traveled in 5 countries Read more

27 oktober

October 27, 2016 in Singapore ⋅ ⛅ 26 °C

Idag skulle vi byta airbnb så motvilligt tog vi oss upp då sängarna var bland det skönaste någonsin! Vi checkade ut vid 10 och satt oss utanför ett 7-eleven och åt frukost medan vi väntade på att klockan skulle bli lite mer så vi kunde ställa våra väskor på det nästa airbnb. Vid 12 tiden kom vi dit och gick direkt till stationen för att vänta på Andy som lite tidigare på morgonen hade landat på Osakas flygplats. Efter cirka en timme så kom han och vi gick och lämnade hans väska innan vi gick ut på jakt efter en skobutik då Andy skulle sälja två av hans skor som han hade tänkt kunde betala hela hans resa. Vi gick in i några butiker men dom erbjöd för lågt så vi bestämde oss för att fortsätta leta imorgon. Vi gick istället och åt ramen för att senare åka till ett tempel. På kvällen gick jag och Andy ut för att äta dumplings, efter 18 stycken var vi mätta och belåtna.Read more

26 oktober

October 26, 2016 in Japan ⋅ ☀️ 24 °C

Efter lång tid så är jag tillbaka! Prioriterade helt enkelt inte att skiva här bara. Kommer skriva i kappa alla dagar men inte lika detaljerat.
    Den 26 oktober tog vi tåget till en stad som heter Nara, den är känd för att ha frigående tama rådjur som strosar runt i parkerna. På grund av det så är det otroligt mycket turister, men det var kul att se ändå! Det bästa lär ändå ha varit Tang som råkade började prata thai med rådjuren, bra där! Vi åt där och begav oss sedan hemåt Osaka. Det var fint väder med sol hela dagen tills vi satte oss på tåget tillbaka, då himlen öppnade upp sig. Ibland kan vi ha tur också! Som vanligt så gick vi bara runt i stan och kika och åt lite allt möjligt, till exempel dumplings.Read more

Ramen och regn

October 25, 2016 in Japan ⋅ ⛅ 18 °C

När vi vaknade så öste regnet ner så det var ingen idé att gå ut. Vid två tiden så slutade det så vi begav oss ut och kikade runt. Vi fixade tunnelbanekort samt köpte lite småsaker som vi behövde. Fick även äta ramen som vi längtat så efter, sååå gott! Resten av dagen gick ut på att gå på olika marknader och kika, inge mer speciellt än så. Har verkligen inget mer att säga om dagen än detta, aja godnatt!Read more

Hello Japan!

October 24, 2016 in Japan ⋅ ☀️ 20 °C

Idag så kom vi äntligen iväg! Flyget gick 12:30 och vi var nu där i god tid! Frukost åt vi på flygplatsen och med en exalterad Tang så klev vi på flyget. Vi blev förvånade då det tog mindre än en timme innan vi landade, men vi klagar ej! Flygturen gick bra även om den var rätt så turbulent. Tang blev misstagen som en japan och jag hamnade bredvid en korean som tog sönder bordet innan vi ens hade lyft, kanoners! Väl i Japan så hann vi knappt ur flyget innan vi stod och hade fått våra väskor och var påväg ifrån flygplatsen. Allt är så otroligt organiserat och flyter på i högt tempo. Inte endast på flygplatsen, utan vårt första stopp efter att ha lämnat väskorna på rummet var att gå till närmaste familymart, hinner inte ens med att tänka medan dom räknar pengarna, ger en växel och lägger ner varorna i påsen, vi var skapligt imponerade. På vägen från flygplatsen tänkte jag ta en nap på tåget och vilade huvudet fint mot mina händer och tänkte att ingen kommer se, vaknar av en duns då jag slog i huvudet i fönstret och hela vagnen vände sig om och kollade, bra där sanna! Vi började med att vandra runt i närheten där vi bor och jag köpte en stickad tröja och Tang en jacka. Det är kyligt på kvällarna då det idag var 15 grader och vind. Vi åt även Takoyaki som jag till och med tycker om som inte ens gillar bläckfisk. På grund av att vi båda frös så begav vi oss tillbaka till vår lägenhet som vi hyrt via airbnb, fungerar hur bra som helst! Men nu ska vi vila ut oss inför kommande dag, godnatt!Read more

