China
Hongkou

Here you’ll find travel reports about Hongkou. Discover travel destinations in China of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Shanghai - The Bund

September 23 in China

The Bund, probably the main reason why we wanted to go to Shanghai. This quarter of Shanghai is one of the oldest, but most important we enjoyed the view on the skyline. It is really amazing and especially at night it is one of the coolest skylines we have ever seen.

The Bund, Ist der Hauptgrund warum wir überhaupt nach Shanghai gefahren sind. Es ist eines der ältesten und wahrscheinlich teuersten Stadtteile von Shanghai und bietet einem atemberaubend Blick auf die Skyline. Dir skyline ist vor allem am Abend überragend, jedoch ist es hier nachts auch richtig voll.Read more

Shanghai 1933 (wow!)

December 17, 2017 in China

Shanghai 1933 was built as a slaughterhouse and is now the home of some fancy stores, restaurants, galleries and a micro theatre. It was designed by British architects and is a VERY fine peace of ... well ... architecture. The concrete structure on four floors seems to change every time you go around a corner or even just slightly move your head. If it wasn’t for the cold we could have walked around the building for hours (thanks Vivian for leading me here).

Forget all the buildings in modern buildings in Shanghai. THIS is the place to be, don’t miss out!

In the summer, there seem to be quite famous roof top parties. I think I’ll need to be back to Shanghai one day ...

Om de ontgoocheling van onze niet aanwezige markt weg te slikken drinken we een koffietje op de oever van Pudong waar we niet anders kunnen dan onze blik hoog te richten. Tussen al die wolkenkrabbers moeten we er eentje uitkiezen waar we omhoog gaan. In de hoogste,632m, doen we slechts 5 verdiepen. In de tweede hoogste blijven we op gelijkvloers maar doen we wel een sanitaire stop. Dan omhoog in nr. 3 tot op het 87 ste verdiep. Hier bevind zich de bar "cloud 9" met happy hour! Dus de beslissing om hier te blijven zitten in een aangename omgeving tot na zonsondergang met een cocktail is unaniem. Ons privé plekje in de wolken. Nadien afdalen in sneltempo waar we terecht komen in een wereld van glamour en lichtjes. Louis Vuitton, Gucci, Cartier e.a. doen het hier letterlijk schitterend.Read more

On Top!

August 13, 2017 in China

haben heute den fake-market und eine shopping-mall abgeklappert, naja der übliche ramsch eben ;)
    jetzt sind wir in die skybar des Shanghai Worldfinancial Center. im 87. stock lässt es sich bei einer tasse tee ganz gut aushalten. der eintritt war übrigens kostenlos, allerdings lassen sich eine coke und eine kanne tee 18 € kosten. irgendeinen tot muss man nunmal sterben ;)
    heute abend werde ich noch ein paar höhenmeter gutmachen! ;)Read more

Vissen en voeten

May 14 in China

Om nog iets van het wenslijstje te kunnen afstrepen vertrekken we 's morgens richting Aquarium, aan de voeten van de Pareltoren. Laverend tussen buggy's en peuters aan de leiband bewonderen we de zeepaardjes, zelfs zeedraakjes en exotische vissen. Maar het zijn de kwallen die ons hart stelen.
    Daarna richting French Concession waar we eten in een restaurantje dat pas drie dagen open is. De eigenares troont ons trots door haar spiksplinternieuwe eet- en danszaal. We slenteren verder door de wijk, tussen de plantanen, steegjes in en uit, winkelcentrum in en uit, door een park waar de Chinezen hun beste stijldansvoetje voorzetten, maar voelen toch niet echt het French Concession gevoel. In onze eigen wijk, Hongkou, terug besluiten we toch maar eens te informeren bij de voetmassage te informeren waar we elke dag voorbijkomen. We eindigen met vier naast elkaar in een relaxzetel, met onze voeten omhoog. Drie mooie jongens en een meisje nemen ze stevig maar professioneel onder handen.
    We eindigen onze avond bij de Japanner van de eerste avond. Thuis wacht ons nog een verrassing, de huisbaas is op bezoek en aangezien Visa in China verdrongen is door Alipay dienen we terug te grijpen naar de oude manier van betalen : cash. Hiervoor moeten we nog even langs de bank passeren en de briefjes van 100 yuan te tellen en na te tellen. Maar we geraken uitgeteld en genieten nog na met een wijntje in.

