A 17-day adventure by Mariatche Read more

Mooie dag in Alesund Noorwegen

August 18, 2015 in Norway ⋅ ☀️ 22 °C

Na een nacht vol onderbrekingen werden we wakker dicht bij Alesund. Hier waren we een vorige reis al eens geweest en dat geeft altijd zo'n gevoel van herkenning. Het is stralend weer en we kunnen buiten ontbijten in het 'Retreat' normaal de enige rokersruimte op het schip. Maar in open lucht hadden we geen last van de weinige rokers om ons heen.
    Het wordt een beetje een feestelijke dag want er wordt een touwtrek competitie gehouden tussen de MS Rotterdam en de MS Ryndam, over de twee boegen heen. Omdat de MS Ryndam de vloot verlaat wordt ze ook nog feestelijk uitgezwaaid met veel vlaggenvertoon. Ze is opgekocht door P & O Australië en zal daar veerdienst doen. Ondertussen wordt de MS Koningsdam in de vaart genomen.
    De kade en omgeving was erg vergroot, met de MSC lagen we tegen de stad aan en nu was er een ringweg en een langere kade. Er waren ook nieuwe grote buildings bijgebouwd maar de art deco stijl houdt men wel aan. Deze was het gevolg van een grote stadsbrand begin vorige eeuw, de stad werd toen heropgebouwd in Art Deco stijl. En gefinancierd met wat men nu fundraising noemt.
    Het is prachtig weer het zonnetje schijnt en het is 21°. We wandelen de stad door en vinden hier en daar herkenningspunten b.v. Het Alesund Museum, de baai en enkele beelden die we voorheen ook fotografeerden. Wegens het mooie weer gingen we wat vroeger naar het schip en ik zocht een ligzetel helemaal achteraan in de Retreat, ik verwacht dat de MS Ryndam zeker voorbijkomt en dat we hem dan van hieruit kunnen uitwuiven. En dat was goed gegokt het was aandoenlijk, uitgevlagd en met de spuitboot van Alesund die haar de laatste eer bewijst, helemaal bevlagd en met alle passagiers en bemanningsleden aan dek en maar zwaaien.
    Een uurtje later was het onze beurt en konden we Alesund zien verdwijnen terwijl we de fjord indraaiden.
    Nog een klein hapje om 7 pm en naar de comic mistery show van een jonge Spaanse goochelaar. Daarna viel ik als een blok in slaap om om 11 pm terug wakker te zijn, en dan maar te lezen en de blog te schrijven.

Verrassend Bergen, Noorwegen

August 19, 2015 in Norway ⋅ ☀️ 25 °C

We werden wakker in Bergen het was een kalme vaart we wiegden niet eens.
    Eindelijk terug een deftig ontbijt: spiegelei, bacon en havermoutpap. Ik ben erdoor!
    We namen ruim de tijd voor we naar de stad gingen, voor 10 am is er toch niets open.
    We liggen opzij van de oude stad voorbij de Rosenturm die we nog kenden van vorig bezoek. De geklasseerde Briggen zijn nu allemaal winkeltjes oorspronkelijk in de 15e eeuw waren dit al handelshuizen met gedeeltelijk stenen onderkeldering. Bergen was dikwijls overvallen door piraten, het was een gewild doelwit voor overvallen, vuur en alle mogelijke ongelukken door zijn handelsrijkdom.
    We wandelden rustig naar de funiculaire omdat we deze keer een overzicht wilden hebben. Dat was een goed plan de Fløbanen zoals de funiculaire hier heet was gemakkelijk te vinden en we waren niet alleen maar iedereen kon mee dus aanschuiven was het ook niet.
    Bergen heeft de grootste haven van Noorwegen en is de tweede grootste stad, na Oslo. De stad ligt in het centrum van 'The zeven mountains' en heeft een overvloedig groen landschap omringd door de Noordzee, en doet mij daarom denken aan Rio de Janeiro zonder favella's.
    Boven hadden we een prachtig zicht over een geweldig grote stad zeker zo groot als Antwerpen maar dan verdeeld over verschillende baaien.
    Het is prachtig weer zo'n 26° en volop zon. We wandelden naar beneden via de wandelweg, bovenop de berg waren nog verschillende wandelingen die zeker de moeite zouden geweest zijn maar ja, tijd is kostbaar. Normaal zou de wandeling naar benden 45' tijd in beslag nemen maar we stopten zo dikwijls om te kijken en te fotograferen dat we er 1,5 u over deden. Bijna beneden volgden we gewoon de studenten die iedere verbindingstrap namen, wij dus ook en zo kwamen we terug aan de Fløbanen uit.
    De oudste vishandel, en grootste inkomensbron was gedroogde kabeljauw, zelfs tot in Portugal werd deze uitgevoerd. Nu is de vismarkt verworden tot een toeristisch eetkramen markt met meer en meer worstenkramen en de worsten die we proefden van walvis, mouze of rendier waren veel te vet. We zagen ook verse walvis liggen, het zag er uit als biefstuk die donker verkleurd was. De smaak was van rundvlees dat vetgemest was met vismeel, of wat je je daarbij kan voorstellen.
    Tegen tweeën waren we terug op het schip, we namen een ceasarsalad en wilden eerst buiten in 'The Retreat' gaan zitten maar dat was volzet en véél te warm in de blakke zon.
    Dan maar siësta tot we terug de haven verlieten, het schip draaide en gaf zo nog een prachtig zicht op Bergen en daarna vergezichten in de fjord.
    Om 6 pm ging Dirk een smorgasbord halen met vis, schaal- en schelpdieren. 'T was niet slecht maar het had verser gekund, het was allemaal ontdooit en dan is de pit eruit. Als je juist van een verse vismarkt komt dan verwacht je beter, het eerste minpuntje.
    We genieten nog van de fjord tot we op zee zijn en dan maken we ons klaar voor een laat diner in 'La Fontaine' om 8,30 pm.
    Dirk kiest voor 'Chilled sour cherry soup' en daarna 'Prime rib of beef au jus' in 't Nederlands: zure kersen soep en runderribeye met jus.
    Ik nam 'Crispy sweatbreads' en 'salmon Coulibiac' vertaald als knapperige zwezerik en zalm in deeg.
    De soep leek meer op een coulis voor op pannenkoeken en mijn zalm was te droog, ik denk dat ze de diepvries aan het leegmaken zijn. Ja, op de duur is men te verwend!
    De show achteraf was prima een muzikant/zanger die Dirk eerder al alleen had bezig gezien toen ik ziekjes was: Salvatore Hassard. Moe maar tevreden gingen we naar bed.

