Roadtrip i USA 2016

July - September 2016
A 55-day adventure by Charlotte Read more

Brat slutning på et fantastisk Roadtrip!

September 4, 2016 in Denmark ⋅ ⛅ 15 °C

Jeg skriver denne opdatering, når jeg er kommet hjem. Jeg kom hjem fra min skønne tur d. 3/9. Den tidlige hjemrejse skyldes min farfars bortkomst. Det var en meget sørgelig måde at at blive revet væk fra det skønne liv i USA også skulle hjem og sige farvel til min altid elskede farfar, når man ikke har set ham de sidste 2 måneder af hans liv.

D. 8/9 fik han den smukke begravelse som han fortjente og vi fik alle sagt på gensyn! Jeg håber at se ham en dag igen! Jeg glæder mig allerede!

Slutningen af vores tur var ret kaotisk, da jeg fik nyheden om min farfar var vi ca. en times kørsel fra San Francisco. Vi var holdt ind ved et gammelt fyrtårn som lå ude i nærmest ingenting. Det var rigtig smukt. Jeg ville gerne have set det ved en solnedgang.

Dagen før d. 1/9 startede vi i Solvang med at spise rigtig dansk morgenmad. Vi fik rundstykker med ost og derefter wienerbrød. Vores planer den dag var at se national parken Big Sur, men den var desværre lukket på grund af skovbrand. Vi kørte derfor videre til Greyhound Beach, som var en flot hvid sandstrand. På vejen kom vi forbi en strand, hvor man kunne se sæler. De var meget store, de hed noget med elefanter (:
    Man kunne mærke at vi kørte på veskysten nu. Den europæiske drøm er åbenbart at køre ned af den amerikanske vestkyst i en Mustang med taget nede og fuld fart, for hold op hvor så vi mange af dem! Udover det så er det vildt dyrt at bo der!
    Vi fandt et motel til omkring 70 dollars, hvilket jo egentlig var over vores budget, men det var det billigste vi kunne få i Monterey, som var den nærmeste by.

Så kom dagen hvor den forfærdelige nyhed kom til USA. Vi var kommet til fyrtårnet og kørte straks til San francisco, hvor vi fandt et hotel tæt på lufthavnen. Vi brugte aften på at se de vigtigste ting i San Francisco som Pier 39, Fishermans Wharf og selvfølgelig Golden Gate Bridge.

D. 3/9 fik vi morgenmadsbuffet efterfulgt af en lille shoppingtur efter et USB, så jeg kunne få alle Louises billeder fra turen. Til sidst måtte jeg sige farvel til min dejlig rejsemakker gennem lidt over 1,5 måned. Jeg får hende ikke at se i et helt år - hun bliver i den grad savnet! Det positive er, at hun i det mindste kommer hjem igen.

Tak til alle jer som har fulgt med på min tur, det har været fantastisk. Tak til min dejlige familie, min kæreste og mine venner for at være der i en tid, hvor det er og bliver lidt hårdt.

Solvang 31/8

September 2, 2016 in the United States ⋅ ☁️ 13 °C

Vi stod op på rastepladsen som i går og gjorde os klar. Vi kørte derefter til Solvang, den danske by.
    Vi ankom og så straks butikker som fx "Nielsens" og "Mortensens". Det var meget sjovt. Der var danske flag rundt omkring sammen med amerikanske selvfølgelig :)

Den første butik vi mødte efter vi havde parkeret bilen var "Jule Huset", hvor man hele året rundt kunne købe juleting. Her fik vi lidt af vide om byen og fik en lille brochure. Vores følgende stop var blandt andet "Cophagen House", hvor der var en masse produkter af danske producenter som blandt andet Kay Boyesen, Menu, George Jensen og meget mere :)

