Indonesia
Teluk Sanghiyang

Nusa Lembongan

February 3, 2019 in Indonesia ⋅ ☀️ 31 °C

Vandaag namen we afscheid van Ubud en namen we de taxi gevolgd door een 45 minuten durende boottocht naar Nusa Lembongan. Het verliep allemaal heel vlot. De taxi deelden we met een vriendelijke Canadees. De boot met heel wat andere mensen. Er was wat meer volk dan we hadden verwacht. Op de boot, brak het zweet Steven uit. Het was hier heel warm in het overdekte gedeelte met al dit volk.

Aangekomen was het gelukkig niet ver naar ons hotel. We mochten direct in onze kamer. Het is een leuk hutje met een terrasje. We verkenden een klein deeltje van het eiland. Voornamelijk de buurt rond ons hotel en aten tijdens de middag in een klein restootje. Dan liepen we naar een strandje dat wat verder lag dan het strand vlak aan ons hotel. Hier lag er veel zeewier op het strand. Er zijn hier dan ook zeewierboerderijen in de buurt. We zijn ons ook eens gaan informeren om een snorkeltoer te doen. Verder in de namiddag planden we onze route in Nieuw-Zeeland verder. We zitten al aan teveel dagen (ongeveer twee weken om precies te zijn). Dus zit er niets anders op dan onze vlucht naar huis uit te stellen. 😁

Even een plons in het zwembad om af te koelen. Dan informeerden we ons om een initiatie-duik te doen in zee. Zo hopen we te weten te komen of het iets voor ons is of dat we het bij snorkelen gaan houden. We aten met zicht op zee en het strand, waar de lokale kinderen speelden. Over de heuvel naast ons kleurde de hemel mooi rood-oranje toen de zon onder ging.

• 12. Tag: Nusa Lembongan

August 11, 2022 in Indonesia ⋅ ⛅ 26 °C

Heute Morgen wurden wir mal wieder von seltsamen Tiergeräuschen geweckt. Unglaublich was hier alles lebt.. 😁

Die Chance haben wir genutzt und sind bei Sonnenaufgang in den Pool gesprungen. Nach dem Frühstück fuhren wir auf die Nachbarinsel Nusa Ceningan und entdeckten auf dem Weg die Blue Lagoon. Bei genauerem hinschauen konnten wir in der Bucht mehrere Schildkröten im Wasser schwimmen sehen. 🐢

Danach bekamen wir so richtig Lust aufs Tauchen und schon suchten wir nach einer passenden Tauchschule. Am Samstag gehts los mit unseren ersten beiden Dives in Nusa Lembongan. 🤿

Heute sind wir viel mit dem Roller gefahren und haben uns verschiedene Strände auf der Insel angeschaut. Leider gibts es hier viele Felsen und die schönen Sandstrände werden entweder für Seegrasplantagen genutzt oder zum Hafen umfunktioniert. Zum Sonnenuntergang haben wir uns die Devils Tears angeschaut. Riesige Wellen brechen hier auf den Felsen zusammen - ein wahnsinniges Naturspektakel. 🌊i

Den Abend haben wir wieder mit leckerem indonesischen Essen ausklingen lassen. 🇮🇩

Nusa Lembongan - dag 2

February 4, 2019 in Indonesia ⋅ ⛅ 30 °C

Vandaag verkenden we Nusa Lembongan en het naburige eiland Nusa Ceningan. We stonden vroeg op en huurden een brommer bij ons hotel. Het eerste wegje was in vrij slechte staat, dus werd Steven als chauffeur onmiddellijk getest. Hij deed het heel goed en we kwamen uit aan een uitkijkpunt, waar we een prachtig zicht hadden op de oceaan en de kliffen in de buurt. Dit was het eerste van vele mooie uitkijkpunten op het eiland.

