Asien 2023

February - April 2023
A 89-day adventure by Anna Read more

Ranong

February 10, 2023 in Thailand

Efter att åkt buss nästan hela dagen så hade jag bara en stor sak kvar och det var att lyckas ta mig från vägkanten ( busshållplatsen) till mitt hostel. Jag tänkte att jag har inget att förlora på att fråga busschauffören om han kunde släppa av mig lite tidigare så det inte så kulle bli så långt att gå. Detta slutade med att han skjutsade mig hela vägen fram. Super uppskattat och jag lärde mig återigen att saker behöver inte vara så svåra utan fråga och se vad som händer.

Ranong visade upp sig med fin natur, fin sol nedgång och god nattmarknad. Uppskattar verkligen alla nattmarknad här i Thailand gott och billigt och med massa alternativ.

Welcome to the djungel

February 11, 2023 in Thailand

När jag bestämmer vilka ställen jag ska åka till utgår jag mkt ifrån vad de har för natur att erbjuda. Utanför Ranong finns djungel och en varmkälla.

Jag begav mig ut på äventyr tackar mig själv för att jag hade med mig min camelback så jag kunde dricka smidigt som jag gick för det var så varmt. Den varma källan var 65 grader så de hade byggt vidare små sittbänkar som man skulle kunna doppa sina fötter som hade lägre temperatur. Men fortfarande alldeles för varmt för mig. Så jag valde att bada i en flod, betydligt trevligare i värmen. När jag hängde jag i floden tyckte många barn att jag var väldigt spännande och ett liten flicka påminde så mkt om mig själv när jag var liten. Hon badade i en rosa klänning (rosa är min favoritfärg) och var mer under vattenytan än över och hennes mamma vara tvungen att ge henne betyg på hennes konster. Den lilla flickan och jag kockade kaffe tillsammans i vattnet och lekte vattenkrig. Det är så fint att trots att man inte kan prata med varandra så kan man fortfarande förstå varandra och ha kul.Read more

Ko Phayam

February 17, 2023 in Thailand

Från Ranong tog jag båten över till ön Ko Phayam, som är känd för sin stillhet, inga bilar finns på ön och det kändes som ett bra ställe att vila, läsa böcker och bara vara.

De första dagarna bodde jag på hostel och tog mig fram med Hilda, den röda mopeden, lite nostalgi för min moped jag hade när jag var yngre var också röd. Jag och mina kompisar kallade oss napp gänget och så hade alla var sin napp i sin mopednyckel, jag tror min napp var lila.

Hilda är nu tillbakalämnad och jag har flyttat in i ett tält som ligger nära stranden.

Innan jag kom hit till ön har jag inte tänkt så mkt på hög och lågvatten men på denna ö är det så tydligt och skiftar flera gånger under dagen. Tycker det är fascinerande hur ex några träd kan stå på stranden och sen några timmar senare är halva dem täckta av vatten. Naturen är cool.

Mot Ayutthaya

February 20, 2023 in Thailand ⋅ ☁️ 32 °C

Efter lite mer än en vecka var det dags att säga hejdå till min lilla ö och bege mig mer norrut. På ön fanns en familj som lagade Mexikansk mat så himla gott så hos dem har jag hängt en hel det, De gjorde även de bästa frukt smoothiesarna, men de förstod inte hur jag kunde dricka passionsfrukt utan socker i den var ju så sur så de fick gåshud och jag tyckte knappt den var sur. Ko Phayam levererade även bra solnedgångar.

Jag lämnade Ko Phayam med båten vid 13:00 20 feb för att ta mig till fastlandet och Rangon. Nattbussen till Bangkok avgick 19:00 så jag hade lite dötid i Rangon. Rangon bjöd på en fantastisk solnedgång och GODIS i väntan på bussen. När man klev på bussen hade varje sätte filt, kudde, vatten och snacks. Sättet gick och fälla så man nästan låg helt ner så det var nice. Början av bussresan var väldigt krokig och en dubbeldäckare blir lätt vinglig så jag mådde lite dåligt ett tag. ( Det var betydligt värre än Aneby - Bordsjö ) Men efter lite Nuggets och cola så var jag på topp igen och kunde sova några timmar.