Another day in Busan

October 23, 2016 in Japan ⋅ ⛅ 20 °C

Denna dag blev inte alls som vi tänkt oss men det blev helt okej ändå! Vi skulle egentligen till Japan idag men efter att tåg var försenat och annat krångel så missade vi flyget... otroligt irriterade i början men jaja, biljetterna var inte så dyra så vi sörjde inte allt för länge. Vi bokade en till natt på det gamla guesthouset och begav oss tillbaka. Det var en regning och kylig dag så bestämde att det skulle bli en riktigt vilardag. Så vi har inte gjort mycket annat än att vila och äta idag haha. Problemet var endast att vi bara hade några få tusen won kvar, men vi klarade oss! Vi bokade iaf ett nytt flyg så vi kommer iväg imorgon, så då får vi äntligen sätta våra fötter i japan. Adios!Read more

Busan firework festival

October 22, 2016 in Japan ⋅ ⛅ 18 °C

Det blir mycket packande för oss, även idag fick vi packa ihop våra grejer då vi ska byta hostel för att detta var fullt. Eftersom det är en fyrverkerifestival idag så är det så mycket folk i omlopp överallt. Det gick knappt att komma fram vid tunnelbanan och för oss att komma in med våra stora ryggsäckar var i princip omöjligt. Tillslut lyckades vi klämma oss in och var påväg till det nya stället. Det låg väldigt nära tunnelbanestationen så det tog inte lång tid innan vi hittade på det. Nu har vi även skilda rum då jag sover i ett rum för tjejer och Tang i ett för killar. Filippinerna som vi träffade på det andra hostelet var nere på stranden och tog platser redan vid 3-tiden så när vi kom ner vid 6 så hade vi kanonplatser! Nästan längst fram på ett lakan på stranden. Där satt vi och inväntade fyrverkerierna som skulle börja vid 8. Jag förväntade mig att det skulle hålla på cirka en haltimme men en hel timme med fyrverkerier blev det och det var så fint och helt otroligt att sitta på en strand i Busan i slutet av oktober och kolla på fyrverkerier, ett så bra minne. Vi avslutade med att äta koreansk barbecue och begav oss sedan hemåt. Jag var så sugen på mjölk och choklad påvägen hem dock så sprang in på 7-eleven och köpte världens minsta mjökförpackning. Nu är det dags att sova!Read more

Fish market in Busan

October 21, 2016 in South Korea ⋅ ⛅ 18 °C

När vi vakande så gick jag, Tang och han från Belgien till en fiskmarknad som ligger här i Busan. Personligen tyckte jag det var äckligt att se alla skaldjur, bläckfiskar, ålar som var överallt men samtidigt var det väl intressant. Vi gick in till ett ställe som lagar maten du köper på marknaden, så vi gick in och försökte beställa, men han hade svårt att förstå vad vi ville ha, så tillslut sa vi: vi är fattiga turister som vill testa all möjlig koreansk seafood. Han som jobbade där fattade då direkt vad vi menade och begav sig iväg för att fixa maten. Till och med jag tyckte att maten var okej och vi gick därifrån mätta. Kollade runt på marknader och bokaffärer innan vi skiljdes åt och jag och Tang gick till en gammal by som ligger som uppe på ett berg. När vi väl kämpat oss dit så var det värt det, jättefin miljö och utsikt! Vi tänkte ta en annan väg tillbaka, men det var nog det största misstaget vi gjort... vet inte hur lång tid det tog innan vi tillslut kom ner, vi gick tydligen runt hela berget... När vi kom tillbaka var vi fryssna och hungriga så vi tog oss lite nudlar innan vi tog en kort nap. För att vid 10 tiden gick vid ner i allrummet/baren och drack oss lite varmare haha... vi och cirka 7 till gick till en bar och sedan vidare till en klubb. Det var kul men föredrar faktiskt att gå ut i Seoul, mer drag där! Nu är klockan 5 på morgonen så ska äntligen sova, godnatt!Read more