Een volgende stop was aan Sandy bay beach. In theorie stond er een mooie pin op Tat haar google Maps kaart, in praktijk was het toch wat moeilijker te vinden. Drie keer hebben we de weg moeten vragen. Een van de verkeerde wegen was bezaaid met plassen en modder, hier ging het even bijna mis met de brommer. Toen we het strand hadden gevonden stonden we nat in ons zweet. Helaas waren de golven hier veel te wild om te gaan zwemmen. Het was een mooi strand met blauwe zee, maar zonder verkoeling van een duik in het water zou het daar snel ondragelijk worden. Dus reden we verder naar ons volgende punt, the devil's tear. We waren wat verward toen we toekwamen, waarom waar hier zoveel busjes? Blijkbaar was dit een super populaire plek bij Chinese toeristen... Heel veel volk dus. Deze plek was een verzameling kliffen, waarbij de zee enkele meters lager op de wand inbeukte. Dit was een spectaculair zicht, maar wat het echt afmaakte was dat er waterdruppels in een mist omhoog spoten. Precies zoals de damp die uit het spuitgat van walvissen komt. Iedereen probeerde de perfecte foto te nemen en sommigen gingen echt gevaarlijk dicht bij de rand staan. Wij hadden echt geen zin om ons tussen de massa te wurmen met de kans dat iemand ons naar beneden duwde, dus liepen we verder over de kliffen. Hier was het veel rustiger en hadden we ook spectaculaire zichten. De zee beukte hier ook in op de wand, maar de opspattende mist ontbrak. Wel zagen we verschillende poeltjes die enkel bij laagtij zichtbaar waren. Al bij al was het echt een geweldig plek, alleen spijtig van de horde toeristen. Misschien keren we wel eens terug op een rustig moment.

Niet veel verder lag het dream beach. Dit was inderdaad een heel mooi strand met dit keer een rustige zee. Helaas was het hier ook heel druk met toeristen. Tat spotte een schommel en herinnerde zich dat er verschillende zijn op de eilanden en dat deze heel populair zijn bij istagrammers. Deze was vrij en had mooi uitzicht, dus namen we uiteraard een foto. We waren blijkbaar trendsetters, want we waren er nog niet af of de andere toeristen maakten zich al klaar voor een fotoshoot. 😜

Gisteren had iemand ons aangeraden om het underground house te bezoeken en dus deden we dit. Dit is een soort van grot dat uitgehouwen is geweest door een hindoeïstische priester. Het had een enorme oppervlakte, 3 ramen, leefruimtes zoals slaapkamers en 7 uitgangen. Dit "huis" was uitgehouwen om als meditatie oord te dienen. Mensen zouden er een week in verblijven, wij konden er geen 30 min in blijven. Het was er snikheet en de meeste gangen waren klein waardoor je gebukt moest lopen. Er zaten vleermuizen en kakkerlakken in. Sommige delen hadden water en er leek geen logica in te zitten. Toen we een uitgang zochten kwamen we terug uit bij onze ingang. 😜 Het was zeker een belevenis en zeer indrukwekkend.

Hierna reden we verder naar de gele brug. Dit is de brug die de twee eilanden verbindt. Enkel voetgangers en brommers mogen deze brug gebruiken. Het water tussen de twee eilanden had een prachtige kleur. Het uitzicht vanop Nusa Ceningan was zo mooi dat we besloten te stoppen om te eten ook al was het nog vrij vroeg. Hier stonden er weer enkele schommels, maar ditmaal in het water. Na het eten maakte Tat een kleine plons en poseerde ze op een schommel. Het water was super helder en je kon de visjes zo zien zwemmen. Het was ook heel ondiep dus was het wat onhandig om te zwemmen, maar ach het was nog altijd verfrissend.

Een volgende bezienswaardigheid was de blue lagoon. We volgden het bordje, maar kwamen uit op een ander uitkijkpunt. Na wat zoeken en de weg te vragen, vonden we het uiteindelijk. Wauw! Het water beneden was zooo blauw, echt prachtig.

We zagen op Google Maps een uitkijkpunt met als naam The old tree at Nusa Ceningan. Dit moesten we toch een keer gaan bekijken. Er stond inderdaad een oude boom met wederom een schommel. Dit keer was Steven fotomodel. 😜 We konden nog verder lopen en hadden uitzicht op het derde eiland Nusa Penida. Het was zeker ook een leuke stop.

Onze volgende stop was wederom een strand, secret beach heette het. De naam was veelbelovend maar het strand zelf niet echt. Het was een mooie baai, maar nauwelijks strand. De rest van het eiland had weinig bezienswaardigheden, maar het was leuk om een rondje rond het eiland te doen. Zo passeerden we een onafgewerkt restaurant en gingen hier naar binnen. Als beloning hadden we een prachtig zicht op het eiland Nusa Lembongan.

