Asia Tour 2016

January - February 2016
A 36-day adventure by Chf74 Read more

"Tunnel of love..."

January 30, 2016 in Vietnam ⋅ ⛅ 33 °C

Idag blev det utflykt till Cu Chi tunnlarna. De tunnlarna som användes under Vietnamkriget. En busstur på ca 2 timmar. Och sedan en genomgång på cirka 2 timmar. Intressant att se och höra hur de användes under kriget. Klarade att krypa i en tunnel ca 20 m medan resten av familjen klarade hela 100m. Det var trångt o obekvämt att krypa på stampat jordgolv med stor ryggsäck. Till snack fick vi äta de som de åt i tunnlarna. Någon typ av kokt rotfrukt som smakade som potatis o drack te.
    Sen var det bussen igen i 2 timmar. Blev avsläppta vid Ben Thau marknaden för shopping. Sedan mat på Indisk restaurang som var så god o kryddstark... Mmm Så avslutades sista kvällen i Ho Chi Minh-staden. Tills vi hörs igen. Krama varandra i trafiken.

"Big city..."

January 30, 2016 in Malaysia ⋅ ⛅ 27 °C

Då var det dags att skrika "Godbye Vietnam" och hallå Kuala Lumpur. Tog flyget från Ho Chi Minh-staden efter 15 dagar i Vietnam och styrde kossan mot Malaysia o Kuala Lumpur. Nu går vi in för sista veckan på semestern. Och den avslutas här.
    Upptäckte 2 saker snabbt när vi landat. Att vi förlorade en timme pga av att vi flög visst över en tidszon. Och sen att det är vänstertrafik i landet. Gäller att se upp. Apropå se upp. Inga små hus i denna staden. Kommer nog komma hem med nackspärr... När man skall se upp hela tiden.
    Velande runt efter en restaurang när vi kom fram rätt sent till hotellet. Innan vi hittade något som liknade något. Blev en form av snabbmat. Men att få en öl till maten verkar svårare. Verkar dyrt med det här. Är ju majoriteten Muslimer här...

"Stairways to heaven.."

January 31, 2016 in Malaysia ⋅ ⛅ 26 °C

Vaknade för första gången i en för MJUK säng. Och fick en riktigt bra frukostbuffé. Fast Indieninspererad. Vet inte om chickencurry o tandorrichicken passar till oss i Norden till vårt kaffe..
    Nu gör vi city idag. Tog en monotrain till ungarnas och min förtjusning.. Till flaggskeppet i Kuala Lumpur. Petronas Tower. Kom dit vid 12 o lämnade vid 21. Det var ett STORT köpcentrum kopplat till tornen. Men mest lyxbutiker, men kul o se dessa udda märken som fanns.
    Avslutade kvällen med att kolla en helt suverän fontän-show utanför med vatten, ljus och ljud.

"Heavy Metal "

February 1, 2016 in Malaysia ⋅ ⛅ 26 °C

Idag var det tänkt en lugn förmiddag med bad i poolen på hotellet. Men när man hade krängt på sig allt för bad så fick vi vända vid poolen för de hade rengöring av poolen på måndagar. Suck. 2 ledsna ungar som ville bada blev svaret. Istället begav vi oss till Tenngjuteri som visst är känt. Royal Selangor. Det var en intressant visning och även kidsen var intresserade. Mycket fina saker men dyrt. Efter detta tog vi en rejäl promenad till en tågstation för transport till centrum och lite turistsaker. Ännu mer promenad i stekhett värme men kul barnen klagade inte så mycket.
    Sedan har de gratisbussar i K.L. Som går runt o runt bara att hoppa på o av. Testade detta hamnade på en busscentral och visste knappt var vi var och vart vi skulle åka men folk är hjälpsamma i K.L. Så efter en hel del bussåkande kom vi till den gatan jag ville till. En gata med massa Streetfood som jag läst om. God mat o mycket folk. Kul. Är bra slut i ben o fötter. Imorgon blir det säkert poolen till o börja med.

" Burning money..."

