Laos
Luang Prabang

Here you’ll find travel reports about Luang Prabang. Discover travel destinations in Laos of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Most traveled places in Luang Prabang:

All Top Places in Luang Prabang

Beauty, buddhas & baci in Luang Prabang

February 6 in Laos ⋅ ☀️ 26 °C

Our last stop before heading “home” to Thailand was Luang Prabang in Laos, another UNESCO World Heritage Centre on our South East Asian tour. We took a riverboat down the mighty Mekong, saw caves littered with age-old Buddha statues, frolicked in 2 beautiful waterfalls, avoided buying scorpion-infused Lao whisky, and were recipients of blessings at a Baci ceremony, a traditional Lao ceremony led by family elders to bring your spirits back together, for luck and strength... oh, and of course, enjoyed a few temples! Luang Prabang is a lovely town absolutely packed with tourists like us, all doing the same things... I would return here, but would spend more time exploring other parts of the country next time.Read more

Luang Prabang - dag 3

December 12, 2018 in Laos ⋅ 🌧 20 °C

Vandaag was huilerig. De hemel weende een hele dag dikke tranen op ons hoofd.

Wakker worden en een vaag bekend geluid horen. Even nadenken ... wat kan het zijn? Regen?! Oh jawel, het regende. Net op de dag dat we een mooie waterval gingen bezoeken. Het viel letterlijk in het water. Maar we lieten ons niet kennen. Met sneldrogende kledij en k-way vertrokken we in een busje naar de waterval. Hier ontmoetten we een Engelse kerel die de wereld rondreist met de fiets. Straffe kerel!!

Aangekomen aan het park van de waterval, gingen we op zoek naar de waterval. Eerst kwamen we een berenopvangcentrum tegen dat moonbears of de Aziatische zwarte beren redt van stropers die ze verkopen voor hun gal. Ook belanden hun poten in de soeppot. Onbegrijpelijk. Ondanks de regen, was het prettig om deze dieren te bewonderen. Tat kocht een T-shirt om de organisatie te steunen.

We liepen verder en kwamen al snel uit aan een klein watervalletje en we dachten ‘oké, dit is aardig maar niet wauw’. We volgden een pad verder en kwamen nog wat stroomversnellingen en watervalletjes tegen tot we aan de voet kwamen van de echte waterval, Tat Kuang Si genaamd. Wauw! Heel indrukwekkend! Prachtige waterval vinden wij persoonlijk. We klommen ook tot de top van de waterval. Dit ging niet zonder natte voeten. Het water van de waterval loopt namelijk over een deel van de trappen naar de top.

Terug in Luang Prabang, aten we een lekkere menu. Zo proefden we van verschillende Lao gerechten. In de namiddag, keerden we naar onze guesthouse om wat te rusten en op te warmen. Het was frisjes vandaag met een temperatuur rond de 20 graden en de regen daarbij hielp niet echt.

‘S avonds gingen we naar een filmvoorstelling ‘Chang’. Een film die uitkwam in 1925. Het gaat over een Lao gezin dat in de jungle probeert te wonen/overleven. We kwamen net op tijd toe voor de voorstelling. Het werd een gezellige avond want het was een privévoorstelling. We waren de enige die vandaag waren opgedaagd. Gezellig onder ons twee en het leek alsof we persoonlijke bediening hadden. Het is eens iets anders. 😊

Luang Prabang Tag 1

March 9 in Laos ⋅ ⛅ 27 °C

Nach einem ausgiebigen Frühstück hat mich mein Taxi (ein riesiger SÜV) abgeholt und zum Flughafen Don Muang gebracht. Mit Air Asia pünktlich um 13.55 Uhr nach Laos geflogen. Es ist immer wieder erstaunlich, wie einfach und unkompliziert Reisen in Südostasien ist. Hatte kein Visum - kein Problem. Am Flughafen in der Schlange für Visa on Arrival angestellt, Pass, Foto und Visaantrag abgegeben. Zweite Schlange - bezahlen...30 USD und dann ab durch die Passkontrolle. Meine Tasche war auch schon da. Geld wechseln und ab zum Taxischalter... mit noch 4 1/2 Mitreisenden wurden wir dann in unsere Unterkünfte gebracht.
    Schnuckeliges Guesthouse, kleines sauberes Zimmer und dann ab auf die Mekongterasse... Waaaaahnsinn.... das ist ein magischer Ort. Bin völlig verzaubert... Der Sonnenuntergang über dem Mekong ist unbeschreiblich!
    Aber ich will ja noch mehr sehen. Auf zum Nachtmarkt... wow... hier kann man an Ständen "buffett" Essen für 1.50 Euro...sooo lecker und nette Leute am Tisch gehabt. Dann noch ein wenig durch die super saubere, tolle kleine Stadt gebummelt. Hier ist alles entschleunigt. Ich bin jetzt schon verliebt. Jetzt noch ein Beerlao und dann ab ins Bett...Um 5 Uhr klingelt der Wecker... ich will zu den Mönchen