Santa Barbara 30/8

August 30, 2016 in the United States ⋅ ☀️ 26 °C

Vi havde sovet i bilen på en rasteplads, hvilket egentlig var gået meget godt. Udover at jeg tændte bilalarmen kl. 1 om natten. Det var super pinligt! Vi kom op og fik gjort os klar på de offentlige toiletter til en dag på stranden. Vi kørte først på Starbucks for at få noget Wi-Fi og noget frokost. Derefter stod den på Santa Barbara Beach, hvor vi dyppede fødderne i det store Stillehav. Det var lidt koldt. I løbet af dagen solede vi os og slappede af. Vi kørte derefter i H&M for at se efter nye bikini underdele. På vejen derhen kom vi igennem et Farmers market, som vi selvfølgelig lige skulle se. Vi fik købt nogle gode vindruer. Efter H&M kørte vi i supermarkedet og købte aftensmad, som vi kunne tage med ned til stranden igen og spise. Det var rigtig flot, men desværre lidt koldt. Det er en del koldere om aften her ude ved kysten end inde i landet. Inden vi kørte tilbage til rastepladsen for at sove i bilen igen kørte vi forbi Starbucks for at lade alle vores apparater op, da det jo ikke er muligt i bilen.
    Vi skal i morgen se den danske by Solvang. Det glæder jeg mig til.

Syvende dag i LA - Disney Land 29/8

August 29, 2016 in the United States ⋅ ☀️ 23 °C

Vi startede dagen tidligt kl. 7 med at gøre os klar og pakke alle vores ting ud i bilen for at checke ud. Vi var derefter klar til at køre mod Disneyland. Da vi kom derned mødte vi et kæmpe parkeringshus, som ved Universal Studios. Vi fik placeret bilen på Niveauet som hed Mickey og ved pælen 7A. Man skulle tage et lille tog fra parkeringshuset til indgangen til Disneyland, det hed Mickey and Friends Tram. Vi kom til sikkerhedskontrollen, hvor de tjekker alle tasker. Her blev vi sendt tilbage til bilen fordi jeg endelig havde husket selfie sticken – vi havde glemt den alle andre dage og som karma nu er, så måtte vi selvfølgelig ikke have den med ind i Disneyland. Vi tog vejen tilbage til bilen og kom igennem sikkerhedskontrollen den her gang. Det er desværre lige så dyrt at komme i Disneyland som i Universal Studios, så der røg lige endnu 700 kr.

Vi startede vores tur gennem Main Street op til Askepots slot, som lå midt i parken. Her var der et orkester som spillede. Allerede her føltes det som et eventyr land lige efter et barns hjerte, man blev lidt barn igen. Vi startede i Tomorrowland, hvor Star Wars var den store attraktion. De havde en scene, hvor de klædte børnene i kappe og med lyssværd også skulle de hjælpe med at bekæmpe ”Darth Wader”. Vi tog en ubåd tur ud og finde Nemo og gik ellers videre til Fantasy Land, hvor vi prøvede Matterhorn Bobsleds og besluttede os for at komme tilbage til FantasyLand for i stedet at gå til Mickey’s Toontown, hvor vi prøvede små forlystelse mest små rutsjebaner og bådeture. Det var et hyggeligt lille sted, med huse som i tegnefilmene, lidt krogede og sjovt formet. Her var mange af husene lavet som figurernes hjem, hvor man kunne komme og møde dem på bestemte tidspunkter. Vi spiste vores medbragte frokost på en bænk i Mickey’s Toontown og fortsatte vores tur op igennem FantasyLand. Her prøvede vi blandt andet Tekop karusseler, Alice i eventyrlands rutsjebanen, Mr. Toads wild ride og meget mere, hvor man kom igennem flere episoder af tegnefilmene og fik set en masse genkendende ting fra filmene. Vi så også Theater, hvor Mickey Mouse samt karakterer fra Stich, Mulan, Pochahontas og Prinsessen og Frøen.

Vi holdte hele tiden øje med uret for kl. 16:30 var der parade gennem parken, så efter FantasyLand satte vi straks kurs mod Askepots slot, hvor paraden skulle gå forbi. Her kom der både klassikere som Mickey Mouse, Anders And og Fedtmule samt prinsesser som Snehvide, Askepot og skønheden. Ud over det så kom karakterer fra Jungle bogen, Peter Pan og Aladdin.
    Det var helt vildt hvor stor paraden var.

