United States
Mather Point

October 9, 2019 in the United States ⋅ ☀️ 19 °C

Nadat het ontbijt achter de kiezen zit breken we de boel weer op en gaat de trip verder. We stoppen allereerst bij de Walmart om wat voorraden bij te vullen.
    Hierna rijden we route 66 weer op. Handen aan het stuur, cruise control erop en blik op oneindig. Mijl na mijl glijdt onder de camper door. We rijden over de prairie. Zo ver je kunt kijken zie je geel gras met lage boompjes. In de verte zien we bergen met plateaus. Je hebt niet veel fantasie nodig om je Lucky Luke in dit landschap voor te stellen; op zijn paard op weg naar de horizon, met de indianen die vanaf het bergplateau over de prairie uitkijken.
    We rijden door een indianen reservaat en passeren ranches met veel paarden.
    Nadat we de tank voor een spotprijs van minder dan een dollar per liter hebben gevuld, lassen we even een lunchpauze in. Naast de camper eten we onze broodjes op onze klapstoeltjes.
    Wanneer we verder rijden wordt de omgeving wat bosrijker. We naderen Grand Canyon park!
    Bij de ingang van het park kopen we een pas, die ons toegang tot alle Nationale Parken zal verlenen.
    We staan op een primitieve camping, half in het bos. We kunnen water en electra aansluiten en er zijn toiletten, maar daar houdt het dan ook bij op.
    Van tussen de bomen worden we nieuwsgierig aangestaard door herten. Wanneer we later over de camping lopen passeren we zelfs enkele herten van een paar meter afstand die wat rond scharrelen.
    We zijn halverwege de middag aangekomen, en besluiten daarom om naar de rand van de canyon te gaan om de zonsondergang te gaan bekijken. In het park is een netwerk van bussen, dus vanaf de camping kunnen we met de bus alle kanten op; lekker makkelijk.
    Wanneer we na een korte rit door het bos uitstappen bij de canyon valt onze mond open van ontzag. Het uitzicht is echt adembenemend mooi. We staan op de rand en kijken uit over een ontzagwekkend landschap. Het is een enorme krater met daarin bergen, spleten, kloven en verschillende soorten kleuren gesteente. Het moment valt eigenlijk niet vast te leggen.
    Vol verwondering van zo'n grootsheid genieten we van het uitzicht en schieten we plaatjes. De zon zakt langzaam naar beneden en zet het gesteente in een rode vuurgloed.
    Het koelt behoorlijk af en al snel staan we te bibberen. Het is helemaal donker als we weer op de camping aankomen. We nuttigen ons diner in de camper, want het is buiten echt koud. We hebben gehoord dat het vannacht gaat vriezen, dus we moeten voorbereidingen treffen om te voorkomen dat de waterleidingen en de reservoirs in de camper gaan bevriezen. We pompen de watertank helemaal leeg en spoelen alle kranen net zo lang tot alles leeg is.
    We kruipen dik ingepakt onder de wol. Het belooft een koude nacht te worden.