Na onze ronde reden we terug de gele brug over en vervolgden we onze route op Nusa Lembongan. We reden een hele tijd naast Mangrove bos, maar het zicht was niet zo geweldig. We passeerden ook een soort vuilnisbelt in het midden van de mangrove, dit was confronterend om te zien. Na een tijdje rijden was het tijd voor verfrissing dus gingen we een sapje drinken. We hadden zicht op de zee en enkele mangrove bomen en rarara ... een schommel.

Op onze terugweg passeerden we bij het langste strand van Nusa Lembongan. Het was lang inderdaad, maar er lagen ook veel boten in het water, dus was het niet ideaal om te zwemmen. Het zand was bezaaid met dood koraal en was zeer ruw, Tat haar gevoelige voetjes waren er geen fan van.

Hierna was het terug naar ons hutje. We hadden al wat donkere wolken zien verschijnen aan de horizon en tijdens onze rit haalden ze ons in. Op nog geen 5 min van onze slaapplaats begon het ineens te stortregenen. Er was geen ontsnappen aan. Gelukkig waren we snel binnen. Toen we 's avonds gingen eten waren sommige straten overstroomd. Dat betekende dus natte voeten! Het regenseizoen heeft ons dan toch ingehaald.

Nusa Lembongan - dag 4

February 6, 2019 in Indonesia ⋅ ⛅ 31 °C

We hadden leuke vooruitzichten vandaag, maar de realiteit is soms wat anders. Via ons hotel hadden we een snorkeltrip geboekt. Ze hadden ons gezegd dat er niet zoveel mensen gingen zijn, max 6 ofzo. Uiteindelijk bleken we met 11 te zijn. Niet zo'n groot probleem op zich. De rit naar onze eerste plek was hevig om het nog maar zachtjes uit te drukken. We vermoeden dat onze kont morgen blauw zal zien. Maar de eerste plek was meteen ook een spectaculaire plek. Hier konden we namelijk reuzenmanta's spotten. Deze vissen kunnen wel 9 meter lang worden, wauw! Wat minder leuk voor ons is dat deze dieren voorkomen in een wilde zee. En dat was ze dus ook de zee. Na wat twijfelen sprongen we toch in het water. Toen we omkeken vaarde onze boot weg van ons omdat er manta's verder gespot waren. Ze deden teken om te volgen, maar de golven en stroming waren zo heftig dat we niet vooruit geraakten. Tat raakte hierdoor wat in paniek en begon te roepen naar de boot om terug te komen. Steven probeerde haar wat te kalmeren en uiteindelijk kwam de boot ook terug. Terug aan boort moest Tat wat bekomen en er terug in springen zat er niet meer in. Steven ging wel terug het water in. Uiteindelijk zagen we elk twee manta's. Tat vanop de boot, wat ook nog goed zicht gaf, en Steven van in het water. We waren uiteindelijk wel blij dat we manta's hadden kunnen zien, want dit gebeurt niet altijd.

Een volgende de stop was crystal bay, zo genoemd omdat het water kristalhelder is. De zee was hier rustiger, maar er waren wel nog stevige golven. Het snorkelen was aangenaam, er waren mooie koralen en vissen.

De volgende plek stond zogezegd bekend voor heel grote vissen. Uiteindelijk was het ook meer koraal en kleurrijke visjes. Het was wel een speciale locatie omdat er een stroming was die je vervoerde langs de kust. Je moest dus gewoon onder water kijken en je laten meedrijven. De boot pikte ons een eindje verder op. Het was een leuke ervaring.

De laatste plek was in de buurt van het mangrove bos. Op de plek waar we uit de boot sprongen was er veel dood koraal, maar toen we verder zwommen zagen we wel mooi levend koraal. Er waren hier ook heel veel vissen. Het was hier aangenaam snorkelen, praktisch geen golven, maar wel wat stroming.

Na onze trip waren we wel bekaf en dus was onze namiddag heel rustig. We genoten nog van een plons in ons veilige zwembadje en gingen hierna eten. We vonden een heel gezellig restaurant langs het strand. Het was happy hour en dus bestelden we een gin tonic en een gigi (gin ginger ale) voor Steven. 😊 We aten lokale kost en het smaakte ons.