Vi fortsatte så igennem til Critter Country, New Orleans Square og Adventureland. Her prøvede vi blandt andet Splash Mountain, hvor der var et faldt på 50 feet i noget der ligner en kano, Peter Plys’ rundtur i bikuber, Pirates of the Caribbean, hvor vi sejlede igennem flere episoder af filmene og Indiana Jones, hvor vi kørte i en slags Jeep. Her blev vi jagtet af store stenkugler, slanger osv., men selvfølgelig var Jones der altid til at redde os :D

Lige efter Indiana Jones nåede vi lige et Jungle Cruise igennem flere af verdens store floder, hvor vi så forskellige dyr. Da vi kom ud var der startet en ny parade. Her var blandt andet Ariel, karaktererne fra Frost samt mange flere, hvor de sidst sluttede af med vores alle sammens Mickey Mouse. Efter denne parade samlede alle folk sig foran Askepots slot og så fyrværkeriet. Det var som at være midt i et eventyr. Der kom endda sne ned imens de spillede sangen fra tegneserien Frost. Det var som at være i et barns drømme.

Alt i alt en god og vellykket tur i Disney Land, som sluttede med en 2,5 timers lang køretur til en rasteplads ved Santa Barbara, hvor vi sov.

Sjette dag i LA 28/8

August 28, 2016 in the United States ⋅ 🌙 22 °C

Efter en lang dag i går sov vi længe. Det var jo trods alt søndag. Jeg startede dagen med at snakke med farfar indwn hans forventede operation om mandagen. Det er altid hyggeligt. Jeg elsker når jeg kan få ham til at grine lidt. Jeg fik også snakket lidt med mor og Morten, hvilket også altid er hyggeligt. Inden vi skulle ud og se de kendtes paradis snakkede vi med Pernille og fik det sidste nye fra kollegiet og generelt Danmark. Efter et par timers snak måtte vi indse at vi måtte afsted, hvis vi skulle afsted i dag :)

Vi kørte med Justin Biebers hus i bydelen Calabasas, men fandt hurtigt ud af at de kendte elsker deres privatliv. Han lever inde blandt nogle gader som ligger bag ved en port, hvor kun folk med adgang kan komme ind. Sove længe.

Vi prøvede derefter at køre ind mod Hollywood for at se om de var muligt at se husene der. Man kunne nu køre på gaderne, men de hække som omringede husene var gigantiske! Forestil dig at klippe dem! Det var desværre heller ikke muligt at se deres huse, men vi forsøgte da flere gange både ved Jim Carrey, Jennifer Aniston og Harrison Ford. Oppe ved Harrison Ford kom vi ind i et "måske" lukket område, hvor vi mødte et par i en bil, som spurgte om vi ledte efter et bestemt center. Vi sagde "nej" også kiggede de ellers bare underligt på os, så vi skyndte os at køre videre. De kørte ikke ud af den blinde vej vi vendte rundt på og mødte dem på, så vi tror de var naboer til Harrison Ford! 😮 Det var så pinligt!

Vi så dog nogle store flotte huse, hvilket var det vi kom for! 😃

Vi kørte derefter op til Griffith observatoriet, hvor vi kunne Hollywood skiltet. Det var dog desværre ret langt væk og det var tåget, så det var ærgerligt!

Vi sluttede af i Victoria Secret for at bytte en top, jeg havde købt, men som var gået i stykker.

Femte dag LA, Louises fødselsdag 27/8

August 27, 2016 in the United States ⋅ ⛅ 23 °C

Jeg vågnede lidt før Louise den morgen, som det plejer at være :) Det var hendes fødselsdag og derfor skulle hun selvfølgelig have en sang at vågne op til. Hun fik selvfølgelig også en gave bestående af rocky mountain chokolade, en birthday girl badge samt et fint kort.

I løbet af formiddagen snakkede Louise med hendes familie og jeg slappede af og fik ordnet lidt ting. Den stod derefter på køretur til Santa Monica Beach, hvor vi skulle leje cykler og cykle langs stranden til Venice Beach.

Venice beach var der godt gang i. Der var masser af boder og forskellige der spillede musik. Vi cyklede også op i byen, hvor der i et lille området var kanaler mellem husene, da en rigmand havde besluttet sig for at bygget Venedig, men han stoppede dog inden det blev hele byen. Det er blot 5 rækker med huse hvor der er kanaler igennem.

Vi fik frokost på en græsplæne mellem de to strande, hvor vi spiste hjemmebragt salat. Under frokosten fik vi besøg af en lille pige, hun var nu meget sød.

