Interrail 2017

June - July 2017
A 26-day adventure by Charlotte Read more

22.07.17: Fra Wien til Salzburg/Danmark

July 22, 2017 in Italy ⋅ ☀️ 28 °C

Så blev det dagen, hvor jeg skulle sende Joe afsted mod Danmark og jeg skulle videre til Salzburg. Kl. 9 stod vi på banegården og Joe havde fundet en plads i toget og jeg stod på perronen og vinkede farvel. Det var en lidt underlig følelse at stå helt alene i et fremmede lang og vide at jeg højt sandsynligt ikke ville se nogen mennesker jeg kendte før om ca en uge.

Da jeg ikke kunne tjekke ind på mit hostel i Salzburg før kl. 14 havde jeg ikke taget min bagage med ind på stationen. Jeg tog derfor tilbage til vores hostel i Wien for at pakke og slappe lidt af inden jeg skulle med toget. Jeg ankom til Salzburg kl. 13.52 efter en stille og rolig rejse på cirka 3 timer. Mit hostel lå heldigvis rigtig tæt på stationen, hvilket gjorde gåturen en del nemmere med backpacken på ryggen. De havde dog store problemer med deres computersystem så det tog rigtig lang tid for dem at tjekke folk ind. Jeg stod derfor i kø med ca 5-6 andre inde det blev min tur kl. 14:45. Det var lang tid, men jeg tror, man har lidt ekstra overskud, når man bare er sig selv, eftersom at der ingen er, til at samle en op, hvis man pludselig bliver opgivende. Så jeg smilede sødt til de to receptionister og det hele gik fint.

De havde heldigvis et kort i receptionen, hvor jeg kunne se de vigtigste ting man skulle se. Jeg gik derfor straks afsted på eventyr. Mit første stop fra Mirabel slottet, hvor slottet faktisk ikke var den store attraktion, men haven som lå ved slottet. På vejen derhen mødte jeg en østrigsk mand, som gerne ville hjælpe mig med at finde vej, da jeg stod og kiggede lidt på kortet. Han begyndte straks at snakke derud af på tysk og jeg fik da noget af det med, men jeg indrømmer gerne at mit tysk er ret rustent og simpelthen glemt. Han fandt dog hurtigt ud af at jeg var fra Danmark og så begyndte hele rullen med 1992 og fodbold osv. Tænk at vi ikke har gjort noget mere fascinerende siden 92, det er lidt trist 😄
    Da jeg ankom til slottet, holdte jeg en lille picnic med mad jeg havde købt i det nærmeste supermarked. Det var dejligt vejr - ikke for varm og ikke for koldt.

Turen gik nu videre igennem den flotte have,en springvand, formede rosenbede osv. Det var et paradis, men der var desværre ret mange turister. Jeg krydsede floden for komme ind i den gamle by, hvor de fleste kendte og spændende bygninger har hjemme. Jeg gik langs floden mod nord igen, hvor mit hostel lå oppe. På vejen måder jeg en form for marked, som ligger langs floden. Her finder jeg en lille bod, som sælger wraps og jeg beslutter straks at det er min aftensmad. Jeg kan sidde langs floden og spise. Det var bestemt ikke en dårlig udsigt!

Om aften gik jeg lidt i panik for mine planer om sydtyskland var ved at blive skyllet væk af regn og dårligt vejr. Det skulle simpelthen regne den næste uge, så jeg gik i tænkeboks og prøvede at søge på alternativer. Pludselig var det som om at det skulle regne i hele området omkring mig. Jeg tænkte at jeg nok hellere måtte sove på det og se om vejret havde ændret sig i morgen.

Jeg blev vækker omkring kl. 01.30 af min mobil som viberede - det var Joe som var kommet godt hjem til Vanløse. De havde været en lang tur, men dejligt at være hjemme.

I morgen står den på mere sightseeing i Salzburg. Jeg håber at jeg kan komme op på lidt bjergvandring, da der ligger to bjerge lidt ved Salzburg.

