traveled in 4 countries Read more

Goodbye Outback – Hello East Coast

May 15, 2017 in Australia ⋅ ☀️ 20 °C

Na het spectacel keren we terug naar het hotel, pakken onze spullen en checken uit. In een locale bakkerij nog even een snel ontbijtje en daarna zoeken we in een winkeltje nog naar een paar Australische souveniers. Dan gaan we nog een laatste keer terug het nationaalpark in. We willen niet de Uluru beklimmen, maar een stuk omwandelen. Het beklimmen van Uluru is zo’n ding. Toeristisch toegestaan, maar voor de Aboriginals is het echter een heilige berg die je niet mag storen. Daarom worden de bezoekers vriendelijk verzocht het niet te doen. Uit respect houden wij ons eraan en nemen een wandelpad dat langs de berg loopt, dat waarschijnlijk zowiezo interessanter is. Op informatieborden worden veel wetenswaardigheden over de berg, de Aboriginals en hun cultuur gedeeld. Eigenlijk konden we nog meer tijd gebruiken, maar na 1283 km door de Outback moeten we op weg naar het kleine vliegveld van Ayers Rock.

Een kleine machine brengt ons in 3 uur in noord-oostelijke richting naar Cairns. Het is zwoel warm aan de oostkust. De stad, die vol op toeristen uit is, geeft een gezellige eerste indruk. Aan de strandpromenade bruist het leven. We zien hier en daar openbare BBQ plaatsen op het gras, speelplaatsen, fitness apparaten en af en toe infoborden met verschillende weetjes. Aan de pier is zelfs een openbaar zwembad, gratis en vrij toegankelijk voor iedereen, zonder hek, met waterpartijen en een pierenbadje, en alles met zicht op zee. In Cairns hebben ze begrepen hoe je de toeristen en eigen bevolking het leven mooier en aangenamer maken kan.

Uluru - Zonsopkomst

May 15, 2017 in Australia ⋅ 🌙 4 °C

Vandaag willen we de zonsopkomst aan Uluru meemaken, dus vroeg uit de veren en het nationaal park binnen. We rijden naar de beste spot om dit schouwspel te volgen en, we zijn niet alleen.... ;) Het is nog behoorlijk koud als we ons in het donker een plekje zoeken, maar al gauw brengt de zon wat warmte. Ook dit is een mooie aanblik, maar kan niet tippen aan de zonsondergang.Read more

Kings Canyon & Uluru

May 14, 2017 in Australia ⋅ ⛅ 35 °C

Vandaag vroeg uit de veren want we willen de wandeling door de Kings Canyon maken, en daarna moeten we nog een flink stuk rijden. De Canyon bestaat uit imposante, deels over de 100 m hoge rotswanden. Door de grote kloof loopt de Kings Creek, als er tenminste water doorstroomt. De Canyon is omgeven door een plateau, wat door bizarre rode rotsformaties gevormd wordt. We lopen de „Kings Canyon Rim Walk“. Na een stijl begin, lopen we langs de dipe canyon over het relatief vlakke plateau. Op de helft van de wandeling is een brug over de canyon gespannen, die ons naar de andere kant van de kloof brengt. Het is een fantastisch mooie wandeling met vele prachtige blikken en uitzichtspunten. Na een kleine 4 uur zijn we terug aan de parkeerplaats. We moeten nog een flink stuk rijden, want we willen voor de zonsondergang aan Uluru zijn. Na ongeveer 4 uur rijden komen we aan in het gehucht dat naast het nationaal park ligt. We checken snel in... en ook hier weer ongelofelijke prijzen.... Maar geen tijd verliezen, want we willen niet te laat komen. Aan het nationaalpark kopen we een ticket voor 40 AU$ dat een paar dagen geldig is, en rijden naar de plek waar je Uluru het beste kan bekijken tijdens de zonsondergang. En ja hoor, daar is ie, de beroemde berg! Want er zijn 2 dingen die hoog komen als je aan Australie denkt... de opera in Sydney en de Uluru in de Outback. Oorspronkelijk was hij bekend onder de naam „Ayers Rock“, gegeven door de immigranten. Maar na lange tijd heeft ie nu zijn oorspronkelijke naam „Uluru“ teruggekregen. Het is echt bizar dat midden in het vlakke landschap ineens zo’n gigantische rotsblok Staat die 350 m boven de grond uitsteekt, en nog tweemaal zo diep onder de aarde ligt. Hij is 3 km lang en 2 km breed. We volgen het voorbeeld van anderen, parkeren onze auto achterstevoren en nemen plaats in de kofferbak met blik op de berg, wachtend op het moment dat de zon zich onder de horizon laat zakken. En het is niet gelogen, deze blik is zeer beindrukkend. De al rode berg wordt nog steeds roder en straalt. Een prachtig zicht! Voor degenen die meer willen weten over deze gigantische berg, hier de link: https://nl.wikipedia.org/wiki/Uluṟu

