjorde i stedet for et stop ca. 50 meter fra øen og tog nogle gode billeder. Allerede på det tidspunkt, kunne vi godt mærke, at vi var meget blottede for solen, som vi sad der i shorts og t-shirt/top og stegte. Af naturlige årsager er det med at få meget sol ikke det store problem for mig (Joe), men Charlotte bliver langsomt bedre og bedre til at respektere den store gule ting oppe i himlen. Vi besluttede os for at ro videre tværs over søen for at finde noget skygge inde ved den modsatte bred, end vi kom fra. Det gjorde vi så.

Ved den modsatte bred holdt vi et stop. Vi fik os en snack, og sprang derefter i vandet fra båden. Vandet havde bare en perfekt temperatur. Vi havde siddet længe i den båd, som offer for det høje, skyfrie solskin, og var blevet godt gennemvarme. Dét at hoppe i vandet gav bare den længe ventede nedkøling, men samtidig var det varmt nok til at man kunne blive i så længe kræfterne holdt til det. Der var nemlig mange meter ned til bunden, så vi måtte hen og holde lidt i båden en gang imellem for at slappe lidt af. Det var godt nok noget skønt vand. Jeg (Joe) fandt også min snorkel og maske frem, og det lykkedes både mig og Charlotte og se nogle fisk under vandet, men intet farverigt.

45 minutter senere fik vi gang i ro-musklerne igen. Men først skulle vi lige op i båden, og det var faktisk sværere end man lige skulle tro. Båden gyngede helt vildt, og der var faktisk ret langt op, men det lykkedes da. Halvvejs tilbage, igen lige i nærheden af kirkeøen, tog vi en hel masse gode selfies, som nok var blevet endnu bedre med en selfiestang. Da vi var kommet tilpas tæt på udlejningsstedet, svømmede jeg i land, mens Charlotte på helt egen hånd roede og parkerede båden på plads. Det var faktisk ret flot gået, synes jeg, bådens spids skulle nemlig styres lige ind i en trekantformet hul i træmolen. Leje af robåde var så populært, at der kom nogen direkte efter os og skulle bruge båden.

Det var frokosttid, og vi fandt først en bænk for at spise frokost. Men hvepse jagede os fra sted til sted, og vi endte med at spise vores frokost gående! Charlotte droppede resten af sin sandwich for at undgå hvepse, og det siger virkelig IKKE SÅ LIDT. Vi fortsatte bare vores hvepseflugt videre rundt om søen, og nåede nogle kilometer senere til en lille by langs søen, kaldet Mlino. Her fik vi en is fra et lille supermarked, og nød den mens vi ventede på bussen (endnu en Alpetourbus) mod Ljubljana, som skulle gå 16:20. Den kom først kl. 17, og i mellemtiden var der kørt mange Alpetourbusser forbi! Da bussen endelig kom, hoppede vi på, og den var profyldt, så vi måtte stå op til næste stop. Vi valgte at stå af inde i Ljubljana ved en stor park, som hed Tivoli Park. Denne gik vi igennem på vejen ind til byens centrum. Det var en rigtig hyggelig park. Den var dækket af stier, træer og større græsområder omgrænset af blomster og buske. Både på græs og på bænke sad folk og lavede picnic.

En halv time senere kom vi ned til en flod, som mødtes med nogle store, butiksfyldte gågader. Det var centrum, og der var mange mennesker. Langs med floden var der en helt masse restauranter, barer og caféer. Den største af gågaderne krydsede floden over 3 forskellige broer, en seværdighed som hedder ’Triple Bridge’. Den gik vi over og kom om på den anden side, hvor vi gik og kiggede caféer. Vi fandt den absolut hyggeligste café og jeg (Joe) fik en stor Ice Cream Coffee med bailey, Charlotte fik en stor frugtsmoothie og vi delte en frugtsalat (uden creme). Det var både billigt og utrolig lækkert. Så ved man, at man er ude af Skandinavien! På vejen ud af centrum kom vi forbi en stor cirkel på jorden midt på gågaden, hvor der var et skilt: ”Slovenian Weather”. Så lagde vi mærke til, at det regnede, lidt specielt. Så skulle vi da selvfølgelig ind og stå og mærke regnen. Den har vi ikke mærket meget til siden vi tog afsted fra Danmark.

