Bolivia

April 22, 2023 in Bolivia ⋅ ☀️ 20 °C

Nadat de twee beste mannen van het hostel maar eten bleven aanvoeren tijdens het ontbijt ("More pancakes! More pancakes!") vroeg iemand aan één van de twee wat zijn naam was. Vrolijk schreeuwend antwoordde hij "My name is Julio!!". De gids van de mijnen die naast me zat op de bank barstte in lachen uit en vertelde me dat hij eigenlijk Eduard heet. Heerlijk.

Het busstation is enorm en erg modern. In tegenstelling tot vele andere terminals, was deze rond dit tijdstip (11:30) erg rustig. Buiten, waar maar een paar bussen stonden, sliepen een paar honden rustig op de weg, waren er maar een paar mensen aan het wachten, en kwam de ijscoman al van ver aanlopen, druk in zijn toeter knijpend. Toen hij vlak naast ons als groepje wachtenden stond vroeg hij niet of we ijs wilden, maar begon hij gewoon weer keihard te toeteren.

Vandaag was m'n eerste bus in een "Bus Leito", een bus met drie rijen. Oftewel, niemand naast je, grotere stoelen en nog meer beenruimte dan normaal! Best wel een keer lekker.

Net na zessen kwam ik aan in Tupiza. Vanaf hier ga ik de Uyuni Salt Flat tour doen, wat hoog op mijn lijstje stond! De meeste tours beginnen in Uyuni zelf, vlakbij de zoutvlaktes, maar mij was aangeraden in Tupiza te beginnen. De tour duurt een dag langer (4 dagen, 3 nachten), je ziet een stuk meer en de zoutvlaktes komen als toetje, in plaats van direct in het begin. De tour agency waar ik heb geboekt heeft ook een hotelletje, waar ik vannacht slaap. Op het dakterras zaten al twee groepsgenoten bleek.

De Italiaan/Brit had de lijst gezien, en de groep bestaat uit hem, een Brusselse, een Amerikaan die we nog niet hadden gezien, en ik. Erg leuk dat het vier solo reizigers zijn en vier verschillende nationaliteiten! De groep kan uit maximaal 5 mensen bestaan, dus wie weet is er nog een vijfde die last minute heeft geboekt.

Tour Dag 4 - Deel 1 (Tupiza)

April 26, 2023 in Bolivia ⋅ ☀️ 16 °C

De laatste dag alweer! Om 4:30 wakker geworden, gingen we allemaal half slapend de auto in. De eerste stop van vandaag was Incahuasi, één van de veertien eilanden die de zoutvlakte heeft. Na een rit op de donkere vlakte, met alleen de koplampen en een prachtige sterrenhemel (knap navigeren!) kwamen we aan. Een korte wandeling naar boven bracht ons op een mooi uitzichtpunt over de vlakte, gericht op de zonsopkomst. Na een koud uurtje kwam daar de zon tevoorschijn, en het was geweldig. De cactussen, de oneindige vlakte, en de zon die langzaam tevoorschijn kwam!

Beneden hadden we ontbijt naast het eiland op wederom stoelen en een tafel van zout. Na een heerlijk ontbijt reden we een heel stuk over de zoutvlaktes. De zoutvlakte van Uyuni is grootste ter wereld met 12.000 km²! Vele en vele jaren geleden waren dit allerlei meren, maar doordat er geen toevoer van water is door bijvoorbeeld rivieren, is alles opgedroogd in zeshoekige vormen. Omdat de meren zoveel zout bevatten, is deze zoutvlakte onstaan. De zoutlagen zijn tot wel 120 meter diep en hebben de grootste reserves van lithium, magnesium, kalium, stikstof, fosfor en borax ter wereld. Geschat wordt dat 7% van alle lithium in de wereld in Bolivia in de grond zit, waarvan een groot deel in de zoutvlakte. Op dit moment wordt er alleen zout gewonnen (om het makkelijk te houden), namelijk zo'n 25 ton per jaar!

Journée repos

January 26, 2023 in Bolivia ⋅ ☁️ 18 °C

Hier soir le bus était génial, on a jamais eu un bus aussi confortable, les sièges étaient moelleux, on avait beaucoup de place et on pouvait s’allonger complètement, dommage qu’on ait que 4h. On arrive a minuit à Tupiza et on marche 15 mins pour rejoindre notre auberge, la ville est déserte on se sent pas trop en sécurité mais comme il n’y a personne on ne craint finalement pas grand chose.

On arrive dans notre chambre privée, un lit chacune avec notre salle de bain à nous c’est génial et on ne paye que 9€ chacune la nuit.

On se douche et on est très contentes d’être enfin dans un lit.

Ce matin réveil vers 13h, c’était génial. Aujourd’hui je dois absolument reposer ma cheville, elle est encore un peu gonflée est bleu/jaune mais on va dire que ca va. Et Bertrand et alexis m’ont acheté une atele c’est super.