Als we terug op de camping zijn, eten we nog een pizza en dan vallen we al snel in ons stapelbed, want morgen is het weer heel vroeg uit de veren.

De Outback

May 13, 2017 in Australia ⋅ ⛅ 17 °C

We rijden verder richting zuid-westen. Ongeveer 500 km over geasfalteerde weg door de wijde Outback. Te zien is echter niet veel, rode aarde zover je kan kijken met gele graspollen en hier en daar een boom of struik. Een paar vogels, enige roofvogels waarvan twee op dode kangoeroes… We zijn niet verzekerd om in het donker of bij dusk en dawn te rijden, want dan is het risico op wilddierschade extreem hoog… en dat is te zien ook... Behalve kangoeroes heb je hier ook dingo’s, een soort van wilde hond. Op 2 punten, waar een bistro en een tankstation is, komen we toch ook een paar mensen tegen. Maar meer is er dan ook niet, alleen nog het huis van de uitbater. Ons doel is de Kings Canyon. We hebben wat geboekt op de camping daar. De Australiers (die zichzelf Aussie’s noemen) houden van campen en van hun Outback. Velen hebben de hele speciale Allrad (4X4) auto’s, met een tent erop en alles wat men zo nodig heeft om hier te overleven :0) Wij hebben een kleine kamer, met zicht op de canyon, echter zonder badkamer (zoals alle kamers hier) maar met een fikse Outback-toeslag. Dat hebben ze goed bekeken hier, want er is hier niks anders ;) De camping heeft een klein platform waar iedereen tegen de avond naar toe komt voor de zonsondergang, met blik op de rode Canyon. Daarna gaan we naar de BBQ, waar zelfs live muziek is. Een man die lekker gitaar kan spelen en grapjes met het publiek maakt. In de zomer moet het hier ongelofelijk vol zijn, aangezien er niks anders is. Maar de dagtemperaturen zijn dan waarschijnlijk ondragelijk want zelfs nu bij 'maar‘ 28 graden in de schaduw, brandt de zon al ongelofelijk. Maar ‘s nachts koelt het nu wel lekker af.Read more

MacDonnell Ranges II

May 12, 2017 in Australia ⋅ ⛅ 16 °C

De volgende stop is ‚Serpentine Gorge‘. We besluiten de wandeling hoog ook te maken, en hebben vandaaruit een prachtige blik over het gebergte. Weer terug beneden lopen we ook nog naar het meertje wat tussen de rotsen ligt, maar de vele vele dikke spinnen weerhouden ons ervan lang te blijven ;) Dan naar ‚Ochre Pits‘. Hier kan men de 700 miljoen jaren oude aardlagen bewonderen. De okeren rotsen van fel geel tot roestrood worden door de aboriginals tot verf verwerkt. Onze laatste stop maken we in ‚Ormiston Gorge‘. Ook hier een meer tussen de rotsen, waar zelfs door enkele mensen in gezwommen wordt...bbbrrrrrr, ijskoud!! Maar het is hier zo prachtig, dat we wat langer blijven. Tot slot klimmen we ook nog de berg hoog naar het uitzichtsplatform, vanwaar men een fantastische blik heeft op de Gorge en het gebergte. We rijden nog tot het Glen Helen lookout point met blik op Mount Sonder, en moeten dan helaas dezelfde weg terug. We kunnen jammer genoeg niet de hele ,loop‘ rijden, omdat we geen 4x4 auto hebben en dat is verplicht voor het komende onverharde stuk. Dus helaas... dezelfde 175 km terug naar Alice Springs, maar een prachtige dag.Read more