Vi var hjemme ved 21-tiden og resten af aften stod på pakning, et bad og at sige farvel til Jasmina. Vi havde nemlig en rejseplan for morgendagen, som indeholdt et vækkeur sat til kl. 4:30, av! Men turen gik til Krk, den kroatiske ø, hvor der var planlagt total afslapning, og for en gang skyld 3 overnatninger samme sted.

10.07.17: Fra Ljubljana til Krk

July 10, 2017 in Slovenia ⋅ ☀️ 30 °C

Vækkeuret ringede kl. 4:30, og her var der ingen kære mor. Vi skulle nå et tog fra den heldigvis meget nærliggende station kl. 06:08 fra Stegne. Fra Ljubljana kom vi afsted i et sovetog, som kom helt fra Budapest. Toget var heldigvis ikke helt proppet, og vi fandt derfor en 6-personers kupe, som var tom. Derfor kunne vi ligge os ned på 3 sæder hver og få en lur, en tiltrængt lur! Vi blev tjekket for pas to gange, og de betjente var ikke til at lokke et smil frem på. Charlotte kom til at have fødderne på sædet, også råbte en af dem op om 20 Euro, men vi betalte ikke, så han gik bare. Nice try Mr.! Vi ankom og vi fandt hurtigt ud af, at stort set ingen steder tog imod andet end kontanter i form af Kroatiske Kuna. Vi havde håbet lidt på at kunne nøjes med Euro og Visa Dankort. Til gengæld var den positive ting ved kroatiske Kuna, at de har stort set 1:1 kurs med danske kroner, det har vi ikke prøvet før. Vi fandt endelig et sted, som tog vores dankort, og vi købte et par pølsehorn og calzoner til turen, igen fik vi den dejlige overraskelse at det var utrolig billigt. Bussen kom og efter at have betalt et bagagegebyr på 25 kuna, altså 25 kroner, var vi afsted.

Det var endnu en rigtig flot tur. Vi kørte op ad en højderyg, højere og højere op. På højre side af højderyggen var en kæmpe bugt, hvor man kunne se ned til havnene, og byen der lå i niveau med havet. Højderyggen gik hele vejen langs bugten, og da vi havde fået sidde pladser i venstre side af bussen måtte vi endnu engang droppe billederne, og bare nyde udsigten i stedet. Turen var ikke længere end en halvanden times tid, og da vi ankom på Krk’s busstation fik vi os en mindre behagelig overraskelse, vi skulle gå 650 m., stort set kun op ad bakke! Det var hårdt og varmt, men vi kom da op uden pauser, og vi fandt adressen, selvom der ikke var nogle store skilte med hotellets navn ude foran. Da vi stod og så lidt desorienterede ud, kom naboen ud og viste os den rigtige vej ind. Hende vi skulle bo ved snakkede kun tysk, så vi måtte helt tilbage til vore begges gymnasie tysk, B niveau. Hotellet var lidt dyrt, men ikke dyrt for en Kroatisk ø. Jasmina (hende vi boede hos i Ljubljana) gav udtryk for at kroaterne udmærket ved, at deres øer er dejlige, og at de er opmærksomme på at kapitalisere maksimalt på dem. Slovenerne er mere overvejende, og vil ikke tage for mange penge fra turister, simpelthen fordi de vil undgå at skræmme dem væk.

Det var et rigtig fint lille værelse med wifi, en 180 cm seng, tv, køkken, badeværelse med håndklæder og en lille delt terrasse. Det eneste som var galt, hvilket i den grad viste sig at være en dealbreaker, var, at man fik stød på vasken og vandet i køkkenet, samt på vandet og blandingsbatteriet i badet. Da vi spurgte vores tyske vært til det, sagde hun, at man jo bare skulle have sko på, så fik man ikke stød. Selvfølgelig!