Exploring Busan

October 21, 2016 in South Korea ⋅ ⛅ 18 °C

Detta blev en dag då vi bara kollade läget i Busan, kollade på marknader och så vidare. Kan tillägga att jag gick runt och log i flera timmar då en gammal tant kallade mig fin. Hon sa det på koreanska så det var väl tur jag lärt mig dom viktigaste orden.. ;) Vi delar rum med 8 andra personer denna gång och det är inga problem alls. Ett jättefräscht guesthouse förövrigt, känns som vi bor på värsta lyxhotellet nästan haha. Vid 9 tiden blev vi hungriga och när vi var påväg ut så frågade en från Filippinerna och en annan från Belgien om dom kunde följa med ut och äta, så vi blev fyra istället, jättetrevligt! Det blev friterad kyckling och lite side dishes. När vi kom tillbaka till guesthouset så satt det en del folk nere i allrummet/baren så vi satte oss med och tog en öl. Jag som egentligen inte ens gillar öl, men ölen här smakar i princip endast vatten så den är faktiskt god tycker jag haha.. När dom andra gick ut till en bar så gick vi och la oss istället, det fick räcka för idag tyckte vi. Vi hänger på imorgon istället! Godnatt :)Read more

DMZ and Busan

October 19, 2016 in South Korea ⋅ ⛅ 22 °C

Vid 8:20 skulle en buss komma och hämta oss vid stationen för att ta oss till dmz. Så klockan stod på 7 då vi behövde packa ihop allt då det var vår sista dag i Seoul. Vi köpte med oss frukost som vi åt på bussen och var spända på vad vi hade att vänta oss. När vi åkte in i militärbasen kollade dom igenom bussen samt kollade allas pass. Väl inne i basen så var det strikta förbud mot att ta kort förutom när vi stannade på specifika ställen. Vi stannade på massa olika ställen men den mest minnesvärda var infiltrationstunneln som vi var ner i och var cirka 170 meter ifrån Nordkoreas gräns och kunde se en dörr som skiljde nord- och Sydkorea åt. Vi stannade även på en utsiktsplats där vi kunde se Nordkorea.
    Vi var tillbaka i Seoul vid runt 2 tiden och vi gick direkt och köpte mat som vi värmde på på vårat gamla guesthouse, vi tog även en nap där efter vi bokat flyg samt boende i Busan. Vid halv sju började vi ta oss till flygplatsen och allt gick problemfritt tills vi landade och skulle ta ut pengar. Automaten på flygplatsen tog inte Visa så Tang kunde inte ta ut pengar. Men mitt lär ju funka tänkte vi, eftersom det är Mastercard, men då hängde sig maskinen och mitt kort fastnade där inne. Då klockan vid denna punkt var cirka 10 och allt var stängt och all nästan all personal hade gått hem så låg vi ganska illa till. Till slut hittade vi en som kunde engelska och kunde ringa till en repair man som fick ut mitt kort, men inga pengar... så klockan var nu 10:30 och vi skulle vara på vårat guesthouse 11 med 90000 won, så vi hade ett problem. Vi kontaktade receptionen och dom sa att vi hade tills 12 på oss, sen går dom så vi testade varenda atm vi såg och tillslut så hittade vi en. Väldigt lättade vandrade vi till guesthouset och fick checka in. En spännande dag...

Korea day 8

October 18, 2016 in South Korea ⋅ ⛅ 22 °C

Vi fick lov att byta rum då vi bokade in en dag till på samma guesthouse, så denna gång var det endast vi i rummet, rätt skönt ändå. Så vi gick upp vid 10 för att checka ut och sedan direkt checka in igen, så kan man ju också göra haha... vi gick ut på matjakt och jag fick äntligen prova pork cutlet och det var så gott! Med brist på saker att göra åkte vi till Myeong-dong igen och kollade runt men vi behövde vara hemma tills 18 då Tang skulle ha en jobbintervju via Skype klockan 19. Jag blev utslängd från rummet då han inte ville ha några åskådare... Så jag gick ner i allrummet och satt mig och det tog cirka 2 minuter så fick jag umgänge, det är det som är så otroligt bra med guesthouses då de flesta är väldigt pratsamma och basic. Denna gång var det dock en från personalen och vi satt och prata säkert 2 timmar innan vi bestämde oss för att spela lite spel. Vi började med Uno och kom överens om att förloraren köper soju som vi ska dela på. Förvånansvärt så vann jag på något höger och vi vandrade till närmaste 7-eleven och köpte soju och snacks. Med tanke på att jag trots allt är halvfinne har jag ju ett rykte att leva upp till alkoholmässigt och jajemensan det gjorde jag, nu kan ni vara stolta! Vi spelade allt från jenga till dart till något piratspel, med tanke på att jag vann nästan hela tiden behövde jag dock inte dricka så mycket. Vid cirka 2 tiden la vi ner spelandet. Nu ska jag sova som vanligt, så syns!Read more