Efter besøgget hos Venice beach og kagespisnimg i anledning af fødselsdag afleverede vi cyklerne i Santa Monica igen.

Vi havde taget kjoler med, så vi skiftede tøj i bilen og gik mod en forrest gump restaurant. Der var dog 1 time og 50 minutters ventetid, men vi besluttede at vente. I ventetiden gik vi langs Pier 39, hvor der var rigtig mange mennesker. Vi fik også taget et billede under skiltet "Santa Monica, end of Route 66 trail". Så nu har vi officielt nået enden af route 66. Efter at have taget billeder i en photo booth og kigget os lidt omkring gik vi tilbage og vi fik et bord ca 30 minutter før tid.
    Det var det lækreste mad vi har fået på turen. Vi fik rejer og fisk samt kartoffelmos med en lækker sovs. Jeg havde sørget for at fortælle vores tjener at Louise havde fødselsdag, så i mellem hovedret og dessert kom de hen og sang fødselsdagssang for hende. Det var rigtig sjovt! Vi fik kage til dessert, hvilket var meget svært at spise op! Jeg var så mæt! Alt i alt fik vi aftensmad for 106 $, hvilket var en del over budget, men man bliver jo kun 24 en gang 😃

Vi kørte derefter til vores hostel, hvor vi fik en god nats søvn.

Fjerdedag LA med Universal Studios 26/8

August 26, 2016 in the United States ⋅ ⛅ 24 °C

Så kom dagen hvor vi skulle i Universal Studios. Vi skulle også hente bil ude i Los Angeles airport kl. 8'om morgenen, så det var det første på planen for i dag.

Vi stod op kl. 5.30 og der havde jeg fået svar fra forsikringen om at den ikke dækkede. Joe og jeg blev derfor enige om jeg skulle blive i USA.
    Vi fik gjort os færdige og kom afsted med to busser og var i lufthavnen 2 timer senere.
    Vi kom til Alamo med en shuttlebus og her ventede vi så på betjening. Vi fandt ud af at vi skulle betale 350 $ for forsikring af bilen og af modpartens bil, hvis vi kører galt, men da vi ikke ville stå med en kæmpe regning hvis det sker, så skulle vi jo have det med. Det blev derfor næsten 1000 $ for billeje i 14 dage. Av! Der var dog en sjov ting ved det. Vi måtte selv vælge imellem ca 8-10 biler. Vi valgte en Honda, det er meget populært herovre.

Så ankom vi til Universal Studios, hvor vi skulle parkere i et kæmpe parkeringshus. Vi gik derefter igennem City Walk, som var en gade med butikker og masser af skilte. Om aften var der DJ der og en skærm som filmede publikum og zoomede ind på dem. Det var sjovt at se.

Vi kom i Universal Studios og startede med at se Shrek 4D med både rysten i sæderne og sprøjtende vand. Det var sjovt! Det var en sjov oplevelse! Fra der fortsatte vi til Harry Potter Land. Det var vanvittig flot. Det var helt utroligt så virkeligt det så ud. Det var faktisk som om at være der selv. Vi var både inde i butikken hvor han fik hans ugle og slikbutikken. Vi stilte os i kø til en forlystelse, hvor man kunne komme rundt på Hogwarts. Vi kom dog aldrig til det første gang vi stod i kø for der var den brudt sammen efter at vi havde stået i kø i ca en time. Men sidst på dagen stilte vi os i kø igen og her gik der også ca en time. Vi kom med og det var vildt sjovt. Det er ikke som en rutsjebane som derhjemme. Der er 3D under hele forlystelsen, så man følger Harry Potter både igennem skolen, quidditch og flere af hans kampe med blandt andet edderkopper og den store slange. Det var ventetiden værd!

Imellem de to forsøg i køen ved Harry Potter var vi både i Springfield, på Studio Tour, så animal actor show og et vandlands show.
    Springfield er byen hvor The Simpsons bor og her var der både Krustys burger, hvor vi spiste frokost, rn donut butik og en forlystelse som også var 3D men gennem Krustyland, som er en forlystelsespark. Det var den første 3D rutsjebane vi prøvede. Jeg var ret så overrasket og fik virkelig levet mig ind i det. Egentlig så sidder man i en vogn og kører op og ned på samme sted men med vind og 3D briller på føles det som om, at man kører på de rutsjebaner, som der vises på skærmen.

