traveled in 7 countries Read more Groningen, Netherlands

Project afmaken

September 24, 2019 in Peru ⋅ ☀️ 21 °C

Eerst Spaans gehad en daarna geluncht met Margit. We hadden allebei een gigantische salade en drinken voor maar 15 soles, je kunt zelf je salade samenstellen. Voor herhaling vatbaar dus.
    In de middag heb ik nog even de rest van de benodigdheden voor mijn cadeau pakket gehaald. En daarna mijn fotografie project afgemaakt, want het moet donderdag ochtend ingeleverd worden.
    Morgen spreek ik af met Jason, omdat hij vandaag naar Lima vliegt.

I'm feeling 21! ‍♀️

September 23, 2019 in Peru ⋅ ⛅ 18 °C

Het is 23 September, mijn verjaardag! De dag begon rustig, want we hebben een druk weekend achter de rug. In de middag ging ik naar de inka market om cadeautjes te kopen voor Mama, Lisanne en alvast voor Amarissa.
    Ik moet zeggen ik ben geslaagd, helaas kan ik niet laten zien wat ik gekocht heb, want anders is het geen verrassing meer.
    Later op de middag was mijn speciale verjaardags maaltijd namelijk: Pizza van de pizzahut, ik had boodschappen besteld voor het eind van de middag omdat ik een appeltaart wilde bakken voor de mensen die 's avonds kwamen. Dus voor lunch moesten Andre en ik even dicht bij mijn huis eten. En maar goed ook want de boodschappen waren er uiteindelijk een uur te vroeg.
    Thuis in Groningen was inmiddels ook een feestje aan de gang. Remko en onze vrienden konden blijkbaar opeens allemaal de zelfde avond afspreken en ze vierden mijn verjaardag met taart. Super grappig, omdat ik er zelf niet bij was.
    Daarna heb ik een poging gedaan om appeltaart te bakken. Hier zijn de ingrediënten en de appels allemaal anders, dus het was nog lastiger dan gedacht. Zeker de oven die een vlam aan de onderkant heeft omdat hij op gas werkt en er geen temperatuur bij staat.
    Uiteindelijk is het wel gelukt gelukkig en kon mijn visite allemaal een stukje taart eten.

Hike naar Marcahuasi (2/2)

September 22, 2019 in Peru ⋅ ⛅ 10 °C

Terwijl we aan het rondlopen waren op Marcahuasi zochten we naar een bepaald meer, die hebben we helaas niet gevonden. Wel hebben we allemaal rotsen gezien met speciale vormen en overblijfselen van een klein bergdorpje. Toen we net op het hoogste punt waren begon het opeens te onweren. Dus zijn we zo snel mogelijk naar beneden gelopen.
    Naar naar beneden lopen was wat minder leuk. Vooral omdat ik echt last van mn schenen kreeg en het begon te regenen. Voor dat we beneden waren was het gelukkig wel weer droog.
    Rond 2 uur waren we weer beneden en hebben we onze spullen opgehaald in het hostel. De bus was net voor onze neus vertrokken en er werd ons verteld dat de volgende bus pas weer om 4 uur ging. We hadden niet heel veel zin om daar op te wachten aangezien de buschauffeur gewoon een beetje voor zich uit zat te kijken op een bankje naast de bus. Even later bleken er nog 4 plekken vrij te zijn in een taxi busje die ook naar beneden ging. Dat ging super snel en we haalden allemaal andere bussen en auto's in op de weg naar beneden. Het leek wel een ritje in een achtbaan.

Hike naar Marcahuasi (1/2)

September 22, 2019 in Peru ⋅ ⛅ 12 °C

Vanmorgen stonden we weer vroeg op. Namelijk om half 7. Daarna hebben we ontbeten in het "hotel". We konden kiezen uit coca thee of coca koffie en brood met ei, brood met kaas of brood met jam... De kat die bij het hotel rond liep kwam direct een kijkje nemen of we iets voor hem hadden, natuurlijk mocht hij even bij mij op schoot . Na het ontbijt gingen we naar het kantoor waar we ons moesten aanmelden voor onze hike van vandaag. We zijn uiteindelijk toch niet met paarden gegaan omdat die vooral gebruikt werden voor bagage voor de mensen die wel op de camping boven op de berg slapen.
    Even later vertrokken we met zn vieren de berg op. De zon scheen gelukkig al vroeg in de ochtend dus was het lekker warm. Vannacht was het namelijk rond de 0 graden in een kamer zonder verwarming (dat bestaat hier niet).
    De hike van San Pedro de Casta (3100m) naar Marcahuasi (4000m) was 5 kilometer ver en 900 meter omhoog, dus best wel steil. Ik was even vergeten hoe zwaar het ook alweer was om op die hoogte een paar meter te lopen. Onze eerste korte stop was namelijk al na een meter of 200...
    Toen we eenmaal boven waren bleek dat we heel snel gelopen hadden, gemiddeld duurt het 3 uur en we waren er na 2 uur en 20 minuten, dat viel dan wel weer mee. De weg de berg op was het heel erg mooi (zie foto's). We hebben even gegeten op de kampeerplaats en zijn daarna wat gaan rondlopen.