Joe fik en lur, mens jeg (Charlotte) gik ned i byen. Der var en gammel by inden for nogle gamle bymure. Her kunne man se smalle gader, som gik stejlt op ad nogle steder eftersom Krk er fyldt med bakker. Rundt i byen var der små skilte, som forklarede nogle af bygningerne blandt andre en bygning, hvor nonner havde drevet en folkeskole. Efter en god gåtur i byen, gik jeg langs havnen, hvor der var små boder med souvenirs og snacks som crepe pandekager, og videre ned til stranden. Det var en ret turistet strand med en del sten, men det var luksus, at den lå så tæt på byen, som den gjorde. På vejen tilbage handlede jeg lidt ind til morgenmad og selvfølgelig vand. Eftersom at 6 liter vand kostede 11 kuna, og 1,5 liter kostede 6 kuna, valgte jeg selvfølgelig de 6 liter. Det blev dog en ret så hård tur op ad bakke op til vores hotel, men det gjorde, at vi ikke behøvede at købe mere vand, imens vi var i Kroatien.
    Da Joe vågnede løb han en tur og handlede det ind, som jeg havde glemt. Om aften var vi på hotellet og hyggede og slappede af; det var jo det, som var hele planen med vores visit i Kroatien.

11.07.17: Første dag på Krk

July 11, 2017 in Croatia ⋅ ⛅ 29 °C

Vi valgte at sove længe og rigtig komme i afslapningshumør. Vi tog alting i vores eget tempo, hvilket var virkelig dejligt. Vi havde snakket om at tage på stranden senere på dagen, men grundet flere forskellige ting endte vi først med at tage afsted kl. 16. Vi skulle bestille reservering til nattoget mellem Rijeka og Budapest og det skulle man kunne gøre på nettet. Vi havde dog store udfordringer med at finde de rigtige hjemmesider og derefter vælge ankomst byen på hjemmesiden.
    Det fungerer således, at man har sit interrail pass, men til bestemte toge skal man bruge en reservation og sådan er det altid med nattoge, så alle har et sted at ligge. Der er dog flere forskellige muligheder, når det gælder nattoge. I det sidste nattog valgte vi de skrabede pladser, hvor man nærmest sidder op. Man kan dog også vælge en form for køjesenge – det er så forskelligt fra selskab til selskab og tog til tog om der er 6 senge eller 4 senge eller hvorledes. Der er selvfølgelig også business class osv, hvilket er en del over vores budget.
    På ”interrail´s” hjemmeside stod der at vi kunne enten bruge det ungarske togselskabs hjemmeside eller det kroatiske. De var desværre således, at på det ungarske kunne man ikke kun vælge reservation uden billet og på det kroatiske kunne man simpelthen ikke vælge Budapest som ankomst by - eller det vil sige, vi kunne i hvert fald ikke finde det. Efter 2 timer gav vi op og tog til stranden. Vi fandt en anden løsning, som lød således, at vi tog til Rijeka om morgen, så vi kunne nå et tog kl. 7:27 og køre hele dagen, hvis der ikke var plads i nattoget.

Der var ca. 700 meter til den nærmeste strand. Det var en stenstrand, men på trods af det, så var vandet virkelig lækkert og solen skinnede. Det var lige det, vi havde brug for. På trods af ret mange mennesker på stranden fandt vi en dejlig lille plet under et træ.

Om aften ville vi ned i byen og spise, men imens Joe var i bad begyndte det, at stå ned i lårtykke stråler samt lyne og tordne. Vi overvejede lidt, om det var dét værd, at våge sig ud i det vejr, men jeg var nok lidt stædig og hev Joe med ud i det. Vi gik da det var tørvejr, men lidt over halvvejs øsede det ned igen, så vi fandt læ under et stort træ. Da vi kom ned i byen var vi blevet lidt våde, kan man vidst godt sige. Senere på aften, kl. 21, skulle et orkester spille nede på torvet, men på grund af vejret blev det desværre ikke til noget. I stedet så fik vi to dejlige wiener schnitzler hver med pommes fritter og henholdsvis øl og vin til. Det var rigtig lækkert!