21.07.17: Tredje dag i Wien

July 21, 2017 in Austria ⋅ ⛅ 26 °C

I dag var vores sidste dag i Wien og eftersom at planen var at Joe skulle med nattog i aften, så skulle alle hans ting pakkes og han skulle have lidt af mine ting med også. Det ville gøre min sidste uge en del lettere. Igen jeg har en meget sød kæreste ☺️
    Efter en ordentlig omgang pakning og flytning af film og tv-serier var klokken allerede blevet 12, så vi måtte se at komme afsted.
    Planen i dag var at tage op nord for Wien for at se udover byen. Det krævede en tur med u-bahn og en bus, men det var hele turen værd. Vi kom dog til at stå af bussen nogle stop før, så det betød at vi måtte gå op af bjerget, men det var også en oplevelse værd. Selvom vi ikke havde planlagt at vandre, så kom vi til det alligevel - jeg tror det ligger til os, at vandre. Heroppe fra forstod man først hvor stor denne smukke majestætiske by er. Vi kunne nærmest ikke se hvor vi havde gået henne fordi der er så meget by rundt om. Vi stod og nød udsigten lidt inden turen gik ned igen. Denne gang valgte vi dog at tage bussen.

Næste step på planen var at få den berømte schnitzel hos Flugmüller, som var den gamle restaurant. Klokken var blevet 15, da vi ankom og der var heldigvis et bord. Vi blev dog hurtigt opmærksomme på, at dette var en meget populær restaurant. Folk nåede næsten ikke at rejse sig, før der kom nye til. Da tjeneren 10-15 minutter senere efter bestilling kom ind med to KÆMPE schnitzler, tror jeg, vi så meget overrasket ud. Jeg ville i hvert fald gerne have set os fra sidelinjen. De to schnitzler var på størrelse med en tallerken hver. De var 34 cm i diameter stod der på en plakat som hang bag ved Joe. Denne havde jeg desværre ikke set før vi havde bestilt, for så tror jeg nok vi havde valgt at dele en. Imponerende nok så kom Joe igennem hans, men da jeg nåede halvvejs var jeg helt færdig. Vi havde næsten ikke rørt vores kartofler, som vi havde fået ved siden af. Det var fuldstændig vanvittigt! Vi kunne trille ud af restauranten, da vi var færdige.

Under middagen var der en lille krise angående Joes hjemtur. Der er åbenbart kommet en ny regel, om at man skal have pladsreservering på toge mellem Tyskland og Danmark om sommeren. Dette vidste vi ikke noget om, så Joe havde ikke booket en billet på turen hjem og nu var der ikke flere pladser. Han stod nu med en siddeplads i et nattog og så skulle han vente 6 timer i Hamborg for at komme med et tog, som havde plads. Det blev derfor besluttet, at han ventede med at tage hjem til imorgen også rejste hele dagen i stedet for. Vi havde derfor en hyggelig aften på vores hotel, hvor vi brugte tiden sammen.

I morgen er det store rejsedag for os begge. Lidt længere rejse for Joe end for mig. Jeg smutter til Salzburg i et par dage inden jeg forhåbenligt smutter til sydtyskland.

20.07.17: Anden dag i Wien

July 20, 2017 in Austria ⋅ ⛅ 29 °C

Vi startede dagen med Naschmarkt, som er et marked i Wien, hvor man kan købe souvenirs, mad og meget andet. Det er var et rigtig hyggeligt marked, men desværre så solgte mange af boderne det samme, så det var pludselig ikke så unikt at have købt noget hos den ene, hvis der ligger en bod 50 meter væk, som sælger det samme. Selvom dette var tilfældet var det helt klart en oplevelse værd.

Da vi nåede til markedets ende gik vi over i en park, kaldet "Stadtpark", hvor vi spiste frokost og slappede af. Det var en rigtig hyggelig park, hvor man kunne mærke at storbyboerne flygtede hen når det blev for hektisk. Det var dejligt at slappe af oveni alt den sightseeing.
    Man når til et punkt på sådan en lang tur, hvor man er lidt fyldt med oplevelser, næsten så fyldt at man ikke helt har lyst til at se mere. Derfor har vi prøvet at variere det lidt, så vi ikke havde mange storbyer i streg, men det kunne desværre ikke værre anderledes med de sidste tre storbyer. De har dog været meget forskellige, hvilket gør det meget sjovt.

I går gik vi noget af en tur, som skulle være mindre turistet, men da det begyndte at regne måtte vi stoppe lidt over halvvejs. Denne tur ville vi gøre færdig i dag. På resten af gåturen så vi hyggelige gader, kirker, restauranter og meget mere. Den var dog ikke så speciel som den første del af turen, desværre. Det var dog en hel anden måde at se en storby på. Der er jo ikke noget ved at se den store shoppinggade for den er fyldt med butikker vi kender i forvejen. Nej, det er da sjovere at se de små lokale butikker og de små gader, hvor folk faktisk bor. Vi endte op inde ved den store domkirke. Her snakkede vi lidt om Joes hjemtur og da han skulle bruge en reservation til et nattog, skulle han ind på banegården og købe den. Vi besluttede derfor at splitte op, så han kunne tage til hotellet for at hente hans interrail pass og tage på banegården. Imens gik jeg en tur oppe i et område som vi ikke havde udforsket så meget. På denne tur så jeg Børsen, det juridiske fakultet på universitet i Wien, et stort Hilton hotel, bygningen for EU i Wien og en stor boghandel. I boghandlen fandt jeg bøger, som jeg nu ønsker mig. Det er bøger af Lonely planet. En af dem har en beskrivelse af hvert land i verden og hvad man skal se i de lande. Det er en ret stor bog, men super spændende - måske jeg kan nå at se de fleste i mit liv, hvem ved. En anden havde helt fantastiske billeder fra forskellige steder i verden - det ville se ret godt ud på en form for bogholder hjemme i vores lejlighed, måske. Jeg kan få ret mange timer til at gå i sådan en boghandel, men jeg skulle også nå at købe nogle skåle, som vi havde set dagen før, som vi bare måtte have!

Efter boghandlen gik jeg direkte efter skålene, da jeg ikke helt var klar over hvor langt Joe var. Efter skåle-indkøb måtte jeg lige have en status og det så desværre ikke lovende ud. Han stod i kø, i en meget lang kø på banegården.
    Vi havde dagen før udset os en restaurant vi gerne ville spise på, som var 100 år gammel og var meget kendt for deres schnitzler. Jeg tog derfor forbi for at høre om jeg kunne reservere et bord, men de tog ikke reservationer for resten af ugen og det var altså kun torsdag, så den var ret populær. Vi skulle prøve at komme efter 20.30 eller måske i morgen til tidlig frokost. Vi havde derfor pludselig ret lang tid, så jeg meddelte at jeg smuttede til hotellet for at få et bad.

Vi mødtes på hotellet og besluttede at vi kunne ikke vente til kl. 20.30 med at spise, så vi fandt en indisk restaurant i nærheden af hotellet og ventede med schnitzlen til dagen efter. Det var overraskende god mad og vi sad længe udenfor og nød at vi faktisk var i Wien og at der nu var styr på Joes togtur hjem.

I morgen står den på en tur op til et udkigspunkt over Wien samt schnitzel til frokost.