... in Eidfjord

August 21, 2015 in Norway ⋅ ☀️ 22 °C

In Eidfjord onze laatste bestemming in Noorwegen werden we wakker, het was 7,30 am en we waren nog net niet aan de kade. Altijd spannend hoe de touwen worden gegooid naar de mannen aan land, eerst een dunne lijn die (waarschijnlijk) wordt afgeschoten en dan de dikke ankertouwen, zwaar van het water die dan moeizaam aan de boei worden gelegd. In grote steden gaat het tegenwoordig met een heftruck maar hier in Eidfjord met mankracht.
    We ontbijten lekker in het zonnetje op 'The Retreat' tegenwoordig onze vaste plaats en ik neem alvast een ligzetel in beslag om later de namiddag door te brengen. Eerst een uurtje lezen, spijtig dat er meer wolken opkomen, de temp is een goede 22°.
    Dan gaan we wandelen in het stadje, piepklein slechts 900 inwoners maar wel toeristisch uitgebaat met 500.000 bezoekers per jaar. Leuk hotel, supermarkje COOP, echte terrasjes, het lijkt een leuke vakantiebestemming voor een midweek of zo.
    Dirk gaat helemaal tot aan het begin van de Simadalsfjord maar ik blijf rustig zitten aan de waterkant en vul ondertussen mijn longen met de zuivere berglucht. (En mijn IPad met de blog)
    Het stikt hier van de muggen, de eerste keer dat we er last van hebben.
    Daarna wandelen we nog wat rond en ga ik op zoek naar free WiFi, dat lukt niet dan maar naar de COOP en een souvenierswinkel en terug naar het schip en Dirk gaat nog een grote wandeling maken aan wal.
    We komen samen bij mijn ligzetel, Dirk gaat nog lunchen maar ik heb geen honger en blijf lekker in het zonnetje lezen.
    Om 4,30 pm verlaten we de kade en zit ik op de eerste rij om alles te volgen. We varen eerst de Eidfjord door tot we aan de Hardangerfjord komen die de tweede langste is in Noorwegen en de vierde langste ter wereld. Dat kan tellen want de loods zal ons pas verlaten om 10,30 pm en we verlaten de fjord zelf pas om 11,30 pm om dan op zee koers naar Nederland te zetten. Volgens de kapitein zeilen we huiswaarts, nochtans is op het schip geen zeil meer te bekennen.
    Om 7 pm wordt het te koud aan dek en gaan we een hapje eten in het Lido, het smaakt mij beter dan gisteren.
    De show at sea heet 'Dance' en is spectaculair. Hoe het equippe het klaarspeelt weet je niet maar zij dansen tot in de perfectie en de zangers en zangeressen mogen er ook zijn. Één van hen lijkt op Kelly Pfaff.
    Daarna nemen we nog een cocktail van de dag: Kalinka Kooler, een mix van Stolichnaya wodka, appel likeur en verse komkommer. Met een lepeltje suiker voor mij is hij best lekker.
    We placeren een dansje in de Ocean bar en wandelen dan via de winkel van de sterke drank naar het Crow's nest maar daar is het veel te lawaaierig, dan maar naar de cabin om onze foto's te sorteren en nog wat na te genieten.