04:00 ankom jag till Bangkok bussterminal fick tag på en taxi som kunde köra mig till tågstationen så jag kunde ta tåget vidare till Ayutthaya ( Thailands föredetta huvudstad). Vid bussterminalen var det en tydlig kö till taxi. Så himla skönt för då kan man bara ställa sig i kön och alla kör på taxameter så man behöver inte diskutera pris osv. När jag stod i kön till taxin så kom en taximan för mopeder fram och erbjöd mig skjuts för dubbla pris. Han tyckte alltså att det var en bra ide att skjutsa mig och min stora väskor på en moped till stationen vilket tar 45 min med bil. Jag tackade vänligt nej och hoppade in i en taxi.

På de flesta ställen i Thailand kryllar det av 7eleven men naturligtvis inte på en ö där inga bilar får åka. Så jag kände ett sådant sötsug efter att jag hängt på ön och det varit så varmt och har nog aldrig blivit så glad för lite små godis. Det är ändå ett antal år sen jag slutade tycka att hamburgegodis var coolt. Men just idag var det en lycka att kunna köpa en.

Ayutthaya

February 21, 2023 in Thailand ⋅ ☀️ 34 °C

Efter att åkt buss hela natten var jag ändå relativt pigg så jag letade upp mitt hostel i Ayutthaya lämnade min packning och gav mig ut på äventyr. Ayutthaya har så många tempel från förr, så det var svårt att veta vad man skulle börja. Ett antal tempel, parker och 30 000 steg senare kände jag att behövde en massage som avslut på denna dag. Jag fick ta på mig en "pyjamas" som de skulle massera mig i. Först masserade en äldre kvinna mig men hon fick ont i sina händer. Så en manlig massör som var synskadade tog över, det var inte förens efter massagen jag förstod att han var synskadade. Han var super duktig på massage men kunde inte gå utan att någon hjälpte honom.

Jag var så redo för att krya ner i sängen och sova men behövde mat först. Jag gick runt på gatan och kollade i de olika gatustånden. Det verkade mest vara olika efterrätter och ingen kunde/ orkade förklara var det var för mat. Så jag gick lite till och kom då fram till ett gäng tjejer som log stort när jag kom och plockade fram mobilen och började översätta. Det var ett så fint moment, vi skrattade och jag fick sitta på en pall medans de lagade mat till mig och vi vara alla glada över vårat möte.

I mitt rum på hostlet var vi 16 st, men alla måste haft svart bälte i smygande för jag sov som en stock hela natten och har inte hört någon av de andra och blev chockade över att några av dem packat ihop och lämnat för att ta ett tidigt morgon tåg.

På en av bilderna ser ni en lite ledsen näckros, den fick mig och tänka på Eddie Medusas låt ingen plockar en maskros, så har hela dagen gått och nynnat på den och tänkt lite extra på min storebror som spelade den på cittra när vi var mindre.

Mer tempel

February 22, 2023 in Thailand

Jag kände att jag var väldigt effektiv igår och hade bara några få saker kvar jag ville titta på i Ayutthaya. Så jag hängde på Caspian och Lyaa för att få lite socialt häng.

Så himla fin dag, både Caspian och Lyaa hade med sin saker för att måla av templerna. Jag satt och målade lite och insåg att jag behöver skaffa mig en kreativ hobby när jag kommer hem. Jag saknar verkligen att skapa och få använda fantasin. Jag tror inte måla fina bilder är det jag vill göra utan något mer abstrakt. Har ni förslag tar jag tacksamt emot dem.

För mig är det så nyttigt att träffa människor som kan inspirera och som har valt att gå sin egen väg, och som gör dem glada och att de inte bryr sig om vad andra tycker. Lyaa reser runt och målar av alla coola saker hon ser. Detta gör att allt tar lång tid för henne men det gör inte henne något för måla är det som gör henne lycklig.

