Brazil

Top 10 Travel Destinations Espírito Santo
Show all

Feliz Ano Novo!

January 1, 2019 in Brazil ⋅ ⛅ 25 °C

Op mijn knieën in een Braziliaanse kerk. Het is nieuwjaar en de hele kerk wijdt het nieuwe jaar toe aan 'nossos Senhor', onze Heer.

We zijn uitgenodigd door mama Olinda om mee te gaan naar de nieuwjaarsviering in haar kerk. Een hoop jonge mensen, kinderen, veel vrolijkheid, vrijheid, geluid en hallelujas. Het is een familieviering, waarin ruimte is voor allen en alles. Er wordt gezongen, gebeden, gezongen door de jeugd en een vrouwenkoor (luid en uit het hart, incl Olinda), een kind opgedragen, avondmaal gedaan, nog meer gebeden, 2018 gevierd met een film, afgeteld naar 2019(ver na 12 uur, maar dat terzijde), gelukkig nieuwjaar gewenst en geknuffeld, cadeautjes uitgedeeld en lekker gegeten.

Bijzonder en mooi om mee te maken!

Vanavond churrasco (bbq) met de familie. Nog meer feest!

Ultimo dia de luz de Natal

January 2, 2019 in Brazil ⋅ ⛅ 31 °C

Vandaag gaan we de huurauto ophalen bij het vliegveld. Vitor gevraagd een Uber te regelen, en hop, naar het vliegveld. Na ons gemeldt te hebben, konden we zo door met een pendelbusje naar het verhuurkantoor. Lekker snel aan de beurt! De administratie duurt natuurlijk even, en, bijna ging het feest niet door. De nogal hoge extra borg voor buitenlanders (Surprise! Stond nergens) paste niet op de creditcard, maar... na intern overleg met de manager, en een schietgebedje mijnerzijds, hoefde we die niet te betalen. Gracia a Deus! Dus, auto meegekregen, nog wat boodschappen gedaan en toen terug naar huis.

Thuis eerst maar wat geslapen en toen nog even op de koffie bij een vriendin, Gislaine, van Silvania. Vitor ook meegenomen. Aan de koffietafel wat ideetjes voor uitstapjes besproken en uitgenodigd door Gislaine om spontaan savonds mee te gaan naar Domingo Martins. Het zou wel laat worden, maar toch ja gezegd en zo gezegd, zo gedaan.

Domingo Martins is een 'Duitse kolonie' in de bergen, zo'n drie kwartier rijden. Tijdens de WOII zijn veel Europeanen naar Brazilië gevlucht, en die gingen allemaal bij elkaar wonen. Zo heb je hier Nederlandse en Duitsachtige plaatsjes. Mooi om te zien, extra mooi omdat de kerstlichtjes er nog hingen. Het was namelijk 'ultimo dia de luz de Natal', de laatste dag van de kerstlichtjes. Beetje toeristisch natuurlijk, maar wel leuk en iedereen genoot er zichtbaar van. Paar leuke foto's gemaakt.

Na wat gegeten te hebben de terugtocht aangevangen. Net na 12 uur snachts thuis. En toen de auto nog naast het huis zien te krijgen. De poort van het hek was gisteravond speciaal aangepast door het vriendje van nichtje Maiza, zodat er een auto door zou kunnen. De auto staat dan naast het huis en niet aan de straat. Onze auto is alleen een beetje groot. Dus... steken, steken, steken, draaien, draaien, draaien, veel geroep en handgebaar van de halve familie, maar hij staat!
      Morgen kijken we wel hoe we hem er weer uit krijgen...

Volgende ochtend! Vandaag gaan we een stuk rijden! De auto staat al buiten het hek, dat ging prima. Laatste hap eten naar binnen. Tassen gepakt voor een paar dagen en rijden maar!

Churrasco@Schiavo

January 3, 2019 in Brazil ⋅ 🌧 25 °C

Silvania heeft geregeld dat we een paar dagen bij vrienden in de bergen mogen logeren. Ze kent de familie Schiavo al heel lang en komt altijd even langs te komen. Dat begrijp ik goed. Het verblijf hier is boerengezellig, er gebeurt van alles, aan elkaar geregen door een voortdurend doorgaand Portugees gesprek. Silvania geniet, en ik ook, ook al versta ik maar een kwart van alles. Het gaat snel, en door elkaar, veel grappen en de onderwerpen wisselen elkaar snel af. Gelukkig krijg ik af en toe een samenvatting.

