Gran Canaria

January - February 2018
A 35-day adventure by Mariatche Read more

Siete Palmas

February 3, 2018 in Spain ⋅ ⛅ 15 °C

Naar het park van Johannes Paulus II, in de wijk 7 Palmas. Slechts 18gr en regelmatig een regenbui. In de namiddag even buiten op terras en dan maar weer naar binnen om te lezen.

Lange uitleg:

We rijden met de bus 41 naar de wijk 7 Palmas, dat is helemaal voorbij het grote Dr Negrin hospitaal. Ik vroeg aan de chauffeur om me te verwittigen wanneer we aan Parque Juan Pablo II waren want het was al een tijd geleden dat we daar geweest waren en alles veranderd zo snel. Geen probleem, mits zijn aanwijzing vonden we het park vlug. Af en toe een regenbui maar eens we onder de bomen wandelden ging het wel. Lunch bestellen in de kiosk ging zonder probleem maar de rekening was moeilijk, het bedrag splitsen en apart optellen konden ze niet, Greta kreeg teveel terug en wij te weinig en toen we alles bijeen telden kwamen we er gelukkig zelf uit!
    Rond 3u terug aan Santa Catalina en nog even naar Madrileña II waar we een rugby match zagen met enthousiaste Schotten die hevig supporterden voor de verkeerde ploeg (in ons ogen?) maar plezant was dat wel, beetje leven in de brouwerij.
    Thuis gekomen kon ik nog 1/2u op terras zitten en de zon dook weer in de wolken. Na haar diner in ‘t hotel kwam Greta nog rummicubben. Om 22u naar bed en met de oordopjes in kon ik toch slapen, ah ja zaterdag dus druk in het barretje rechtover!

Santa Ana

February 4, 2018 in Spain ⋅ ⛅ 18 °C

We gaan naar het artisanale marktje aan de kathedraal waar houten souvenirs, juweeltje met vulkaansteen, lederen sandalen en broekriemen, zoetigheden en fruit uit de bergdorpjes verkocht worden.
    Het vroegere stadhuis rechtover de kathedraal is na restauratie geopend en daar gaan we ook mee naar binnen, je kan alleen met gids dit gerestaureerd gebouw bezoeken. Daarna even naar de soundcheck van de Canarische groep die vandaag optreed, we blijven niet zitten want ze treden pas op om half 1 en zonder dansers.
    Met de bus terug en aan de Club Nautico gaan we uiteen, Greta naar de familie Hernandez en ik wandel terug naar Dirk, het eten staat klaar en het is schitterend weer. Zo wensen we het al heel de voorbije periode: 24gr en zon die slechts af en toe achter een wolkje schuilt.
    Rond 5u is dit weer voorbij en komt Greta nog een laatste keer UNO spelen tot we afscheid nemen want zij gaat inpakken en morgen terug naar huis.
    Wij kijken naar Gala de Reina infantiel, kinder carnaval koningin, we vinden het niet leuk dat het weeral begint te regenen. Voordeel: geen nachtlawaai!

La Puntilla

February 5, 2018 in Spain ⋅ 🌙 16 °C

Vertrek van ons Greta, Dirk bracht haar naar de bus, het had ‘s nachts weer gestormd en ik bleef maar thuis.
    Greta maakte nog mee dat er Duitsers van de bus gezet werden omdat zij hun koffer niet in het ruim wilden zetten, de politie werd er bijgehaald en zij moesten de bus verlaten! Door heel deze commotie en misschien ook een beetje het vertrekuur verkeerd te zien was ze bijna te laat voor haar vlucht! Allé eind goed al goed. Ze deelde dit mee via FaceTime.
    Ik ging naar de kapper, knippen voor 8€!
    Wij gingen na de middag wandelen tot La Puntilla, veel wind en ook wat zon en dan langs bar La Emencia waar we een racion carne en een racion peche namen en we konden er weeral tegen. Op ons terras kan je niet zitten van de wind en dit zou nog een tijdje zo blijven. Stefaan je hoeft die noordenwind van IJsland niet naar ons te sturen hoor!

Een doodgewone dag

February 6, 2018 in Spain ⋅ ⛅ 15 °C

Uitgeslapen tot 9u!
    Het sopeitje stond klaar en mijn uurwerk gaat nu in de schuif, het is niet nodig om af te spreken want we zitten nu met ons tweetjes alleen.
    Boodschappen in de Mercado del Puerto voor enkele dagen.
    Chuletas, morcilla, panceta y ternera por la sopa.
    Of karbonade, bloedworst, buikspek en een stuk soepvlees voor 10,71€
    Met broccoli, stoofappelen, aardappelen, Canarische appelsienen, ajuin en 3 stukken selder ( geen 3 selders) voor 5,55€ hebben we voor 3 dagen gekookt eten!
    Dirk maakte supersoep!
    Voor de rest van de dag, lezen, VRT-NU zien en een uurtje wandelen.
    Het weer is nog altijd +/- 19gr die voelde als 14gr in de noordenwind, af en toe een streepje zon. In de straten is wandelen goed te doen echt een lentegevoel maar in de schaduw en in de wind is het ook echt een wintergevoel.