Op de luchthaven worden we opgehaald door onze chauffeur die ons op ons appartement aflevert op de ... 24ste verdieping. In de verte is zelfs de Pearl Tower te zien vanuit twee van de slaapkamers. Greet en ik verkennen de buurt op zoek naar een supermarkt terwijl de twee anderen de bedden uit testen. 'S Middags vertrekken we naar de oude stad, een mengeling van tempels, achterafstraatjes waar de was de kleur geeft en toeristische kitsch. Greet helpt mee geldbootjes te plooien voor de doden en Liliane probeert aan te pappen bij de plaatselijke kaartclub.Read more

We begeven ons buiten Shanghai, richting Suzhou. Hiervoor hebben we wat organisatorisch talent nodig. Gelukkig heeft ons Zee dat in overvloed waardoor we op een vroeg uur uit ons bed getrommeld worden. Daarna tram, snelle trein en op zoek naar een English speaking counter, de rest is allemaal chinees voor ons.
    Suzhou een stadje (6 miljoen inwoners) 88km buiten Shanghai, in een rotvaart van 250km/h zoeven we er naar toe. Het zijdemuseum geeft toch nog wat geheimen prijs over dit prachtig natuurproduct. De levende rupsen zijn perfect didactisch materiaal, maar het was wel even schrikken.
    De pagode van noordelijke tempel met aangrensde tuin ligt er piekfijn bij onder het alziend oog van Happy Boeddha. Gratis wierook wordt ons aangeboden dus buigen we ook 3 maal met het nodige respect. Vervolgens op zoek naar de garden of the Humble Admistrator. Deze is makkelijker te vinden, mee met de massa.
    De wirwar van bruggetjes, theehuisjes, bibliotheek en vele andere met klinkende namen zoals the house off sweet smelling rice maakt onze verwachting uiteraard groter. Nadat deze verwachting toch grotendeels bevredigd is struinen we wat door de winkelstraten met toch wel enkele eigenaardige panden zoals een katten café. Tegen avondval keren we weer in een rotvaart naar Shangai. Terug naar de, eigenlijk onderweg steeds aanwezige, wolkenkrabbers.

Boze geesten

May 11 in China

Onze planning voor vandaag, aangezien we 10 dagen hebben moeten we niet rushen.
    Eerst de Yuanyan Garden, midden in het stad een tuin met ceremoniële theehuisjes, een zigzag brug over het water om er te geraken. Dit om de boze geesten buiten te sluiten. Zij zijn blijkbaar niet in staat om hoeken te doen. Enkel in rechte lijn zouden ze kunnen lopen. We hebben ze in ieder geval niet tegengekomen enkel vele Chinese toeristen.Read more

Moslima te koop

May 11 in China

Nadien proberen we terug wat rust te vinden in een moslim markt. Toestanden zoals de vreemdelingenmarkt in Antwerpen was hetgene we verwachten. Na prospectie van de moskee waar we als vrouw niet verder geraken dan de tweede poort worden we verder gestuurd naar de vrouwen moskee. Hier worden we verwelkomd met een vriendelijke salam aleikum maar nadien wandelen gestuurd als niet moslima. De markt??? Das ook nog niet duidelijk waar die ooit geweest is.Read more

We slapen lang uit en we zijn ons de hele dag bewust van onze feestdag. Josee en haar "dochter " Mitzi ook.
    We beginnen onze rustdag met een lange wandeling in de omgeving van ons appartement in Hongkou. Vanuit onze slaapkamers kijken we uit op een klein riviertje. Dat volgen we. De wijk is een combinatie van hoge buildings ; hier en daar open vlaktes met hoge kranen en kleine tot echt krakkemikkige huisjes die vermoedelijk over enkele jaren weer tegen de vlakte gaan voor de hoogbouw. Het geheel is wel sfeervol, alhoewel er zelf wonen geen pretje moet zijn als de waterkraan op de eerste verdieping zich buiten je raam bevindt.
    We komen op onze wandeling het oude slachthuis tegen uit 1933 dat gerenoveerd is tot een combinatie van luguber doolhof met op het dak een prachtig aangelegde tuin. Zie foto. Dat is onze eerste pauze en daar drinken we koffie. Vervolgens wandelen we naar het deel van de BUND waar we nog niet geweest zijn en verder en zien de overkant in de skyscrapers in een waas liggen. Mist of smog is niet duidelijk. Maar de plek is de uitverkoren plaats voor de kersverse koppeltjes om hun bruidsfoto's te laten nemen.

Met het veerpont steken we de rivier over voor een italiaanse lunch met zicht op de Bund. We slaan het bezoek aan de Pearltoren haar "benen" over wegens te warm, te druk enz. Met de overvolle metro terug. Bijna verliezen we bij het overstappen onze "grote leidster", want die wilde niet tussen de deuren geklemd raken. Maar de drie overblijvers zijn moeder en dus moedig en raken niet in paniek. Eind goed al goed.. We kunnen in het mooie Lu Xun park bekomen van de emoties. We treffen er zingende en dansende Chinezen aan, die over de Wolga zongen en over Bella Ciao, baladezangers, boxbeoefenaars, kaartspelers, badmintonners enz. Sport in het openbaar blijkt heel gewoon. We komen ook nog een groep veredelde " line-dancers tegen, met jolige muziek. 'Greet krijgt al kriebels en is bijna niet te houden...

Het was een amusante en ontspannen dag, zoals de dag bedoeld was. We keren huiswaarts en de moeders trakteren zichzelf op een meeneem pizza die thuis opgegeten wordt. Vanwege Moederdag waren sommige produkten aan halve prijs. 'Echt feest dus!!

Liliane

Hongkou