Canada

• Jour 236

Snowday! ❄️🌨️

27 janvier 2023, Canada ⋅ ❄️ -3 °C

Vrijdag 27 januari

Deze dag zouden we rustig aan doen omdat het de hele dag zou sneeuwen. Maar er waren gaatjes met zon dus zijn we naar een uitkijkpunt gelopen en daarna een rondje bij de rivier. Heel mooi en leuk en verse snee! (Even veel fotos met vooral ruben erop hahahaha)En savoir plus

• Jour 9

Canmore und Grassi Lakes Trail

8 septembre 2023, Canada ⋅ ☁️ 14 °C

An Tag 9 stand das nur 25 Minuten entfernte Canmore auf dem Plan - und dort ganz besonders die französische Bäckerei „Le Fournil Bakery“. Die Bäckerei wurde mir von einem lieben Arbeitskollegen empfohlen - und tatsächlich gab es hier richtig leckere Baguettes, Croissants und hervorragenden Kaffee.
      Ganz so einfach war das Parken mit Wohnmobil in Canmore leider nicht, sodass wir nach der Bäckerei und einem Einkauf im Supermarkt nur noch einen kurzen Stopp beim Optiker machen wollten. Dort habe ich dann herausgefunden, dass in ganz Kanada der Verkauf von Kontaktlinsen nur mit ärztlichem Rezept und zusätzlicher telefonischer Rücksprache beim
      Arzt gestattet ist… 😰?! Das hat mich einigermaßen fassungslos zurückgelassen - und Daniels Kommentar „Her life is over now“ hat meine Gefühlslage perfekt widergespiegelt und die Optikerin zu einem mitleidigen Blick bewogen. Also weitere 24 Tage mit Brille - und 12 Kontaktlinsen in der falschen Stärke (+3,25) statt (-3.25) im Gepäck… 🙄🤓

Nachdem ich die Frustration darüber achtsam veratmet hatte - Daniels Beschreibung würde an dieser Stelle ganz anders klingen 😂 - ging es dann zu einem Trail etwas oberhalb von Canmore - dem Grassi Lakes Trail.
      Der Wanderrundweg führte bergauf über Stock und Stein, durch kleinere Bäche und enge Passagen bis zu einem Wasserfall mit tollem Blick auf den unterliegenden See.
      Als weiteres Highlight konnten wir unten am See auch endlich unseren ersten Bären 🐻 sehen - für ein gutes Foto jedoch leider etwas zu weit entfernt.
      Noch ein Stückchen weiter oben sind wir dann bei den Grassi Lakes angekommen. Den Weg habe ich als einigermaßen steil und anstrengend empfunden - heute am Ende von Tag 10 kann ich darüber nur schmunzeln 😊😅

Bereits beim ersten Blick auf die Seen konnten wir unseren Augen kaum trauen. Der Emerald Lake ist farblich schon toll, aber die Grassi Lakes stellen farblich alles andere in den Schatten.
      Die knallig blaue Farbe wird durch die Sonneneinstrahlung auf die zahlreichen Gesteinsmehl-Partikel („Rock Flour“), welche im Frühling durch das Schmelzwasser der Gletscher und die dadurch entstehende Erosion in die Seen geschwemmt werden, erzeugt. Die knallgrünen Algen sorgen zusätzlich für einen tollen Kontrast.
      Den Anblick konnten wir hier jedenfalls ganz ohne viel Andrang genießen - es waren nur wenige andere Menschen hier oben unterwegs.
      Daniel hat ganz kurz auch mal die Füße in den eiskalten See gesteckt - und diese bereits nach wenigen Sekunden schon nicht mehr gespürt. Zum Baden also definitiv zu kalt 🥶
      Der Weg zurück zum Parkplatz war dann wenig spektakulär - der Weg nach oben war aber definitiv empfehlenswert.

