mit år i USA

• 9.6千キロ
  • 日28

Grand Canyon.

2016年8月11日, アメリカ ⋅ 🌙 19 °C

Vi stood op klokken 3:00 om natten, kom i tøj og tankede bilen og så satte vi ellers kurs mod Grand Canyon for at se sol opgangen. Vi var fremme lidt i 5, der kørte en gratis bus ud til en udkigspost Charlotte havde læst om, yaki point. Jeg må indrømme jeg var lidt skeptisk over vi skulle så tidligt afsted, men da jeg så solopgangen var det det hele værd! Det var så smukt, det kan ikke beskrives. I må alle sammen komme og besøge mig så skal jeg tage jer med derud og vise jer det!

Da solen så var stået op tog vi bussen tilbage til "busterminalen". Her fra tog vi ud til South Kaibab trailhead, hvorfra vi gik ned ad mod et udsigtspunkt 1,4 km fra toppen. Ned ad var intet problem op ad var alligevel ret hårdt! 😅 det vil sige en tur på 2,8 km i alt. Det tog 1 - 2 timer. Hold da op en fed udsigt, har så mange billeder er nød til at lave en mere update bare med billeder! Efter den gåtur i ujævnt terræn med stigning, tog vi bussen tilbage og tog med en ny bus. Den kørte os ud til Bright Angel trail. Her tog vi igen en trail tur ned og op i ujævnt terræn. Ikke helt 2,8 km i alt da der var en stejlere stigning/nedgang her. Må indrømme efter alt det gåen i New York og Washington fandt jeg ud af min ryg har en grænse for hvor meget den kan holde til, derfor tog vi kun korte ture for ikke at presse den for meget.

Vi gik videre op til trail view overlook, en gåtur på 0,8 km med en ret stor stigning. Vi kunne nyde en fantastisk udsigt over Grand Canyon hele vejen op. Derfra tog vi en bus til Maricopa point, igen fantastisk udsigt. Derfra med bussen videre til Hopi point her kunne man se Colorado river fra, sindsygt flot! Så tog vi bussen helt op til Hermits rest. Herfra gik bussen ned igen mod Bright Angel trail som lå nede i "byen". Så der tog vi med ned. "Byen" er egentlig bare et par hoteller, en tog station og et område med supermarkede med deli og souvenir og en restaurant. Vi tog til supermarkedet for at finde os noget at tage med til aftensmad til det sidste point vi ville se solnedgangen fra, Desert view watchtower.

Efter at have handlet til sandwicher og en lille is pause, tog vi bussen tilbage til parkeringspladsen for at køre op til Desert view hvor der ikke går nogen busser til. Vi kom derop og fandt et bænke-borde sæt og spise ved. Derefter gik vi ned til udkigsposten for at få et godt spot til billeder og videoer af solnedgangen. Vi havde et tæppe med at sidde på og ventede så bare på klokken blev 19:22 hvor solen ville gå ned. Vi fik taget en masse fede billeder. For en gang skyld fandt vi en med styr på den slags fancy kameraer Charlotte har, der kunne tage et billede af os sammen ved solnedgangen. Da solen var gået ned gik vi ned til bilen og satte Frida (GPS'en) til at guide os til et hotel 2 timer herfra.
    Vi havde tidligere set et skilt om at der i nat ville være meteor regn, vi havde spurgt en skov ranger ved sol nedgangen hvad det var for noget. Hun fortalte at en ranger ville møde interesserede ved visitor centeret og tage dem med ud og se det 11:44 i aften, samt at det skulle være super flot mellem 1 og 3 i nat. Vi kunne ikke helt få det ud af hovedet. Så inden vi nåede ud af parken fik vi ombestemt os til at sove her i bilen på parkeringspladsen ved Grand Canyon så vi kan komme med på den tur og se meteor regn. Så nu har vi rigget bilen til. Vi vil lige hvile 2 timer inden vi skal ud og se meteorregn. I morgen tidlig kommer der update på meteor regn turen! 😄

Meteor regn og route 66.

