melakukan perjalanan di 4 negara Baca selengkapnya
  • Hari 59

Adelaide

8 Mei 2017, Australia ⋅ ⛅ 15 °C

Vandaag wandelen we over het universiteits terrein. Vele mooie historische gebouwen gemixed met niet zo geweldige 80-er jaren blokken. Ook Adelaide heeft een botanische tuin, een park met kleine watertjes, meerdere kassen en een zeer futuristishe bouw van het nationale wijn center. Over grote grasvelden lopen we naar de (helaas gesloten) kathedraal en de Oval, het nieuwe stadium waar rugby en cricket wordt gespeeld. Vandaag ziet de stad er ineens veel mooier uit, wat deels aan het zonnetje ligt wat eindelijk weer eens tevoorschijn komt, maar ook aan het vele groen.
    Aan het eind van de middag rijden we nog naar het nabijgelegen Glenelg, dat een prachtig langgerekt strand heeft en waar men naar het schijnt de mooiste zonsondergangen kan zien. We zoeken ons een beschut plekje in één van de vele bars en restaurant, en onder het genot van een hapje en een drankje genieten we van het prachtige licht.

• Hari 58

Aankomst Adelaide

7 Mei 2017, Australia ⋅ ⛅ 14 °C

Het is nog ietwat meer als een uur en dan rijden we Adelaide binnen. De staat South Australia telt 1,8 miljoen mensen, waarvan 1,3 miljoen in Adelaide en omgeving wonen. Vaak waren de eerste kolonisten gevangenen, die door Groot Britannie gestuurd werden. Maar hier waren het meer mensen uit verschillende Europese landen, die uit religieuze of politische grond hun land moesten verlaten.
    We checken in en gaan dan voor een paar uur op eerste verkenningstocht door de stad. Jammer genoeg is het grijs en grauw, waardoor de eerste indruk niet zo geweldig is. Gelijk in de buurt van ons appartement is een „Food & Wine Festival“ waar we ons tegoed doen aan een paar lekkernijen.

PS: De foto’s zijn al van de volgende dag…

• Hari 57

Op weg naar Adelaide

6 Mei 2017, Australia ⋅ ⛅ 18 °C

De eerste stop van vandaag is in Mount Gambier, een stad gebouwd op zandsteen waar het water onderdoor stroomt en zich vele holen bevinden. Vreemd idee dat hier bovenop een normaal stadsleven kan plaatsvinden. In een vulkaankrater is het ‚Blue Lake‘ ontstaan en inderdaad, blauw is het. Dan rijden we verder langs de kust naar Beachport. Als het 10 graden warmer zou zijn en minder wind, dan zou het hier goed uit te houden zijn voor een paar dagen. Het is maar een kleine stad, maar met een kilometerlang strand. We trotseren de wind, halen een koffie met een stuk pecan pie (konden het deze keer niet weerstaan…) en zetten ons op een bankje op de pier. Dan verder op onze weg tot Robe. Het is een vakantieoord voornamelijk bezocht door de mensen uit de steden, die in de zomer vanuit Adelaide en Melbourne komen. Dan zien we dat er iets te doen is aan het meer, dus gaan een kijkje nemen. Er is een drakenbootrace. Alle vrouwen uit de 5 teams schijnen 50+, maar supergemotiveerd vertelt ons één van de dames :0) Eigenlijk wilden we hier overnachten, maar we besluiten toch nog een uur of 2 verder te rijden. Dat spaart ons morgen tijd en het komende stuk zien we zowiezo geen water, omdat het zicht door bossen is versperd. We tuffen door een zeer dunbevolkt en saai stuk, en Meningie is het eerste dorpje na 2 uur rijden. Het is klein, maar er zijn een paar motels en een restaurant waar we ons een huismaal bestellen. We zijn nog net op tijd, want om 20 uur is sluitingstijd, en dat op zaterdagavond :o)
    We zijn nu ook gewisseld van staat, van State Victoria naar South Australia en daarmee ook weer een half uur tijdsverschil.

• Hari 56

Laatste dag Great Ocean Road

5 Mei 2017, Australia ⋅ ⛅ 15 °C

De laatste rit op de Great Ocean Road. Gelijk aan het begin 3 stops waar men vrijstaande rotsformaties bewonderen kan. Eén daarvan heet de London Bridge. Eigenlijk was dit eens een rotsbrug naar het vasteland, maar mid 90-er jaren is dat deel afgebroken. Twee toeristen hadden geluk, want zij bevonden zich net niet op het bruggedeelte, maar op de rots erachter… Ook aan de steile kusten brokkelt elke keer opnieuw weer wat af, tot in de grootte van meerdere tonnen. Daarom staan er ook overal borden, dat je niet over de omheining van de gebouwde platformen mag klimmen om dichter bij de rand te komen. Toch zien we steeds weer dat vele jonge mannen zich daar helaas niet houden. Het is in ieder geval een zeer beindrukkende kustlandschap, dat in onze herinnering zeker als één van de hightlights zal blijven hangen.