Die Suche nach einem geeigneten Campingplatz hat sich dann nun das erste Mal etwas schwieriger gestaltet. Die Campgrounds in Canmore waren entweder ausgebucht oder auf „first come, first serve“-Basis bereits gefüllt. Nach unserer Nachmittagswanderung waren wir einfach schon zu spät dran.
      Wir haben dann schließlich den 25 Minuten entfernten Campground „Willow Rock“ angesteuert. Zusammen mit dem dafür benötigten „Kananaskis Conservation Pass“ (den man auch schon bei den Grassi Lakes gebraucht hätte - Oopps 😬) nicht ganz günstig - aber dafür mit hervorragender Aussicht.
      Den Abend haben wir mit Canasta, Kniffel, Mau Mau und Schnauz verbracht. Zu zweit nicht ganz so lustig - aber wir freuen uns schon sehr auf lange Spieleabende mit unseren Lieben im Herbst 😊

• Jour 93

Silvestrovský výšlap

31 décembre 2023, Canada ⋅ ☁️ -1 °C

Konečně jsme vyrazili pryč z Edmontonu! Do horského městečka Canmore za našimi kamarády Jirkou a Ester. Zůstáváme tu na pár dní, návštěvu jsme zahájili výšlapem na Ha Ling Peak (2474 m n. m.). 🏔️
      Zakončili jsme čepovanou Plzničkou 🍻
      Vše dobré do nového roku! ✨

• Jour 42

Mein neues Zimmer

2 décembre 2019, Canada ⋅ ⛅ -6 °C

Ich habe jetzt endlich eine Wohnung gefunden. Ich wohne im Nachbarort von Banff (ca. 20 Minuten von Lorenza entfernt). Brauche nur 5 Minuten mit dem Auto zur Arbeit. Ich wohne in einem echt schönen sehr großen Haus richtig im kanadischen Stil. Meine Vermieter heißen Terry und Susan und die beiden sind wirklich super lieb und unterstützen mich bei sehr vielen und haben mir echt von Anfang an ein super Gefühl gegeben. Auch ein sehr alter (aber süßer) Beagle wohnt mit in dem Haus.
      Ich bin echt sehr zufrieden und glücklich dass jetzt alles geklappt hat bei mir!

• Jour 21

Dag 21 - Icefields Parkway - Canmore

26 juillet 2022, Canada ⋅ ⛅ 21 °C

De roadtrip zet zich verder vandaag over de Icefields Parkway: één van de mooiste routes ter wereld (https://theluxurytravelexpert.com/2019/09/16/mo…). Deze 232 kilometer aan weg doorheen Jasper en Banff National Park stellen inderdaad niet teleur!

Volgens de GPS doe je er ongeveer 3 uur over, maar wij trekken er op het gemak toch 8 uur voor uit. We volgen de Athabasca rivier eigenlijk in de omgekeerde volgorde. We beginnen bij het "einde" - de water Athabasca Falls, om nadien naast de Athabasca River te wandelen en ten slotte te eindigen waar deze begint bij de Athabasca Glacier.

Zoals we al zeiden: de natuur stelt zeker niet teleur. Het is een verderzetting van de afgelopen dagen, maar dan in het kwadraat. Wat ook is toegenomen: het aantal toeristen (waaronder wij dus ook). Aangezien al deze pracht allemaal vlak naast die bekende weg ligt, is het ook wel zeer toegankelijk. Het voelt een beetje aan als "Disneyland onder de natuurparken": heel mooi, maar je bent nooit alleen (wat een goede timing qua foto nemen wel anders laat uitschijnen).

Uiteraard blijft het wel enorm mooi om dit allemaal te zien en er zijn zeker ook momenten dat er niemand rondom je is. Zo eten we 's middags onze luch op naast een rivier met zicht op de bergen en zijn we helemaal alleen: een 1000 sterren lunch.

