• Jour 23

Dag 23 en 24- Calgary deel 2

28 juillet 2022, Canada ⋅ ☀️ 28 °C

De laatste stop van onze reis is terug in Calgary. We moeten namelijk hier onze auto terug binnen brengen en morgen hebben we onze vlucht terug naar Toronto/ Amsterdam.

Het binnen brengen van de auto verloopt enorm vlot. Even controle en klaar! Geen enkele schade of boete. Oef! Ook hebben we geluk dat we onze berenspray en parkpassen gemakkelijk kunnen doorverkopen aan twee personen die aan hun tour gaan beginnen. Check!

Onze AirBnB voor vannacht ligt in Chinatown. Het is een echte "China" Town, geen goedkoop afkooksel voor toeristen. Het voelt echt aan alsof we terug in China zijn en iedereen die er woont spreekt ook geen woord Engels. Het incheckproces was dan ook niet zo simpel met een verward omaatje, sleutel die we niet hadden, code die niet werkte... Uiteindelijk is alles in orde gekomen en konden we nog even wat Calgary ontdekken.

Aangezien het zo warm was, hadden we gereserveerd in een openluchtzwembad. Jep, reserveren was verplicht want elke Calgarian wou wel aan de hitte ontsnappen. We dobberen er 1,5 uur rond in een lauw zwembadje vooraleer we nog een terrasje doen en gaan eten in Charbar, wat echt weer een aanrader is.

De laatste nacht vooraleer we twee dagen doorbrengen op luchthavens is één van de warmste nachten die we al meegemaakt hebben. Op den duur roken we naar verbrand toastbrood. Zo warm was het. Van slapen is dan ook niet veel in huis gekomen toen we aan de tweede dag begonnen.

Mede door de slechte nachtrust, maar ook omdat we wisten wat er nog ging komen, lassen we echt een tam dagje in. Wat hangen in een parkje, lekker gaan eten en een film kijken.

Dat etentje was trouwens echt het beste van heel de reis. We wandelen willekeurig een zaakje binnen: Ten Foot Henry en bestellen er vier verschillende deelgerechten: zalm, tonijn, aubergine en Caesar salade. Klinkt simpel, maar het was echt overheerlijk! Achteraf ontdekken we dat het restaurant op nummer 7 staat van de 2400 restaurants in Calgary (volgens TripAdvisor althans). Gelukkig hadden we nog een tafeltje dus.

Om de dag rustig verder te zetten kijken we in film in een cinema gelegen in de stadsrand. In de zaal zelf was het heerlijk koel, maar waarschijnlijk met de hitte buiten dacht niemand er aan om een film te kijken: een zo goed als lege zaal voor ons! :)

Terwijl we de bus nemen naar de luchthaven voor onze vlucht om 00u45 begint het te onweren en regenen: één van de eerste keren regen tijdens de reis...

• Jour 22

Dag 22 - Banff Gondola en tanken

27 juillet 2022, Canada ⋅ ⛅ 27 °C

"Ik ben uitgepland."

Dat waren de woorden die ik zei toen ik deze ochtend wakker werd. Na 22 dagen reizen, begon de vermoeidheid toch wat toe te slaan, dus wilde ik vandaag eigenlijk lekker niks doen. Dat lukt nooit. :)

Al bij het ontbijt had ik toch iets online gevonden. De Banff Gondola. Een kabellift die je in 8 minuten naar de top van Sulphur Mountain brengt. Zo geregeld. Wat bleek nu: dit is echt één van de meest bezochte zaken in de buurt (wisten we niet) en reserveren is één ding, maar er geraken, parkeren en op tijd zijn, dat is niet zo simpel (wisten we ook niet). Paniek!

Binnen de 5 minuten zaten we in de auto. Ze hadden even goed "Fast and the Furious: Canada" kunnen opnemen tijdens onze rit, want door m'n Vin Diesel stuur vaardigheden waren we op tijd en hadden we nog een parkeerplaats...

Sulphur Mountain. Zo'n berg, als je naar boven wandelt, dan besef je eigenlijk nooit echt hoe hoog ie is. Dus wel als je in een liftje zit, al bungelend aan een dun, metalen draadje. Ergens halverwege, wanneer we over een tussenstuk naar boven gingen, kickte mijn hoogtevrees in en kon ik een gilletje niet bedwingen. "Aaah"

Gelukkig stonden we even nadien al boven en konden we genieten van het mooie uitzicht over Banff, de Bow rivier en Lake Minnewanka. Ook wel eens fijn dat je niet buiten adem bent van 2 uur klimmen om dan een uitzicht te zien. :) We doolden er twee uur rond vooraleer we aan onze tocht naar beneden (inclusief gilletje) begonnen.

De rest van de middag brachten we door in het über toeristische centrum van Banff en aan Lake Minnewanka. Zelf vonden we het meer een grotere aanrader dan Banff zelf (of je moet helemaal wild worden van 26 keer dezelfde souvenirs te zien in 26 andere winkeltjes).

'S Avonds hadden we gereserveerd in Tank310. Een lokale brouwerij in Canmore waar ze ook eten serveren. Net zoals alles in de buurt, zat de zaak ook goed vol, maar omdat we al een tijd een reservatie hadden, kregen we een rustig tafeltje met fatsoenlijke zeteltjes (het grootste deel van de zaak waren hoge tafels met krukjes). Het bier, cocktails en eten waren er erg lekker. Net toen we klaar waren met eten, maar nog iets wilden drinken, kwam er een gezin binnen met jonge kinderen. Er waren enkel nog hoge tafels en oncomfortabele krukjes beschikbaar. We stonden spontaan onze plaats af aan het gezin. Ze waren zo dankbaar, dat we bij afrekenen van de avond te horen kregen dat het gezin onze laatste drankjes had betaald. Ai, net die dure cocktail en speciaal biertje... Het waren wel echt enorm vriendelijke mensen en we babbelden en nog even mee na het eten (vooral de kleine dochter had veel goesting om heel haar (kort) levensverhaal te doen).

Fijne afsluiter van, jammer genoeg, bijna de laatste avond...

• Jour 21

Dag 21 - Icefields Parkway - Canmore

26 juillet 2022, Canada ⋅ ⛅ 21 °C

De roadtrip zet zich verder vandaag over de Icefields Parkway: één van de mooiste routes ter wereld (https://theluxurytravelexpert.com/2019/09/16/mo…). Deze 232 kilometer aan weg doorheen Jasper en Banff National Park stellen inderdaad niet teleur!

Volgens de GPS doe je er ongeveer 3 uur over, maar wij trekken er op het gemak toch 8 uur voor uit. We volgen de Athabasca rivier eigenlijk in de omgekeerde volgorde. We beginnen bij het "einde" - de water Athabasca Falls, om nadien naast de Athabasca River te wandelen en ten slotte te eindigen waar deze begint bij de Athabasca Glacier.

Zoals we al zeiden: de natuur stelt zeker niet teleur. Het is een verderzetting van de afgelopen dagen, maar dan in het kwadraat. Wat ook is toegenomen: het aantal toeristen (waaronder wij dus ook). Aangezien al deze pracht allemaal vlak naast die bekende weg ligt, is het ook wel zeer toegankelijk. Het voelt een beetje aan als "Disneyland onder de natuurparken": heel mooi, maar je bent nooit alleen (wat een goede timing qua foto nemen wel anders laat uitschijnen).

Uiteraard blijft het wel enorm mooi om dit allemaal te zien en er zijn zeker ook momenten dat er niemand rondom je is. Zo eten we 's middags onze luch op naast een rivier met zicht op de bergen en zijn we helemaal alleen: een 1000 sterren lunch.

Na 8 uur rijden zoeken we in Canmore nog iets om te eten. Gemakkelijker gezegd dan gedaan, want blijkbaar sluit er alles om 20u00. Tavern 1883 is het enige dat nog open is en daar zit het goed vol, maar deze twee hongerige Belgen bemachtigen nog een plaatsje voor wat taco's, burger en Poutine (het meest beroemde gerecht van Canada: friet, vleessaus en kaas).

• Jour 20

Dag 20 - Hinton (Sulphur Skyline)

25 juillet 2022, Canada ⋅ ☁️ 14 °C

Sinds een aantal dagen zegt Eva geregeld heel enthousiast tegen me: "Zie! Ik heb hier zo'n wielrennerskuit! Zo'n spierlijntje!"
    Dat enthousiasme moeten we gebruiken: nog snel één laatste bergwandeling, want binnenkort moeten we onze auto inleveren en zijn we op weg naar huis.

We gebruiken om de wandelingen te zoeken de app AllTrails. Die geeft een overzicht van hoe je moet wandelen, waar je kan parkeren en wat je moet verwachten van de wandeling. Easy stroll. Gentle walk. Dat zijn de termen die we nooit zien. Challenging. Uphill. Daar gaan we voor.

De Sulphur skyline trail is dan ook een "challenging" wandeling, maar dan ken je Eva "betonkuit" Urkens nog niet. De 4 km naar boven met 653 meter stijging lukt zonder stoppen! Al muggenafwerend zoeft ze alles en iedereen voorbij. Zoals telkens: eenmaal boven is het uitzicht prachtig! Je krijgt een 360 graden zicht op de omliggende valleien en bergen. Echt een dikke aanrader!

Muggen zijn niet het enige dat je moet afweren. Op de top zitten er enkele heel dappere grondeekhoorns. Als we onze lunch niet goed bijhouden, dan zijn ze er mee weg! Een misplaatste nectarine kunnen we net niet redden van hun grijpgrage klauwtjes.

Deze wandeling staat er trouwens ook voor bekend dat het weer snel kan omslagen. Zon maakt snel plaats voor regen, wind ... We kruipen in onze oversized poncho zodat we toch kunnen blijven genieten van het uitzicht. De paar mensen die er ook zijn kijken gek op... Een poncho is blijkbaar een nieuw gegeven? Wanneer we in de regen blijven zitten, grapt er een vader zelfs tegen z'n zoon: "Look son, these are people of the mountains. They live and sleep here." Mijn impressie van een steen (zie foto) draagt misschien wel bij aan die opmerking...

Bij het naar huis rijden pikken we toch ook nog snel een "easy stroll" mee: de beaver boardwalk. Klinkt schattig - was het ook. Een wandeling rond een vijver op houten balken terwijl je bevers probeert te spotten. Daar gaan we onze bear spray niet voor nodig hebben.

Pizza, rode wijn en een uitgebreid badje zijn de perfecte afsluiters van zo'n top dagje!

• Jour 19

Dag 19 - roadtrip door Jasper

24 juillet 2022, Canada ⋅ ⛅ 23 °C

Als je in Europa vijf uur rijdt, dan kan je enkele landen doorkruisen. In Canada ben je dan in de volgende stad. Dat is wat we vandaag wederom voor de boeg hebben: vijf uur rijden naar Hinton!

Zoals altijd starten we de dag "op het gemak" met koffie, thee, Canadese koffiekoeken... en dit, als het weer het toelaat, telkens buiten. Onze AirBnb-host is net weg met zijn hond, dus jammer genoeg ligt ie niet aan onze voeten voor wat liefde. Dat is trouwens heel opvallend: zo goed als alle AirBnB-verblijven waar we al geweest zijn (in Canada, maar ook elders), hebben een hond of kat. Heel gezellig telkens!

Onderweg rijden we weer door schilderachtige landschappen. Bergtoppen met sneeuw die ingepakt zitten tussen de wolken, azuurblauwe meren, weidse vlaktes, ravijnen ... Alles volgt elkaar in snel tempo op. Ook spotten we heel veel dieren: herten, dikhoornschapen, marmotten, arenden en ook weer één beertje. Gelukkig allemaal terwijl we in een Kia Soul van 2020 zitten. Die kan nog altijd net iets sneller accelereren dan onze Canadese bergbenen.

Aangezien we toch wel twee lange dagen achter de rug hebben met samen bijna 14 uur reizen, trakteren we ons 's avonds op een uitgebreide, zelfgekookte maaltijd. Steak, zalm, rauwkost, hummus en een fles van 1l rode wijn (dat laatste is wel voor twee dagen - een berg opwandelen is al zwaar genoeg zonder kater).

Met deze lange rit zijn we trouwens al een flink stuk opgeschoven terug naar Calgary, wat de laatste stop is van de reis... We staan heel wat dagen achter qua posts hier, maar die komen er aan als we meer tijd hebben, bv tijdens het wachten op de luchthaven.

• Jour 18

Dag 18 - snelle stop in Kamloops

23 juillet 2022, Canada ⋅ ☀️ 30 °C

8u30 reizen. Jep, zo'n dagje. Af en toe tijdens een zalige reis, dan komt er een dag dat je op een korte tijd heel wat kilometers moet afleggen. Voor ons betekent dit vandaag:

* 2u30 rijden op Vancouver Island naar de ferry
    * 1u40 ferry cruisen
    * 4u20 rijden naar Kamloops

Op Vancouver Island hadden we heel veel geluk. De route die we moesten nemen is "under construction" waarbij de gehele baan om het halfuur wordt afgesloten voor één richting zodat de andere richting door kan rijden. Na dat halfuur wordt de richting omgedraaid. Als je pech hebt sta je dus een halfuur stil met een dikke file voor en achter je. Toen we aan dit punt kwamen, konden we echter al na 5 minuten door rijden.

Goed maar ook, want bij de ferry betekent te laat komen dat je je plaats kwijt bent. Ook dit verliep weer enorm vlot. Auto op de boot en dan maar 1u40 wachten totdat we weer bij Vancouver aankwamen.

Onderweg naar Kamloops konden we het niet laten om weer in Hope te stoppen bij Rolly's Restaurant. Voor 40 euro krijg je er: fish&chips met drie stukken vis, een sandwich met een halve kilogram vlees en friet, chocoladecake, twee glazen cola, een milkshake en oneindige refills voor je koffie. Ook: de meest vriendelijke bediening ooit. Kan niet missen. Nu al onze favoriete stek van Canada, zeker nu blijkt dat de Flat Earth Society Headquarters een grap blijkt te zijn.

Kamloops is een stop richting Hinton in Jasper National Park. Anders had de rit nog 5 uur langer geduurd. We hadden niet echt iets opgezocht om te doen, omdat we dachten dat we te moe gingen zijn na zo'n lange reisdag. Toch hadden we nog zin voor een korte wandeling. Battle Bluffs, dat werd ons aangeraden door zowel onze AirBnB-host als Google. Waarom niet dan?

Het was een erg mooie wandeling door een compleet ander landschap dan wat we gewend waren de afgelopen dagen: veel droger én warmer. Het korte wandelingetje bleek toch wat langer te duren dan verwacht. De zon ging langzaam onder, de muggen kwamen weer in groten getale buiten en de schrik om een poema tegen te komen zat er ook dik in. Wandelen werd lopen, struikelen, stenen tegen elkaar kloppen om geluid te maken om dieren af te schrikken, constant bewegen om muggen af te weren ... Een poema hebben we niet gezien, maar door de vele muggenbeten en bijhorende allergische reactie begon ik er wel meer en meer uit te zien als een personage van The Hills Have Eyes. Ook wel een goed afweermechanisme voor een poema.

Maar toch, zoals altijd, alles was het meer dan waard. Heerlijk gereisd, lekker gegeten en vanalles moois gezien. Nu ga ik me even onderdompelen in een badje van anti-jeuk zalf.

• Jour 17

Dag 17 - Ucluelet

22 juillet 2022, Canada ⋅ ⛅ 16 °C

Onze tweede dag in Ucluelet en ook onze tweede ontmoeting met een Canadees beertje.

Na ons ontbijt begeven we ons naar de Rainforest Trail vlak naast de zee. Het is best een simpele wandeling waar je tussen de gigantische naaldbomen wandelt over een houten pad van planken. Fijn om eens te doen, maar het voelt niet echt aan als een wandeling door "de natuur".

Dan zakken we maar af naar het strand, waar de stevige wind in ons gezicht ons meteen laat voelen als twee bejaarde mopshonden met een verkoudheid. Heerlijk toch, zo reizen.
    De wandeling over het strand is echter wel heel erg mooi om te doen. Je ziet er surfers, kunt schelpjes zoeken, wandelt tussen verschillende mooie rotsformaties. Wat we ook wel zien, jammer genoeg: heel veel aangespoelde, dode dieren... Ontelbare krabben, zeesterren, mosselen, oesters... en ook: een zeeleeuw! Laat ons hopen dat het allemaal via een natuurlijk dood is gegaan...

Na de wandeling gaan we door naar Tofino, volgens Lonely Planet echt de place to be, maar we worden er niet warm of koud van. Wat souvenirwinkels en barretjes en dat is het.

Gelukkig is het wel gezellig in Ucluelet en we besluiten dan ook weer om daar 's avonds te eten. Een pittige burger en BBQ-schotel zorgen weer voor voldoende energie.

Bij het naar huis rijden zien we naast de weg een beer(tje) staan. Onze tweede van de reis! Het is een mager, jong exemplaar. Onze AirBnb-host wist ons te vertellen dat dit vaak beertjes zijn die pas door hun moeder zijn afgestoten, zodat ze voor zichzelf moeten leren zorgen. We twijfelen even om er eentje te adopteren, al zou ons Kloddertje dat niet zo fijn vinden...

• Jour 16

Dag 16 - Van Youbou naar Ucluelet

21 juillet 2022, Canada ⋅ ☁️ 17 °C

Van een zonnige 26 graden 's ochtends rijden we nu naar de westkust van Vancouver Island, waar het een 14tal graden is overdag. De wind van over de oceaan voert heel koude lucht aan waardoor het in de zomer eigenlijk bijna nooit boven de 22 graden is. Een hele aanpassing qua klederdracht, me dunkt. Zie het verschil tussen foto 1 en 2 maar eens.

De rit naar Ucluelet (waar we verblijven) is 250 km en je doet er volgens Google 3u30 over. Think again. Onze AirBnb-hosts wisten ons te vertellen dat we er een uur moesten bijtellen en dat was zeker niet gelogen. De laatste 100 km voeren je over een zigzaggende weg tussen de bergen en bossen. Zo'n weg waar 40 km/u nog te snel is. Ondanks de vele bochten is het wel een erg mooie rit en, gelukkig maar, erg rustig.

Tom en Carolyne staan ons al praktisch op te wachten aan de deur van onze verblijfplaats. Via een erg ingestudeerd tekstje met passende flauwe mopjes laten ze alles zien. Ook hier hebben we weer een Jacuzzi. Living the life.

Tom wist ons te vertellen dat de Lighthouse Loop net buiten de stad erg de moeite is. Gehoorzaam als we zijn, sprongen we meteen in onze auto om deze te ontdekken. Het was inderdaad een erg mooie kennismaking met de meer grillige westkust van Canada: grote rotsen, zilte zeelucht, wind in je smikkel, grijze wolken... Dat hadden we hier nog niet meegemaakt en het was eigenlijk wel eens een fijne verandering. Ook fijn: aangezien die vampirische veelvraten (aka muggen, aka de hel op aarde of toch ten minste in Canada) niet tegen zout water kunnen, zijn ze hier niet aanwezig. Dit in tegenstelling tot de grote, hongerige zwermen die we de afgelopen weken hebben moeten trotseren.

Over honger gesproken: de dag sluiten we af met een (vloeibare) maaltijd in een lokale brouwerij met zicht op de baai van Ucluelet.

• Jour 14

Dag 14 en 15 - relaxen in Youbou

19 juillet 2022, Canada ⋅ ⛅ 25 °C

"Een vakantie in een vakantie" werd ons verblijf in Youbou genoemd door Eva. Vooraleer we er echter geraken, moeten we eerst nog een ferry op met onze bolide.

Die hele onderneming bleek minder spannend dan verwacht. We waren er goed op tijd, dus onze auto was de eerste op de ferry, helemaal vooraan. Hierdoor hadden we ook een goede plaats voor het mooie uitzicht tijdens de 1u40 durende vaart.

Aangekomen op Vancouver Island maken we nog een korte wandeling in Stoney Hill Regional Park, om vervolgens de lokale Walmart te plunderen. We wisten immers: de komende drie dagen komen we niet meer buiten. "Relaxen aan het meer", zo stond het in de planning. Gewapend met BBQ materiaal, cannelloni, chips, wijn, appelfritters (opzoeken die handel, echt heerlijk, deze vette hap) en een bus zonnecrème zakken we af naar Lake Cowichan, waar we verblijven in een mooi buitenverblijf van één of andere zakenman. Toch altijd fijn, wat je zo ontdekt via AirBnB.

Het optrekje van de kerel in kwestie is een gigantische villa vlak naast het meer. De bovenste twee verdiepingen zijn privé, maar het gelijkvloers is van ons voor drie dagen. Aangezien de eigenaar er zelf niet is, voelt het toch een beetje van "ons". We beschikken over: slaapkamer, badkamer, woonkamer, BBQ, jacuzzi, steiger met ligzetels, zalig koud water om in te plonsen, kano, gevulde koelkast ... Niet dat de vorige verblijfplaatsen slecht waren (verre van zelfs!), maar dit voelt toch wel echt als een "vakantie in een vakantie" - zeker met de heerlijke 28 graden en stralende zon.

Onze dagen bestaan dan ook uit:

* uitslapen
    * nu al favoriet ontbijt van spek, ei, bagel en appelfritter
    * zwemmen, kanoën, zonnen ...
    * tapas maken met wijn van de rondleiding van enkele dagen geleden
    * nog wat meer zwemmen, lezen, schrijven ...
    * BBQ'en met een lokaal biertje in de hand
    * jacuzzi

Bij de laatste doen we ook steevast: in de jacuzzi wat oververhit geraken om vervolgens naar het meer te lopen en daar in het (te) koude water te plonsen. Klinkt koud, maar is echt heerlijk! Voorlopig nog geen beer gezien, maar Youbou is wel twee ijsberen rijker...

• Jour 13

Dag 13 - Spoedcursus Vancouver

18 juillet 2022, Canada ⋅ ⛅ 18 °C

We hebben maar één echte dag in Vancouver vooraleer we morgen de ferry naar Vancouver Island nemen, dus staan we op tijd op, steken we vlug wat cornflakes naar binnen en springen we op de bus naar Downtown voor een flitsend bezoek aan Vancouver.

Die zet ons vlak bij de Vancouver Art Gallery af, wat één van de tofste museumervaringen was die we al mee hebben gemaakt. Het museum bestaat uit drie verdiepingen:
    1 - focus op vrouwelijke kunstenaars die vaak aan de kant werden geschoven in de geschiedenis ten voordele van hun mannelijke collega's .
    2 - een tentoonstelling over de samenwerking tussen A.I., technologie en kunst. Dit onderdeel was het meest interessante. Zowel Eva als ikzelf deden heel wat inspiratie op
    3 - kunstwerken die werden geïnterpreteerd door kinderen van verschillende leeftijden. Heel boeiend om te lezen.

We spenderen er meer dan drie uur, dus... Honger! Buiten worden we meteen aangesproken door een over enthousiast meneertje dat ons "the best Thai food in the world" aansmeert vanuit z'n foodtruck. Of het echt het beste is, dat weten we niet, maar damn goed, dat was het wel. Een hotdog als dessert maakt de maaltijd compleet.

Verder ontdekken we in Vancouver nog enkele toffe winkels, wat stranden en een gigantisch park vlak naast het water met bungeejumpende wormen (die looper moths blijken te worden). Jammer dat we er maar één dag zijn, want Vancouver is een erg groene, rustige stad met veel mogelijkheden om de drukte te ontsnappen met parken, baaien, stranden ...

Rejoignez-nous:

FindPenguins pour iOSFindPenguins pour Android