Op naar Marcahuasi... Of toch niet?

September 21, 2019 in Peru ⋅ ☁️ 13 °C

We (Margit, Magnus, Leandro en ik) gaan vandaag naar Marcahuasi. Om 10 uur zouden we vertrekken, dit werd natuurlijk iets meer dan een uur later. Maar uiteindelijk zaten we rond 11 uur in de uber naar onze bus toe. Vervolgens namen we de bus naar chosica, dat duurde een stuk langer dan we hadden verwacht. Dus vanaf Chosica besloten we de uber te nemen de bergen in... Als het kan, waarom niet? De rit ruim 3800 meter omhoog zou ongeveer 2 uur gaan duren, volgens mij heeft het minimaal het dubbele geduurd. Dat kwam door een aantal probleempjes onderweg.
    Onze uber was niet echt een offroad auto, zeg maar gerust echt niet. Nog geen half uur later kwamen we bij een rotsachtig stuk weg met water er tussendoor en daarna een hele steile helling. Je raadt het al, de auto kwam daar niet omhoog. Dus moesten we allemaal uitstappen. Onze chauffeur probeerde de helling op te komen, maar omdat het zo rotsachtig was knalde hij keihard op een grote rots. Waardoor het even leek of de bumper er af ging vallen, maar gelukkig was hij flexibel genoeg.
    Even later konden we weer instappen en reden we verder, hoger en hoger. We kwamen op een heel smal weggetje waar we ik denk wel een kilometer omlaag konden kijken. We reden daar letterlijk 10cm van de rand af en natuurlijk moest er daar een tegenligger aankomen. Het busje probeerde langs onze auto te komen, maar het paste niet. De spiegels van beide auto's kwamen tegen elkaar aan en klapten naar binnen, zonder al te veel schade. Onze chauffeur probeerde nog iets verder op zij te gaan. Door een beetje achteruit te rollen. Wij zaten aan de buitenkant naast de afgrond dus konden eigenlijk niet veel verder opzij, maar de andere auto ook niet. Toen we weer omhoog probeerden te komen liet onze chauffeur de rem per ongeluk los. Het scheelde maar een paar centimeter of we waren echt naar beneden gevallen. Toen we de tegenligger voorbij waren reden we verder.
    Een tijdje later bleek dat we een verkeerde afslag genomen hadden dus moesten we draaien. Ondertussen was het ook gaan regenen dus de weg werd langzaam aan modderiger en dus nog gevaarlijker.
    Daarna bleek dat de tank helemaal leeg was, heel gek want we hadden net voor we de berg opgingen de tank volgegooid. Het bleek nog maar 3 kilometer te zijn naar het dorpje op de berg we hoopten dat we het zouden redden. En gelukkig was het net optijd. Inmiddels werd het ook al donker dus kamperen op de top zat er niet meer in helaas. In plaats daar van hebben we ergens wat gegeten en hebben we daarna een hotel gevonden waar we konden slapen. Er werd ons verteld dat er een feest was op het plein naast het hotel. Dus daar hebben we even een kijkje genomen. Tenminste... We dachten dat het bij kijken bleef. Er was een band en er waren mensen aan het dansen in een cirkel. Al gauw werden wij met ons vieren de cirkel ingetrokken en moesten we wel meedoen.
    Later vertelde een vrouw dat het een soort festival was ter ere van de koeien. En er kwamen meerdere bands van andere plaatsen of stammen.
    Later zijn we terug gegaan naar het Hostel, want morgen staan we op om 6 uur 's morgens.