Grand Canyon dag 2

October 10, 2019 in the United States ⋅ ☀️ 9 °C

We worden 's morgens verkleumd wakker. Het is bitterkoud geweest en we hebben niet allemaal goed geslapen.
    We zetten het gas aan om koffie te zetten en eitjes te koken, en langzaamaan wordt het in de camper weer wat aangenamer. Buiten schijnt het zonnetje en we besluiten om met onze kop koffie even van de warme zonnestralen te genieten, terwijl we tussen de bomen zitten en het park tot leven komt.
    Vandaag zijn we nog de hele dag in het Grand Canyon Park. We hebben een hike op het programma staan.
    We bereiden ons voor op de ruige natuur door voldoende voedsel, water en kleding in te pakken.
    We stappen in de bus die ons naar het begin van de trail brengt. Om 11:15 beginnen we aan de wandeling, die in totaal 10 kilometer lang is. We zullen afdalen in de canyon en daarna weer via dezelfde weg omhoog klimmen.
    Het is nog best fris als we beginnen met wandelen. We hebben lange broeken en vesten nodig. Het afdalen gaat zonder problemen, we lopen over een goed aangelegd pad. Het is erg droog en stoffig. Soms is de afgrond duizelingwekkend diep naast het pad, dus voorzichtigheid is zeker geboden. Na 1,5 mijl (2,4 km) bereiken we het eerste rustpunt. Er zijn hier toiletten en kranen om de watervoorraad bij te vullen. Terwijl we een broodje eten komen er nieuwsgierige eekhoorns een kijkje nemen om te zien of er nog wat te eten te halen is. De eekhoorn loopt tussen mijn voeten en eet de gevallen kruimels. Hij gaat op zijn achterpootjes staan en kijkt bedelend omhoog voor meer. Er staan echter overal borden waar uitdrukkelijk wordt gevraagd om de eekhoorns niet te voeren.
    We vervolgen onze weg naar beneden. We hebben een prachtig uitzicht over de canyon en de bergwand torent steeds hoger naast ons op. De erosie van het gesteente is duidelijk zichtbaar.
    Na twee uren lopen bereiken we het rustpunt dat op 3 mijl gelegen is. Eventueel zouden we nog 1,5 mijl door kunnen lopen naar het volgende punt, maar we besluiten dit niet te doen. Het gaat nog een behoorlijke klim worden om weer boven te komen.
    Na een rustpauze keren we om; het makkelijkste gedeelte hebben we gehad, nu komt een pittige klim.
    Jeroen ontdekt een cactus langs de route en komt tot de prikkelende conclusie dat deze plantensoort helemaal niet aangeraakt moet worden. Na wat naalden uit zijn handen te hebben verwijderd kunnen we weer door.
    2,5 uur later bereiken we de top weer waar we de hike begonnen. De klim is niet zonder zweet verlopen en we zijn nu wel vermoeid.
    Omdat we nog tijd hebben besluiten we om de west kant van de rim te bekijken. De bus voert ons langs verschillende stops, waar we uitstappen en van het betoverende uitzicht genieten. Je raakt niet uitgekeken over de canyon. De Colorado rivier slingert zich tussen de hoge rotswanden door.
    Het koelt weer flink af en het begint te schemeren, dus we gaan weer naar de camper. We regelen snel douchemuntjes en spoelen het stof en zweet van de dag van onze lichamen.
    We besluiten om ons harde werk van die dag te belonen door lekker uit eten te gaan. Jeroen besluit om als een "echte" Amerikaan een 17 inch pizza te bestellen. In dit land zijn je ogen echt groter dan je maag, want hij krijgt m spijtig genoeg niet op.
    We treffen die avond weer alle voorbereidingen voor een koude nacht, want het gaat vannacht nog harder vriezer dan gisteren.
    We liggen vroeg onder de warme wol; het is een dag geweest met weer vele indrukken.

The grand Grand Canyon

August 19, 2019 in the United States ⋅ ☀️ 35 °C

„Wie klein sind wir Menschen doch eigentlich und vor allem wie kurz unser Leben auf diesem Planeten im Vergleich zu diesem 2 Milliarden alten Canyon.“ Das habe ich mit heute bei unserem Ausflug an den verschiedenen Aussichtspunkten immer wieder gedacht und erst recht nach der Filmvorführung im Visitor Center.
    Vom Colorado River und Gesteinsbrocken in die Form gebracht, in der der Canyon heute noch existiert, über Tausende von Jahren!

1600 Meter in die Schlucht hinunter, 470
    Km lang und 16 Kilometer breit (im
    Durchschnitt), soweit die imposanten Fakten. Achja und dieses Jahr feiert der Nationalpark sein 100 jährigen Bestehen!