2016年8月12日, アメリカ ⋅ 🌙 33 °C

Efter at have prøvet på i en time og hvile lidt inden klokken 11:45 hvor vi skulle se meteor regn, måtte jeg erkende jeg havde for lange ben, rattet var i vejen. Så jeg gik ud og gik lidt rundt. Da den blev 11:30 fik jeg Charlotte op. Da vi kom over til mødestedet var der allerede en masse mennesker. Vi fik at vide vi helst ikke måtte bruge mobiler og lygter da dette ville ødelægge vores nattesyn. På turen mod udkigsposten stoppede vi vi et sted hvor hun fortalte lidt om hvorfor og hvordan den jer meteorregn opstår. Der var allerede gang i meteorregnen under turen til udkigspunktet. Da vi kom derned fordelte folk sig. Mange lå ned. Vi måtte først tage en siddeplads, men da folk begyndte at gå fik vi en plads vi kunne sprede tæppet ud og ligge os ned med bedre udsyn op på stjernerne. Vi så helt vildt mange meteor der stødte på vores atmosfære. Det ligner hvad vi normalt kalder et stjerneskud lidt. Helt vildt fascinerende og smukt! I mens vi lå der fortalte rangeren om stjernerne og stjernebillederne på himlen. Vi lå der til omkring 1. Så gik vi tilbage til bilen for at sove. Charlotte som har lidt kortere ben tog pladsen med rattet og jeg fik passagerer sædet. Fik lidt søvn, det var dog ikke så behageligt og vågnede en del gange i løbet af natten. Men det var okay. Nu kan vi også sige vi har prøvet det.

Da vi kom op fik vi skiftet tøj og børstet tænder på det nærmeste offentlige toilet inden vi kørte mod Las Vegas.
    Første stop var et sted vi kunne få morgenmad, vi fandt et hyggeligt sted aller først på turen og fik morgenmad. Så kørte vi ellers stille og roligt vidre og kørte ind på route 66 hvor der var lidt mere natur og se. Vi kom også op og ned i bjergene på smalle bjergveje. Syntes Charlotte skulle prøve at køre på route 66 selv om det egentlig kun er mig der må køre lejebilen. Så på et stille stykke af route 66 fik hun rattet lidt. Jeg overtog og vi kom pludselig til en lille by i bjerg landskabet. Det første der mødte os ved denne by var et æsel midt ude på vejen. Da vi kom længere ned i gennem byen var der mange æsler løse på vejen, også to baby æsler. Her var vi nød til lige at stoppe og hilse på æslerne.
    Derefter kørte vi videre. På turen begyndte svensk nøglen i instrumentbrættet at lyse, så vi måtte ringe til Hertz. De sagde bilen skulle ind og have olie tjek. Så vi skulle køre ind i Las Vegas og bytte bilen. Så første stop da vi kom til Las Vegas var en tank for at aflevere bilen med fuld tank som da vi fik den, og derefter kørte vi til Hertz ved lufthavnen.
    Da ham der skulle tage i mod bilen så hvor meget vi havde, kørte han bilen op så den nye kunne holde ved siden af så vi kunne flytte tingene. Charlotte blev ved Bodil mens jeg hentede den nye bil. Så nu har vi fået en ny stor familie bil, en Honda, billeder skal nok komme. Så kørte vi ellers til hotellet. Det er et okay hostel, mange værelser, med pool. Det er meget lækkert. Vi fandt lidt at spise og gik derefter tilbage for t planlægge de næste dage. Vi fik os lige et spil pool imens. Las Vegas er okay, indtil videre men havde godt nok ikke regnet med det var så varmt. 40 grader da vi kom og det skal blive 42-44 grader celcius mens vi er her. Men her er dejligt om aftenen. Ligger lige nu på en liggestol ved poolen og skriver i en top og shorts, og har det nærmere for varmt end koldt. Men nu må jeg hellere komme op i seng. I morgen er det outlet og Las Vegas by Night, godnat! 😄😴😴

Sol opgang - Grand Canyon, billeder

2016年8月12日, アメリカ ⋅ 🌙 33 °C

Her er et par billeder fra sol opgangen ved Grand Canyon.

Sol nedgang- Grand Canyon, billeder

2016年8月12日, アメリカ ⋅ 🌙 33 °C

Her er et par billeder fra sol negangen ved Grand Canyon.

• 日30

Las Vegas - dag 1.

2016年8月13日, アメリカ ⋅ 🌙 32 °C

Vi sov lidt længe efter de sidste to nætters knap så god søvn. Vi havde fundet et outlet hvor vi kunne få binini og kuffert til Panama, så det var dagen sat af til.