Presentatie, editen & weekend plannen

September 20, 2019 in Peru ⋅ ⛅ 20 °C

Maandag 》 's ochtends een fruitsalade gemaakt en naar school gegaan. We moesten een enquête invullen om onze spaans lerares te beoordelen. Het gekke was dat het in het Spaans was en wij Spaans voor beginners nemen. Daarom vertaalde de Spaans lerares de vragen voor ons. Normaal gesproken moeten de docenten het lokaal verlaten als er een enquête wordt afgenomen. Maar in dit geval kon dat dus niet. Na Spaans had ik tourism product development. En kreeg ik door dat de studiereis die we eind oktober hebben ook allemaal in het Spaans is, terwijl het georganiseerd wordt door school en ik in een Engelse les zit. Heel vervelend, want dan heb ik nog niet meer informatie voor het project. Al met al geen goed begin van de week. Na school ging ik naar het huis van 2 Duitsers uit mijn communication & globalization les (Christian en Aileen) om onze presentatie voor woensdag voor te bereiden.

Dinsdag 》 Vandaag appte Jason mij dat hij volgende week Dinsdag naar Lima vliegt en woensdag de hele dag vrij is. Dus dat is gezellig, eindelijk komt er iemand uit Nederland die ik ken. We gaan waarschijnlijk parapent lessen nemen en dan zelf van zandduinen afrennen, ik weet het ook niet precies. Na school ging ik lunchen met Margit, Andre en Magnus en ik had echt een gigantische salade. 's avonds heb ik met mijn 3 huisgenoten eten besteld en gezellig gepraat, want morgen is Marions laatste dag in Lima.

Woensdag 》Margit vertelde me dat ze zaterdag en zondag naar Marcahuasi gaat, een plaatsje in de bergen 60km van Lima. Dus ik ga dit weekend mee. Blijkbaar kun je er paardrijden en slapen op 4000 meter in een tentje. Er schijnen heel veel sterren te zijn en ufo's. Ik ben heel erg benieuwd. Vandaag hadden we ook de presentatie voor Communication & globalization, je mocht weg als je gepresenteerd had. Dus mijn groepje wilde graag als eerste. Uiteindelijk moest het ook wel, want niemand anders wilde als eerste.

Donderdag 》 Tijdens studio photography vandaag gingen we voor de verandering een keer geen foto's maken, maar fotos editen. Ik had alleen het gevoel dat de lerares er niet zoveel van wist, want ze liet een paar dingen zien en daarna moesten we zelf maar aan de slag.

Vrijdag 》 Vanmorgen weer een keer naar de sportschool geweest en daarna bezig geweest met mijn opdracht voor fotografie. Dat moet namelijk voor volgende week Donderdag af zijn. En ik heb niet heel veel tijd. Morgen gaan we naar Marcahuasi en omdat het 4000 meter hoog is heb ik pillen voor hoogteziekte gekocht en een slaapzak opgehaald bij Andre. De rest kunnen we daar huren.

Eerste cijfer, tattoo & tentoonstelling

September 15, 2019 in Peru ⋅ ⛅ 17 °C

Dinsdag 》De eerste ochtend dat ik wakker werd in mijn nieuwe kamer. Ik besefte me dat ik nu dichtbij alles woon (behalve school), maar nu wel met de bus naar school kan. Dat besloot ik maar te doen en blijkbaar was ik de eerste. Normaal zijn de bussen hier propvol, maar vanaf waar ik ga dus blijkbaar niet. Na school zouden andre en ik weer naar de sportschool gaan. Maar in plaats daarvan hebben we pasta bolognese gemaakt als lunch. Vervolgens ben ik naar Larcomar gegaan om boodschappen te doen bij wong, maar het bleek nog heel ingewikkeld om op -1 te komen in het winkelcentrum omdat er een roltrap kapot was en de lift niet verder ging dan de eerste verdieping.

Woensdag 》 Eerst de hele dag naar school geweest. En bij Spaans kregen we ons cijfer terug van de toets. Ik bleek een 18 te hebben (de cijfers gaan hier van 0 tot 20), dus dat was heel goed. Na school gingen we vandaag wel echt naar de sportschool.

Donderdag 》 Vandaag hadden we weer fotografie. Dit keer was het thema armoede en hadden heel wat modellen geregeld voor onze foto's. Wel een keer leuk om foto's te maken van mensen in plaats van producten, maar ook lastiger. Volgende week gaan we alle fotos van de afgelopen 3 weken editen voor ons midterm exam.

Vrijdag 》 Gisteren middag had ik een afspraak gemaakt om een tattoo laten zetten. Mijn huisgenoot vertelde dat het in Peru ook heel goedkoop was en wist een goede plek om heen te gaan. Dus dat heb ik vanmorgen gedaan. Na die tijd heb ik voor school gedaan voor mijn tourism les. Mijn huisgenoten hadden brownies gemaakt wat ook niet heel vervelend was.