Na 8 uur rijden zoeken we in Canmore nog iets om te eten. Gemakkelijker gezegd dan gedaan, want blijkbaar sluit er alles om 20u00. Tavern 1883 is het enige dat nog open is en daar zit het goed vol, maar deze twee hongerige Belgen bemachtigen nog een plaatsje voor wat taco's, burger en Poutine (het meest beroemde gerecht van Canada: friet, vleessaus en kaas).

• Jour 22

Dag 22 - Banff Gondola en tanken

27 juillet 2022, Canada ⋅ ⛅ 27 °C

"Ik ben uitgepland."

Dat waren de woorden die ik zei toen ik deze ochtend wakker werd. Na 22 dagen reizen, begon de vermoeidheid toch wat toe te slaan, dus wilde ik vandaag eigenlijk lekker niks doen. Dat lukt nooit. :)

Al bij het ontbijt had ik toch iets online gevonden. De Banff Gondola. Een kabellift die je in 8 minuten naar de top van Sulphur Mountain brengt. Zo geregeld. Wat bleek nu: dit is echt één van de meest bezochte zaken in de buurt (wisten we niet) en reserveren is één ding, maar er geraken, parkeren en op tijd zijn, dat is niet zo simpel (wisten we ook niet). Paniek!

Binnen de 5 minuten zaten we in de auto. Ze hadden even goed "Fast and the Furious: Canada" kunnen opnemen tijdens onze rit, want door m'n Vin Diesel stuur vaardigheden waren we op tijd en hadden we nog een parkeerplaats...

Sulphur Mountain. Zo'n berg, als je naar boven wandelt, dan besef je eigenlijk nooit echt hoe hoog ie is. Dus wel als je in een liftje zit, al bungelend aan een dun, metalen draadje. Ergens halverwege, wanneer we over een tussenstuk naar boven gingen, kickte mijn hoogtevrees in en kon ik een gilletje niet bedwingen. "Aaah"

Gelukkig stonden we even nadien al boven en konden we genieten van het mooie uitzicht over Banff, de Bow rivier en Lake Minnewanka. Ook wel eens fijn dat je niet buiten adem bent van 2 uur klimmen om dan een uitzicht te zien. :) We doolden er twee uur rond vooraleer we aan onze tocht naar beneden (inclusief gilletje) begonnen.

De rest van de middag brachten we door in het über toeristische centrum van Banff en aan Lake Minnewanka. Zelf vonden we het meer een grotere aanrader dan Banff zelf (of je moet helemaal wild worden van 26 keer dezelfde souvenirs te zien in 26 andere winkeltjes).

'S Avonds hadden we gereserveerd in Tank310. Een lokale brouwerij in Canmore waar ze ook eten serveren. Net zoals alles in de buurt, zat de zaak ook goed vol, maar omdat we al een tijd een reservatie hadden, kregen we een rustig tafeltje met fatsoenlijke zeteltjes (het grootste deel van de zaak waren hoge tafels met krukjes). Het bier, cocktails en eten waren er erg lekker. Net toen we klaar waren met eten, maar nog iets wilden drinken, kwam er een gezin binnen met jonge kinderen. Er waren enkel nog hoge tafels en oncomfortabele krukjes beschikbaar. We stonden spontaan onze plaats af aan het gezin. Ze waren zo dankbaar, dat we bij afrekenen van de avond te horen kregen dat het gezin onze laatste drankjes had betaald. Ai, net die dure cocktail en speciaal biertje... Het waren wel echt enorm vriendelijke mensen en we babbelden en nog even mee na het eten (vooral de kleine dochter had veel goesting om heel haar (kort) levensverhaal te doen).

Fijne afsluiter van, jammer genoeg, bijna de laatste avond...

• Jour 137

Canmore Brewery

18 août 2022, Canada ⋅ ☀️ 82 °F

Lunch was light and beers good.

Now for the ride back to Banff. Uphill some.

Round trip 44km. About 23 miles.