19.07.17: Første dag i Wien

July 19, 2017 in Austria ⋅ ⛅ 28 °C

Vi ankom til Wien omkring kl. 7 efter en ret god nat. Vi havde dog aftalt at tage det stille og roligt i dag, da vi har 3 dage i Wien. For at komme til vores hostel skulle vi tage 2 forskellige U-bahn, en slags metro og 1 Strassebahn, en slags sporvogn.
    Vi havde bare regnet med at stille vores bagage på hostellet, men da de tilbød en tidlig check-in for 6€ kunne vi simpelthen ikke sige nej. Der var oprindeligt check-in kl. 15 og eftersom klokken var omkring 8-9, så var der rigtig lang tid til.
    Jeg (Charlotte) hentede noget morgenbrød imens Joe tog en lur. Formiddagen gik generelt med at slappe lidt af og je fandt ud af hvad jeg skulle, når Joe tager hjem. Jeg tænker at tage til Salzburg og se byen, måske tage en dagstur til Salzkammergut og måske slutte i nationalparken Black forrest i sydtyskland. Det kan dog stadig nå at ændre sig mange gange.
    På vores hostel fik vi et kort, hvor der var en gå rute inde i centrum, som skulle gå uden om turistmængderne. Det er jo lige os, så vi sprang ud i det. Vi købte en 72 timers U-bahn billet, så vi ikke var begrænset af det. På gåturen startede vi inde ved museumskvarteret, som er et kvarter med store museer, som er i majestætiske bygninger. Vi blev hurtigt enige om at vi ikke har set en by, som kan hamle op med Wien når det gælder gamle bygninger og vedligeholdelsen af dem. Det er selvfølgelig sagt ud fra de byer, vi nu har været i.
    Turen gik forbi domkirken, Nationalbiblioteket og mange andre smukke bygninger. Ruten ledte os også igennem små gader, som vi nok ikke havde set uden. Det var en rigtig hyggelig tur. Vi mødte dog stoppe lidt over halvvejs, da det begyndte at blæse op og vejrudsigten sagde regn. Vi besluttede os derfor at købe noget mad i supermarkedet og tage tilbage til vores hostel.

Om aften planlagde vi vores anden dag i Wien og fik set lidt tv-serie og slappet lidt af.

18.07.17: Anden dag i Krakow

July 18, 2017 in Poland ⋅ ⛅ 25 °C

I dag stod den på en dagstur til Auschwitz I og Auschwitz II - Birkenau. Vi skulle med bussen kl. 11.35, hvor vi skulle køre i lidt over en time til Auschwitz. Vi kom frem efter en god lur i bussen. Det første man blev mødt af eller det første man lagde mærke til var alt hegnet! To lag af hegn hele vejen rundt!
    Vi fik en rundvisning i Auschwitz I, som egentlig oprindeligt tilhørte til polske militær, men som blev en koncentrationslejr. Den består af et antal blokke, hvor der førhen sov soldater.
    Det startede med at vi fik det grundlæggende af vide som fx hvad Auschwitz blev brugt til under krigen og hvor mange som døde her. Dødstallet var så for det samlede Auschwitz. Vi gik igennem porten, hvor der stod "Arbeit macht frei", som jo så er en fed løgn, eftersom ingen blev løsladt efter at have arbejdet her.
    Det var ret urealistisk at være her. Man har jo hørt om det, set billeder og lært om det i skolen, men det er stadig så uvirkelig, at dette faktisk har fundet sted. Man var bestemt ikke i tvivl om at dette var ægte, når man i en af rummene havde hår fra rigtig mange døde mennesker. Tyskerne klippede håret af de gassede kvinder, da man kunne bruge det til stof osv. Det havde ligget der i over 70 år. Jeg (Charlotte) fik det fysisk dårligt af at se på det. Ikke nok med det så havde de også 40.000 par sko fra fanger. Man tog alt som jøderne og andre fanger havde med til lejeren og opbevarede det i varehuse som mellem fangerne blev kaldet "Canada", da det dengang blev set som velstand. Forestil jer at der var så meget hår, som 40.000 par sko fylder - montrene var nemlig lige store!

I et andet rum var der billeder. Nogle af dem viste det sted i "processen", hvor SS mænd står og vælger hvem som er ubrugelige, dvs dem som skal gasses og hvem som er brugelig og skal arbejde. Tænk at stå der og bestemme folks skæbne!