MacDonnell Ranges I

May 12, 2017 in Australia ⋅ ☀️ 28 °C

Vandaag maken we een dagtour, westelijk langs het MacDonnell gebergte, ook wel bekend als de Namatjira Drive. We stoppen eerst nog net buiten Alice Springs, bij het graf van John Flynn, de oprichter van de Royal Flying Doctor Service (de vliegende docters). De volgende stop is ‚Simpson Gap‘. We maken hier een korte wandeling langs de rode rotsen naar het meertje. In de rotsen leven wallabies, een soort kangoeroe in kleinformaat. En we hebben geluk, want we zien er een aantal! De volgende afslag voert ons naar ‚Ellery Creek Big Hole‘. Het prachtige landschap rondom het meer heeft een schildersklas hierheen gevoerd. We werpen natuurlijk ook even een blik op de verschillende schildersdoeken ;0)

Het vervolg onder MacDonnell Ranges II

Alice Springs

May 11, 2017 in Australia ⋅ ☀️ 21 °C

Es geht zum Flughafen nach Adelaide. Wir nehmen Abschied von der Sued-Ostkueste. Nun geht’s mitten rein ins Outback. 2h dauert der Flug bis Alice Springs. Von oben sehen wir immer roeter werdende Erde und ausgetrocknete Fluesse. Als wir am kleinen Flughafen aussteigen ist es angenehm warm. Wir holen unser naechstes Mietauto ab und checken in eine Hotelanlage ein. Dann machen wir noch eine kleine Rundfahrt durch den 20,000 Einwohner-Ort und schauen dem Sonnenuntergang von einem Huegel, auf dem auch das hiesige Veteranen-Denkmal steht, aus zu.
    In der kurzen Zeit sehen wir hier so viele Aborigines wie in den ganzen letzten 3 Wochen Australien noch nicht.

Op de fiets door de wijngaarden

May 10, 2017 in Australia ⋅ ☀️ 17 °C

Vandaag huren we fietsen, want we willen natuurlijk wijn proeven nu we hier zijn ;) Noch Nieuw-Zeeland noch Australie is echter een fiets-vriendelijk land. Geen fietspaden, alleen heel af en toe hier en daar in de steden. Het niet echt aangenaam op de gewone weg te rijden en bovendien is alles zeer langgerekt en ook het landschap niet echt prikkelend. Dus al snel veranderen we onze route en verkorten. Onze eerste geplande stop maken we in Chateau Tanunda. Hier sluiten we ons ook aan voor een rondleiding. Eind 18e eeuw hebben zich hier 30 mannen verenigd en een soort van wijncoöperatie opgericht. Ze bouwden gelijk groot, want toendertijd werd al gedacht aan export. Reden was o.a. dat in Europa, en speciaal in Frankrijk, vele wijngebieden door ongedierte verwoest waren.
    Naast wijn werd ook hoger percentage drank gebrand. Toen echter tijdens de oorlog een grote scheepslading wijnbrand op zee ten onder ging, moest helaas faillissement aangevraagd worden. Er werd nog geprobeerd te privatiseren, maar ook dat mislukte. De verkoop van het label was een feit, en het slot inclusief grondstuk werd verlaten achtergelaten. Eerst eind jaren 90 wordt het totaal bouwvallige slot, dat inmiddels meer als duiventil dienst deed, door een privaatman gekocht en volledig nieuw opgebouwd. En met succes, hij heeft het wijngoed nieuw leven ingeblazen en wordt sinds 2011 elk jaar o.a. met de Berlijner wijnprijs geeerd.

De eerste wijnboeren waren van Duitse afkomst. In de plaats Hahndorf, nog een stukje weg van hier, is tot op heden blijkbaar alles nog ‚op z’n Duits‘. Maar ook in Tanunda getuigen kleine Lutheraanse kerken, Duitse straatnamen en ook namen van wijngoeden van deze tijd. In een klein woongebied rijden we door de Lehmann-Strasse en dan… daar is zowaar de Kramer-Strasse :0) De Lehmann-Strasse leidt naar het wijngoed Peter Lehmann. Daar maken we een stop en wel grappig, want hier kunnen we de wijnverkoper nog wat over Duitse wijnen bijbrengen. Hij vertelt ons dat ze in hun wijnseminaren leren, dat de Riesling altijd zoet (Spaetlese) is. Wij laten hem weten dat dat niet (meer) zo is ;)
    Herr Lehmann heeft het wijngoed tot zijn dood in 2013 geleid. Het is toen verkocht aan de ‚Golden Tail‘, een hele grote onderneming. Deze wijn kunnen we ook bij ons kopen (let maar eens op een etiket met een gouden kangoeroe). Ze hopen nu dat het label ‚Peter Lehmann‘ zich meer in Europa zal kunnen etableren. Maar aangezien hun huidige aanbod aan wijnen enorm is, zal dat ongetwijfeld niet zo volledig blijven bestaan. Dat hebben we bij ons ook al zien gebeuren (in het mooie Varnhalt bv). De Riesling hier vinden we in ieder geval de beste, als we de 4 verschillende wijngoeden met elkaar vergelijken. En dan mogen we zelfs nog van een heel speciale Shiraz proeven, kost 60$ per fles en staat niet op de proeflijst (maar was toevallig open)… dat is niet mis!

