India
Pushkar

Merry Christmas from Pushkar

December 24, 2019 in India ⋅ ☀️ 21 °C

Pushkar is just wonderful! A small town, with a lake in center (holi, of course), streets with food and all kinds of stuff... We met a Slovenian guy living and working there, hs a school for girls. We just spent a day walking around, shopping, taking pictures, eating.
      Me and Matjaž went up nearby hill for a overview of the city, quick 15 minute walk :) In our way up we met Jana, a Slovenian girl traveling India.
      We went by the lake at sunset, people played drum, danced, it was really calm and nice :)
      For Christmas dinner we went to some nice restaurant, also girl we met joined us, but we left soon because "traditional Rajasthany music" included drums and it was just too loud to even talk!
      After leaving we heard some psytrance music so of course we went and check. We were the first ones to come, soon followed by many tourists / trancers, party on! 🤘 Since you cannot drink alcohol in Pushkar we smuggled some Gin and had our own gintonics 😊 We left at around midnight because we heard police was coming searching for beers. #yolo

Christmas day

December 25, 2019 in India ⋅ ☀️ 19 °C

Merry Christmas! It was another easy day, more food, chais and shopping. Me and Mara had a night taxi to Jaipur because we have a plane tomorrow to Hubli.
      Bought a tibetan bowl for a friend and one for myself. Wonderful sound!
      Evening taxi took around 3 hours to Jaipur hostel, run by a really sweet lady, who cooked us dinner, told us all about her son working in Ireland. We had to go to bed soon, only 4 hours until alarm!

Op naar pushkar

November 5, 2022 in India ⋅ ☀️ 33 °C

Iets minder geslapen deze nacht, rond middernacht heb ik een half uurtje op de wc geparkeerd gezeten. Of het van het eten was of de stress weet ik niet, maar ik gok de stress. Mijn creditcard zit aan zijn limiet, dus ik had dringend een atm nodig die maestro aanvaardt. Mijn chauffeur bracht mij naar een vijftal verschillende atm's, maar alle weigerden mijn kaart. Behoorlijk nerveus ging ik dan toch naar het station, want ik moest ook nog uitpluizen welke trein ik moest hebben, wat niet zo simpel is. Daar ben ik gelukkig sterker in en ik had rap de juiste gevonden, in het gezelschap van een meisje uit Laos die aan mij kwam vragen of ik toevallig ook die trein had. Het geluk kwam terug want ik merkte toevallig de last minute spoorwijziging op, en ook dat mijn maestro niet geactiveerd was voor Azië.

De treinrit was relax, en na twee uur kwam ik aan in ajmer. Van daar moest ik op 'zoek' naar een taxi, wat neerkomt op een stap uit het station zetten, effe rondkijken en binnen de seconde staat er een chauffeur naast je die vraagt of je een taxi nodig hebt. Waarschijnlijk geen officiële taxi, maar de prijs die hij vroeg was schappelijk.
      Ik heb geluk met het hotel, want het ligt mooi buiten het centrum ver van de drukte en lawaai.
      Ondanks wat op booking.com stond aanvaart het hotel toch kaart, waardoor de cash die ik opzij gehouden had vrij komt en ik geen atm meer nodig heb de komende dagen.

Het volledige centrum is festival zone, wat neerkomt op veel kraampjes en een grote kermis. Ook hier en daar een kameel gespot, maar ik weet nog niet of ik ze zal opzoeken of gewoon twee dagen relaxen, want ik ben mentaal al wat uitgeput. Een avondwandeling moest wel, om de lichtjes te zien en omdat ik nog niet gegeten had sinds de ochtend. Op de terugweg heb ik gegeten in een pizzeria waar ze geen pizza hadden, maar enkel vegetarische indische gerechten. Bier is in dit dorpje ook niet te vinden.