Studio Tour varede lidt over en time, hvor vi kørte eundt i optagelsesområderne med de store "dukkehuse" de har som kulisser. Ind i mellem
    Var vi i en store 3D biograf hvor hele "toget" med fire vogne kunne være i. Vi var både med i King Kong, fast and fast and the furious. Det var vildt at den kunne rykke med hele vogne. Vi så også hvor desparate housewifes var optaget og meget mere!

Animal Actor Show var et show med levende dyr som har deltaget i film. Der var både hunde, katte, rotter, marsvin, en høne, en papegøje og meget mere. Det var rigtig spændende at se. Vi fik så afvide at det faktisk også var dyrernes træning at være på scenen.

Vi ankom til vand showet og her var der både grønne og grå bænke. På de grønne stod der soak zone. Vi satte os derfor helt op bagerst på de grå og selvfølgelig også for at se bedre. De mente virkelig hvad de sagde med "soak". De blev ekstremt våde! Det var et show bestående sf stuntmænd og kvinde som lavede et show om et land der var tørt som skulle findes. Der var både ild og folk der springer ned fra over 5 meter samt et fly som kom ind over det hele. Det var så vildt!

Efter Harry Potter anden gang troede vi at vi havde en halv time igen til de lukkede, vi fandt så senere ud af at de først lukkede kl. 21 og ikke 20. Vi skyndte os ned til jurassic park, hvor vi kom i en rigtig rutsjebane. Den har samme handlingsforløb som filmen, at man først er i et flot land hvor dinusauerne er fredelige også kommer man ind i et område hvor de er voldsomme og smadrer alting og her går det stærkt og pludselig trækkes man op mod den store tyranusaurus og oppe ved den er det her at det går stærkt ned af!

Til sidst prøvede vi en mumie forlystelse. Den var skræmmende! Men jeg kendte ingen af tingene, da jeg ikke havde set filmen før.

Vi gik op igennem Minions gaden og paris og london. Det var meget hyggeligt at slutte dagen af der.

På vej hjem handlede vi til frokost i morgen og generelt lidt mere morgenmad og så videre. Vi kom sent hjem og der skulle jeg bare direkte i seng efter at have været oppe i mange timer.

Tredje dag i Los Angeles 25/8

August 25, 2016 in the United States ⋅ ⛅ 19 °C

Vi stod op og det første den stod på var masser af opkald til Joe og forsikring. Imens snakkede vi med Pernille. Det var hyggeligt!

Vi havde egentlig planer om at tage i Universal Studios, men det blev lidt sent efter alt det praktiske. Vi tog derfor i outlet for at købe de sidste gaver og selvfølgelig det sidste på den store shoppingliste. Jeg fik købt to rigtig flotte jakker, så nu skal jeg vidst låne Louises sportstaske med hjem 😊 Til frokost fik vi "hotdog on a stick", som var en pølse med dej på som var friturestegt.

Vi tog bussen frem og tilbage, som tog 2 timer hver vej! 😮 Det var nu meget hyggeligt. Jeg fik snakket med Joe lidt af vejen, så det var rart :)

Til aftensmad fik vi kinesisk, som vi tog med hjem og spiste ude på foran vores hotel dør. Vi holdte en lille picnic👏🏻

Om aften ordnede vi en masse praktisk. Jeg var oppe til kl. 23 for at få fat i forsikringen igen.

Anden dag i Los Angeles 24/8

August 24, 2016 in the United States ⋅ 🌙 20 °C

Vi stod i dag op kl. 7 for at komme ind og se Hollywood. Vi skulle dog lige i bad og gøre os klar samt reservere lejebil. Så klokken endte desværre med at blive 10 inden vi kom afsted og da der var 1,5 med bus derind, så tog det lidt tid. Vi kom derind og startede med at gå mod Hollywood boulevard, hvor Hollywood walk of fame var.
    På vejen fandt vi et sted at få frokost, da der jo var gået ret lang tid siden morgenmad. Inden frokost snakkede vi lidt med Pernille og Alex fra kollegiet - det var meget hyggeligt at se dem igen :)
    Vi var derefter på stjernejagt. Vi skulle se alle de vigtige, så som Beatles, Phil Collins, Elvis og Peter Plys 😃 For at finde dem alle og få et overblik, købte vi et kort over den alle til 1$. Vi ledte forgæves efter et billigt kort over hvor stjernene bor, men kostede ret meget, så vi må lige se efter noget lignende på nettet.
    På Hollywood Boulevard så vi også Mann's Chinese Theater, som er et gammel theater, men det spændende var alle de hånd- og fodaftryk, som var udenfor theateret. Der var både Meryl Streep, Harry Potter osv. Det var meget sjovt at se! 🖐🏻
    Ned af Hollywood Boulevard var der en masse sjove butikker med kostumer. Vi var inde i en af dem. Det var vildt! Du kunne få alt som kostume! 👮🏻