Ergens tussen Noorwegen en Nederland

August 22, 2015, North Sea ⋅ ☀️ 22 °C

Na een nacht vol woelen en proberen te draaien sta ik op om 6 am, ik trek mij terug onder de leeslamp en laat Dirk verder ronken tot het bestelde ontbijt gebracht wordt. De laatste ochtend op zee genieten we van ontbijt op bed. ( min of meer)
    De ochendfitness heb ik al enkele dagen moeten staken en dat vind ik spijtig, vandaag heel voorzichtig Thai chi. We wandelen langs de receptie en kunnen daar een kopie afdrukken van onze rekening tot nu toe, gemakkelijk!
    Ik had natuurlijk al een provisoire berekening gemaakt en die klopte. We kregen zelfs een 80$ pp terug van onze uitstappen, volgens de uitleg was het een herberekening van de te hoog ingeschatte haventaxen. Allé de te duur betaalde uitstap is daarmee (onbedoeld) gecorrigeerd.
    We gingen boven in 'Crow's nest' zitten daar was het rustig en heb je een mooi uitzicht, het is gelegen boven de brug van de kapitein. Maar er was niets te zien dan een eindeloze mistige horizon. Het zou 19° zijn maar niemand trotseert de wind.
    Dirk besluit om toch nog eens langs de Signature shops te gaan, er is een aanbieding van horloges, wat anders? Als ik later in de cabin kom blijkt dat hij de verleiding niet had kunnen weerstaan en zo breidt zijn collectie polsuurwerken weeral uit!
    Ik besluit niet te gaan eten maar Dirk gaat voor een slaatje en daarna een sigaartje. Mijn dikke boek moet uit want ik neem hem niet mee terug naar huis: dus lezen maar!
    Om 3 pm ga ik wel naar de cupcake tea in 'La Fontaine' de eerste en laatste keer, eindelijk! Ofwel waren we niet op het schip, ofwel was ik te mottig.
    Gelukkig kwam Dirk mij vervoegen dat was gezelliger dan alleen aan een tafeltje, om bij zo'n koppel onbekenden te zitten had ik geen zin.
    Daarna uitverkoop van shirts met havenprint waar ze niet vanaf geraken, zelfs niet voor 5 $.
    Een spelletje Uno in de Ocean Bar en, echt waar toevallig, is het Happy Hour als we een Gin en Bailey's nemen. Met nog enkele aperitiefhapjes erbij, hoe kan een mens hier ooit honger krijgen!
    We kleden ons een laatste maal een beetje mooi voor het diner in 'La Fontaine'. Dirk had gehoopt op een farewell afscheid met siberienne ijs en vlammetjes maar dat was op de MSC niet hier op de HAL. Daarna nog een film over de ontvoering van Heineken in 1982 en dan is het echt tijd om in te pakken. Zoals altijd denkt Dirk dat ik niet alles in de valiezen krijg maar na een klein uurtje is alles netjes weggeborgen.
    Nog wat lezen en tegen 11,30 pm doen we het licht uit.

Huiswaarts

August 23, 2015 in Belgium ⋅ ⛅ 26 °C

Om 2,45 am even wakker, we zijn nog op zee de witte golven spoelen tegen het schip maar verder is het nog donker als de nacht.
    Even de blog afmaken en resumeren.
    HAL is gemoedelijker dan MSC maar niettemin is een keer of drie wisselen van kleren de minimum, niet omdat het verplicht is want de kledingvoorschriften zijn bijna altijd: casual en de Gala is maar zoals vroeger op zijn 's zondags!
    Maar omdat je een excursie doet, of in de zon gaat zitten of in de wind, gaat turnen of wandelen aan dek, dan in de wind of regen en daarna gaat eten in het Lido of 'La Fontaine' en dan weer een drankje in de bar. Dus als je dat niet graag doet, blijf weg van een cruise!
    Volgende evt cruise terug MSC voor de Italiaanse flair en de toch betere maaltijden, ondanks de verplichte seating at diner.
    Tegen 7 am zouden we met de MS Rotterdam in Rotterdam aankomen, en dan zal het vlug gaan, ontbijten tussen 8,15 en 8,45 am van boord gaan taxi naar het station en trein naar huis.
    Ik hoop alles nog te versturen in de cruiseterminal van Rotterdam.

P.s. ondanks de drie dagen met pijn heb ik toch genoten van de reis, de pijn ben ik ondertussen vergeten maar de herinneringen blij