12.07.17: Anden dag på Krk

July 12, 2017 in Croatia ⋅ ☀️ 28 °C

Vi havde i dag en plan om at cykle lidt rundt på øen. Til den plan skulle vi bruge to cykler, så dem lejede vi nede i byen til 240 kr. i alt for en hel dag. Ved middagstid stod vi med 2 mountainbikes i hånden og var klar til at cykle afsted. På vores hotelværelse lå der et kort over cykelruter på øen, som vi havde kigget på. Vi havde besluttet os for en mindre rute på omkring 6-8 km, hvor vi cyklede langs kysten det meste af vejen. Vi havde nemlig et håb om et finde en lille strand, hvor der var knap så mange mennesker, som ved stranden i byen Krk. Ruten startede lidt uden for byen, så vi skulle lige finde startpunktet. Det var ikke langt fra en ret stor campingplads. Generelt virker det til at camping er meget populært i Kroatien. Bare i byen Krk er der to ret store campingpladser.
    Da vi cyklede ved en middagstid var det ret varmt, men forskellen på cyklen og gåbenene var at man fik en del mere luft når man cyklede - det var rigtig dejligt!
    Ruten bestod primært af grussti under dejlige nåletræer, som gav noget skygge. Den første afkørsel ud til vandet var en nudiststrand, som vi sprang let og elegant over. Vi skulle også finde, at der var masser af strand at vælge imellem. Her snakker vi ikke om hvide sandstrande, som på Maldiverne eller lignende, men om en form for bugte, hvor skoven gik helt ned til vandet, hvor man lå mellem træerne eller på de store sten i vandkanten. Der var mennesker de fleste steder, men ikke som i går - her snakker vi max 8-10 mennesker hvert sted. Det var dejligt stille.
    Vi fandt en af stederne efter blot 3-4 km på cykel og slog os ned, for derefter at tage en dukkert i det dejlige adriaterhav. Joe havde taget sin snorkel med, så der blev kigget lidt på små fisk og forskellige muslinger.
    Efter en forfriskende svømmetur fik vi en lille lur på håndklædet hvorefter cykelturen gik hjemad mod hotellet. Her fik vi et dejligt bad. Turen gik derefter til cykeludlejningen for at aflevere cyklerne.

Vi tilbragte aften på hotelværelset med lidt pakning til den store rejsedag i morgen samt noget serie.

13.07.17: Fra Krk til Budapest

July 13, 2017 in Croatia ⋅ ⛅ 29 °C

Så kom dagen hvor vi måtte forlade vores lille kroatiske ø, Krk. Turen gik til Budapest. Den startede rigtig tidligt – vi måtte op kl. 4 for at nå en bus til Rijeka kl. 5:10. Vi var de eneste, som skulle med bussen fra Krk, men der kom flere med undervejs. Vi havde besluttet os for at tage tog hele dagen, så vi var fremme om aften i stedet for først at være i Budapest d. 14/7. Vi skulle med toget fra Rijeka kl 7:27, men ud fra vores tid, stod der pludselig bus. Efter en lille samtale med kvinden i servicecenteret fandt vi ud af, at der var noget galt, men vi fandt aldrig ud af hvad. Vi skulle derfor med en bus til en anden togstation uden for Rijeka også videre med toget til Ogulin, hvor vi skulle skifte til Zagreb også videre til Budapest.
    Da vi kom til Ogulin, var vi heldige, at der allerede var et tog til Zagreb efter 30 minutter frem for 2 timer. Desværre gik der dog ikke et tidligere tog fra Zagreb, men det betød at vi havde 4 timer i Zagreb, hvor vi faktisk kunne komme uden for togstationen og se lidt af byen.

I Zagreb låste vi vores baggage ind på stationen i et skab for at komme rundt og se lidt af byen uden at skulle have 15 kg hver på ryggen. Det første man ser, når man kommer ud fra Zagrebs togstation er en flot park med et springvand og et kunstgalleri forenden. Der sad mange på græsplænen og nød det dejlige vejr – det var specielt backpackere som sad med deres tasker og slappede af i solen. Vi fortsatte ned til et shopping center, som desværre ikke havde så mange kendte mærker, hvilket vil sige at vi intet anede om hverken kvalitet eller prisniveau. På baggrund af det fandt vi et andet shopping center, men det bestod desværre kun af en biograf og 4-5 andre butikker. Til sidst satte vi os ned på en cafe på en form for torv, hvor der var springvand og udsigt til store, ret majestætiske bygninger. Efter en smoothie, en kaffe og flere spil uno gik vi lige så stille tilbage mod stationen for at stå klar til at toget kom.
    Vi stod længe på spor 2 og ventede og 15 minutter inden toget skulle køre, begyndte vi at undre os lidt over hvor det blev af. Der var en form for at afspærring af vores perron, men eftersom at der sad en del mennesker på den side, tænkte vi ikke videre over det. Vi så et tog holde længere nede på samme perron uden for afspærringen. Jeg (Charlotte) gik så helt ned i den anden ende for at høre om det var toget til Budapest – det var det heldigvis! Jeg havde dog kun taget min backpack med, så Joe måtte slæbe alle vores andre ting imens jeg fandt en plads i toget, da det var et tog uden reservation. Han havde 10 minutter til at komme helt ned i den anden ende af perronen, men han nåede det og vi kom med. Vi tror dog at mange andre missede toget for de kaldte ikke over højtalerne at man skulle ned i den anden ende af sporet for at stige på (i hvert fald ikke på engelsk). Vi så flere komme løbende i sidste øjeblik – bare man dog kunne forstå de forskellige sprog eller de kunne benytte sig noget mere af engelsk.

