The Mobile Home Adventure

June - July 2022
A 28-day adventure by Barbro o Sten-Åke Read more

Mission completed!

June 17, 2022 in Sweden ⋅ ⛅ 11 °C

Den här resan handlar egentligen om ett enda mål, - Barbro ska se Lapporten!
    Från Kiruna till Björkliden och till sist Riksgränsen. Längre bort än så här kommer vi inte på den här resan. Visserligen bara 47 km till Narvik men det får vara den här gången. Vi passar på att handla och konstaterar att det är bara norska bilar på parkeringen. I kön framför oss två norska killar som handlar kopiösa mängder av läsk, hushållsost och bacon!?
    Vi kör tillbaks till Björkliden där vi hittar en plats med strålande utsikt mot den ståtliga Lapporten. Vi skålar i champagne då Barbro verkligen fått se sin önskan gå i total uppfyllelse.

Landskapet är fantastiskt och då snösmältningen fortfarande pågår forsar det massor med vatten överallt på fjällsluttningarna. Namnet Torneträsk låter kanske lite tveksamt men är en väldigt långsträckt och vacker sjö där de omgivande fjällen speglar sig. Den tar emot smältvattnet som sedan transporteras av Torneälven ner till Bottenviken. Det är inte konstigt att det gick vilt till i Kukkolaforsen! Granskogen som dominerar i kust- och inlandet är här helt ersatt av vresiga fjällbjörkar som tjurskalligt överlever fjällklimatet men i vägrenen växer de vackraste små blommor.

Utsikten är fantastisk, middagen är superb och vinet perfekt tempererat, - inte konstigt att man mår bra!

Söderut!

June 18, 2022 in Sweden ⋅ 🌧 10 °C

Raindrops keep falling om my head!

Första dagen på vår resa med riktigt skitväder. Gårdagens eufori med Lapporten och den eviga midnattssolen har ersatts av gråmulet och kallt. Kanske också förknippat med känslan då vi kommit 7-8 mil från Björkliden och snön i stort sett försvunnit. Fjällen ligger bakom oss och granskogen börjar ta över från fjällbjörkarna. Vi passerar Kiruna på väg åt "fel" håll och tar en avstickare till Jukksajärvi och Ishotellet. Det har hänt en del sedan 2005 då vi var där! Framför allt har de skapat Icehotel 365 som är öppet året runt och pryds av en fejkad lappkåta framför ingången. Vi tycker att det är lite trist då den häftigaste egenskapen med Ishotellet var att man "lånade" isen från älven på hösten för att återlämna den på våren.

Tillbaks till E10 och så småningom tar vi av mot Gällivare och Malmberget. Vi passerar på en usel grusväg men det blir bättre och närmare Jokkmokk ligger Porjus med det klassiska kraftverket som invigdes 1915 men som nu är ersatt av ett nyare 800 meter i nordväst. Det var det första kraftverket i Stora Luleälven där det nu finns 15 stycken från Stora Lulevattnet ner till Bottenviken. Vi passerar 4 kraftverk från Porjus till Jokkmokk. Det absolut största är Harsprånget som med sina 75 meters fallhöjd genererar mest el av alla våra kraftverk. Lite sorgligt att se den nu nu så gott som tomma strömfåran där en gång vattnet vräkte sig ner med enorm kraft. Men vi behöver ju el och den är dessutom helt fossilfri!

Vi slår läger i Jokkmokk vid Lilla Luleälven och hittar en pizzarestaurang inom paraplyavstånd. Nu dags för enkät; - hur många har ätit Lapplandspizza med renskav och lingonsås? Nähä, kunde väl tänka mig det. Det är den vänstra pizzan på bilden och den smakade utmärkt!

I morgon fortsatt färd söderut och åter passage av polcirkeln men den här gången tyvärr åt fel håll.

Farväl Midnattssolens rike

June 19, 2022 in Sweden ⋅ ⛅ 13 °C

Vår resa söderut fortsätter. Strax söder om Jokkmokk passerar vi Polcirkeln men nu åt fel håll. Tyvärr inte mycket att göra någonting åt eftersom vi ändå ska tillbaks till Helsingborg så småningom. Via orter som Moskosele och Arvidsjaur kommer vi slutligen till Lycksele Golfklubb som blir vår hamn för natten.

Vi har lämnat Norrbotten och är nu i något som känns Mellansverige, alltså Västerbotten. Innan vi lämnade lyckades vi ändå dokumentera världens finaste busskurer som tillhör länstrafiken i Norrbotten. De finns överallt utmed vägarna och man blir lika glad varje gång man ser dem. Något annat som blev väldigt påtagligt men inte lika kul var renarna. Sällsynt korkade går det helt oberörda i vägrenen och betar tills de kommer på att gräset är grönare på andra sidan vägen. Det gäller att vara väldigt uppmärksam för de finns i mängder!