Rusten

November 6, 2022 in India ⋅ ⛅ 23 °C

De dag begon met een indisch ontbijt, en dan wat relaxen tot de middag. Ik had een culinaire wandeling gereserveerd via TripAdvisor, maar de gids kwam niet opdagen. Toen ik belde zeiden ze dat ze naar het probleem gingen kijken en mij bericht zenden, maar ik heb niets meer van ze gehoord. Het loopt hier vol met oplichters, maar ik had niet gedacht dat ik ze op TripAdvisor zou vinden. Dan maar naar het hotel om wat kleins te eten, want mijn buik voelde niet zo ok. Misschien toch best dat die gids niet kwam opdagen, de namiddag was met een boek in mijn bed.

In de avond ben ik naar een pizzeria in stad geweest waar ze wel pizza hadden, en op een verdoken manier ook coctails met alcohol. Officieel alcohol vrij, maar gezien ik toerist was vroegen ze of ik de normale versie wou hebben. Gezien mij keel al dagen pijn deed van de smog ging ik daar graag op in, het helpt een beetje. Mijn buik was nog niet in orde waardoor ik amper de helft van de pizza op kreeg, en besloot om niet meer naar het festival te gaan. Morgen beter.

Festival

November 7, 2022 in India ⋅ ⛅ 28 °C

Amper geslapen deze nacht, door het festival was het pas stil rond 2u tot 6u. Maar dat was niet de enige reden, mijn keel deed behoorlijk wat pijn en mijn hartslag was rond de 100. Ergens tussen 6 en 7 kwam ik wakker, tot mijn verbazing zonder keelpijn en met normale hartslag. Ik voelde mij zelfs zo goed dat ik besloot om een ochtend wandeling door de markt te maken, met het idee dat er wel niet zo veel volk zou zijn zo vroeg. Het bleek er drukker te zijn dan in de namiddag, misschien doordat de temperatuur aangenaam is in de ochtend.

Iets bezoeken heb ik niet gedaan vandaag, enkel rondwandelen op de 'braderie' en teveel gegeten. Vegetarisch natuurlijk, want geen enkel restaurant serveert hier vlees. Wel kon ik een aantal pinten drinken, het stond niet op de kaart, maar ze boden het wel aan toen ze zagen dat ik een buitenlander was. Op de avond was het tijd om eens het festival te bezoeken, en ik heb het daar zeker 5 min volgehouden. Het was mijn eerste festival zonder drank of eet standjes en zonder wc's. Ook was de drukte niet te doen, waardoor ik toch vroeg terug was op hotel.

Pushkar

February 24, 2023 in India ⋅ ☁️ 30 °C

Seguimos con nuestro tour por el Rajastán en nuestro medio de transporte favorito, el bus. Esta vez cogemos un bus local por la mañana en el que, como siempre, somos los únicos blancos. Siempre nos sentimos como si fuésemos nosotros mismos la atracción turística, pues tenemos decenas de ojos inspeccionándonos con curiosidad en todo momento. Llegamos a Pushkar a la hora de comer. Se trata de un pueblecito alrededor de un lago, con solo 20.000 habitantes. Nada más llegar, la población y sus habitantes nos parecen tan agradables que hasta parece irreal. No nos extraña ver que está lleno de turistas que deciden quedarse varios días o semanas descansando del resto de la locura india, debido a su amigable atmósfera. Además, se considera la capital de India en producción de ropa, por lo que la principal atracción de la ciudad es perderse entre las tiendas y los escaparates. Nos volvemos un poco locos comprando ropa india con colores preciosos y a precios tan bajos, a pesar de que al viajar con mochila, cada compra que hacemos tenemos que estar muy seguros de querer cargar con ello durante los próximos meses. Pasamos el día paseando entre ropa y vacas, y al atardecer nos deleitamos con las vistas crepusculares sobre el lago y las montañas de alrededor.
      Al día siguiente nos despertamos muy pronto para ver el Sol salir nuevamente por entre las montañas del otro lado, desde un templo que se encuentra en lo alto de una gran colina. Allí arriba nos quedamos observando a una familia de monos, en la que hay muchas madres abrazando a sus bebés, hasta que reparo en que uno de los bebés es en realidad un feto sin vida a medio formar. Se me parte el corazón al ver a la madre con el feto en una mano mientras con la otra se ayuda a saltar de un lado a otro, y de vez en cuando se para para observar el bulto sin vida que sujeta, sabiendo que no es lo que debería ser, pero sintiéndolo demasiado suyo como para dejarlo ir. Me pregunto hasta cuándo seguirá llevándolo con ella, y la escena me confirma que el amor va más allá del raciocinio o la consciencia.
      Pasamos otro plácido día por las calles tranquilas de Pushkar y probamos los mejores Shiva lassis de la ciudad.