Da vi kom til Budapest, skulle vi sove en nat på et hostel for derefter at checke ind ved en AirBNB booking. Hostellet var et kollegie, som om sommeren blev brugt som hostel. Det var ekstremt slidt, men en speciel oplevelse. Vi kom ind på værelse 46, hvor der var to skriveborde, 2 skabe, et køleskab, en håndvask og en hems. Vi skulle så sove på hemsen. Det var nu meget sjovt at prøve, men vi glædede os allerede til den lejlighed, vi havde lejet på AirBNB, til de kommende overnatninger.
    I morgen står den på den hel store tur rundt i Budapest – det skal nok blive godt.

14.07.17: Første dag i Budapest

July 14, 2017 in Hungary ⋅ ⛅ 21 °C

Vi vågnede på et varmt værelse om morgen, hvor vores mission var at komme så hurtigt hen til AirBNB lejligheden. Vi kunne allerede tjekke ind kl. 9. Vi regnede jo egentlig med at vi skulle med nattog til Budapest, så vi havde aftalt en tidlig tjek ind.
    Vi havde lejet en hel lejlighed, som bestod af indgang i køkkenet, stue med hems og et badeværelse. Det lyder småt, men det var perfekt til os og i virkelig god stand. Det lå i en bygning som var lidt over 100 år gammel – det var lidt specielt og hyggeligt. Det var to virkelig flinke værter, som havde lagt brochurer til os, så vi kunne finde ud af, hvad vi skulle se. Vi fik hurtigt lagt en rute og var afsted. På ruten lå både:
    - Den største synagoge i Europa med plads til 2500 mennesker.
    - The royal palace, hvor der også lå et museum. Det lå på en højderyg. Det var desværre lukket på grund af FINA 2017. (læs længere nede)
    - The parliament, som var en fantastisk flot bygning.
    - The chain bridge, som er en bro, hvor det faktisk ligner store kæder. Under broen var Donau.
    - The Matthias church, hvilket var en formidabel smuk kirke med udsigt ud til byen. Dette lå ved siden af the royal palace i et område som hed buda castle.
    - St. stephen basilica, som var en utrolig flot kirke og gigantisk.
    Der kan desværre kun være 6 billeder under hver dag, så det er desværre ikke alle seværdigheder vi kan vise her - derfor er der lavet en 14.07.17 mere med billeder af seværdigheder.
    Til frokost spiste vi på en fantastisk restaurant kaldet Mazel tov, hvor jeg fik sous vide and, med noget brød og forskellige dressinger og Joe fik en pita med falafel og salat. Det var nok det bedste mad vi har fået på turen. Det lå i en gammel ruin, som man havde lavet om til den hyggelig overdækket gård restaurant af en art.
    Joe havde fundet ud af at der var FINA 2017 i Budapest i de dage vi var der. Dette er verdensmesterskabet i vandsport. Det startede tilfældigvis d. 14/7. Det vil sige, at vi kunne se åbningsceremonien, som blev afholdt på en scene lige ned til Donau. Det skulle vise sig, at være et helt vildt fantastisk show med brug af vand, lys og fyrværkeri samt en masse performere. Vi fandt en mindre cafe på den anden side af Donau, hvor vi sad tæt på en storskærm, som viste hele showet. Vi havde dog ikke regnet med, at det skulle blive så sent i byen, eftersom at vi ikke sov så godt i nat, så ingen af os havde varmt tøj med og det er alligevel en del koldere i Ungarn end Kroatien, i hvert fald lige da vi var der. Så kl. 20:30 (en halv time før showet gik i gang) drog Joe ud på jagt efter en hættetrøje til mig, da jeg jo er en frossenpind og havde opgivet for længst at finde noget. Jeg (Charlotte) havde forgæves gået op og ned af gaden hvor vi sad for at finde noget men uden held, da det var på Buda siden (se fun-fact nederst). Efter lidt under en time kom han tilbage. Han havde taget metroen til den anden side af byen og fundet en souvenirbutik, hvor han købte en ”I love Budapest” hættetrøje. Jeg har en dejlig kæreste!
    Showet sluttede af med et stort fyrværkerishow. Super flot!