I en anden blok kunne man se billeder af fanger. Inden man begyndte at tatovere dem, så tog man billeder af dem. Man havde noteret hvornår de kom ind i lejeren og hvornår de døde. Nogen overlevede kun i et par måneder.

I en anden blok var leveforholdene vist. Intet var privat for fangerne, toiletterne sad på række uden noget imellem og man skulle stå og vaske sig lige ved siden af hinanden, når de endelig fik lov til at vaske sig, som ikke var særlig ofte. Som om det ikke var nok, så skulle de bære fangedragter og disse blev ikke vasket før den gik til en ny person. Der er snak om stor ydmygelse! I en blok, som kan ses på billederne, kunne der sove op til 1200 mennesker, når der sov flest!

Generelt var bygningerne slidt. Trapperne havde buer fra der hvor menneskerne havde trådt! En af de mest uhyggelige blokke i lejeren var blok 11, som var fængslet i fængslet, som man siger. Det var der fanger som stjal eller lignende kom hen. Den juridiske enhed var Gestapo. Man kunne komme ind i et meget lille rum, hvor man kunne være 6 mennesker og der var ikke plads til at sidde eller ligge ned, så man skulle stå op. Det vil sige, at man tog på arbejde efter at have stået op en hel nat og efter arbejde skulle man tilbage og stå i det lille rum. Det mest normale var tre dage af gangen.

I slutningen af turen så vi et lille gaskammer, det blev ikke anvendt efter 1942. Det at stå derinde og forestille sig, hvor forfærdeligt det må være at stå der helt nøgen mellem fremmede mennesker og tro man skal i bad også pludselig se folk nede i den anden ende falde sammen og finde ud af at man skal dø. Det var forfærdeligt!

Turen gik nu efter en mindre pause til Auschwitz II - Birkenau, som var en decideret udryddelseslejr. Det første man ser er den store indgang, hvor der kan komme et tog igennem. De havde jo lastet jøder og andre fanger på togvogne for at køre dem hen til de forskellige lejre. Her i Birkenau var forholdene endnu mere forfærdelige end i Auschwitz I. Her var de første huse lavet af mursten fra de huse, som folk blev beordret til at flytte fra, da man skulle bruge området. Inden i var det forfærdeligt. Det var rå murstensmure, så ingen isolation og det var køjer af træ med lidt hø på, hvor man kunne ligge op til 8 personer på en køje og de svageste måtte sove nederst. Nogen var så svage, at de blev spist af rotter.
    Tyskerne havde sat brand til gaskamrene for at skjule forbrydelserne, men de allierede nåede at slukke branden, så der er stadig ruiner tilbage. Det var også rigeligt bare at se ruinerne! Vi havde i Auschwitz I set en model af de her udryddelsesbygninger.
    Birkenau var først til 200.000 sovjetiske fanger, men efter en konference blev det besluttet at den skulle bruges til mere end det.

Efter denne tur var vi ret udkørte mest psykisk. Jeg vil anbefale alle at se det, men forbered jer på lidt af et chok! Det bliver pludselig meget virkeligt!

Om aften skulle vi med nattog til Wien, hvor vi krydsede alt vi havde for at vi ikke skulle ligge øverst denne gang, men vi måtte desværre blive skuffet. Vi tror, at når man rejser med interrail, så får man den øverste køje lige meget hvad. Vi var dog så heldige, at der ikke kom flere der skulle sove i den kupé vi skulle være i, så vi kunne rykke til nederste køje. Udover det så var der en pose med vand, muffin og et håndklæde og sæbe i. Det var ren luksus! Vi sagde: "Togturen er ikke skur og tortur, nej det er kur og kultur."

I morgen er vi i Wien - den sidste by før Joe tager hjem.