Pushkar pt. 3- PURIM&HOLI

March 5, 2023 in India ⋅ ☀️ 30 °C

טוב באמת שאין לי מילים
      לחגוג פורים בפושקר הייתה אחת החוויות היותר מוצלחות שלי
      מלהכיר את לירז ושירה, להחליט שאנחנו מתחפשות ביחד ולצאת למסע קניות משגע
      דרך ההתחמקות מהמסיבה לבריכה - שהרחבה שלה הפכה למסיבה בעצמה
      ועד לבית חב״ד שלימדו אותי שגם שירי פורים יכולים להיות בסיס מפגר לטראנסים
      אחרי ששתיתי way too much אלכוהול הודי, מצאתי את עצמי מתהלכת והבנתי שהכי טוב כרגע זה להיזרק במיטה, ולישון, ושיט המשקפיים שבורות, ואין סיכוי שאני קמה מחר להולי
      קמתי להולי
      אחרי הליכה של שני צעדים מתוך שלושה - התנפלו עלי שלושה הודים בבונים (נא להבדיל מבבונים הודים) ופינקו אותי במיטב המסורת: אבקה לפנים, ידיים לישבן/חזה
      אולי זה היה מזיז לי פחות לו העדשות שלי לא היו מתמלאות צבע
      ואולי זה לטובה שבהולי הצלחתי להיות רק 20 דקות
      לא, תיקון, בטוח זה לטובה !!!
      אחרי יומיים קשים של שכרות ובחילות הלכנו להרפא כולם בפיצה אצל באבו וכך מסתיים הסיפור הקסום של פורים בפושקר 🪬

Pushkar: THE END

March 10, 2023 in India

חח למה הכותרת נשמעת כמו סרט של הנוקמים..........
      פסדר
      לקט של תמונות בסדר לא כרונולוגי של מה שקרה בשבוע האחרון בפושקר:
      - היה מלאווח
      - היו תופים ליד הלייק
      - היה שוק חח מביך אם לא היה :)
      - היה קעקוע חינה נדיר מבית היוצר של חברה שלי לירזי המקעקעת מספר 1 בהודו
      - היו מדידות של בגדים שחברה מייצרת במפעל
      - בריכה גם היתה
      - פרידה משירה שזה מתי שהלב נשבר
      - היה גם מיץ קנה סוכר עם לימון ומינט והיה מחשגז חוץ מהמרקם החולי למה שמשקה יהיה חולי
      - והיה ביקור אצל אלו באבא שזה באבא שמקדיש את חייו לתפוחי אדמה וכל מה שאני ראיתי זה איש שיושב על כיסא ומעשן צ׳ילום ואני לא חושבת שהיה לו חשק לספר לי על תובנות החיים ובכנות גם לי לא ממש התחשק לשמוע

Pushkar - Das heilige Dorf

April 26, 2023 in India ⋅ ☁️ 34 °C

Im 1. Klasse Wagen ging es direkt am nächsten Tag von Delhi nach Ajmer. Schauten wir dabei aus dem Fenstern konnten wir den ländlichen Teil Indiens bestaunen. Kinder haben gewunken, Männer und Frauen haben die Felder bestellt und gefühlt lagen kaum mehr als 5 km zwischen den einzelnen Dörfern. Leider waren diese oft von Armut gezeichnet, sodass die dreckigen Toiletten im Zug trotz 1. Klasse eher als nichtige Probleme wahrgenommen wurden.

Nach Ajmer ging es dann mit Taxis ins Hotel nach Pushkar. Sehr happy waren wir dort über den Pool, der auch direkt von uns beiden ausgiebig getestet wurde. Direkt im Anschluss gab uns unser Guide Kush eine Stadttour inklusive Erzählungen, wieso diese Stadt so heilig ist für die Hindus. Dabei besuchten wir den einzige Tempel der Welt, welcher für die Gottheit Brahma gewidmet ist. Überall sonst darf dieser Gottheit nämlich nicht gehuldigt werden, weshalb sich dieser Ort zu einer speziellen Pilgerstätte entwickelt hat. Diese Stadt ist so heilig, dass weder Alkohol getrunken noch Fleisch oder gar Ei gegessen werden darf. Hier merkt man, welche grosse Rolle der Hinduismus für die Menschen in Indien spielt. Etwas Unwirkliches hat es jedoch, da trotz ihrer Heiligkeit die Strassengräben von Plastikmüll gezeichnet sind. Ein scheinbarer Widerspruch, der uns wohl noch weiterhin begleiten wird.

Im Anschluss durften wir in die Roma Kultur eintauchen. Diese stammt nämlich ursprünglich aus Indien und soll dort so noch immer existieren. Also ging es mit Kamelen zu einer Romahütte die uns mit Tanz, Magie und Essen verzauberte, typischer Verkleidung inklusive. Leider kam es dort zu einem Gewitter sodass wir zwischenzeitlich in einer eher rudimentären Wellblechhütte Unterschlupf finden mussten. Erschöpft aber glücklich gingen wir dann - ohne Kamele - ins Hotel.

Früh morgens um 5 Uhr ging es dann auf den nahegelegenen Tempelberg „Savitri Devi“ um von dort den Sonnenaufgang über das Tal zu geniessen. Sharleen und ich machten dabei unserem Spitznamen der „Overprepared Couple“ alle Ehre und starteten mit jeweils 2L Wasser und Wanderschuhen. Zu unserer Verwunderung trug selbst unser Guide lediglich Flip Flops. Diesen Spitznamen werden wir wohl den Rest der Reise tragen dürfen :)

Zurück im Hotel packten wir dann unsere Sachen, mehr Zeit war für Pushkar nicht geplant und unserer Meinung nach auch nicht wirklich nötig. Und so fuhren wir mit Taxis an den Bahnhof und stiegen in den Zug nach Jaipur.

Tordi - Pushkar

September 3, 2023 in India ⋅ ☀️ 34 °C

Heute haben wir morgens einen Orientierungsspaziergang in Tordi gemacht. Dabei wurde uns gezeigt wie ein Töpferer verschiedene Tongefässe herstellt. Tordi hat nur etwa 2'000 Einwohner und ist eher arm. Nach dem Spaziergang gings dann mit den Jeeps weiter nach Pushkar. Die Fahrt dauerte rund 3 Stunden. Pushkar ist eine heilige Stadt, da sie den einzigen Brahma Tempel (Brahma ist einer der Hauptgötter der Hindus) besitzt. Zudem hat Pushkar einen heiligen See. Baden ist strengstens verboten umd auch die Schuhe müssen abgezogen werden, wenn man ans Seeufer möchte. Zudem findet man in ganz Puskar kein Fleisch und keinen Alkohol auf der Speisekarte. Nach unserer Ankunft im Hotel gab es zuerst Mittagessen und dann war eine Runde relaxen angesagt bevor es dann auf einen Orientierungsspaziergang ging. Dabei haben wir einen weiteren heiligen Tempel besucht und einen Chai Masala getrunken. Zum Sonnenuntergang sind wir an den heiligen See gegangen und haben dort das Abendessen zu uns genommen.Read more

Pushkar, পুষ্কর, Πουσκάρ, Púshkar, પુષ્કર, פושקר, पुष्कर, Puskár, पुस्कर, ਪੁਸ਼ਕਰ, Puszkar, پشکر, Пушкар, पुष्करनगरम्, புஷ்கர், పుష్కర్, 普斯赫卡尔