Großer Dank an den tapferen Fahrer. Lob auch an die Kids! Sie haben sich die vielen Stunden im Auto super beschäftigt 💕

PS: Haben heute unterwegs recht gut bei einer Trucker Tankstelle zu Abend gegessen. Buffet um 10,99 +taxes! Es geht ja doch noch 😜

August 26, 2019 in the United States ⋅ ☀️ 24 °C

Well I gotta say this was definitely worth seeing. Bigger than anything I ever thought. Will be bringing darling here I think! 😍 And what would a photo stop be without another bike shot! 🤣

Sonnenaufgang am Grand Canyon

October 14, 2019 in the United States ⋅ ☀️ 3 °C

Heute Morgen ging wieder um 5 Uhr der Wecker, um pünktlich den Sonnenaufgang am Grand Canyon sehen zu können. Das Ganze klingt romantischer als es war, da neben uns noch Busladungen fotowütiger Asiaten am selben Platz den Sonnenaufgang sehen wollten. Zurück im Camper frühstückten wir mit einer heißen Tasse Kaffee. Frisch gestärkt ging es entlang des South Rims weiter in Richtung Page. Unterwegs entdecken viele schöne Aussichtspunkte, welche sicherlich auch eine ruhigere Alternative für den Morgen gewesen wären.
    Nach dem Verlassen des sehr grünen und tierreichen Grand Canyon Nationalparks fuhren wir durch das Navajo Indianer Reservat zum Horseshoe Bend in der Nähe von Page. Das gesamte Reservat glich einem Westernfilm es habe lediglich John Wayne und Clint Eastwood gefehlt.
    Am Horseshoe Bend angekommen, stärkten wir uns mit einer Tasse Kaffee für den Fußmarsch. Der Weg durch Sand und Stein war jeden Meter wert. Der Ausblick auf den Horseshoe Bend ist gigantisch.
    Allerdings kostet der freie Blick auf den Horseshoe Bend etwas Überwindung, da man schon dicht an den Abgrund muss um den vollen Anblick auskosten zu können.
    Im Anschluss fuhren wir zu unserem heutigen Campingplatz am Lake Powell, einem Stausee des Colorado Rivers.

Grand Canon Rim Trail

October 8, 2019 in the United States ⋅ ☀️ 18 °C

Heute wanderten wir den ganzen Tag dem Rim Trail entlang, also immer an der Südlichen Kante des Grand Canon. Die liegt auf 5000 Fuss über Meer und es geht teilweise 2500-3000 Fuss steil in die Tiefe. Die unterschiedlichen Gesteinsschichten bringen schöne Farbenspiele hervor.
    Ziel war es, zum Sonnenuntergang am Hopi Point zu sein, wo sich der Canon nach Westen hin öffnet.

Es ist ein gewaltiges Naturwunder und man kann die Dimensionen von blossem Auge nicht erfassen. An der Yavapai Geologie Station waren viele Infos zum Canon erhältlich, u.a. Ein grosses Relief.

Es hat auch gefährliche Tiere vor denen gewarnt wird😉 und auch Hirsche.

Wir kehrten im Xanterra, etwa auf halber Strecke, ein und assen alle den hervorragenden Kinder Hamburger😄. Dann gingen wir noch in die indianische angehauchten Souvenir Shops und kauften Andenken in Form von Tshirts. Es hatte viele Touristen, trotzdem war es schwierig, einen Kaffee Stand zu finden...

Danach nahmen wir die restlichen 4 km unter die Füsse. Man sah viele Leute, die zu Fuss vom Colorado River wieder auf das Hochplateau zurück marschierten - Capeau!

Wir sahen uns dann am Hopi Point den sagenhaften Sonnenuntergang an.

Dann nahmen wir den Bus zurück zu unserer Lodge und assen noch eine Kleinigkeit.

Ende Tag 11.

Grand Canon nach Page

October 9, 2019 in the United States ⋅ ☀️ 8 °C

Heute standen Nici und ich um 5.40Uhr auf und machten uns auf den Weg zum Yaki Point um uns den Sonnenaufgang anzusehen. Es war sehr frisch und windig. Leider war der Punkt weiter als gedacht und wir haben uns den Sonnenaufgang um 6.35Uhr an einer anderen Stelle angesehen. Es war sehr eindrücklich! Wir sahen zudem eine grosse Gruppe von Hirsche und einen Hasen.

Anschliessend nahmen wir ein Frühstück ein und machten uns auf den Weg nach Page.