17.07.17: Første dag i Krakow

July 17, 2017 in Poland ⋅ ⛅ 22 °C

Vi ankom til Krakow kl. 7 om morgen, hvor vi som det første tog hen til vores hostel for at aflevere vores baggage. Det er altid lidt nemmere at gå på sightseeing uden backpacks på ryggen. Vi fik et kort på hostellet, som i den grad hjalp os med at finde rundt. I Krakow er der en park rundt om byen. Parken danner en ring rundt om de gamle lidt middelalderlige bygninger. Vi gik langs parken ned til et stort slot. Slottet lå nede ved floden Wisla, som gik igennem byen. På vej tilbage til vores hostel gik vi igennem den lille by, hvor vi satte os på en fin lille restaurant og fik morgenmad. Man kunne få morgenmad for 4 euro, så det var virkelig billigt!
    I Krakow var der en stemning af ro og gamle dage, jeg tror bestemt det havde noget med bygningerne at gøre. De minder mig (Charlotte) sådan om gamle dage. I Krakow har de også et stort torv, hvor der er hestevogne, boder og restauranter. Det føltes som byens midtpunkt.
    Fra torvet til hostellet kom vi forbi et shoppingcenter, som hed Galleria. Vi har endnu ikke shoppet så meget, så der gik vi ind. Det endte da alligevel med at jeg tømte en butik. Den havde simpelthen bare de rigtige mønstre og former på tøjet. Joe kom da også ud med et par poser med poloer og en trøje.

Eftermiddagen gik med at stå i kø for at købe en sædplasma i nattoget mellem Krakow og Wien. Der var simpelthen så lang kø! Men vi fik da billetterne, desværre lidt dyre, men vi skal jo derhen.

Aften brugte vi på hostellet stille og roligt. I morgen står den på Auschwitz, så det forbereder vi os lidt på.

16.07.17: Fra Budapest til Krakow

July 16, 2017 in Hungary ⋅ ⛅ 23 °C

På sådan en rejse, hvor man har en ret tæt tidsplan, får man brug for nogle afslapningsdage. Sådan en tog vi i dag. Vi var i lejligheden og så tv, snakkede, så tv-serier og spise lidt en gang i mellem. Vi skulle tjekke ud kl. 18, så på et tidspunkt skulle vi tage os sammen og få pakket, få taget et bad osv.
    Det var rigtig rart med en afslapningsdag, hvor man ikke skulle noget. Der var selvfølgelig masser i Budapest vi kunne have set. Den by har uendelige muligheder, men vi vurderede at vi efter dage med sightseeing i Budapest og det stod på mere sightseeing i Krakow og senere Wien, så var det nu der var plads til en afslapningsdag.
    Áron og Eszter, som vores værter hed, kom kl. 18 og vi fik givet dem nøglen og snakket lidt om hvad vi har set og hvordan vi synes opholdet har været.
    Vores nattog til Krakow gik kl. 20:05, så vi havde 2 timer til lige at finde noget mad og finde det rigtige spor, den rigtige kupé i toget osv. Vi gik på Starbucks for at få en sandwich og noget at drikke. Den lå lige imellem Keleti-stationen og lejligheden vi havde lejet.
    Vi havde taget et nattog før i Italien, men til forskel fra det havde vi nu valgt liggepladser i køjer. Vi havde dog de øverste køjer, så alt varmen kom der op og det var ret varmt, da man af en eller anden grund ikke har aircondition i de toge.
    Da vi skulle til at gå ind i toget tjekkede en tog-kontrollør vores billetter og ville tage dem og først give dem tilbage om morgen. Det var vi ikke specielt glade for, da vi ikke kan komme nogen steder uden dem og tænk, hvis han smed dem væk! Vi kunne dog ikke komme ind i toget uden, så vi måtte jo bare stole på systemet og håbe på at vi fik dem tilbage om morgenen. Vi fik dog bekræftet fra familien, vi skulle dele kupé med, at det var den normale procedure.
    Vi delte kupéen med en italiensk-polsk familie på 3, som boede i Polen, men havde været til bryllup i Italien, da manden var italiener. Det var sjovt, drengen var 3 år gammel og havde allerede lært lidt engelsk, så han var tresproget! De lærer allerede engelsk i børnehaven i Polen!
    Vi vågnede nogle gange, men det var en okay nat taget alt i betragtning.