Vi fik morgenmad, her er morgenmad ikke med i prisen så vidt vi kunne se, så vi havde i går købt lidt mælk og et morgenmads produkt og vi havde i forvejen nutella, smøreost og brød. Vi fik morgenmad og kørte så i outlet. Vi havde en hyggelig dag med shopping, stille og roligt kom vi igennem de fleste af butikkerne. Herovre kan de der outlet godt betale sig. Købte en fin Kate Spade pung som normalt kostede 118 dollar (= 826 kr.) jeg gav 40 dollar (= 280 kr). De har alle mærker på outlet til som regel mindst halv pris. Vi har også været i en del outlets efterhånden. Men det er hyggeligt nok at gå rundt der og shoppe lidt.
    På vej hjem besluttede vi os for at køre ned forbi "the strip" et sted hvor mange af de store hoteller ligger med kasioner, spisesteder og dyre butikker omkring sig. Det var meget sjovt, hold da op en masse lys skilte.
    I morgen venter en dag med sight seeing i byen, om formiddagen, forhåbentlig nogey vi kan lave indendørs om eftermiddagen og ud og se Las Vegas by night om aftenen. Her er det mest varmt henne om eftermiddag/først på aftenen, de 40 grader kommer omkring 2-4, og fortsætter så nærmest til solen er gået ned omkring 7. Så vi må op fra morgenen og afsted. Så nu vil jeg sove, godnat! 😄😴😴

Las Vegas - dag 2.

2016年8月15日, アメリカ ⋅ ☀️ 40 °C

Vi startede dagen med lidt morgenmad. Inden vi satte os ud til poolen for at bestille en tur i en zipline.

Da vi havde fået bestilt det blev vi enige om at i denne her varme +41 grader, havde vi mest lyst til en dag på en liggestol ved poolen. Min krop er ikke god til så høje temperaturer så jeg lå i skyggen, det var lige til at holde til. 😅
    Vi besluttede os for at gå i den nærmeste seven eleven og finde lidt frokost og derefter tog vi lige lidt mere tid ved poolen. Så kørte vi i supermarked så vi har morgenmad og frokost til de næste par dage inden vi skal til Panama.

Efter indkøbsturen besluttede vi at gå op i freemont street hvor jeg havde fundet en restaurant med buffet og hvor vi skulle prøve zipline klokken 23. Det var en slags gågade som var overdækket med lysshow i loftet. Efter næsten at være faret vild i det kæmpe store kasino hvor restauranten skulle ligge fandt vi den. Man betalte 16 dollar når man kom ind og så var der fri mad og drikkevarer. Det var den største buffet jeg nogensinde har set. Med rigtig amerikansk mad som kartoffel mos, steaks, steg, friturestegt kylling sovs og meget mere samt lidt kinesisk og mexicansk. Så var der også et helt område med salat, og et med frugt. Desuden havde de mindst 7 forskellige lagkager og tærter til dessert med softice maskine. Jeg skulle selvfølgelig afprøve nogle forskellige kager så vi delte lidt kager Charlotte og jeg. Da vi så havde spist os mætte i det gik vi ud i kasinoet for at afprøve en maskine eller to. Vi prøvede en hver men vendt desværre intet. Der var ikke rigtig nogen guide i at bruge maskinerne så vi prøvede ikke mere end den ene. Derefter gik vi lidt rundt ude i freemont street igen, fin en blueberry slushice drink og så på alle de forskellige optrædener der var langs gaden og på tre scener der var stilt op. Lidt i elleve var set så tid til at hente vores armbånd til zipline. Vi havde valgt den der var længst oppe, helt oppe under taget med lysshow. På nettet stod der den var liggende og det tog ca. 1 min.
    Vi kom op og der var nogen der hjalp os i selen, der sad som en vest om din overkrop og med to remme om skinnebenet. Så kom vi endnu længere op i en elevator, begyndte at blive lidt nervøs. Så blev vi spændt op på vejeren så vi lå på maven i selen, vi fik at hvide når rampen gik ned skulle vi sætte af med hænderne så hårdt vi kunne. Rampen gik langsomt ned og men kunne se ned af freemont street fra oven af, rigtig flot. Så blev vi sendt afsted. Det var vildt! Sindsyg god udsigt og hold da op et adrenalin kick! Det var så fedt, bestemt ikke sidste gang jeg gør det! 😄 øjeblikket skulle selvfølgelig foreviges så vi blev nød til at købe billederne der blev taget af os da vi nærmede os enden.
    Efter den tur, besluttede vi os for at bruge en billet med gratis entree til en natklub der var en der havde givet os. Vi kom op i en natklub som godt kunne ligne noget man kunne finde i Danmark. Dog var der her en bar, i/bag baren var dj pulten i bardiskens højde og på den ene side stod en pige i bikini og dansede og på den anden en dreng i underbukser, det var lidt specielt!! I sammenhæng med natklubben var en balkon/altan med udsigt over freemont street, rigtig fin udsigt. Vi stod lidt og kiggede ud, og kort efter besluttede vi at vi hellere måtte komme hjem, så vi også var friske til at se lidt i morgen. Så jeg vil nu sove så jeg er frisk til i morgen, godnat! 😄😴😴