Aften sluttede dog ikke lige så lykkeligt som fyrværkerishowet. Vi kom hen til metroen og nåede lige at løbe ned til at kunne se at den sidste metro kører. Det vil sige, at den sidste metro kørte kl. 23:33, hvilket vi bestemt ikke havde forventet i en så stor by og ved et så stort arrangement. Der var virkelig mange mennesker i byen og rigtig meget politi og militær, så busserne var propfyldte og det hele var lidt kaos. Vi valgte så at gå halvvejs og tage en bus det sidste stykke.
    En vellykket dag i Budapest, må man sige. Vi fik nedlagt omkring 20 km på gåben, så vi var i den grad trætte da vi kom hjem.

Fun-fact: Budapest er delt op i to. På den vest siden af Donau ligger Buda og på øst siden af Donau ligger Pest og sjovt nok ligger de fleste ting i Pest, selvom man ikke skulle tro det ud fra navnet.

15.07.17: Anden dag i Budapest

July 15, 2017 in Hungary ⋅ ⛅ 20 °C

Jeg (Charlotte) fandt ud af at min veninde, Pernille, og hendes lillesøster Line var i Budapest, så vi aftalte at tage ud og se en af svømmekonkurrencerne, som var med i FINA 2017, sammen. Vi skulle se synkronsvømning.
    Vi mødtes ud ved noget som hedder Heroes Square, som var et større område med statuer af flere kendte mennesker. Vi havde i starten lidt problemer med at finde ud af hvor vi skulle ind henne, så efter vi havde været igennem security, så fortalte de os, at det var det forkerte sted. Vi måtte derfor ud igen og igennem security en gang til, men det gik jo nok. Vi var heldigvis kommet i god tid.
    Da vi så kom ind, og fandt vores pladser, var vi lidt overraskede over at der kun var en svømmer præsenteret for hvert land, hvorefter vi måtte indse, at det var en solo konkurrence, vi skulle se. Det var stadig en form for rytmisk gymnastik i vandet, men kun med en person. Det var til gengæld rigtig flot og spændende at se. Det var ret imponerende det de lavede!
    Der var 12 deltagere og vinderen kom fra Rusland, anden pladsen gik til Spanien og tredje pladsen til Ukraine.
    Vi sagde farvel til Pernille og Line efter at vi havde fulgtes ind til byen. Joe og jeg gik derefter til Central market square, som var et traditionelt mad marked i stueetagen og forskellige spisesteder samt boder med souvenirs på første sal. Det foregik i den gamle banegårdsbygning, hvilke var lidt sjovt. Her fik vi lidt at spise og shoppede lidt.
    Vi fortsatte turen over en bro over til Gellert’s spa. Det er et både indendørs og udendørs bad med både varme og kolde bade. De er meget kendt for deres forskellige spa steder her i Budapest, så det skulle vi selvfølgelig prøve.
    Det var lidt forvirrende at finde rundt, synes jeg. Der var ikke kun en vej ud af omklædningsrummet og da vi jo skulle i hver vores skulle vi aftale, hvor vi skulle mødes, uden at vide hvor man kunne mødes. Det hele lykkedes heldigvis.
    Vi startede i den varmeste – DUMT! Det var 40 grader varmt, så for at gøre op med det gik vi under den kolde bruser – stille og roligt. Joe gik endda i det 15 grader kolde bassin – det var altså lige koldt nok for mig! Ud over det var der et bølgebassin, sauna, dampbad, termiske bade af flere forskellige temperaturer og meget mere. Inden for havde det lidt græsk inspiration, synes jeg. Der var figurer på væggen som fungerede som springvand og generelt mange buede former.

Aften tilbragte vi i lejligheden med mad indkøbt fra Tesco, hvilket lå i et stort shopping center nær Keleti stationen, som lå nær AirBNB lejligheden. I morgen er planen ikke helt klar, men efter to dage med fuld fart på, så er der nok lidt afslapning på listen.