Zaterdag 》 Vandaag ging ik naar een fotografie tentoonstelling in monumental Callao in Callao, een stad die aan Lima vast zit. Het waren verschillende tentoonstellingen van fotografen, schilders, kunstenaars etc. Verdeeld over heel veel kleine kamertjes in een heel groot mooi maar oud gebouw. Op de bovenste verdieping was een rooftop party met een heel mooi uitzicht. We gingen alleen alweer vroeg weg. Want mijn huisgenootjes zijn allebei jarig volgende week en vierden het vandaag bij ons thuis. Dus daar moest ik natuurlijk bij zijn. We hebben een heel leuk feestje gehad en zijn daarna ook naar een club, genaamd Bizarro gegaan.

Zondag 》 Vanmorgen heb ik lekker uitgeslapen en daarna mijn groepswerk afgemaakt voor tourism product development. Wat nog lastiger bleek te zijn dan gedacht, want ons project gaat over de provincie amazonas over Kuélap, in het noorden van Peru. Het onderwerp is heel specifiek en de informatie is bijna alleen in het Spaans.

Verhuizen in Lima

September 9, 2019 in Peru ⋅ ☁️ 17 °C

Zondag avond kreeg ik een berichtje van Alice (een frans meisje van mijn school) dat ze nog een paar kamers vrij hadden in hun huis in Miraflores. Ze gaf me het nummer van de huisbaas, dus maakte ik een afspraak om te komen kijken.
    Vandaag ging ik eerst naar school en daarna door naar het huis van Alice en Mathilde (ook een frans meisje).
    Het huis is heel erg oud, maar het zag er verder netjes uit en het was schoon. De locatie is echt perfect. 5 minuutjes lopen naar de zee en een groot winkelcentrum. Alle restaurants etc. Zijn om de hoek en het Kennedy Park is ook maar 10 minuutjes lopen.
    Toen ik zei dat ik de kamer wel wilde hebben we direct het contract geregeld, de sleutels gekregen en betaald voor de rest van deze maand.
    Daarna ben ik naar mijn (oude) kamer gegaan. Hen ik al mijn spullen ingepakt, een uber besteld en verhuisd.
    Gelukkig wisten mijn oude huisgenoten al dat ik graag dichterbij alles wilden wonen dus ze hadden al wel verwacht dat ik weg zou gaan. Mijn oude huisbaas daarintegen vond het minder leuk....

Plastic Sushi, Bioscoop & huizenjacht

September 8, 2019 in Peru ⋅ ⛅ 19 °C

Maandag 》 Weer een nieuwe week, vandaag kregen we te horen dat we woensdag een Spaans quiz hebben en bij de les er na dat we ook voor mijn toerisme les een quiz hebben volgende week maandag dus de week begon weer goed.

Dinsdag 》 Naar school geweest, daarna naar de sportschool en een soort nasi gemaakt 's avonds. Vervolgens geleerd voor Spaans.

Woensdag 》 De Spaans quiz was makkelijker dan verwacht, nu dan maar hopen op een goed cijfer. Ook vandaag heb ik weer lekker gekookt, namelijk: Chili con carne met rijst.

Donderdag 》We hadden weer een fotoshoot voor ons project voor studiofotografie. Dit keer was het thema plastic vervuiling en ontbossing. We hebben sushi gemaakt met gekleurde plastic zakken en rijst en een broodje met nutella als aarde en brocolli als de bomen. 's avonds ging ik naar de film "it" in de bioscoop. Met een paar mensen van school.

Vrijdag 》 De ambassadors van school hadden een tour gepland naar het centrum van Lima, daar was ik al geweest maar het leek me wel leuk om mee te gaan. Uiteindelijk heb ik niet veel meer gezien dan de vorige keer, maar het was wel gezellig.

Zaterdag 》 Ik heb een beetje uitgeslapen omdat de hele week heel vroeg was. 's avonds hadden we een feestje bij Elin en Kathi dat was heel gezellig. Daarna wilden we nog uitgaan, maar uiteindelijk bleek dat we niet meer naar binnen mochten, omdat we te laat waren en niet op de lijst stonden. Dus uiteindelijk zijn we maar naar huis gegaan.