De eerste avond gelijk een churrasco. Dat was echt een feestje! Echt heel lekkerste worst gegeten, lekker feijão, rijst, vinaigrette en biertje erbij, muziekje aan: helemaal goed. Het werd zelfs nog beter toen de accordeon tevoorschijn kwam en Papa Schiavo lekker begon te spelen en zingen. Braziliaanse volksmuziek. Silvania zong gelijk mee en het werd een soort mini-concert. De zoon des huizes voegde een tamboerijn toe aan het geheel en zong ook lekker mee.

Wij waagden ook nog even een dansje of twee. Ik kan niet echt dansen, dus dat kon beter. De zoon des huizes kan wel lekker dansen, het tempo ging even omhoog en de parkeerplaats is gelijk even lekker aangeveegd! ;) Jammer dat ik niet zo kan dansen zeg, dan konden wij zo dansen. Zo kunnen spelen lijkt me ook heerlijk om te kunnen!

De familie Schiavo (met moeilijke Italiaanse voornamen) leeft echt het goede leven hier: a boa vida mesmo! We zijn dankbaar voor de goede zorgen, gastvrijheid en mogen ook nog eens in het buitenhuisje slapen. Top!

Vargem Alta

January 4, 2019 in Brazil ⋅ ⛅ 30 °C

Vrijdagmiddag hebben we een van de watervallen bezocht hier in de buurt. Erg mooie locatie. Vroeger was er ook een restaurantje bij, maar dat is al een paar jaar geleden gesloten. Het zwemmen bij de waterval werd te gevaarlijk, er schijnen mensen overleden te zijn. De plek ligt er nu verlaten bij. Wat op zich ook wel een mysterieus sfeertje creëert en de plek lekker rustig maakt. Leuk en mooi om te zien!

Savonds hebben we een wandeling gemaakt hier in de omgeving met Papa Schiavo, Diemas. Leuke huisjes in een mooi landschap. Het is een erg vruchtbare omgeving hier, veel verschillende fruitbomen, vooral bananen. Als een tros te groot wordt kan de tak afbreken en vallen. We kwamen een paar afgebroken takken met trossen tegen en Diemas vond er nog een paar goede rijpe bananen aan. Banaantje gegeten, zo van de boom. Check!

De avond ging verder in een lokaal eettentje. Gezellige en rustige plek met alleen maar locals. Het bier vloeide rijkelijk en, aangezien wij niet echt doordrinken, was het meeste voor papa Schiavo. Drie literflessen gekoelde Itaipava gingen er doorheen, en een glas cachaca (Braziliaanse rum). Heel zacht van smaak. Ik vond het best wel erg lekker eigenlijk. Ik ga eens met Silvania praten of we een flesje kunnen meesmokkelen naar NL. ;)

Vitória - Vargem Alta

January 3, 2019 in Brazil ⋅ ⛅ 30 °C

Vandaag gereden van Vitória naar Vargem Alta. Een ritje van zo'n 2 uur door de bergen, met een paar stops erbij zo'n drie uur over gedaan. Best vermoeiend, want alleen maar op en neer, heen en weer: een kronkelende snelweg door de bergen.
      Hier de plaatjes!

Het gebed van Tininho

January 5, 2019 in Brazil ⋅ ☀️ 30 °C

De Schavio-fazenda (boerderij) heeft een ouderwetse koffietafel. De koffie staat altijd klaar. Elke ochtend wordt hier enige tijd doorgebracht en veel gepraat en gelachen. Ik denk dat dit dagelijks zo gaat Een van de vaste klanten is Tininho. Ik denk dat hij zo'n 70 jaar oud is en ik denk dat hij elke dag ff een bakkie komt doen. Hij praat met een hoge, rasperige stem, en graag, en veel. Als hij een grap maakt, of pareert, glanzen zijn ogen vriendelijk.

De laatste dag zouden wij ook even op de koffie gaan bij hem thuis, 100m verderop. Hij had cake beloofd. Nou, die was er ook. Lekker luchtig en niet te zoet, zo eentje die je kan blijven eten. Wij hadden net al geluncht met rijst en churrasco, dus twee stukken waren meer dan genoeg.