Je reste au lit jusqu’à 15h, je prépare mon vlog du mois de janvier puis je vais lire un peu dehors. Je trouve un chien que j’adore et il a l’air content d’avoir une amie aussi. Il fait très beau et chaud mais d’un coup c’est la tornade, il pleut et il grêle !
      Romane vient de partir pour retirer de l’argent et chercher de quoi agrémenter notre riz de ce soir.

L’orage est passé, la je reste encore dans la chambre et je vais préparer le programme pour les prochaines semaines.

Dans les 4 prochains jours on ne sais pas trop comment ca va se passer et si on aura du réseau parce qu’on part en tour organisé avec un guide pour explorer la région et le fameux désert de sel : Salar d’Uyuni.

Tour Dag 4 - Deel 2 (Tupiza)

April 26, 2023 in Bolivia ⋅ ☀️ 20 °C

Midden op de zoutvlaktes was het tijd om cliché foto's te maken. Kwalitatief waren ze misschien niet allemaal even goed, maar gelachen hebben we zeker. Na nog een stuk over de vlakte te hebben gereden en langs het Dakar monument te zijn geweest, hebben we Marcos afgezet om het laatste maal klaar te maken en gingen wij nog naar de "Train Cemetery".

In de 19e eeuw waren mijnen booming in de regio, en werd er besloten meerdere treinverbindingen tussen de mijnen en La Paz en Chili aan te leggen. Nadat in 1940 de mijnen steeds minder gebruikt werden, werden ook de treinen verwaarloosd, die nu dus op een terrein bij Uyuni staan. Op zich een interessant verhaal en leuk om te zien, maar we waren allemaal moe, er liepen heel veel toeristen rond (voor hen was dit het begin van de tour) en vergeleken met alles dat we hadden gezien...was dit niet heel spetterend.

Na de lunch was het tijd om afscheid te nemen, want iedereen ging een andere kant op. Ik moest (moest...wilde) weer terug richting Tupiza, en Jhonny en Marcos waren zo aardig om me mee terug te nemen. Na ruim drie uur over een hele stille maar nieuw geasfalteerde weg (ook wel is leuk), was ik terug in Tupiza en was de tour afgelopen. Jammer, maar het waren vier super leuke dagen!

Journée de la loose à Tupiza 🐈‍⬛

May 27, 2022 in Bolivia ⋅ ☀️ 17 °C

L'excursion dans le salar a été une petite parenthèse dans notre voyage. Retour à la vie de backpackers : hostal, bus, promenade à pied. Nous sommes plongés dans la vie bolivienne, bien différente de la chilienne. Les rues paraissent plus animées, surtout au terminal de bus ("Villazooon" "Potosiiiii").

Enora et Jérome ont décidé de profiter de cette journée pour visiter la ville de Tupiza, où nous sommes arrivés hier soir.
      Héloïse préfère aller dès aujourd'hui à Tarija, prochaine étape, pour avoir le temps de découvrir cette ville. Elle part en début d'après-midi. Enora et Jérome la rejoindront demain.

Et c'est dans l'après-midi que les galères vont commencer pour nous, chacun-e de notre côté.

Après un repas typique 🧆 au marché de la ville qui les plongent dans la culture locale, Enora et Jérome partent se promener dans la vallée de Machos, à quelques kilomètres au nord de la ville. Le chemin est un peu éprouvant - marcher dans la poussière pendant une heure en plein cagnard ☀️ - et la fatigue n'aide pas.
      Enora s'arrête à l'entrée de la vallée, Jérome veut continuer jusqu'au canyon un peu plus loin. Ici passait le chemin des Incas.
      Enora finit par s'impatienter et le rejoint. Jérome fait demi-tour au même moment. Problème : ils passent par deux chemins différents. Ils vont se chercher pendant une heure dans cette vallée, où il n'y a pas de réseau bien sûr. Enora se demande si Jérome ne s'est pas blessé dans le canyon, Jérome pense qu'Enora est rentrée à l'hostal. C'est la panique.
      Finalement, chacun rebrousse chemin, et ils finissent par se retrouver un peu plus loin. Plus de peur que de mal.
      On retiendra quand même que la vallée est super jolie ! Entourés de falaises rouges, nous sommes plongés dans un décor de film de western 🤠.

De son côté, Héloïse a pris un rapidito, un genre de taxi/fourgon 🚐. La route entre Tupiza et Tarija est réputée dangereuse : lacets entre les falaises, piste étroite, vallées encaissées. Le chauffeur est très rapide et double des camions. Jusqu'à ce qu'un pneu crève... Au milieu de nulle part. Après la réparation, le chauffeur rattrape vite son retard avec sa conduite sportive. Héloïse arrive (vivante) à Tarija ! A 45min à pied de l'hostal... Les transports ne manquent pas de nous surprendre ici !

Après cette journée éprouvante, chacun est content de se poser dans son lit à l'hostal 🛏️.

Potosi - Tupiza

May 10, 2022 in Bolivia ⋅ ☀️ 16 °C

Mit dem Nachtbus kommen wir um 2 Uhr in Tupiza an. Das Städtchen ist kleiner und eigentlich nicht weiter aufregend. Tupiza ist der Ausgangspunkt für unsere Tour in die Salzwüste Salar der Uyuni. Nach vielen Verhandlungen mit Agenturen entscheiden wir uns für die "Spezial" 4-Tages Tour durch die Salzwüste. In 4 Tagen geht es mit dem Geländewagen durch die Landschaft bis nach UyuniRead more

April 30, 2023 in Bolivia ⋅ 🌙 13 °C

Après 5h de bus et les premiers millions de cactus partout qui habillent les magnifiques paysages, nous voilà à Tupiza.
      En Bolivie c'est la grande fête pour fêter le 1 er Mai !
      Vive les travailleurs 😂🙏

PS : on ne comprendra donc jamais pourquoi eux sont en doudoune bonnet et nous en short t-shirt 😂

Rund um Tupiza II

December 31, 2023 in Bolivia ⋅ ☀️ 22 °C

Heute passt das Wetter wieder, so dass wir den zweiten Teil unserer Exkursion rund um Tupiza unternehmen können. Wir fahren mit dem Jeep in den Süden unseres derzeitigen Domizils. Schwarze (bleihaltige) und rote (eisenhaltige) Berge bestimmen das Bild, wie immer ganz faszinierend.
      Als wir in den "Canyon del Duende" einfahren wollen, fährt sich der Jeep fest - spaßige Angelegenheit, ein solches Ungetüm aus einem Flussbett herauszugraben und zu ziehen, und ohne Hilfe nicht machbar - die dann irgendwann auch eintrifft. Aber der Gang durch den Canyon selbst entschädigt für die Mühen.
      Spätnachmittags folgt noch ein letzter Gang durch die Stadt mit ein paar hübschen Eindrücken, dann eine kleine Silvestermahlzeit, Mr. Bean´s Urlaub zum Überbrücken der Zeit - und schon ist das Jahr rum.
      Morgen erwartet uns ein neues Ziel ...

Atempause in Tupiza

December 30, 2023 in Bolivia ⋅ ☁️ 17 °C

Da es die ganze Nacht über geregnet hatte und sich dies auch am Vormittag fortsetzte, entschließen wir uns, den zweiten Teil der Tour auf den morgigen Tag zu verschieben. Stattdessen nutzen wir den Tag, um ein wenig zu arbeiten, freuen uns aber über die verschiedenen Zeitfenster ohne Regen, um ein wenig durch die Stadt zu streunen. Dabei wird sie zwar nicht hübscher als bei ersten Eindruck, offenbart aber etliche interessante Eindrücke. Die Tuk-tuks sind tatsächlich eine eigene Studie wert, ungefähr jedes zweite Fahrzeug auf den hiesigen Straßen ist ein solches Gefährt, die vor einigen Jahren als Indien-Export hier Einzug fanden. Eine weitere Studie könnte man auf die Menschen hier verwenden, zu einem hohen Prozentsatz Indigenas, von denen die alten Damen weit traditioneller gekleidet sind als die jungen.
      Na ja, Studien fertige ich nun keine an, aber schieße doch immerhin etliche Photos. Schöne Motive ...
      Zum Abschluss ein Abendessen bei Marcelina, ein Google-Tipp, der mal funktionierte (auch wenn ich keine Marcelina sah, sondern nur einen hiipyesken Marcelo, aber darum geht´s ja nicht ...). Pique Macho, eine Art bolivianisches Gulasch, Costeleta, Hamburger (natürlich) und Sfijas (Empanada auf bolivianisch) - gut war´s, und das für kleines Geld. Gehen wir bestimmt wieder hin.

Tupiza et équitation

May 11, 2023 in Bolivia ⋅ ☁️ 17 °C

Aujourd'hui, on doit retirer de l'argent, acheter une carte sim bolivienne et dans l'après midi on part faire du cheval avec Ana (la française de la frontière). Alors, oui il est vrai qu'on s'est découvert avec Vic une petite passion pour ce sport de haute vitesse qu'est l'équitation. On mange donc dans une sorte de cantine tenue par une dame super sympa et hop on vient nous récupérer pour aller vers l'écurie.

L'immersion far west est total, on enfile des chapeaux de cow boy pour le tour. Mon cheval sera Corazón del Oro, le plus jeune, le plus vougueux et celui qui a encore une paire de baloches. Autrement dit, d'après la guide, je dois rester loin et faire attention aux autres juments, ça promet !

Notre premier stop sera à la Puerta del Diablo (le diable est partout ici), une formation rocheuse assez singulière du coin qui ressemble à.. une porte vous l'aurez deviné. Le coin est très désertique, rempli de cactus et à notre grand dam on ne pourra pas galoper aujourd'hui.. "Trop de cailloux" apparemment.. Notre dernier stop sera au Canyon de los incas, un ancien chemin emprunté par les incas pour rejoindre un village. On a un petit temps libre pour aller se balader dedans, escalader un petit peu et c'est très sympa, le canyon étroit s'étend sur 3h de marche on aura bien évidemment pas le temps de tout faire mais c'est déjà assez incroyable.

Retour en ville, pour un repas à base de pizza, demain on part tôt pour le tour de 4 jours vers Uyuni !

Flo

Tupiza, Tupisa, ტუპისა, 圖皮薩