I morgen ankommer vi til Krakow, hvor vi skal se byen.

15.07.17: Anden dag i Budapest

July 15, 2017 in Hungary ⋅ ⛅ 20 °C

Jeg (Charlotte) fandt ud af at min veninde, Pernille, og hendes lillesøster Line var i Budapest, så vi aftalte at tage ud og se en af svømmekonkurrencerne, som var med i FINA 2017, sammen. Vi skulle se synkronsvømning.
    Vi mødtes ud ved noget som hedder Heroes Square, som var et større område med statuer af flere kendte mennesker. Vi havde i starten lidt problemer med at finde ud af hvor vi skulle ind henne, så efter vi havde været igennem security, så fortalte de os, at det var det forkerte sted. Vi måtte derfor ud igen og igennem security en gang til, men det gik jo nok. Vi var heldigvis kommet i god tid.
    Da vi så kom ind, og fandt vores pladser, var vi lidt overraskede over at der kun var en svømmer præsenteret for hvert land, hvorefter vi måtte indse, at det var en solo konkurrence, vi skulle se. Det var stadig en form for rytmisk gymnastik i vandet, men kun med en person. Det var til gengæld rigtig flot og spændende at se. Det var ret imponerende det de lavede!
    Der var 12 deltagere og vinderen kom fra Rusland, anden pladsen gik til Spanien og tredje pladsen til Ukraine.
    Vi sagde farvel til Pernille og Line efter at vi havde fulgtes ind til byen. Joe og jeg gik derefter til Central market square, som var et traditionelt mad marked i stueetagen og forskellige spisesteder samt boder med souvenirs på første sal. Det foregik i den gamle banegårdsbygning, hvilke var lidt sjovt. Her fik vi lidt at spise og shoppede lidt.
    Vi fortsatte turen over en bro over til Gellert’s spa. Det er et både indendørs og udendørs bad med både varme og kolde bade. De er meget kendt for deres forskellige spa steder her i Budapest, så det skulle vi selvfølgelig prøve.
    Det var lidt forvirrende at finde rundt, synes jeg. Der var ikke kun en vej ud af omklædningsrummet og da vi jo skulle i hver vores skulle vi aftale, hvor vi skulle mødes, uden at vide hvor man kunne mødes. Det hele lykkedes heldigvis.
    Vi startede i den varmeste – DUMT! Det var 40 grader varmt, så for at gøre op med det gik vi under den kolde bruser – stille og roligt. Joe gik endda i det 15 grader kolde bassin – det var altså lige koldt nok for mig! Ud over det var der et bølgebassin, sauna, dampbad, termiske bade af flere forskellige temperaturer og meget mere. Inden for havde det lidt græsk inspiration, synes jeg. Der var figurer på væggen som fungerede som springvand og generelt mange buede former.

Aften tilbragte vi i lejligheden med mad indkøbt fra Tesco, hvilket lå i et stort shopping center nær Keleti stationen, som lå nær AirBNB lejligheden. I morgen er planen ikke helt klar, men efter to dage med fuld fart på, så er der nok lidt afslapning på listen.