Las Vegas - dag 3.

2016年8月15日, アメリカ ⋅ 🌙 33 °C

Vi startede dagen langsomt, sov lidt længe og fik sen morgenmad. Dagtimerne er nærmest udlideligt varme. Vi hyggede os og tog os god tid om at blive klar. Lidt efter middag kørte vi så ned til en vej de kalder the strip. Med en masse kæmpestore fine hoteller og shopping center med alle de dyre mærker som Gucci, Louis Vitton, Kate Spade, Michael Kors og en masse flere.

Vi kom ned til hotellet/kasinoet treasure Island, hvor det i følge Charlottes bog skulle være et sjov på nogle både i lidt vand udenfor hotellet. Vi fandt dog ud af dette show ikke kørte længere.
    Så gik vi videre op til et stort hotel/casino med græsk tema, som hang sammen med shopping centeret med alle de dyre mærker. I følge Charlottes bog skulle der her være et rullende fortov, det var der dog heller ikke. Så vi satte os inde på hotellet/kasinoet og fin en smoothie ved starbucks, her sad vi lidt og kiggede på baristaen, varmen udenfor gør en ret sløv. Så vi var lidt trætte, så vi sad der og kiggede lidt og holdte øje med de mennesker der kom op for at hente deres bestillinger. Da vi så endelig fik taget os sammen til at komme videre gik vi til næste stop.
    Vi var ret uheldige for næste stop var hotellet/ kasinoet mirage, hvor der skulle være et slags vulkan udbrud sjov i haven ud til vejen, men det var først senere i aften, så det kunne vi ikke nå da vi skal afsted rimlig tidligt i morgen.
    Så gik vi videre op ad til et fjerde hotel/kasino der skulle have et stort vandshow ude foran med masser af vand kanoner koordineret med musik, det gik i gang hver halve time, så det fin vi at se. Det var imponerende meget smukt, en skam jeg ikke kan ligge videoer op her.
    Vi gik tilbage til det græske hotel/casino for lige at prøve en spille automat og denne gang dokumentere det med billeder. Jeg var ret uheldig og vandt intet, Charlotte vandt 80 cent men tabte dem igen.
    Efter det gik vi tilbage mod bilen, for at køre hjem af og på vejen finde lidt aftensmad. Vi kørte på sonic som er den kæde vi også prøvede i Albuquerque, dog huskede de denne gang min hotdog!! 😅 vi tog det med hjem og spiste ved poolen i skyggen. Klokken var ikke så mange så vi besluttede os for at tage en lille svømmetur i poolen. Det var meget lækkert, selv når solen er gået ned er der stadig omkring de 40 grader. Så er det dejligt lige at køle af i poolen. Derefter gik vi tilbage på værelset og spillede kort, lærte hinanden kabaler og snakkede. Nu vil vi så til at sove, så vi kan få en ordenlig nattesøvn inden turen til LA gennem Death Valley i morgen. Godnat! 😄😴😴

• 日32

Nåå jo, forresten, Las Vegas, dag 3.

2016年8月15日, アメリカ ⋅ 🌙 33 °C

På vej hjem med maden fra Sonic kom vi forbi en Converse bilen. En bil der lignede en kæmpe Converse sko, her får i lige lidt billeder. 😂😂

• 日33

Turen gennem Death Valley.