Zu Fuß nach Nusa Ceningan

September 4, 2019 in Indonesia ⋅ ⛅ 27 °C

Heute bin ich zu Fuß von Nusa Lembongan nach Nusa Ceningan gelaufen. In der Mittagshitze und bei hoher Luftfeuchtigkeit war der Weg über mehrere Hügel vielleicht nicht die beste Idee, aber es hat sich gelohnt :)

Ich bin bis zur Blue Lagoon gelaufen, die Aussicht war einfach nur wunderschön.
      Von dort aus ging es den gleichen Weg an der Küste entlang zurück bis zum Secret Beach, wo dann endlich die dringend notwendige Abkühlung wartete.

Ich bleibe noch vier Nächte hier, bevor es zurück nach Bali geht.

Erster richtiger Tag auf Nusa Lembongan

September 2, 2019 in Indonesia ⋅ ⛅ 26 °C

Willkommen auf Nusa Lembongan :)
      Bin gestern kurz vor dem Sonnenuntergang angekommen, daher habe ich erst heute einen Teil der Insel erkundet. Dies zu Fuß zu unternehmen war vermutlich nicht die beste Idee. Man ist bei dem schwülen Wetter einfach viel schneller müde, kennt ihr ja vom Sommer aus Deutschland aus den letzten beiden Jahren.
      Aber es macht einfach Spaß :)

Bis jetzt gefällt es mir super hier. Habe eine schöne Unterkunft und bin von dort aus zur 9Devil's Tear gegangen (wunderschöne Klippenlandschaft). Der Dream Beach war direkt nebenan. Danach bin ich zum Mushroom Beach gelaufen.

Unterwegs habe ich zwei Deutsche getroffen, die eigentlich nach Nusa Penida wollten. Nachdem ihr Speedboat vor meiner Insel auf Grund gelaufen ist (bei der Aktion wurde einer Indonesier aus der Crew lebensgefährlich verletzt, das Blut konnte ich am Schiff noch sehen), hatten sie keine Lust mehr auf eine weitere Fahrt im Ersatzboot und sind stattdessen auf Nusa Lembongan geblieben. Die beiden hatten echt Pech in Indonesien. In zwei Wochen sind sie überfallen worden und von einem Fake-Polizisten fast entführt worden. Bei mir lief bis jetzt alles glatt :D

Morgen geht es ins Meer und danach in den Pool nebenan.
      Ich will hier noch die Insel mit dem Roller erkunden, dazu noch ne Tour rüber zu Nusa Penida machen und mit Mantarochen tauchen gehen :)

Es gefällt mir richtig gut hier.

Einzig allein die Tagestouristen (tausende Chinesen) stören, da sie auf der Insel kein Geld ausgeben und nur ihren Müll hier lassen. Aber das ist ja nichts Neues.

Ankunft auf Nusa Lembongan

September 1, 2019 in Indonesia ⋅ ⛅ 26 °C

Bin gerade auf Nusa Lembongan angekommen. Die Anreise war die Hölle, hätte mich im Speedboat fast übergeben. Da wäre ich nicht der Einzige gewesen :D
      Das war echt heftig.

Zimmer bezogen, nun geh ich etwas essen und schlafen. Hab den ganzen Tag durch Warterei und die Fahrt verloren. Das gehört dazu, aber heute lief mit dem Boot nicht viel nach Plan :D

Morgen erkunde ich die Insel zu Fuß :)

Vorbereitung ist alles

May 9, 2019 in Indonesia ⋅ ☀️ 29 °C

💪 gut ausgeschlafen fuhren wir in den Ort zum Frühstück... mal wieder Hannas Liebling... eine Bowl 🍲 🥰 richtig lecker
      Anschließend suchten wir ein Hotel mit guter Internetverbindung, denn man glaubt es kaum ich hatte heute ein Vorstellungsgespräch.
      Leider war die Suche wenig erfolgreich, doch entdecken wir einen tollen Strand im Norden der Insel 🏖
      Im Anschluss machten wir uns es kurz am Pool bequem und ich war ein „Recherchaffi“ 🐒 🤓 zum Unternehmen und Hanna bereitete mich dank ihres guten HR wissen mit tückischen Fragen gut vor.
      🌊 am Nachmittag steuerten wir nochmal den gestrigen Strand und die „Blue Lagoone“ an, schöner Fleck zum Gucken aber Baden leider nicht möglich.
      ⏰mit voranschreitender Stunde wurde ich etwas aufgeregter und wir fuhren zurück um nochmal die Fakten zu notieren.
      🥘 Nach zwei mittleren Enttäuschungen in unserer Restaurantwahl, hatten wir heute Glück ( Danke TripAdvisor)
      Das Anschließende Telefonat verlief super 👍

PS Hanna hat garnicht erwähnt das sie einen neuen Bikini hat ;) Mit ripcurl unter die Surfermode gegangen.
      Morgen gehts zu den Mantas und Nusa penida 😍
      Leider sind die Drohnen Fotos von der Auflösung so hoch, dass sie mehr als 20MB pro Foto haben und ich es nicht hochladen kann. Jemand einen Tipp?