Wir fuhren anfangs noch dem Rand des GC entlang und dann grössten teils durch das Reservat der Navajo Indianer. Die Landschaft ist grossartig, man kann sich kaum satt sehen. Die Siedlungen der Navajos hingegen sind eher ein Trauerspiel und erinnern an Slums - nichts von Karl May Romantik🤔

Wanderung Grand Canyon South Rim

July 10, 2019 in the United States ⋅ ☀️ 28 °C

Um 11 Uhr sind wir mit dem Bustransfer am Visiter Center vom Grand Canyon South Rim angekommen. Von dort fährt die blaue und rote Linie die Besucher zu Ihren gewünschten Wanderrouten. Juli und ich haben uns für die rote entschieden. Diese soll nämlich am schönsten sein und ja, sie war wunderschön. Das Wetter hat auch super mitgespielt. Es waren ca. 30 Grad aber super angenehm zu ertragen. Wir sind 7 km direkt am Canyon gewandert. Das war wirklich der absolute Wahnsinn. Wir beide haben noch nie so etwas schönes und beeindruckendes gesehen. Kein Bild kann zeigen, was man mit seinen Augen gesehen hat. Man kann gefühlt an jedem Busch, Baum oder an jeder Parkbank stehen bleiben, weil es aufs neue wunderschön aussieht. Um 15 Uhr sind wir am vorletzten Aussichtspunkt angekommen. Den mussten wir bewusst mitnehmen, da ich mich auf den bevorstehenden Sonnenuntergang vorbereiten musste! 😉 Kurz darauf sind wir nochmal runter ins Tal, um eine Brezel und ein Eis zu essen.Read more

September 23, 2019 in the United States ⋅ 🌧 15 °C

Um 2.30 Uhr, ja ich habe mich nicht vertippt, um 2.30 Uhr hat mein Wecker geklingelt. 30 Minuten und ein Toast später, war ich schon mit Janell, Scott und Grace auf dem Weg nach Minneapolis. Die Fahrt dauerte zwei Stunden und so haben wir drei Frauen in der Zeit nochmal ne Runde geschlafen.
    Gegen kurz nach 5 waren wir dann auch am Flughafen und haben uns mit einem Shuttle Bus vom Parkplatz zum Flughafen fahren lassen.
    Dort angekommen sind wir zuerst zur Sicherheitskontrolle und danach direkt weiter zum Boarding. Und schwups waren wir auch schon in der Luft. Ja ich glaube, ich habe tatsächlich nicht mal ne Stunde auf dem Flughafen verbracht, aber so kurz vor Abflug bin ich auch noch nie am einem Flughafen angekommen.
    Es hat ja gereicht und so waren wir nach über drei Stunden Flugzeit auch in Las Vegas.
    Angekommen, hat uns ein Bus zu unserem Mietwagen gebracht und von da aus sind wir direkt nach Arizona gefahren.
    Wir haben 4 Stunden inklusive Frühstückspause zum Grand Canyon gebraucht und 3 Stunden hat es davon geregnet. Ich dachte schon, dass ich alles im Regen sehen muss, jedoch hatten wir Glück und es hörte auf, als wir den Parkplatz erreichten. Und für diesen Ausblick hat es sich alle Male gelohnt!! So etwas ist, wie Papa es schon angekündigt hatte, einfach nur atemberaubend!
    Vom North Rim aus, sind wir dann nach Osten zum Dessert View und hatten da nochmal einen tollen Blick auf den Colorado River, der sich elegant durch den Grand Canyon schlängelt.
    Irgendwann war es 18 Uhr und wir sind zurück Richtung Williams gefahren, wo Janell für uns ein Hotel gebucht hat. Einen Ort vor Williams haben wir dann einen Cousin von Janell getroffen, der mit uns Essen war.
    Nach zwei Stunden Pläuschen sind wir jetzt im Hotel angelangt und gehen jetzt ins Bett. Denn morgen früh geht es zurück nach Las Vegas um da die restlichen zwei Tage zu verbringen.

Mather Point