2016年8月16日, アメリカ ⋅ 🌙 20 °C

Vi glemte at sætte vækkeuret, så vi kom lidt senere op end beregnet. Vi fik pakket bilen og fik morgenmad og kom afsted omkring 9 på trods af vi glemte vækkeuret.

Vi kørte mod Death Valley som er kendt for at ligge lavt, og have ekstremt høje temperaturer. Vi kom også forbi et skilt hvor der stod man skulle slukke for aircondition de næste 20 miles for at undgå overophedning af bilen. Vi stoppede ved en enkelt udkigspost, hold da op det var varmt. Det varmeste sted var der i følge gps'en 42 grader og det er sol lige på uden skygge eller skyer. Vi kørte turen gennem Death Valley et smukt bjerg landskab. Der var også lidt køren på små veje op og ned af bjergene.

For at undgå den værste trafik stoppede vi i en lille by udenfor LA, hvor vi tog i Wallmart for at se efter en slags luftmadras til at ligge ude i poolen med i Panama, samt en billig sportstaske til de ting der ikke kan være i min kuffert, nu alt ikke længere er i vakum poser. Vi fandt en taske, men ingen luftmadras. Så vi kørte videre i det næste store supermarked, som nærmere lignede et varehus. Her skulle vi have et gæste medlemskort for at handle, så det fik vi. Dog ikke til nogen nytte, de havde heller ikke sådan en luftmadras. Men de havde et lille hjørne med en slags kantine, lidt ligsom de har i bilka man kan få pizza, sandwich og hotdog. Her købte vi aftensmad for at trække tiden lidt og undgå myldretiden i LA.

Derefter kørte vi ind mod hostellet i LA. Trafikken var ikke så slem, kun for dem på vej ud af byen, der var der lang kø. Vi havde lidt svært ved at finde hostellet, skiltet var ikke så tydeligt. Vi fik tjekket ind og satte os på værelset og fik styr på hvor vi i morgen skal hen og se på bil. Så gode råd til hvad vi skal se efter modtages gerne!!
    Så hele dagen i morgen skal bruges på at se på biler og gøre klar til at flyve til Panama torsdag formiddag. Så nu vil jeg sove, godnat! 😄😴😴
    P.s. Et af billederne herunder viser vores nye bil vi skiftede til i LA.

• 日34

Bil dag i LA!

2016年8月17日, アメリカ ⋅ 🌙 22 °C

Vi kom ret tidligt op, og fandt en mand liggende sovende på gulvet og en anden i en seng der burde være tom. Vinduet på badeværelset var åbent, bruseforhænget revet ned og der var sorte fodspor over alt i badet. Desuden var vi på et værelse kun med drenge men havde bestilt et værelse kun med piger. Så vi gik i receptionen og klagede. De kom ned og bad alle på værelset gå i receptionen. Så sad vi der lidt og tjekkede vores telefoner da det var det eneste sted med wifi og vi havde ret dårlig forbindelse ellers. vi fik at vide vi kunne komme på et pige værelse i aften.
    Så vi fik gjort os klar og fik morgenmad og kørte så mod den første forhandler vi havde en aftale med.
    Første sted viste det sig dog de ikke havde noget. Andet sted var lidt i den dyre ende, vi prøvede en til 2500 dollar men den var vi ikke så vilde med, meget brugt. Vi orøvede derefter en anden der var en del bedre men også dyrere. Vi kørte videre til tredje sted, men var så forvirret at vi først kiggede lidt fik frokost og kom tilbage for at prøve 2. De var okay, dog ikke deb type jeg gerne ville have, men når man køber hos en forhandler får man en del mindre for sine penge. Vi endte med at køre hjem uden at få købt en bil, men vender nok tilbage til det sidste sted når vi kommer hjem igen.
    Er virkelig i vildrede med det her bilkøb! Ville ønske jeg havde nok forstand på det til at købe privat og få mere for pengene og få den type bil jeg gerne vil have. Må lige onstille mig mens jeg er i Panama, og gå på konpromi når vi kommer hjem.
    Vi skal være i lufthavnen i morgen klokken 9 med bilen, så nu vil vi til at i seng, inden den 6 timers flyvetur. Godnat! 😄😴😴