Stopped at Cascade ponds at the base of Cascade Mountain. The pond was cold but crystal clear.En savoir plus

• Jour 21

Canmore, kei Bäre und s Crazyweed

21 septembre 2022, Canada ⋅ ☀️ 17 °C

Am Morge früeh hämmer euses Airbnb verlah und hend aus uf de Weg zu eusem Bus gmacht. Di negste Täge reise mer vo Calgary abe bis nach Vancouver mit jenste chlinere und grössere Stops ide Rockie Mountains und em Okanagan Valley.

Erste Stop: Canmore.

Canmore isch es chlises Städtli ide nöchi zum eher bekannte Banff ide Rocky Mountains. Umgeh vo massive und wunderschöne Berge simmer am Morge am 9 dete acho und händ euses Gepäck äfeng im Hotel abglade. Nachdem mer eus im Städtli chli umegluegt händ, hämmer eigentlich e Rafting tour welle mache, aber leider sind die bis nögst Wuche nöd buechbar, schade. Den gömmer hald go wandere. Und ersch jetzt hanich usegfunde das d Simona mega vil Angst hett uf Bäre zträffe. Das isch da definitiv möglich, aber doch eher unwahrschinlich. Trotdem warned eim die Iiheimische wemmer id Natur gaht söllmer en Bearspray mitneh (das isch en Pfefferspray für Bäre). Mir händ eus denn so eine gmietet und sind uf en Spaziergang am Bow River entlang. Die Gegend isch eifach wunderschön, mer chönt echt Stunde det go lauffe (also ich, d Simona nöd. Grund: Bäre 😂). Mir händ leider kei Bäre gseh. Nachem lauffe hemmer eus es Bier verdient und sind id Canmore Brewing Company. Nacher simmer entli is Hotel icheckt und hend es chli usgruebt. Am Abig simmer im Restaurant Crazyweeds go ässe. Das isch es Restaurant mit mega moderner Chuchi (eher untypisch für sones Bergdorf) und isch mega fein gsi, mis Bavette Steak mit Chimichurri isch meeeeega gsi. Nachem znacht simmer den zrugg is Hotel, da mer am nögste Morge wieder sehr früeh use müend. Next Stop: Salmon Arm.

• Jour 28

Banff

7 octobre 2022, Canada ⋅ ⛅ 13 °C

Herrliche Anreise über den Icefields Parkway. Kurzer Abstecher zum Athabasca Gletscher und den Peyto Lake.
      Ankunft in Canmore, kleine Stadt etwa 15min nach Banff.
      Tagesausflug zum Lake Louise, Emerald Lake, Nature Bridge und den Takakkawa Falls.
      Am nächsten Tag auf den Mount Sulphur gewandert. 650hm in 1h30min, Respekt!

Einen Abstecher in die Stadt Banff und dem Sundance Valley.

Zweimal sind wir Nachts raus um Polarlichter zu sehen... Waren aber nicht erfolgreich 😑

• Jour 232

Januari 1-23 🏔️👯‍♀️🐱

23 janvier 2023, Canada ⋅ ⛅ -1 °C

Maand januari!
      Veel leuke dingen gedaan maar ook gewoon rustig aan :) ik ben verhuisd naar een nieuw appartementje en nu heb ik mijn eigen badkamer! Heerlijk. Nog steeds elke dinsdag ochtend ga ik naar het dierenasiel om voor de katjes te zorgen. Op 10 januari ben ik naar het kerstfeest geweest van een ander hotel, Malcolm hotel. Natsumi werkt daar en had mij uitgenodigd. Super gezellig samen en leuke nieuwe mensen ontmoet. Tussendoor ook met collegaatjes uit geweest. Jess (mijn nieuwe huisgenootje) en Amy. Facetimen met de familie! En 18 januari was de verjaardag van Alyssa en Nathan, dus dat ook leuk gevierd! Morgen (24 januari) komt Ruben weer langs voor 12 dagen!! Heel veel zin in 🥰🥰En savoir plus

Vous pouvez également connaitre ce lieu sous les noms suivants:

Canmore, Канмор, Кенмор, 坎莫尔

Rejoignez-nous: