Living in: Amsterdam, Netherlands Read more Amsterdam, Netherlands

Tot slot

November 8, 2019 in the United States ⋅ ⛅ 11 °C

Uit de honderden foto's en duizend verhalen: dit is een mooie weergave van onze reis. En als laatste beeld de bumpersticker op de Prius die we van Hans en Nancy mochten gebruiken.
    Thnx guys! See you soon again!Read more

Afscheid van SF

November 6, 2019 in the United States ⋅ ☀️ 12 °C

De laatste dag in SF en om ons vast te laten wennen aan Amsterdam is het opeens 14 graden, bewolkt en mistig. Museumpje dus! Eerst de Tissot tentoonstelling, het brengt ons naar een buurt waar we nog niet waren, Lake Street / Richmond; ook weer een soort voorstadje met op elke hoek wel een winkeltje en ook een eigen Chinese wijk. Iets voor de volgende keer om te verkennen. Dan het DeYoung museum in het mooie Golden Gate park, altijd leuk en ook deze keer mag Billie erin wanneer ik vertel dat het een service-dog is. Je ziet in Californië heel wat honden die een tuigje hebben waar dat opstaat, er wordt niet naar papieren gevraagd. In het museum nog steeds mooi werk, oude bekenden zoals Richard Mayhew's landschap. De avondwandeling geeft nog een mooi beeld van een maanverlichte Coit tower. En dan is het nog even genieten van ons appartement en de volgende dag door de mist naar SFO, de luchthaven waar het weer als vanouds Oost-Duits aan toegaat. Maar dat is een verhaal voor een ander boek :-)Read more

Eten en drinken

November 5, 2019 in the United States ⋅ 🌙 12 °C

Eten in SF is meer sophisticated dan in SC; om ons heen behoorlijke restaurants, ook waar we met Billie terecht kunnen. Het begint wel koud te worden, maar aan het eind van de middag pakken we voor de laatste keer nog ons favoriete terras bij Pier23, in het zonnetje, lekker eten en een mooi uitzicht. Onderweg komen we nog een koffierobot tegen, een geestig apparaat. Ernaast staat een dame die je kan helpen met de bediening...Een semi-automaat dus :-).Read more

Little Saigon en Union Square

November 5, 2019 in the United States ⋅ 🌙 12 °C

Een schril contrast met Japantown is Little Saigon, de Vietnamese wijk binnen Tenderloin. De naam is bedoeld om een positief beeld te geven, zoals Chinatown en Japantown. De werkelijkheid is dat het een schrijnend armoedige buurt is, zoals heel Tenderloin waar het deel van uitmaakt. Nog schrijnender is dat je een paar honderd meter verderop opeens op Union Square staat met Tiffany en Saks en Gucci en de meest prestigieuze hotels en de straten eromheen bezaaid met chique galeries )met oninteressante maar dure kunst.)
    Inmiddels zijn er natuurlijk ook bedrijven zijn die brood zien in de armoede en een soort tijdelijke huisvesting hebben ontwikkeld, een niveau hoger dan het tentje dat nu door gemeentes wordt uitgedeeld aan daklozen. Het is, een soort huisje (model hondenhok) met zelfs een upgrade mogelijkheid: een zonnepaneel met verwarming en een chemisch toilet. Kun je als dakloze tenminste nog ergens voor sparen...

Japantown, San Francisco

November 4, 2019 in the Netherlands ⋅ 🌙 9 °C

Het einde van de reis komt in zicht. Vandaag een paar andere bijzondere wijken van SF bekeken. Allereerst Japantown, een blok straten met Japanse winkels, shopping-malls, restaurants en hotels. Echt een compleet andere wereld. Geweldige boekenwinkel. We gaan volgend jaar naar Tokyo dus dit was een leuk voorproefje, letterlijk zelf toen we ons aan de TakoYaki waagden, een soort sponzige balletjes met van alles erover heen. Ingrediënten: gedroogde tonijn, octopus, zeewier, mayo ( misschien een Amerikaanse toevoeging?) , Tonkatsu sauce, gember en dit alles door een beslag geroerd. Mwah, best lekker. Ook het ijs is apart, Macha (groene thee ).Read more

Gospel in Tenderloin

November 3, 2019 in the United States ⋅ ☀️ 18 °C

Tenderloin is de ruige wijk van SF, met veel SRO's, single room occupancy residential hotels, verloederde voormalige hotels waar mensen met weinig geld nog onderdak vinden in een klamer met gedeelde badkamer en zonder kookmogelijkheid.. Veel daklozen ook. Interessant is dat ernaar gestreefd wordt om de wijk te behoeden voor gentrification. Projectontwikkelaars worden ontmoedigd, de meeste grond is in bezit van organisaties die zich inzetten voor armen en er mag niet hoger worden gebouwd dan 13 verdiepingen. Lees meer in dit interessante artikel https://www.kqed.org/news/11665527/why-hasnt-th…

Wij gaan er naar Glide, een Methodist Church die zich inzet voor de Tenderloin gemeenschap met allerlei programma's en zichzelf 'radical inclusive' noemt. We komen er terecht dankzij een tip van onze vriend Hans Brinker die in het verleden daar in de buurt heeft meegewerkt aan sociale projecten.
    De zondagsdienst van 11 uur is een feest: een groot koor, daarboven worden beelden geprojecteerd die de boodschap onderstrepen: iedereen telt mee, vluchtelingen zijn welkom en er wordt verteld over de projecten.
    Wanneer we binnenkomen staan de mensen hand in hand te zingen, er wordt gehugged en begroet en het is een heerlijke vrolijke positieve sfeer. Je kunt je bijna voorstellen om daar elke zondag even naar toe te gaan om op te vrolijken :-)