Tegen de middag komen we aan in Warnambool. Vroeger was dit een nederzetting voor walvisvaarders, vandaag de dag kan je hier (gelukkig nog) naar walvissen kijken. Er zijn niet veel punten, van waar je de walvissen van land kan zien, maar dit is er één van. Jammer genoeg voor ons, is het echter alleen in de wintermaanden tussen juni en october, als de walvissen migreren maar we rijden er evengoed heen. We halen een broodje en koffie en houden gelijk picknick daar, want hier aan Logans Beach zijn ook weer surfers te bewonderen.
    Als we verder rijden komen we aan het Tower Hill Reserve voorbij. Een inactieve vulkaan, waarvan de krater is uitgegroeid tot een groen dierenparadijs. We rijden om het grote krater meer met zijn vele vogels. En dan zien we ineens een emu, die op zijn gemakje aan de kant van de weg voorbijstapt. Daarna nog een stop in Port Fairy. Door de huizen uit de 19 eeuw, de brede straten en de klein haven heeft het zijn toenmalige charme behouden. In Portland is het dan genoeg geweest voor vandaag, en deze keer hebben we ook meer geluk met ons uitgekozen motel ;)

• Hari 55

De 12 Apostelen - Deel II

4 Mei 2017, Australia ⋅ ☀️ 17 °C

We rijden een stuk verder, naar Loch Ard Gorge. Ook een zeer indrukwekkende rotsformatie met gaten en barsten en…veel rustiger ;) Het is soms echt verbazingwekkend wat de natuur allemaal creeren kan. In het nabijgelegen Port Campbell verblijven we in een (wederom ‚stoffig‘) motel. Hier is nog een kleine fraaie baai, waar we nog genieten van de zo langzaam ondergaande zon. Vanaf de pier kijken we de vissers toe en een ongelofelijke coole surfer die de gigantische golven bedwingt, geweldig!Baca selengkapnya

• Hari 55

De 12 Apostelen - Deel I

4 Mei 2017, Australia ⋅ ☀️ 15 °C

De volgende 100 km zijn grotendeels door bosachtig gebied. Eigenlijk wilden we aan Cape Otway niet alleen de kaap, maar ook de vuurtoren zien, één van de oudste. Maar zo eenvoudig gaat dat helaas niet, want ze hebben het terrein afgezet. Om binnen te komen vragen ze 20$, en men moet ook tijd meenemen want ze hebben blijkbaar nog het één en ander eromheen gebouwd, meer informatief. Aangezien we alleen maar de vuurtoren willen zien, besluiten we op eigen houtje te voet op zoek te gaan en worden beloond, want we krijgen een mooie blik op de vuurtoren, al is het ook van einige afstand. Maar we wilden zowiezo zo snel mogelijk terug naar de kust, want vandaag is een zonnige dag. En die moeten we gebruiken om de hoofdattractie van de Great Ocean Road te zien… de „12 Apostelen“. Deze rotsen zijn voor vele miljoenen jaren door erosie ontstaan. De eerste blik hebben we vanaf de Gibson Steps, een steile trap die op het strand uitkomt, met zicht op de eerste paar apostelen. Over de gehele kustlijn zien we schuimkoppen op het water en er wordt gewaarschuwd om niet in het water te gaan. We halen een take-away koffie, zetten ons in het zand en genieten van het uitzicht. Kort na de Gibson Steps komt het officiele bezoekerscentrum. Verschillende paden en uitzichtsplatformen zijn gebouwd om de meest fantastische uitzichten te creeren. Met open mond staren we over de torens, bruggen en bogen van de eroderende rotsen… wat een fantastisch wonder der natuur. De Asiaten zijn hier echter in massa’s aanwezig… en als het om foto‘s maken gaat dan houden ze nergens (en met niemand) rekening mee helaas…Baca selengkapnya