Luang Prabang Tag 4

March 12 in Laos ⋅ ⛅ 31 °C

Nach 2 Tagen überlegen, hab ich mich dann heute doch getraut, die Bambusbrücke zu überqueren. Das Herz schlug mir bis zum Hals - aber - ja - sie hängt noch🤣 Ich hatte größte Bedenken, daß sie für meine Statur gemacht wurde - aber tatsächlich - alles gut. Diese Brücke ist nicht, wie Ihr vielleicht vermutet über den Mekong gebaut worden. Nein, Luang Prabang befindet sich auf einer Halbinsel zwischen Mekong River und Nam Khan River. Und über diesen Fluß führt diese Bambusbrücke. Vor der Regenzeit wird sie jedes Jahr abgebaut, weil der Flußpegel dann so steigt, daß sie weggeschwemmt werden würde. Nach der Regenzeit wird sie dann wieder angebracht und von den Laoten auch fleißig genutzt.
    Frühmorgens war ich noch auf dem Markt hier in meinem Stadtviertel und es gab wieder viele kuriose tote Tiere zu sehen. Diesmal waren auch Fledermäuse dabei... und natürlich Maden in allen Größen und Farben. Nachmittags dann wieder ein paar Tempel... und jetzt gehts gleich zum Abendessen am Mekong.

Slowboat - dag 2

December 11, 2018 in Laos ⋅ 🌧 23 °C

Lekker vroeg opstaan om op tijd aan de boot te zijn voor goede zitplaatsen. Dus wij vroeg aan de boot aangekomen en ons plan was geslaagd er was nog niet veel volk. Er was ook nog een hele leuke verrassing! Aan de andere oever waren vier olifanten aan het baden onder toezicht van hun mahout. We hebben dus nog een keer olifanten mogen bewonderen voor een tiental minuten.

We stapten op en toen zeiden ze ons dat we door moesten kruipen tot op de boot die er naast lag. Blijkbaar waren er twee boten vandaag die naar Luang Prabang varen.

Deze tweede boot was meer luxueus dan de boot waar we eerst wouden opstappen of dan onze boot van gisteren. Vandaag hadden we een tafel waar we met vier konden aan zitten. We werden vergezeld door twee leuke Zweden (Erik & Erik) die we gisteren ontmoet hadden in onze guesthouse. Ook had onze boot niet 1 maar drie toiletten. Het drie dubbele van gisteren dus en het waren ook alledrie zittoiletten. Een verbetering tegen dat ene squattoilet op de vorige boot.

Er waren weer vele tussenstoppen, waarbij één waar er een 8-tal kindjes armbandjes wou verkopen. Dat deden ze heel ijverig. We waren er wat van verschoten hoeveel moeite ze deden, af een vastgemaakte boot springen op de rand van onze boot kruipen, terug af onze boot en op die vastgemaakte boot. Het was met een dubbel gevoel dat we naar het spektakel keken.

Na zeven uur varen kwamen we om 16u aan in Luang Prabang. Inchecken in onze guesthouse en de stinkende (vooral Steven zijn hemd), vuile was van ons zipline avontuur afgeven. Om de avond af te sluiten zijn we naar de avondmarkt gegaan om er te eten en eens rond te kuieren. Nog een smoothie en dan richting ons bedje. 😊