City of Souls

November 2, 2019 in the United States ⋅ ☀️ 18 °C

Daar gaan we weer: ook hier Open Studios. Leuke opzet: in een grote hal hangen ruim 400 kunstwerken, een werkje van iedereen die meedoet zodat je beter kunt kiezen dan wanneer je in de catalogus bladert. Eerlijk gezegd: het merendeel van wat we zien is maar nét boven het niveau van de noeste amateur. Het zijn vaak landschappen,stadsgezichten of portretten. Gelukkig wat uitschieters en in een tweede hal een prachtige installatie van meerdere kunstenaars met als centraal thema Día de los Muertos. Daarna naar Fort Mason waar ook een grote groep kunstenaars hun werk moet tonen. Het is voorbij Fisherman's Wharf, razend druk, het is zaterdag dus vechten om een parkeerplek. Als dat eindelijk is gelukt zoeken we ons de blubber maar vinden het niet. De bewegwijzering is knullig. Ach, de plek is wel interessant, een oud fort waar veel horeca en creatieve clubs zitten, er is ook een groot koffiefestival, we zijn meer aan bier toe maar er is geen doorkomen aan bij de café's. Thuisgekomen ontdekken we dat we bij de officiers villa van het fort moesten zijn. Nou ja, zondag dus een tweede poging.Read more

Burlingame en Bernal Heights Park

November 1, 2019 in the United States ⋅ ☀️ 15 °C

Vandaag een tripje naar Burlingame om kennis te maken met de eigenaren van art gallery The Studio Shop. Mooie gallery dus ik hoop dat het iets wordt. En een onverwacht elegant plaatsje, mooie huizen en een chique winkelstraat met bijbehorend publiek. Ik lees net dat de gemiddelde prijs van een huis in 2018 $ 2,3 M was.....
    Heen en terug over de highway 101, geen pretje, ze rijden hier op de highway soms als gekken en het is heel onoverzichtelijk met rijbanen die opeens afsplitsen en zo.
    Op de terugweg een tussenstop bij Bernal Heights, een va de heuvels in SF met een fantastisch uitzicht. In 2002 woonden we hier een weekje in een Airbnb, het is een soort sentimental journey. Het wijkje aan de zuidkant met Cortland Avenue als middelpunt, is een soort voorstadje van SF: mooie houten Victoriaanse huizen maar een paar verdiepingen minder dan in de stad. Heel relaxed sfeertje. Op de top van de heuvel het panoramische uitzicht, het is tevens hondenuitlaat paradijs. Overigens wordt er ook gewaarschuwd voor coyotes; op een bord dat minstens 20 jaar oud is staat dat ze recent zijn waargenomen.. Terug door de stad, heuvelafwaarts door het centrum. Kleurrijke wijken met grote murals, ik stap uit bij een school om er eentje te fotograferen en het hele plein blijkt afgezet met een hoog hek, het lijk wel een gevangenis. Na al die heuvels beseffen we opeens dat onze stek, bij het Embarcadero, niet alleen leuk is door de statige gebouwen en de waterfront maar ook omdat het volstrekt plat is. Daar houden wij Hollanders wel van :-). Heerlijk om te slenteren.

Halloween

October 31, 2019 in the United States ⋅ ☀️ 13 °C

Vandaag is het dus Halloween en waar je ook gaat: er lopen verklede mensen rond. Soms alleen een gek hoedje op, althans dan denk ik dat de rest hun normale kleding is maar ook daar kan ik me in vergissen :-) Maar ook uitbundige kostuums, we kennen het van voorgaande keren, het is hier echt een ding, de huizen en winkels en dus nu ook veel mensen in het teken van. En dus ook de staff van het MoMa hier, erg leuk, het is sowieso een leuk museum waar je met je hond naar binnen mag en vandaag was de sfeer echt vrolijk, ook bezoekers hadden soms iets speciaals aan, iemand kwam naar me toe om te vragen of Billie speciaal voor Halloween die aparte vacht had :-) Ik maakte foto's van de staff en van wat bezoekers, en er was weer een kunstenaar die naar ons toekwam en een foto van ons wilde maken. Dus eindelijk hebben we weer een nieuw statie portret.Read more

Pier 36

October 30, 2019 in the United States ⋅ 🌙 16 °C

Zoals al verteld: ons straatje uit en we lopen langs het Embarcadero, een prachtige promenade met de grote loodsen op pieren in de haven, daarom logischerwijs Pier genaamd met een soort huisnummering. Pier 39, dat is naast Fisherman's Wharf, is een soort winkel/entertainment gebied, wederom neon en draaimolens en zo. Maar er ligt naast de pier ook een verzameling zeehonden, we wandelden er naar toe en het is jammer dat je alleen de beelden nu ziet want het geluid is minstens zo leuk. Ik ga denk ik upgraden naar de betaalde versie van deze site want dan kan ik ook kleine video's toevoegen. Nou ja voor nu dus wat beelden, heerlijke promenade, dan besef je toch weer hoe Amsterdam dat altijd weer verprutst. Achter het CS is het een bende terwijl er dus ook zo'n leuke wandelpromenade had kunnen zijn langs het IJ.Read more