Sydøstasien

March - June 2018
A 88-day adventure by Thomas Read more

True North, Phong Nha & Hoi An

May 7, 2018 in Vietnam ⋅ ⛅ 28 °C

Det er ved at være noget tid siden det sidste blogopslag, og puha hvor er der sket meget. Hvor skal vi starte. Fra starten? Hvorfor ikke.

Da vi kom hjem fra Ha Long Bay havde vi to fine dage (beskrevet i det tidligere opslag), hvorefter vi efter anbefaling af venner derhjemme i Danmark, fik booket os ind på en tur i det nordligste af Vietnam. En motorcykeltur med navnet True North. Turen starter Kring kl. 18 D. 21 april, hvor vi starter med vores første af mange natbusser. En 13-timers affære, hvor vi alle har hver vores seng inde i en bus. Der er lidt trangt, det er skiftevist meget koldt og varmt, men vi klager ikke. I det mindste ligger vi ned. Vi ankommer til et simpelt hostel i Ha Giang Provinsen, hvor vi får noget morgenmad, hvorefter vi skal ned at se på køretøjerne. Hidtil har vi kun erfaringer med fuldautomatiske scootere (hvilket er gået næsten uden problemer), men her ser vi på semi-automatiske motorcykler. Vi kunne enten sidde bagpå mens en lokal mand kørte dyret for os, eller selv sidde bag styret. Vi tænkte at hvis der var et sted dette skulle prøves, så var det selvfølgelig her - så vi besluttede alle at køre selv. Vi fik testet motorcyklens gear og bremser, og med kun 2-minutters erfaring kørte vi afsted på en 400 kilometer tur, sammen med 12 andre smaddersøde mennesker.

Ha Giang er i sandhed noget af det smukkeste vi hidtil har set - nogensinde. Billeder kan langt fra måle sig med oplevelsen af at køre og tænke, “Wauv hvor er her pænt!”, hvorefter man kører rundt om næste hjørne og bliver næsten slået omkuld fordi... her er der endnu smukkere. Det var som om hver kørt kilometer blev smukkere og smukkere. Oplevelsen er foreviget på billeder, men vil nok alligevel blive husket for evigt.
    På turen mødte vi mange skønne mennesker. Særligt de to Irere Colin og John, to “ældre” fyre på nogen-og-fyre, der har boet i Vietnam i henholdsvis 8 måneder og 3 år. De fortalte os en masse om Vietnamesisk kultur og historie, og så var de ellers bare herlige at drikke nogle øl med. vi mødte desuden tre svenskere. To af dem som vi har aftalt at mødes med om et år i Sverige, for at vandre Kungsleden, og en som sluttede sig til vores videre rejse i Vietnam.
    True North turen bød desuden også på vores første massageoplevelse. En oplevelse der har givet splittet meninger hos os. Er det virkelig rart at have en asiatisk pige til at gå på din ryg og hoppe på din røv? Og slå dig over hele kroppen? Nogen af os følte os dejligt afslappet bagefter - andre var ikke helt enige.

Efter True North turen og endnu en lang natbustur tilbage til Hanoi tog vi med det samme videre til Phong Nha med endnu en natbus - endnu en +10 timers tur. Phong Nha er tæt på grænsen til Laos, og rummer nogen af Vietnams mest fantastiske historier fra Vietnamkrigen (The American War, som de kalder den hernede). Phong Nha er desuden navnet på en by der har verdens største grotte. En grotte der er så stor, at den har sit eget økosystem. Der er en tropisk skov, en solfyldt strand (tæt ved en åbning), et større hav samt utallige dyr, der kun lever inde i denne grotte. Det var desværre umuligt at komme til at se dette, men vi så en “mindre grotte” der kun er 31 kilometer lang, 80 meter høj og 150 meter bred. Ordet “kæmpe” kan end ikke beskrive det. Grotten snoede sig i små sving, og man tænkte hele tiden “efter den klippeformation forude må grotte da stoppe”, men nej. Den fortsætter bare i evigheder. desværre er vores billeder derfra meget slørede og dårlige, så i må forestille jer det i stedet.