Luang Prabang Tag 3

March 11 in Laos ⋅ ☀️ 30 °C

Heute morgen gings mit dem Boot zur Mekongfahrt. Beim Bootsanleger standen mit mir bereits 25 Personen und wir alle wollten das gleiche...um halb 9 gings dann los - mit 4 Booten. Ich wunderte mich noch, daß in jedem nur 6-7 Leute saßen, hätten doch jeweils 10 reingepaßt. Aber - nicht meine Baustelle - hab mich hingesetzt und mich gefreut über die unglaublich bequemen Sitze. Das tut meinem Rücken richtig gut - dachte ich...lehnte mich zurück und los gings...toll! Nach 5 Minuten Fahrt stoppte die Tour bereits, der Bootsmann machte den Motor aus und drehte sich zu uns u m.... Oh dachte ich, bestimmt will er uns was tolles zeigen...vielleicht einen Waran oder eine Schlange am Ufer...aber weit gefehlt...you must change Boat...das war der Satz der alles veränderte...🤨 schon rief er zwei weitere Boote zu uns und teilte uns auf...also - auf offenem Meer sorry Mekong - Boot wechseln... ich bin ja nicht wirklich geschickt bei sowas - und sah mich im Geiste schon zwischen zwei Booten wie ein Sack Reis ins trübe Mekongwasser plumpsen😫 naja was solls nützt ja nix...und natürlich sind dann auch alle Blicke auf uns gerichtet...als gäbs nix Schöneres zu sehen gabs ja grad auch leider wirklich nicht! Also rüber aufs nächste Boot... zu allem Überfluss musste ich aber aufs übernächste😪 habs aber ganz gut hinbekommen...wie halt so ein kleines Nilpferd (mekongpferd🐴) elegant sieht anders aus...aber ich bin trocken angekommen...
    Die Sitze hier waren leider nicht annähernd so bequem... Schade.
    nach 1 Std hat man uns in einem kleinen Dorf rausgeschmissen...Tempel und Tourikitsch angesehen und 20 Min später gings weiter. Nach einer weiteren halben Std waren wir dann an der Höhle angekommen. Wieder gefühlte 500 Stufen hoch zur Höhle ja - und was soll ich sagen... wirklich sehenswert ist sie nicht. Dafür nehmen sie für ein grauenhaftes Klo 50 Cent...Puuuh - aber wenn Du musst😏
    Jetzt gehts wieder zurück aufs Boot und 1,5 Std Fahrt zurück...Fazit... Bootfahren auf dem Mekong ist toll...der Rest war geschenkt...

Luang Prabang Tag 2 Teil 1

March 10 in Laos ⋅ ⛅ 29 °C

Heute morgen bin ich früh aufgestanden, um die Fütterung der Mönche nicht zu verpassen 😂 Nein Spaß beiseite. Mönche dürfen 1x täglich essen. Die Zutaten dafür sind Spenden aus der Bevölkerung. Es war noch fast dunkel als die Mönche kamen. Fast 200 Stück... Tolle Stimmung. Sehr still. Ein paar Touristen waren auch da. Es hielt sich aber sehr in Grenzen. Mein Zimmervermieter Eric hat mir eine sehr ruhige Stelle gezeigt. Nicht direkt an der Hauptstrasse...
    In den Behältern mancher Mönche war auch Geld, Schokoriegel und Obst.
    Nach ca. 45 Min war dann alles vorbei und ich dachte mir, jetzt wo ich schon mal wach bin, kann ich auch gleich den Ort erkunden. Also gleich den ersten Tempel um die Ecke angesehen... es folgten dann noch ca 5 Stück in den nächsten 3-4 Std. Aber dazwischen gabs noch ein tolles Frühstück am Fluß! Achja und natürlich Märkte...Hier gibts mal wieder alles... Fisch, Ratten mit und ohne Haut, Ziegenköpfe, Schweineohren, Tierfüsse mit und ohne Fell, Obst, Schulsachen uvm

Um 11 Uhr war ich zurück im Guesthouse, wo ich gerade auf meiner Terrasse die tolle Aussicht auf den Mekong genieße und mir einen frischen Mangosaft gönne.

Luang Prabang Tag 2 Teil 2

March 10 in Laos ⋅ ☀️ 33 °C

Heute Mittag war ich auf dem Hausberg von Luang Prabang...ist vielleicht nicht die ideale Zeit für den Aufstieg 🤣 aber zum Sonnenuntergang kanns jeder😏 und wenn man Erzählungen glauben darf, dann tuts da auch Jeder... ! Ich dagegen war ne ganze Stunde alleine oben und hab es sehr genossen. Danach hab ich mir noch 2 Tempel angesehen... jetzt ists dann aber auch genug mit Tempel...
    Gerade hab ich mir noch einen Coffeeshake und Pineapple Pancake gegönnt... Morgen gehts zur Mekongfahrt...

Luang Prabang - dag 2

December 5, 2018 in Laos ⋅ ⛅ 30 °C

Deze ochtend wat proberen uitslapen en op het gemakje ontbijten en klaarmaken. Gisteren waren we al eens aan het koninklijke paleis gepasseerd, maar het was middagpauze, dus konden we niet binnen. Vandaag ons wat beter geïnformeerd en in de voormiddag zijn we dan toch binnengeraakt. Binnenin konden we de verschillende kamers van vroeger bekijken. Zo was er een grote hal waarbij de muren en het plafond volledig bezet waren met mosiacs en waarbij verschillende taferelen werden uitgebeeld. Helaas waren foto's niet toegestaan. Buiten konden we kijken naar de autocollectie. 5 auto's in totaal en allemaal gesponsord door Amerika, behalve een. De Toyota werd door Japan geschonken.