Det är de små ögonblicken som gör det

February 23, 2023 in Thailand

Så fin start på dagen, sol och lite båt och frukt och små "pannkakor" till frukost. Idag var det dags att ta tåget till en annan national park.

På tågresan så var det svårt och veta vad man skulle gå av för man får ingen info på några skyltar och i högtalarna pratar de bara thailändska, de som sa brevid mig kunde inte engelska men det var en man lite längre bort som förstod problem och började engagera sig. Det visade sig att han var lärare och läst en artikel om att Sverige använder sig av ett speciellt ord för att uttrycka att saker är inte för mkt och inte för lite utan mellan är bra. Jag funderar en liten stund och sen kom jag på att det är ju Lagom han menar. Så han spelade in en film på mig när jag förklarar ordet lagom och så har han fått lov att använda det i undervisningen. Så numera är man ju lite av en kändis. Det är dessa ögonblick man kommer ihåg och jag tror att många av dem händer för man reser själv och då behöver vara mer öppen mot folk.Read more

Khao Yai Nationalpark

February 24, 2023 in Thailand ⋅ ☀️ 32 °C

Två super dagar i Khao Yai nationalpark. Vi var en blandad grupp av människor och det är så intressant att prata med alla för alla har något man kan snappa upp och lära sig av. Vi hade även två barn med i våran grupp och de bidrog till en så lättsam stämning. De kunde både katalanska och engelska flytade och så gick de i en skola där de undervisade på mandarin så de kunde prata med alla. Och för mig var det perfekt att prata engelska med barnen för det känns som de verkligen inte bryr sig att man pratar med lite svensk brytning.

Dagarna bestod av vandring, djurletande, coola grottor med fladdermöss, bad i naturliga källor och en del jeep åkande.

To the North

February 25, 2023 in Thailand

Idag är det natttåg till Chiang Mai som gäller. Jag är så taggad, min lilla säng jag fått på tåget är så mysig och alla pratar så gott om Chiang Mai. Kan också vara så att jag är lite extra taggad för det är dags för cykling med Petter. Jag gillar verkligen att resa själv men det ska ändå blir skönt att få träffa någon som känner än, någon som vet hur man fungerar. Och tänk att jag ska få cykla i regnskog, jag antar att cyklingen är annorlunda där än hemma och det är de som gör det extra spännande.

Som ni kan se på bilderna så var sängarna upp när jag klev på tåget och sen på morgon så fällde de ihop dem så det blev vanliga sätten man kunde sitta i.

Chiang Mai

March 2, 2023 in Thailand ⋅ ☀️ 34 °C

Jag är så stolt över mig själv, jag har cyklat ner för ett berg i Thailand. Jag tänker tillbaka på första gången jag satte mig på en mountainbike, jag skulle följa med Petter och cykla i Aneby skogen. Mamma sa att hon trodde jag skulle gilla det och tänk hur rätt hon hade. Jag hade troligtvis inte kommit så här långt om det inte vore för Petters otroliga tålamod och som orkar heja på mig när jag inte tror på mig själv. Och jag är så tacksam för det, för tänk så mkt jag har fått se och uppleva sen jag började cykla. Cyklingen har gett mig lite mer självförtroende och jag är känner mig oftast lite extra tillfreds ute i naturen. Så trots att jag har det väldigt bra här så längtar jag hem till en fin cykelsommar.

Chiang Mai bjöd på mer än bara cykling. Vi var på matlagningskurs och lärde oss laga Thailändska klassiker, bla Pad Thai och Khao Soi. Chiang Mai är även känd för sina stora marknader. Jag tycker Sverige borde ta efter mat på pinne kulturen, det är ett så himla bra sätt att gå runt och äta mat på. Man kan ju också testa många fler rätter när de inte är så stora. Så efter mina dagar här känns det som jag kan checka av den mesta av den Thailändska mat jag ville prova på min resa.

Tack Petter och Chiang Mai för fina dagar!

Ps. Ibland kan man undra hur gamla jag och Petter är nu igen, med tanke på innehållet på våra crepes. ( Se bild) Ds.