Tininho en zijn vriendelijke vrouw ?? Zijn ook van de kerk. Vorig jaar heeft Silvania ook met hen gebeden, dat ging nu ook gebeuren. Tininho pakte zijn bijbel en begon te lezen uit Klaagliederen. Vervolgens volgde een iets te lange uitlegging met Jeremia, Babel en een link naar deze tijd. Silvania moest even ingrijpen, we wilden namelijk op tijd gaan rijden.

Tijd voor gebed. Tininho begon met lage en draagkrachtige stem te bidden. Krachtig, erg fijn. Daarna een mooie stilte en nog een persoonlijk woord voor Silvania. Wat een mooie ontmoeting met deze lieve mensen. Dank U Heer!

(Hieronder wat foto's van de rit terug naar Vitória)

Piscina e Praia

January 6, 2019 in Brazil ⋅ ☀️ 31 °C

Zondag vandaag. We waren eigenlijk wel toe aan een rustdag na ons verblijf in Vargem Alta. Ik in ieder geval wel. Echter, Irma en Ze Carlos gaven een churrasco bij hun huis en de kinderen waren er ook. Ik kende hen al van het avondje Domingo Martins, leuk om deze vrienden verder te leren kennen. Dus, wij in de auto en daarheen.

Ze wonen iets ten noorden van Vitória aan de kust in Serra. We hadden even ruzie met de navigatie, maar uiteindelijk het adres gevonden. Ze wonen in een schoolgebouw en passen op de school buiten schooltijd. Het strand is op loopafstand, maar aangezien de school ook een zwembad heeft, verdient dat de voorkeur. Het is lekker rustig daar en van alle gemakken voorzien. Ik heb wat gezwommen en gekletst (zo goed als dat gaat) met Adevan. Een aardige vent die snel iets begrijpt. Ook al weet ik de woorden niet of zeg ik het niet goed, we komen er wel uit. We hebben gesproken over het klimaat, de tropische vruchten hier en Vargem Alta.

Lekker gegeten met elkaar en toen even naar het strand gelopen met elkaar. Sjonge, wat druk zeg. Ik ben een stuk wezen lopen over het strand met Adevan, de dames gingen even zitten. Heel veel mensen op een kluitje, en ook veel wind. Dus goede golven (1m hoog) om in te spelen en zakken zand aan de strandparasols. Er was ook live muziek. Dat klonk goed, en ik wilde het even zien. Maar dat ging niet, het was niet te bereiken door de drukte. Toen we terugkwamen bij de dames waren zij er wel klaar mee. Lekker terug naar het zwembad en de rust!

Daar was de Papa de Milho (letterlijk: 'pap van mais') bijna klaar. Lekker vla-achtig toetje om de middag mee te eindigen. Op de terugweg weer wat geruzie met de navigatie, maar uiteindelijk is dat ook weer goed gekomen.

Thuis weer wat gegeten en gekletst met Papa over onze middag en.. tropische vruchten en groente. :D Veel daarvan kennen we in Nederland niet. Ik vind het leuk om al dat andere voedsel te ontdekken. Vanavond hadden we ook wat nieuws hier: fruta de pão (letterlijk: 'broodfruit') bij de rijst met kip. Een vrucht dat een beetje smaakt als aardappel. Verder heb ik ook al verschillende soorten mango's en bananen geproefd, andere soorten dan die wij kennen.. Lekker hoor!

Heet hier, dus rustig aan

January 9, 2019 in Brazil ⋅ ⛅ 30 °C

De afgelopen dagen was het meer dan 30 graden hier. Ik ben daar in Nederland al niet zo goed mee, en hier dus ook niet. Het leven hier verloopt dus een beetje stroperig. Wat we deze dagen hebben gedaan? Ritje naar het centrum om te eten, op de sap bij een tante, ritje om boodschappen te halen, wasje doen, op de koffie bij vrienden, Silvania is nog bij een haarsalon geweest, ik deed nog een middagdutje en verder weinig meer dan op de veranda rondhangen. En natuurlijk af en toe wat kletsen (in mijn geval woorden en halve zinnen uitwisselen) met de familie.Read more

Praia do Coqueiral de Itaparica

January 10, 2019 in Brazil ⋅ ⛅ 29 °C

Het strand. Eindelijk zijn we er! Het woord 'praia' was al vaak gevallen, maar nu zijn we er ook echt heengegaan. Ik ben lekker zo veel mogelijk uit de zon gebleven en Silvania zoveel mogelijk in de zon. We hebben ervan genoten. Zelf ook nog even in de golven geweest, heerlijk!