Erkundungstour

May 8, 2019 in Indonesia ⋅ ⛅ 31 °C

Christian startete den Tag mit einem Tauchgang und konnte dabei viele Schildkröten 🐢 und Fangschreckenkrebse beobachten. Ich genoss den Vormittag am Pool der Unterkunft mit meinem Studienheft.
      Nachmittags fuhren wir über die “Yellow Bridge”, eine gelbe Brücke, welche die beiden Inseln Nusa Lembongan und Nusa Ceningan verbindet.
      Auf Nusa Ceningan entdeckten wir eine kleine Bucht, mit großen Wellen und kleinem Strandabschnitt. Hier verbrachten wir den Nachmittag und machten es uns gemütlich. 🌊🌞
      Bei einem Spaziergang durch die Straßen sahen wir überall verteilt kleine Opfergaben der Einheimischen an die Götter. Die kleinen Schiffchen werden an die unterschiedlichsten Stellen platziert, wie zum Beispiel auch auf den Boden. Im Hinduismus sagt man, dass durch eine Opfergabe an den Boden die Götter der Erde angesprochen werden.

Nusa Lembongan - dag 3

February 5, 2019 in Indonesia ⋅ ☀️ 32 °C

Vandaag hadden we iets leuk op het programma staan.

We aten op ons gemakje ontbijt en deden onze zwemkleren aan. We gingen naar het kantoor waar we onze initiatie duiken hadden geboekt. We mochten direct op de boot en werden naar een platform wat verder voor de kust gebracht. Hier kregen we een wet suit om aan te doen. Steven had zich net in het pak gewurmd en wou de rits toedoen toen deze het begaf. Hij mocht zijn wet suit uitdoen en zich weer in een ander wurmen. Een duikpak aandoen gaat minder vlot dan je denkt.

We kregen wat uitleg (theorie enzo) en mochten al snel naar een platformpje waar je tot je borst in de zee staat. Hier kregen we onze duikfles en onze duikbril. Hier oefenden we dan de ademhaling. Deze speelde Tat parten. Ze kreeg onvoldoende lucht en er werd wat aan haar mondstuk aangepast. Het ging beter maar hierdoor was de twijfel toegeslagen en voelde het duiken niet meer comfortabel aan. Zelfs wat onveilig. Jammerlijk, besloot Tat om niet meer onder te gaan en ging ze terug op het droge (het grote platform). Hier was er een kijkkamer zodat ze nog van de vissen rondom het platform kon genieten. Steven ging verder met de duik. Eerst werden wat basisoefeningen gedaan en dan mocht hij naar beneden.

Via een touw ging het langzaam naar beneden. Hier werd alles nog eens gecheckt en Steven ging met de instructeur het onderwatergebied verkennen. Er zaten heel wat vissen, te veel om op te noemen. Clownvissen waren weer van de partij, maar nemo helaas niet. Onder de vele kleurrijke vissen, zat ook een gele (soort van) zeenaald. Drie lionfish en een barracuda. Die laatste was onverwacht en heel leuk om te zien. Net zoals al de rest. De instructeur toonde Steven nog eieren van een haai en ook waar ze koraal ‘planten’. Ze planten die op ijzeren netten op de bodem om het koraal te helpen. Bleaching is ook hier een probleem. Steven vond het de max, maar ook jammer dat Tat er niet bij was. Toen de tijd op was, mocht Steven nog even dag zeggen aan Tat en in de onderwaterkamer en poseren voor een foto.

De namiddag was rustig met wat planwerk en een frisse duik in het zwembad. Gevolgd door een plonsje in de zee. De zee was lekker fris en het water was super helder. Er zat wel een sterke stroming op dus ver zwemmen zat er niet in. Daarba lekker iets eten met zicht op zee en een babbeltje slaan met wat Mexicanen en daarbij een cocktail of twee. Dat was een gezellige afsluiter van een leuke dag. 😊

Teluk Sanghiyang