Zondag 》 Vandaag ging ik kijken bij een kamer in een appartment in Miraflores, de wijk waar ik graag wil wonen. Het appartement was netjes, maar het bleek dat mijn huisgenoten iets anders waren dan ik me had voorgesteld. De huisbaas woonde er zelf, ze was gok ik rond de 60. Een heel aardige vrouw dus dat was het grootste probleem niet, maar de andere 2 huisgenoten zouden binnenkort komen. En dat was een stel uit de verenigde staten. Dus ik dacht prima. Daarna vertelde ze dat ze wel iets ouder waren, namelijk begin 80. Kan heel gezellig zijn... Maar dat zag ik toch niet helemaal zitten aangezien ik zo geen huisgenoten heb waar ik een keer iets leuks mee kan doen. De zoektocht gaat dus verder.

Pizza's, naar de sportschool & Huisfeest

September 1, 2019 in Peru ⋅ ⛅ 17 °C

Maandag 》om 6:30 's morgens kwamen we weer aan in Lima. Ik had eigenlijk school om 9 uur, maar door de vrij oncomfortabele busrit was ik te moe om te gaan en besloot ik thuis te blijven.

Dinsdag 》 Zoals zo vaak was er vandaag ook weer iets te doen op campus II (waar ik altijd Spaans heb). Dit keer was er een soort van informatie markt. Wel met een hoop muziek, zoals altijd. Midden tussen alle klaslokalen, want dat is heel handig (not).
    Toen ik naar huis ging met de uber kwam mijn tas tussen de deur, waardoor hij kapot ging. Dus nu moet ik even uitzoeken hoe ik hem moet maken. 's avonds hadden we een pizza party bij Andre thuis. Er kwamen iets van 20 mensen (oa. Nederlanders, Duitsers, Amerikanen, Peruvianen, Noren, Zweden, italianen en iemand uit Zwitserland). We hadden thee met pisco en bestelden een hele hoop grote pizza's vervolgens werden we door het restaurant gebeld of het wel klopte omdat het een hele grote bestelling was.

Woensdag 》 Ik had smorgens Spaans en daarna communication & globalisation. Ik was vergeten dat ik nog een documentaire moest kijken als huiswerk. Dus dat heb ik gedaan toen ik thuis kwam. Daarna heb ik pasta bolognese gemaakt. Want ik heb eindelijk normale tomatensaus gevonden.

Donderdag 》 Vandaag hadden we onze eerste studio shoot voor studiofotografie. Ons onderwerp was klimaat verandering. En specifiek watervervuiling. Dus we gingen aan de slag met touwen en plastic zakken om te laten zien dat er veel plastic in de oceaan zit. Daarna ben ik door Miraflores gelopen op zoek naar creme, want vorig weekend ben ik verbrand op de berg in Huaraz, dus mijn huid is heel droog. Ik was op zoek naar een drogisterij. Maar hier is het blijkbaar gebruikelijk om voor alles naar de apotheek te gaan, ze verkopen zelfs deo en shampoo in de apotheek.

Vrijdag 》 De tijd om een keer weer te gaan sporten was aangebroken, dus vroeg in de ochtend ging ik mee naar de sportschool. We hebben vooral beenspieren getraind maar ook hardgelopen en nog wat andere machines. Het viel me mee voor hoe lang ik niet naar de sportschool ben geweest. Vervolgens hebben we geluncht en tegelijkertijd chefs table gekeken. Daarna ben ik naar huis gegaan met de bus, maar vanaf de bus is het altijd nog ruim een kwartier lopen. Onderweg kwam ik zo'n elektrische step tegen (die hier overal en nergens staan), dus die heb ik voor het eerst gebruikt. Super handig want nu was ik veel sneller thuis.

Zaterdag 》 's savonds had ik een huisfeest van Nima en Änna. Dus besloot ik limonada de hierba de louisa te maken. Dat is eigenlijk gewoon lemongrass thee met suiker, laten afkoelen en dan heel veel limoensap er door. En wij besloten er vervolgens cocktails van te maken. Iedereen vond het erg lekker, maar blijkbaar heb ik het een soort van uitgevonden, want niemand had het ooit zo gehad en ze vroegen om het recept. Die heb ik niet want ik deed ook maar wat. Op het feestje zelf hadden ze een heel groot dakterras waar je over een stuk van de stad kon kijken, echt heel mooi.

Zondag 》 Ik heb er nu een huisgenoot bij. Naast Marcello woont Aksel nu ook in het huis. Hij komt uit Australië, dus spreekt Engels en dat is wel handig.

Ps. Als ik niet zoveel te vertellen heb ga ik alles vanaf nu de hele week in één bericht plaatsen, maar als ik wel iets leuks heb gedaan oid. Dan plaats ik iets vaker iets. 🙈