Wel grappig vind ik dat het voor mij altijd een verrassing is wie er allemaal in de auto stappen, en waar we onderweg nog moeten stoppen. Ik versta niet alles en mis nogal eens wat. Deze keer zat de auto echt stampvol. Vier personen achterin was al geen probleem wisten we, vijf kan ook blijkbaar. Schoonbroer Edmar en dochters, schoonzus Tania en dochter. Erg gezellig! :)

We zaten bij een strandkiosk onder de parasol. Hier kochten we wat te drinken. Ik had moeten tellen hoeveel verkopers van eten en spullen er daarna voorbij zijn gekomen, ik denk een stuk of 20. Zonnebrillen, strandhoeden, ijsjes, pinda's, telefoonopladers, strandlakens, kipsate... het ging maar door joh. En niet eens duur, dus lekker van gebruik gemaakt en een lekker middagje gehad.

Volgende week gaan we weer, wellicht!

Assembleia de Deus

January 10, 2019 in Brazil ⋅ ⛅ 26 °C

Sta je dus met je sandalen en een microfoon te zingen in een Braziliaanse kerk. Dat gebeurde dus gewoon vanavond.

En dat kwam zo. Schoonbroer Edmar (spreek uit Edimar) speelt gitaar in de kerk hier onderaan de straat. Hij zit in een andere kerk dan mama Olinda. Olinda ging overigens wel mee vanavond en heeft ook gezongen, wat echt fantastisch was. Er zijn hier echt superveel kerken, dat is echt niet normaal, maar dat terzijde.
      Edmar heeft ons dus op een gegeven moment gevraagd of we wilden zingen in zijn kerk, hij zou dan gitaar spelen. Wij hadden ja gezegd en na wat liedjes met elkaar gezongen te hebben was de zaak beklonken. 'Is donderdag goed?' 'Ja, kan wel.' 'Ok.' Dus dan sta je daar opeens.

Het is wel goed om te weten dat de voorgangers, 'pastors' geheten, tevens voorzangers zijn. Hoe goed ze kunnen zingen, dat maakt niet uit. Ze gaan voor. En, het geluid staat superhard. Echt, echt super superhard. De weg buiten is best druk, de deur staat open, je hoort er niks van. De voorzanger buldert de liederen, de gemeente buldert mee en er hangen vier grote ventilators op standje 80 te blazen. Er is veel geluid.

Die microfoon van die voorganger met dat harde geluid, die kreeg ik dus, dus daar stond ik opeens te keihard te zingen. Haha... :D Silvania zong natuurlijk ook lekker mee. We waren overigens niet de enige, er zijn nog minstens zes anderen die liederen gezongen hebben. Het gaat hier allemaal vrij organisch. Ik vond het wel leuk eigenlijk, ik wil zeker nog wel een keer mee naar deze kerk. Wellicht krijg ik de microfoon dan weer.... zou zomaar kunnen. We vinden het leuk om te doen, en mensen zijn dankbaar en zingen mee

Leuk is dat ene Louis of Luigi een stukje heeft gefilmd, dus er is bewijs: wij zijn een internationaal zangduo. ;)
      Link: https://youtu.be/SnP6N56UqBk

Espírito Santo, Espirito Santo, ES, إسبيريتو سانتو, Штат Эспірыту-Санту, Еспирито Санто, কাপিক্সাবা, Estat dEspírito Santo, Espirito-Santo, Espírito Santo osariik, اسپیریتو سانتو, אספיריטו סאנטו, एस्पिरितो सान्तो, エスピリトサント州, ესპირიტუ-სანტუ, 이스피리투산투 주, Civitas Spiritus Sancti, Espirito Santas, Espiritu Santu, एस्पिरितो सांतो, Эспириту-Санту, Espìrito Santo, اسپریتو سانتو, Chuya Ispiritu suyu, Эспириту Санту, รัฐเอสปีรีตูซานตู, Еспіріту-Санту, Espiritu-Santu, 圣埃斯皮里图州