En lite annorlunda syn var den skenbart vita slalombacken lite norr om Moskosele. Vi måste bara kolla och på närmare håll visade det sig att de slagit in hela backen i vit presenning. De måste ha gett sig den på att vara först att öppna när vintersäsongen börjar genom att spara backen över sommaren.
    Älvarna är överfulla i snösmältningen och vattnet hittar nya vägar genom strandskogen som här i Kalixälven.

Golfklubben ligger underbart vackert utmed Umeälven och även om den bara har 9 hål ska det bli kul att pröva den i morgon!

2 x golf

June 20, 2022 in Sweden ⋅ ☁️ 14 °C

Vi har kört långt de senaste dagarna så nu ligger vi still. I stället blir det två rundor på Lycksele Golfklubbs 9-hålsbana. En bollslukare av rang men med fördelen att man oftast hittar lika många bollar som man slår bort. Smal fairway, typ 50 meter, omgärdad av ljung, blåbärsris, högt gräs och bäckar med väldigt strömmande vatten. Det går åt mer tid att leta bollar än att spela men banan är vacker och vädret är väldigt fint så det är helt OK. Samtidigt får man nog hålla med damen vi träffade som sa att banan är bäst på hösten, - nu är den nyöppnad så det är ett tag dit.

Lycksele har annars stora likheter med Grekland, mitt på dagen är det väldigt varmt och är man snäll får man en ouzo. Till middag serverades en utsökt Pasta Carbonara ackompanjerad av ett förnämt vin från Rhone-dalen serverade i stabila och stötsäkra plastglas.

Kvällen förgylldes av våra grannar, Anders och Kristina, som bjöd in oss till sitt förtält och lite snacks. De är ideella föreståndare som har säsongsparkerat sin husvagn, håller ordning och reda på klubben och försöker se till att allt fungerar. De har en del att jobba på...

På bilderna kan man se utslaget över vattnet på 9:e hålet, utsikten från vår husbil och lite annat smått och gott från vår husbilsvistelse.

I morgon styr vi mot Östersund, - mitt i Sverige.

Inte så kul...

June 21, 2022 in Sweden ⋅ 🌧 11 °C

Det mest upphetsande som hänt i dag är att vi tvättat! Visserligen har vi tagit oss de 35 milen mellan Lycksele och Östersund men varken Åsele, Dorotea eller Strömsund ger några speciellt bra vibrationer.

När vi kom fram till campingen på Frösön hittade vi en fungerande tvättstuga och då blev vi lyckliga! Det är uppenbart att kraven på lycka är väldigt relativa. Tyvärr blev det problem med torkningen då regnet började strax efter att tvätten var klar. Interiören på husbilen har numera förändrats rätt så drastiskt. Det luktar rent och gott i alla fall.

Middagen blev minst lika lyckad som tvätten med en härlig risotto ackompanjerad av nygrillad kabanoss och avslutad med jordgubbar och vaniljglass. På det en kopp kaffe och en stadig Grappa så mår man som man förtjänar igen.

I morgon hyr vi cyklar och ger oss ut på lokal upptäcktsfärd om inte vädret jävlas med oss igen förstås.

Resans första motionspass

June 22, 2022 in Sweden ⋅ ☁️ 15 °C

I dag stannar husbilen på Frösöns camping. Själva hyr vi cyklar och beger oss mot centrala Östersund 8 km bort. Strålande sol men lite kallt i vinden. Härligt att cykla, framför allt då det är nedförsbacke i stort sett hela vägen! Östersund är riktigt vackert där staden ligger utmed Storsjön. I och med att det är ganska brant både på Frösön och inne i staden samtidigt som Storsjön faktiskt är stor så finns det många områden med underbart fin utsikt över sjön. Väldigt bra cykelvägar med egen bro mellan ön och fastlandet gör det också trevligt att cykla, - när man cyklar åt rätt håll!

Vi ställer cyklarna och promenerar genom centrala stan, rätt så mysigt med många äldre hus och fullt med uteserveringar. Nu är vi verkligen mitt i Sverige och även om vi ser snö på fjällen åt Årehållet känns det ändå att sommaren är på väg, En sen men jättegod lunch i Saluhallen, naturligtvis med en god Riesling för att fira att vi har det så bra!

Sedan blir det värre, - dags för hemfärd och dagens motionspass. Den härliga nedförsbacken har förvandlats till en otrolig lång och seg uppförsbacke! När dessutom Google Maps bestämmer sig för stjäla extra 3-4 km av vårt liv blir det riktigt tjurigt. Vi hade inte alls tänkt ta en lång omväg via Frösö kyrka men nu blev det så i alla fall.

I morgon fortsätter vi mot värmen.