På vejen mødte vi en fra Scientologi, som tilbød en personlighestest og en IQ test. Det var nu meget sjovt! Jeg har hørt mange fordomme om Scientologi, men vidste faktisk ikke rigtig hvad det var. Nu ved jeg da atde sælger kurser osv. Men et resultat på en IQ på 124 var da meget godt 😃

Efter en Oreo vaffel gik vi ned mod "The Original Farmers Market", som lå ca 5 km væk - en lidt længere gå tur. Det var hyggeligt marked med både telefon covers, smykker og hatte samt et stort spiseområde, hvor vi spiste aftensmad bestående af en slice pizza og en salat. Det var hyggeligt med alle de små boder med forskelligt mad 🍕
    Til dessert fik vi en rigtig vaffelis med to kugler. Den ene var en Carbernet Sauvignon sorbet - det var godt og den anden var saltet karamel. 🍨

Vi tog derefter bussen hjem, hvilket tog 1,5 time, så vi var først ved vores motel kl. 23 - nu er jeg godt nok også træt!
    Inden vi kom i seng fik jeg meddelsen om at Joes morfar var gået bort :( så nu er det lidt uvidst om jeg skal hjem til begravelse eller hvad der lige skal ske.

Godnat 😴

Første dag i Los Angeles 23/8

August 23, 2016 in the United States ⋅ 🌙 22 °C

I dag havde vi en praltisk dag på vores morel værelse, hvor resten af turen skulle planlægges. Vi stod lidt sent op og havde ingenting til morgenmad grundet den sene ankomst til motellet i går. Vi har aktivt brugt google til diverse søgninger og den kom også til sim ret i dag. Der lå en restaurant kaldet Denny's, som havdd morgenmad, kun 10 minutters gang væk.
    Vi gik derefter hen og fik morgenmad - mums det var lækkert! Jeg fik pandekager, yoghurt, frugt og scrambled æg imens Louise fik æg, pandekager med jordbær, pølser og revet kartoffel som var vendt på panden.
    Imens vi sad på restauranten ringede Louise til bilforhandleren og hørte om hun kunne købe en bil når hun ikke havde hele hendes adresse. Det var desværre ikke muligt og derfor må vi igen leje en bil.

Da vi kom til motellet igen gik vi igang med at planlægge. Vi fik afsat dage til våde universal studios, disney world, hollywood og ellers diverse seværdigheder, strande og små byer på vej mod San Fransisco.

Vi måtte også handle for at have morgenmad til de næste dage. Man kan jo ikke spise morgenmad hver morgen til 26$ med at dagligt madbudget på 50$. Vi fik handlet og fik spist lidt af morgenmaden til frokost. Jeg var dog stadig mæt efter den store morgenmad.

En anden praktisk ting var at få vasket tøj, da vi havde fået samlet en del. Vi kunne nemlig ikke vaske i Panama uden at vi skulle betale pr. tøjdel også blev det vildt dyrt. Vi fik vasket på et møntvaskeri og måtte hænge alt tøjet op inde på toilettet og vores hjemmelavede tørresnor.

Om aften spiste vi på en vietnamesisk restaurant, hvor jeg fik Phó, som jeg også fik i Vietnam. Det var godt 🍜

På vej hjem kom vi forbi et sted som ordnede negle og der fik vi vores længe omtalte manicure. Det kan ses på billede nedenfor. De masserede på hænder og underarme og ordnede neglebånd. Det blev godt!

Da vi kom til motellet prøvede vi sg se en film, men nettet kunne ikke trække en netflix film, så nu vil vi sove i stedet for 😴