Dagen efter vi ankom til Phong Nha tog vi endnu en natbus på +10 timer til Hoi An. 3 nætter i streg med natbus - nu gider vi ikke mere. Hoi An er en skøn by. Nok en af de skønneste vi hidtil har været i. Det gamle kvarter er lukket af for biler og motorcykler for at beholde sin charme, utallige skræddere er at finde på alle gadehjørner, og vi hoppede da også selv i fællen. Alle 4 fik vi syet vores egne jakkesæt i stilarter der svinger fra 1920’ernes England - til topmoderne casino jakkesæt i rødt uld. Lidt dyrt endte det med, men kvaliteten er der heller ikke sparret på. Og så er det skræddersyet. Vores svenske ven Casper kunne heller ikke ty sig, og måtte også frem med sin pung da han så kvaliteten.
    I Hoi An mødte vi pludselig 2 piger fra vores gamle gymnasium kom gående ned af gaden imod os. Ikke 1 time gik der før vi dernæst mødte 3 drenge fra vores gamle parallelklasse. Et sjovt gensyn blev selvfølgelig til en sjov bytur.

God mad, dejlig kaffe, et lille fotogalleri, skræddersyet tøj, en tur på stranden, en bytur eller 3 og alverdens andre skønne øjeblikke senere, gik turen videre med endnu en natbus, til Dalat - men det må i læse om i næste blogopslag ;)

Dalat, Nha Trang & Saigon

May 14, 2018 in Vietnam ⋅ ⛅ 35 °C

Det er længe siden, og det er vi kede af - så her kommer der endelig et nyt opslag!

Efter Hoi An havde vi en ny og “dejlig” 14 timers bustur til Dalat. Alle vi har mødt sagde at Dalat var en skøn og dejlig by - så vi må være blevet sat af i den forkerte ende af byen. Hvorfor? Det Dalat vi så var forladt. En mennesketom spøgelsesby. Alle restauranter var tomme, ingen mennesker gik på gaden, og kun det nærmeste ‘centrum’ havde noget der mindede om det kaotisk bilkaos vi nu var vandt til. Vi fandt dog nogle mennesker der udlejede motorcykler, og kørte hen til et lille “bjerg” (nogle hundrede meter højt) og fik os en rigtig glimrende vandretur der. Men Dalat var alligevel for os en endagsoplevelse.

Turen fortsatte til Nha Trang, en by fyldt med russere. Alle skilte er på russisk og overalt bliver man inviteret ind på mærkelige russiske barer. Men det var faktisk ikke så slemt. Stranden var god, restauranterne var (alle på nær en enkelt nærdødsoplevelse involverende krokodiller og frøer) gode, og menneskerne vi mødte søde. Vi tilbragte et par dage i denne by, hvor vi kørte til et nærtliggende vandfald, solede os på stranden og fik en lille bytur eller to.

Herefter fortsatte vi på endnu en lang bustur til Saigon (Også kaldt Ho Chi Minh City). I Saigon fik vi endelig set lidt af den tragiske Vietnamesiske historie. På War Remnants Museum oplevede man rædslerne ved “Den Amerikanske Krig” (hvad de kalder Vietnamkrigen hernede) samt “Den Vietnameiske Borgerkrig” - det større billede, der inkluderer uafhængighedskrigen fra Frankrig, der startede allerede i 1800-tallet og først sluttede få år før Den Amerikanske Krig. Vietnam består af mange mange provinser. Og i blot en af disse provinser faldt der flere bomber end alle de allierede styrker smed i hele anden verdenskrig. Og cirka 1/4 af de bomber sprang ikke da de ramte jorden. Det betyder, at 12 Vietnamesere i gennemsnit har trådt på en udsprunget bombe hver dag siden krigen sluttede. Det er i dag langt over 100.000 mennesker. Halvdelen af dem er døde af det. Hundredetusindvis er blevet ofre for “Agent Orange” USA’s kemiske våbenkampagne, der har haft (og stadig har) rædsomme efterfølgere. Selv efter 4 generationer blive folk stadig født uden arme, med kæmpe hoveder, 3 ben eller lignende - og alt i alt har det ramt over 3 millioner Vietnamesere. På museet udstillede de tegninger som børn ramt af lidelserne 4 generationer efter havde tegnet. Og ja... billederne taler for sig selv. Man væmmes en lille smule (læs “en hel del”) af USA.
    Udover de rædsomme historier fra museet var Ho Chi Minh en fin by lidt i stil med Hanoi. En kaotisk storby uden ret meget andet end museer, skybar og natklubber. Vi forsøgte at komme ind i Operahuset en aften, der desværre viste sig at være lukket den aften :(
    Efter Ho Chi Minh hoppede vi om bord et fly på vej til Indonesien, men den historie må i få i næste blogopslag (lad os se om vi ikke kan være en kende hurtigere til at få lavet det, end vi var denne gang ;)