Äntligen sommar!

June 23, 2022 in Sweden ⋅ ⛅ 25 °C

I dag har vi kört genom södra Jämtland, en snutt i Härjedalen och så småningom in i norra Hälsingland. Vi passerar Ljusdal, Järvsö och kommer slutligen till Bollnäs. Resvägen följer Ljusnan och det är bara att konstatera att Sverige är fantastiskt! Inte minst runt Järvsö och det är lätt att förstå att Lill-Babs alltid återvände hit.
    Bollnäs låter in supersexigt men stan ligger otroligt vackert med mycket vatten långt in i de centrala delarna. Skulle man mot all förmodan gilla bandy befinner vi oss i bandyns epicentrum. Här i krokarna finns världens största koncentration av bandyns elit; Bollnäs, Ljusdal, Edsbyn, Sandviken och Broberg, - jag har säkert glömt några!

Vi var väldigt nöjda med oss själva när vi fått husbilen på plats och då sommaren verkligen har anlänt var det smaskens med en liten sillunch i skuggan under markisen. Självklart med alla nödvändiga tillbehör blev det en utmärkt belöning för dagens körning.

Skönt med långpromenad utmed vattnet där vi rätt så överraskande träffade på ett gäng "bopråmar" som såg väldigt trevliga ut i solskenet. Vi kom också i närheten av kyrkan som rätt så överraskande visade sig vara från 1300-talet. Det känns som att man är en bit från allfartsvägarna men här har funnits bosättning och handel sedan många hundra år.

Tillbaks i hemmet firade vi sommarens antågande med jordgubbar från Hanssons lokala odling och självklart en passande champagne därtill. Det är 27 grader varmt och vi mår alldeles utmärkt i skuggan.

I morgon bär det av tidigt då Midsommarafton ska firas hos Anders och Monika i Västerås.

Midsommarafton!

June 25, 2022 in Sweden ⋅ 🌬 16 °C

Vi har tagit en rejäl omväg men efter 380 mil kommer vi ändå fram i tid för att fira midsommar med Anders, Monika, dotter Sofi och syster Kicki,

Förmiddagens resa från Bollnäs var odramatisk men det känns väldigt tydligt hur tråkigt det är att komma ut på E4 med sin effektiva men urtrista dragning där man inte ser något annat än väg. Kontrasten mot gårdagens färd utmed Ljusnan blir påtaglig!

Mycket trevligare att rätt snart lämna E4 och komma ut på väg 56 som leder oss genom jordbrukslandskapet till Västerås.

Väl framme bor vi som i radhus då vi får låna en ledig plats från Anders kompis Seppo.

Midsommmarlunchen blir klassisk med allt på plats; snapsen väl kyld, sillinläggningarna jättegoda, Västerbottenost, knäckebröd, smör, potatis, paj, - ja allt man kan önska sig. Efter lunchen en långpromenad i sommarvärmen ner till Mälarstranden med sitt nya överexploaterade bostadsområde.
    Som belöning efter promenaden får den som varit duktig en härligt kall och god Hendricks.

Så småningom avslutas dagen med en fantastiskt god grillmiddag i den svala sommarkvällen.

En lat dag vid sjön

June 26, 2022 in Sweden ⋅ 🌙 18 °C

Midsommardagen blir lugn och varm. En långpromenad vid Mälaren och en glass på Solsidan. I värmen blir vår rörelse långsam och försiktig. En slö eftermiddag spetsad med lite sill kombinerat med gin och tonic gör eftermiddagen ännu slöare i den 30-gradiga värmen.

Lite svalare senare på kvällen och en jättegod middag med grillade fiskspett och ett fantastiskt vin, Pouilly Fume, ger lagom tillbakalutad känsla och plats för stillsamma samtal om allt möjligt mellan himmel och jord.

Det har varit en skön dag.

Västerås Open

June 27, 2022 in Sweden ⋅ 🌙 19 °C

I dag avgjordes årets upplaga av den prestigefyllda golftävlingen Västerås Open. Förutsättningarna var omänskliga med mer än 30 graders värme vilket bland annat totalt knäckte er dagboksförattare.

Det gällde dock inte alla deltagare; - Barbro visade såväl uthållighet som klass och sopade banan med framför allt sin svettige man.

En mycket välförtjänt segrare som på bilden stoltserar med "The Claret Jug", vinnarpokalen som också går till segraren i British Open. Hon delar den nu med Henrik Stenson.

Resten av dagen avnjöts i stillhet med långa duschar, thailändsk hämtmat, svala flaskor med Bourgogne och djuplodande filosofiska diskussioner om allt mellan himmel och jord. Ju senare på dagen ju mer filosofiska.....

I morgon bitti kollar vi väderleksprognoserna och hittar ett nytt resmål under solen.