Hierna zijn we de hoofdstraat nog eens afgelopen en hebben we ons toch een keer laten gaan en hebben we wat souvenirs gekocht. Ondertussen was het al middag en besloten we iets te gaan eten. Half per ongeluk zijn bij een iets chiquer restaurant uitgekomen. Het was een typisch Laotiaans restaurant wel. We probeerden de tasting platter waarop een pikant slaatje van groene groentjes lag, Laotiaanse saucis met gefrituurde look, zeewierbladeren met sesamzaadjes en een chillydipsaus met beef jerky in en als laatste een stoofpotje van kip, erwtjes en boontjes. Alles smaakte echt heerlijk, al was het soms ook wat pikant. Daarnaast aten we ook nog een vis met basilicum en citroenblad saus gebakken in een bananenblad. Ons laatste gerechtje was "do it yourself"-stijl. Hierbij kregen we twee soorten sausjes, een van kleverige rijst en een gebaseerd op aubergines. Daarnaast kregen we verschillende groentjes en kruiden zoals chilipepers, gember, look, boontjes, pindanootjes,radijsjes, wat noodles, enz. Dit alles moesten we in een slablad steken en opvouwen en tada opeten natuurlijk. Wie ons kent weet natuurlijk dat we heel fel kunnen genieten van lekker eten, dus dit was een activiteit op zichzelf voor ons.
    Na onze lekkere lunch besloten we om wat langs de rivier te slenteren en uiteindelijk nog iets te gaan drinken.

Deze nacht zitten we weeral op een bus, om nog noordelijker te gaan tegen de grens met Thailand.

Luang Prabang

December 4, 2018 in Laos ⋅ ⛅ 26 °C

De nachtbus was beter dan de vorige hoewel we niet perse meer geslapen hebben. De wegen waren vreselijk en met de tussenstops gingen de lichten telkens aan. Maar er was deze keer voldoende plek om te liggen. Het waren deze keer ligzetels voor een persoon.
    Deze busrit kwam met een hoogtepunt in de ochtend. Letterlijk een hoogtepunt, vuile denkers! We werden wakker met een zicht boven de wolken uit. De bus was ‘s nachts een berg opgereden en kwam met zonsopgang boven toe. Zalig wakker worden met zo een zicht! Je vergeet meteen de slechte nacht of toch voor even.

Toekomen aan ons hotel met de tuktuk, zakken afzetten en ontbijt zoeken. Na een lekker ontbijt verkende we met nieuwe energie het oude stadsgedeelte van Luang Prabang. Wat shopjes binnen en buiten, een of twee wats (tempels) bezocht en stoppen voor chocoladekoeken en croissants mee te nemen als lunch. Het koninklijk paleis langs buiten bekijken want het was gesloten. Dan de lunch en een zonodig siësta!

In de namiddag, de post bezoeken en dan naar een uitkijkpunt om van de zonsondergang over de mekong te genieten. Tussen de massa een plekje vinden was niet eenvoudig. Maar het zicht was de mensenmassa meer dan waard! Gelukkig ging het merendeel vroeg weg en genoten we volop van de rode gloed over de bergen en mekong rivier. Hierna maakten we de avondmarkt onveilig. Helaas het enige wat we kochten was ons avond eten. Een buffet vol noedels, groenten, fruit en kroepoek samen met een visje, spek en sauciskes van de barbecue. Heel lekker! Als dessert volgde er nog een fruitshake en voor Tat nog een chocolat-cinnamonbun. Hierna zat het dagje er weer op.

We genieten volop van Laos met haar genereuze, vriendelijke inwoners en chille sfeer. Het is hier veel rustiger dan in Vietnam of Cambodja. Dit is meer ons idee van genieten. 😎

Luang Prabang, لوانغ برابانغ, Луанпрабан, Луангпхабанг, Луанг-Прабанг, Luangprabango, لوآنگ پرابانگ, Louangphabang, לואנג פרבאנג, Luangprabang, LPQ, ルアンパバーン郡, ლუანგპრაბანგი, 루앙프라방, ຫລວງພະບາງ, Luangprabangas, Luanpabana, ലുവാങ് പ്രബാങ്, Луанг Прабанг, लुआंग प्रबांग, ਲੁਆਂਗ ਪਰਾਬਾਂਗ, Louang Prabang, หลวงพระบาง, لوانگ پرابانگ, 琅勃拉邦