Indonesien - The Last Leg

May 23, 2018 in Indonesia ⋅ ⛅ 24 °C

Så kom vi til sidste del af denne dejlige tur - Indonesien. Indonesien blev planlagt som en afslapningsferie til at runde 2 måneders kultur, kaos og kunst (og vel også øl) af på. Vi har mødt ufattelig mange sjove og dejlige mennesker, som vi har rejst med, og derfor var vi meget glade, da vi fandt ud af, at Lisa, tyskeren der skuttede sig til os i Nordthailand, også slutter sig til os her på Indonesien.

Vi ankom til lufthavnen og tog en taxa til Kuta, få minutters kørsel syd for lufthavnen, og checkede så ind på vores hostel. I vores 6-mands Dormroom var der to canadiske piger, som vi faldt i god snak med, og blev enige om at rejse sammen med, da vores planer var ens - og vi klikkede med det samme. Kuta har ikke ret meget mere at byde på end en god strand, dejlige restauranter og billige natklubber. Så efter et par dages øl og ‘tanning’ besluttede vi os for at tage videre til Ubud. Ubud ligger rimelig centralt på Bali i midten af øen.

Hvor Kuta mere er fest og ballade, er Ubud kultur og afslapning. Vi fandt et billigt men lækkert hostel og udforskede byen i er par dage, der bragte os forbi skønne natmarkeder, et Monkey Sanctuary, gode caféer og lignende. Efter Ubud gik turen videre til Canggu. Canggu kan måske ses bedst som en blanding mellem Kuta og Ubud. Med lejede scootere kunne vi nemt komme frem og tilbage mellem vores hostel, den større by Canggu, og hvad der ellers lå i nabolaget. Vi splittede herefter op, således at 5 af os (os 4 samt Lisa) tog til Lombok for at bestige Mount Rinjani, og de to canadiske piger slappede af på en nærtliggende strand i mellemtiden, hvorefter vi havde planlagt at mødes med dem igen på Gili Trawangan. Mere om det i næste opslag :)

Mount Rinjani, Gili-øerne og Kuta (igen)

June 6, 2018 in Indonesia ⋅ ⛅ 25 °C

Bjergbestigning - eller noget der minder om. Vi tog til Lombok for at finde en vandretur op af Mount Rinjani, et bjerg på næsten 3800 meter. I Asien er alt desuden muligt. Selv hvis du ankommer omkring midnat, tager hen til havnebyens eneste skrabede hostel, så har ejeren af hostellet en fætter, der kan komme og hente dig og kører dig til din destination. Tilfældigvis har fætteren også et lille ‘rejsebureau’, der arrangerer Vandreture op af Mount Rinjani. Så efter at få tilbudt studierabat, besluttede vi os selvfølgelig for at takke ja til tilbuddet.

På vandreturen mødte vi flere herlige par og solorejsende, og vi fik opbygget os et ret godt fællesskab. Særlig fantastisk var vores guide “Yani” (ses til venstre for Thomas i det store gruppebillede). Udover de 12 mennesker der ses på billedet, blev vi også fulgt af 6 lokale “pakæsler”, som de kaldte sig selv. De bar alle sammen telte, soveposer, mad, vand, køkkengrej, snacks - you name it - for os alle 16. Med en bambuspind balancerende på skulderen, med dertilhørende to fyldte bambuskurve hængende for hver ende, løb de i forvejen. De steder vi selv syntes så umulige ud (lodret klatring op af et par meters klippevæg, klarede de med 30 kilo opbakning på den ene skulder, klipklapper og kun en fri hånd til at gribe fat om bjergsiden med.