14.07.17: Første dag i Budapest

July 14, 2017 in Hungary ⋅ ⛅ 21 °C

Vi vågnede på et varmt værelse om morgen, hvor vores mission var at komme så hurtigt hen til AirBNB lejligheden. Vi kunne allerede tjekke ind kl. 9. Vi regnede jo egentlig med at vi skulle med nattog til Budapest, så vi havde aftalt en tidlig tjek ind.
    Vi havde lejet en hel lejlighed, som bestod af indgang i køkkenet, stue med hems og et badeværelse. Det lyder småt, men det var perfekt til os og i virkelig god stand. Det lå i en bygning som var lidt over 100 år gammel – det var lidt specielt og hyggeligt. Det var to virkelig flinke værter, som havde lagt brochurer til os, så vi kunne finde ud af, hvad vi skulle se. Vi fik hurtigt lagt en rute og var afsted. På ruten lå både:
    - Den største synagoge i Europa med plads til 2500 mennesker.
    - The royal palace, hvor der også lå et museum. Det lå på en højderyg. Det var desværre lukket på grund af FINA 2017. (læs længere nede)
    - The parliament, som var en fantastisk flot bygning.
    - The chain bridge, som er en bro, hvor det faktisk ligner store kæder. Under broen var Donau.
    - The Matthias church, hvilket var en formidabel smuk kirke med udsigt ud til byen. Dette lå ved siden af the royal palace i et område som hed buda castle.
    - St. stephen basilica, som var en utrolig flot kirke og gigantisk.
    Der kan desværre kun være 6 billeder under hver dag, så det er desværre ikke alle seværdigheder vi kan vise her - derfor er der lavet en 14.07.17 mere med billeder af seværdigheder.
    Til frokost spiste vi på en fantastisk restaurant kaldet Mazel tov, hvor jeg fik sous vide and, med noget brød og forskellige dressinger og Joe fik en pita med falafel og salat. Det var nok det bedste mad vi har fået på turen. Det lå i en gammel ruin, som man havde lavet om til den hyggelig overdækket gård restaurant af en art.
    Joe havde fundet ud af at der var FINA 2017 i Budapest i de dage vi var der. Dette er verdensmesterskabet i vandsport. Det startede tilfældigvis d. 14/7. Det vil sige, at vi kunne se åbningsceremonien, som blev afholdt på en scene lige ned til Donau. Det skulle vise sig, at være et helt vildt fantastisk show med brug af vand, lys og fyrværkeri samt en masse performere. Vi fandt en mindre cafe på den anden side af Donau, hvor vi sad tæt på en storskærm, som viste hele showet. Vi havde dog ikke regnet med, at det skulle blive så sent i byen, eftersom at vi ikke sov så godt i nat, så ingen af os havde varmt tøj med og det er alligevel en del koldere i Ungarn end Kroatien, i hvert fald lige da vi var der. Så kl. 20:30 (en halv time før showet gik i gang) drog Joe ud på jagt efter en hættetrøje til mig, da jeg jo er en frossenpind og havde opgivet for længst at finde noget. Jeg (Charlotte) havde forgæves gået op og ned af gaden hvor vi sad for at finde noget men uden held, da det var på Buda siden (se fun-fact nederst). Efter lidt under en time kom han tilbage. Han havde taget metroen til den anden side af byen og fundet en souvenirbutik, hvor han købte en ”I love Budapest” hættetrøje. Jeg har en dejlig kæreste!
    Showet sluttede af med et stort fyrværkerishow. Super flot!

Aften sluttede dog ikke lige så lykkeligt som fyrværkerishowet. Vi kom hen til metroen og nåede lige at løbe ned til at kunne se at den sidste metro kører. Det vil sige, at den sidste metro kørte kl. 23:33, hvilket vi bestemt ikke havde forventet i en så stor by og ved et så stort arrangement. Der var virkelig mange mennesker i byen og rigtig meget politi og militær, så busserne var propfyldte og det hele var lidt kaos. Vi valgte så at gå halvvejs og tage en bus det sidste stykke.
    En vellykket dag i Budapest, må man sige. Vi fik nedlagt omkring 20 km på gåben, så vi var i den grad trætte da vi kom hjem.

Fun-fact: Budapest er delt op i to. På den vest siden af Donau ligger Buda og på øst siden af Donau ligger Pest og sjovt nok ligger de fleste ting i Pest, selvom man ikke skulle tro det ud fra navnet.