Conclusie: Er zijn vele (kleine) wijngoeden waarvan we 4 zeer mooie bezocht hebben. Maar afgezien van de Shiraz, vinden we de meeste wijnen… net niet zullen we maar zeggen. De Shiraz is de beste druif hier, maar van die smaak moet je natuurlijk ook houden. De omgeving is lang niet zo mooi als je het vergelijkt met b.v. de Duitse wijnlandschappen. De heuvels van het Badener land maken het natuurlijk extra mooi, maar ook in de Pfalz kun je over de eindeloze ietwat heuvelige wijngaarden kijken. Hier is echter alles vlak en daarmee zijn de wijngaarden niet zo goed te zien. Het is hier ook veel warmer en daarom ziet alles er veel meer uitgedroogd uit. Op de fiets is het hier dus niet echt een highlight. Voor de wijnkenner wel een aanbeveling, maar niet meer dan dat.

Barossa wijnstreek

May 9, 2017 in Australia ⋅ ☀️ 16 °C

Van Adelaide naar de wijnstreek Barossa is het een goed uur. Na de eerste Britse kolonisten, kwamen hier al snel ook de Lutheranen uit Silezie, Brandenburg en Polen, en die brachten de eerste wijnstokken mee. Ons doelwit is Tanunda, een bekende gemeente in de Barossa en een goed uitgangspunt voor een wijntour. Bij de stadsinfo krijgen we tips en het nodige aan kaartenmateriaal, dus we kunnen gelijk op pad en de namiddag nog benutten. Onze eerste stop maken we bij het wijngoed Roquefort, klein maar de hele ambience bevalt ons hier goed. Dit wijngoed bestaat nog niet zo heel lang. Een simpel oud hutje was de basis en werd in dezelfde 100 jaar oude stijl uitgebouwd. Een nog jonge vrouw, maar met lichaam en ziel gepassioneerd van wijn, geeft ons een blik in de diverse wijnen van het Barossa gebied en tegelijkertijd proeven we enige witte en rode.
    Het Barossa wijngebied is vooral bekend om zijn rode Shiraz druif. In de Adelaide Hills groeit echter ook nog Cabernet Sauvignon, maar hier minimaal. Door het extreem droge en hete klimaat, gedijen de rode druiven zeer goed, maar ze proberen het ook met witte. De meest bekende in Australie is de Semillion (bij ons niet de bekendste) en dan hebben ze ook Riesling en Chardonnay aangebouwd.
    De wijnproeverij begint hier altijd met een sparkling wine. En voor ons eerder ongebruikelijk, hier zijn ze trots op hun rode bubbeltjes, van de beroemde Shiraz… en die smaakt ;0)
    Dan gaan we naar wijngoed Yaldara, dat niet alleen bekend staat om zijn wijn maar ook om het mooie kleine kasteel wat op het landgoed staat. Het is recentelijk gerenoveerd en pas weer heropend, de nieuwigheid ruikt men nog. Hier hebben ze ook een rosé, en daarvan nemen we gelijk een flesje. We kopen onderweg nog wat kaas, worstjes en brood en dan maken we het gezellig op het terras van onze ‚camping bungalow‘.

Port Adelaide

May 9, 2017 in Australia ⋅ ☀️ 16 °C

Voordat we ons in de wijngaarden begeven, nemen we eerst nog een kijkje in de historische haven Port Adelaide, met als boegbeeld de vuurtoren uit 1868. Als je de hier door de straten loopt en de vele oude gebouwen (en vele pubs voor de schippers) ziet, kan je de flair van toendertijd nog opsnuiven. Naast het restaureren van prachtige oude panden, wordt er ook nieuw leven ingeblazen en men probeert de haven hip te maken.Read more