Turen i sig selv tog os i løbet af 3 dage hele 3726 meter op af bjerget, og derefter ned igen. På førstedagen klarede vi de første 2300-ish meter (dog startende ved 700 meters højde), og var relativt mørbanket, men glade for at kunne nyde den gode udsigt af Bjergtoppen, og ‘Crater Lake’. Efter aftensmaden krøb vi ind i vores telte allerede ved 20-tiden, da vi allerede klokken 02 skulle afsted for at vandre de resterende 1400 meter til toppen af bjerget. En 4 timers tur i bidende kulde (omkring frysepunktet) med stærk modvind (og dermed en træls chill-faktor, der får det til at føles koldere). Vi havde ikke ligefrem pakket vintertøjet med, så en langærmede trøje eller en tynd regnjakke var alt, som vi kunne varme os med. Turen strækker sig over næsten 4 kilometer, med 1,5 kilometers “Elevation”. Dertil skal det siges, at det er bæld hamrende mørkt.

Terrænet er delt ind i tre etaper. Man starter hårdt ud med en stejl bakke lavet af grus, sand og meget blød jord. Her falder man cirka 10-20 centimeter bagud pr. skridt man tager. Derefter kommer en lidt længere anden etape, der er noget fladere, og med et fastere underlag, af og til i ly for vinden. Man når lige at glæde sig over den nu “lette rute” og tror, at det værste er ovre, før man kommer til tredje etape. Et skridt rundt om hjørnet og man bliver næsten kastet omkuld af den bidende kolde vind. “Vejen” er endnu stejlere her, og sandet endnu blødere. For hvert skridt bliver ens fod fuldstændig begravet i sand, og man falder desuden 15-30 centimeter bagud for hvert skridt. Alt i alt er man heldig hvis man kan gå 1 kilometer i timen i gennemsnit på denne rute - men hvor er det bare det hele værd på toppen. Udsigten er fantastisk. Man kan se hele Lombok, de tre Gili-øer, bjerget på Bali og en betagende solopgang herfra. Og så er turen ned jo ikke så slem, da man praktisk talt kan lade sig falde ned med sandet og varmen - fordi for hvert 100-150 meter bliver det cirka 1 grad varmere. Godt mørbanket efter 5-6 timer i kulde, spiser vi en hurtig omgang morgenmad og begynder nedstigningen af bjerget (der dog lige skal have os op af en 600 meter bakke midtvejs), der tager den næste 1,5 dag at gennemføre.

Efter Mount Rinjani turen siger vi tak til alle vi mødte, og bevæger os imod Gili Air - et klassisk ferieparadis med hvide sandstrande at slappe af ved. Her genvinder vi kræfterne inden vi alle 5 tager til Gili Trawangan for at mødes med de 2 canadiske piger igen. Gili Trawangan er en fest ø, så her byder den igen på afslapning ved poolen/stranden, øl om aftenen og tømmermænd om morgenen. Men man kan ikke være på Gili Trawangan for evigt - så vi valgte at afslutte vores Indonesiske del af ferien hvor vi startede - i Kuta. Vi siger farvel (men helt sikkert på gensyn) til Lisa, og vi andre 6 tager tilbage til Kuta intet par dage, for at slappe af, surfe ved stranden (hvor Emil viste os alle hvordan man lige gjorde det), god mad på restauranterne, og en sidste bytur.

Efter en tårevædet afsked (men igen, nok på gensyn) med de to canadiere, hoppede vi mod lufthavnen og begynder vores 27 timers rejse imod Aarhus. Lige PT. har vi overstået den første flytur og de første 4 timers venten i Bangkok lufthavn, og er klar til snart at boarde vores fly, der er vores hjem de næste 12 timer.

Det har været en fantastisk tur - og nu kan vi endelig (eller beklageligvis, alt efter hvordan man ser på det) sige: Vi ses snart!