February 3, 2016 in Malaysia ⋅ ⛅ 27 °C

Idag blev det en lugnare dag. Kidsen fick äntligen känna på poolen på hotellet. Och de var i vattnet hela tiden runt 4 timmar. Medan jag tog en promenad bla för att kunna logga en cache i Malaysia. Blev en promenad på ca 1,5 timme i denna värme. Men en härlig promenad...
    Kom hem o badade med familjen, vi åkte sedan till Chinatown i Kuala Lumpur. Där de är billigt o många stånd samt mycket folk.
    Härlig stämning blev en hel del "fynd". Avslutade med en dyr bakelse på hotellet.
    Tills vi hörs igen. Krama varandra i trafiken.

"Nick Cave.. And the bad seeds.."

February 4, 2016 in Malaysia ⋅ ⛅ 24 °C

Dagen började efter sedvanlig frukost, käkade bla en underbar chickencurry till frukost, intressant. Idag var det dags för utflykt, hade hört ett tips om några grottor som skulle vara intressanta i närheten. Så det blev en morgonpromenad till stationen för tåg till grottorna.
    Det var en intressant plats. Skitigt, mycket indier, apor och många trappor.... Men fina grottor o statyer de hade gjort inne i grottan. Varmt o tufft med ca 300 trappsteg.
    Efter detta blev det tåg tbx för lunch o besök av ett köpcentrum igen. Men detta köpcentrum är speciellt. De har en theme park i köpcentrumet. Dvs massa åkattraktioner. Bland annat en stor bergbana med loop och skruvar. Det var lyckat av barnen..
    Avslutade kvällen på en mycket intressant restaurang. Man fick råvaror till bordet, dvs fint skuret kött, grönsaker, skaldjur, fisk och kycklingbuljong. Sedan fanns det en typ av gasolgrill på bordet. Så fick man steka maten själv. Innan man kom in i det var det kaos men ur kaos skapas ordning...
    Fick kläm på det när restaurangen stängde..
    Kul koncept.
    Tills vi hörs igen. Krama varandra i trafiken.

"That's big?I really say that is big.."

February 5, 2016 in Malaysia ⋅ ⛅ 25 °C

På frukosten fick barnen bestämma vad de ville göra. Det som valdes mellan var bad i poolen eller ett experimentium i Kuala Lumpur.De valde Experimentium. Men pappa ville kolla en grej först innan. Ett köpcentrum och en gångbro som var låååång med Ac i.
    Så idag har vi sett köpcentrum, nordstan släng dig i väggen. När man går vilse o knappt hittar ut, då är det stort.. Och vilka roliga butiker, sådana man inte har råd med men annorlunda saker.
    Experimentium var nog det bästa jag vart med om. Så mycket att pilla o så lite tid... Suck. Kul o lärorikt. Av hela familjen... Avslutade med 2 köpcentrum till innan vi hamnade på Chinatown för det sista shopandet och väldigt sen middag.
    Sista kvällen på resan avslutades med en whisky på rummet vid 1 på natt.
    Imorgon bär det av tyvärr hemåt..😢
    Tills vi hörs igen.
    Krama varandra i trafiken.

"Home sweet home..."

February 6, 2016 in Indonesia ⋅ ⛅ 32 °C

Idag har vi tagit farväl av Asien för den här gången. Dags att styra kossan hemåt. Vi hann med ett sista stort köpcentrum i närheten av hotellet innan det bar hemåt. En grym stor tvskärm hängde i taket. Slutar aldrig att förvånas av dessa köpcentrum.
    En hel del flyg hemåt. Passar även på att känna Indonesien under fötterna, en mellanlandning blev det i Jakarta. En tråkig flygplats där vi tillbringade i 3 timmar.
    Bra flygbolag Garuda Indonesia, härligt med smartskärm på varje sätter. Mycket bra filmer att slötitta på. Fördelen var att vi åkte vid 23 från Jakarta så man fick några timmar sömn naturligt men tyvärr så sover man inte bra i flygplan iaf inte i ekonomiklass..
    Schiphol i Amsterdam är inte en liten flygplats!!! Synd att vi inte var här i 3 timmar...
    Från Amsterdam blev det byte från stort plan till mycket mindre.
    Landvetter hälsade oss välkomna hem med det bästa Göteborgs vädret. Grått o regn... *suck*
    Hemma nu och full med upplevelser från 5 veckor i Asien. We vill be back i hope...
    Så en sista gång. Tills vi hörs igen. Krama varandra i trafiken.