• Hari 54

Geschiedenis Great Ocean Road

3 Mei 2017, Australia ⋅ ☀️ 13 °C

We gaan weer maar helaas wederom een grijze dag vooruitgezegd. Daardoor ziet de eigenlijk zeer mooie kustweg er niet zo mooi uit als ie eigenlijk is, maar natuurlijk is het evengoed genieten van de fantastisch mooie uitzichten. Eén van de stops is bij het officiele poort van de Great Ocean Road. In 1936 werd dit gedeelte door het trust fonds aan de overheid overgedragen. Vandaag de dag begint ie echter al einige kilometers eerder, is in totaal 241 km lang en ligt tussen de steden Torquay en Warnambool. De straat werd gebouwd door soldaten die uit de eerste WO terugkwamen. Het doel was niet alleen de kustplaatsten met elkaar te verbinden, maar ook (toendertijd al) toeristen aantrekken. Jaarlijks bezoeken rond de 7 miljoen mensen deze regio, en ook vandaag is geen uitzondering want de vele toerbussen met Aziaten begeleiden ons ;-) We maken een kleine omweg naar een waterval, en rijden door een dicht begroeid eucalyptus bos. De auto voor ons mindert vaart… waarom dat nu vragen we ons af… en dan zien we ineens een paar kangoeroes op de weg hopsen! Ze springen een poos voor de auto van onze voorganger voordat ze weer in het bos verdwijnen… sprakeloos :0) In de namiddag komen we aan in Apollo Bay waar we voor de nacht blijven. Een ietwat verouderd en ‚stoffig‘ motel, maar met geweldig uitzicht op de zee. In de haven ontdekken we 2 zeeleeuwen, die hun lol erin hebben de vissers hun vangst te stelen ;)Baca selengkapnya

• Hari 53

Kangoeroe golfplaats ;)

2 Mei 2017, Australia ⋅ 🌧 12 °C

In ons dorp is een golfterrein waar blijkbaar kangoeroes hun tehuis hebben. Daar moeten we natuurlijk een kijkje gaan nemen. En jawel, het is niet te geloven… de eerste ontdekken we bij een golfer die net op de hole een bal slaagt, en een stukje verder ontdekken we een hele groep tussen de vele golfballen. Helemaal geweldig :-) Aangezien vroeg in de namiddag de zon toch nog tevoorschijn komt, gaan we nog even op pad, op ontdekking naar de volgende mooie plekjes en lookouts van de volgende 20 km van de Great Ocean Road. Wel jammer dat het niet warmer is, want de stranden zijn wel heel verlokkend. We rijden naar het strand van Fairhaven en in Aireys Inlet lopen we hoog naar de Split Point Lighthouse uit 1891. Boven aan de vuurtoren hebben we een prachtig uitzicht op de baai met o.a. de split rock. Het wisselvallige weer heeft ook zijn goede kanten… fantastische foto’s door de dreigende luchten, prachtige reflectie en een regenboog aan de horizon.Baca selengkapnya

• Hari 52

Op weg naar de Great Ocean Road

1 Mei 2017, Australia ⋅ ☁️ 17 °C

Het gaat vandaag richting zuiden. De komende dagen willen we de beroemde ‚Great Ocean Road‘ rijden. Helaas is het weer niet echt geweldig… Maar we moeten zowiezo eerst nog een stuk highway rijden. In Torquay komen we dan aan de oceaan en maken diverse stops inclusief aan Bells Beach. Hier en daar hebben we ook geluk de surfers op de golven in actie te zien. Zij trotseren de opkomende wind en regen. Nat worden ze zowiezo en de wind is alleen maar gunstig voor hun, hoe meer wind des te hoger de golven. In het kleine dorpje Anglesea verblijven we in een vakantiepark. We boeken gelijk voor 2 nachten, om het slechte weer wederom voor de verdere reisplanning te benutten.Baca selengkapnya

• Hari 51

Melbourne - Southbank

30 April 2017, Australia ⋅ ⛅ 15 °C

Vandaag beginnen we aan het water op de Federation Square, waar een Indisch feest gevierd wordt. We gaan de brug over en komen aan de concerthal ‚Hammer Hall‘ voorbij‚ waar een aankondiging voor Jaap van Zweden hangt. Toevallig is er vandaag ook een kunstmarkt aan het ‚Arts Centre‘, maar niet alleen kunst… er staat zowaar een poffertjes kraam! Dat kunnen we natuurlijk niet weerstaan ;) En het is nog niet gedaan met de Nederlandse invloeden… In de beroemde National Gallery of Victoria (NGV) is momenteel een grote Van Gogh tentoonstelling te zien en daar zijn ze hier maar wat trots op! (de wachttijd op dat moment… 2-3 uur). We maken een ontspannen wandeling door de botanische tuin waar ook het imposante herdenkingsmonument ‚Shrine of Remembrance‘ Staat. Ook hier in Melbourne een klassiek eerbetoon aan de Australische mannen en vrouwen die hun land tijdens de oorlog hebben geholpen. Een bezoek is zeker de moeite waard, al was het alleen al voor het fantastische uitzicht. Dan nemen we de historische tram naar de Docklands. Een beetje hetzelfde als in Sydney wordt ook hier de oude industriehaven omgebouwd tot een recreatieve wijk met vrijetijds mogelijkheden, moderne grote woonhuizen en aan de pier meerdere restaurants.Baca selengkapnya

Bergabung dengan kami:

FindPenguins untuk iOSFindPenguins untuk Android