Storm!

February 7, 2018 in Spain ⋅ ⛅ 14 °C

Nog steeds veel wind en vooral ‘s avonds en ‘s nachts regen. Mijn tong ligt open van die kapotte tanden.
    Toch maar naar de verzekering gebeld voor mijn brug, zij gaven een adres waar ik terecht kan en zouden later de evt kosten terugbetalen na tussenkomst van de ziekenkas.
    Ik kon direct geholpen worden en kreeg advies over verdere behandelingen.
    Op de terugweg kocht ik regenlaarsjes die er als gewone schoenen uitzien voor 15€. Om mij te troosten?
    Het is hier een storm in de namiddag, de conciërge kwam bellen om te vragen of het water bij de buren van bij ons kwam, en ik denk het wel. Onder de terrasdeur door komt veel water en dat loopt langs de muur naar achter. Wij hadden het niet gezien omdat we oude handdoeken tegen de deur hadden gelegd. We kuisten het nat op maar meer kunnen we niet doen later kwam de werkman van Clarissa en die zal mogelijk morgen langskomen met siliconen om de muur onderaan op te spuiten.
    Op de Paseo en in onze straat vlogen de plastiek stoelen en paraplu’s weg, de eigenaar erachter aan maar veel leerde hij er niet van want het gebeurde verschillende keren en toch zette hij de stoelen steeds terug buiten. 3 meisjes waaiden de hoek om en vielen op de grond. Dirk vulde alle kieren op met papier want alles klepperde hier!
    Zo erg hebben we het nog nooit meegemaakt, ook niet verleden week!
    Het mag stoppen voor mijn part!
    Rond 5u ging de thermometer van 16gr naar 14gr op 2’ tijd. Wat ben ik gelukkig dat ik dat vuurtje kocht.
    Ik laat de blog even stoppen tenzij het weer echt beter wordt of we een uitstap doen, tot later.

El Muelle

February 8, 2018 in Spain ⋅ 🌬 16 °C

Ja, ik kan het toch niet laten mijn reisdagboek verder te zetten, zoals Francine zegt: Maria weet altijd wel iets te vertellen ;-)
    Nog steeds veel wind maar blijkbaar zijn de regenwolken eindelijk weggevlogen.
    Het is nog niet aangenaam om naar buiten te gaan maar we hebben ieder een goed boek en met de mini verwarming is het best te doen: 13gr buiten en 18gr binnen.
    We besluiten om naar de wok te stappen om te eten, en wat blijkt eens we in de straten en in de zon lopen wordt het goed wandelen. Er liggen weer cruise schepen aan El Muelle en dat brengt gezelligheid met zich mee. De dames worden wild van de prijzen en komen met gevulde zakjes buiten. Veel Duitsers en de grote pinten staan op de tafels. Wij doen niet onder en nemen een tinto Verano en krijgen die in een grote pint. De Duitser naast ons vraagt wat het is en valt omver van de prijs 1,5€, en de samenstelling: rode wijn met 7Up.
    Nog wat dwalen door de straten en tegen 4u komen we terug op ‘t app. en we kunnen zowaar, met onze jas aan nog even op terras zitten!
    Daarna maar terug binnen en we zien op tv dat er in de bergen hier en op Tenerife even veel sneeuw ligt als in IJsland waar onze Stefaan is: ongelofelijk!
    Nog een deken bij op ons bed en gelijk marmotten gaan we slapen.

El Atalanta

February 9, 2018 in Spain ⋅ ⛅ 16 °C

Eindelijk is de wind wat geen liggen en horen we de zee ipv de fluitende wind.
    We besluiten naar Las Arenas te wandelen om boodschappen te doen maar het wandelen en het zonnetje doen zo goed dat we doorwandelen tot aan het parkje aan het beeld El Atalanta. Het barretje waar we wilden eten is gesloten en in renovatie dus maar terug naar Las Arenas waar we gaan lunchen bij ‘Scooters’.
    Daar bestellen we veel te veel: een pizza voor Dirk en een sandwich California voor mij maar hier geeft men altijd een vork en twee bordjes om te eten want ‘s middags eet men hier meestal portions en tapas en pas ‘s avonds echt een maaltijd. Dus bij mijn twee halve broodjes is ook een portie frieten en het broodje zelf krijg ik amper op.
    Met volle maag wandelen we terug en stoppen bij La Peña voor een Ron Miel en nu hadden ze daar toch puntitas de calamar en die kon Dirk niet weerstaan dus njam, njam die namen we dan ook maar.
    Volgegeten konden we op ons terras toch een uurtje of zo in ‘t zonnetje zitten, het was dan 19gr en NNO wind dus niet zo vlak op terras gericht.
    Ons avondeten was vlug klaar: een potje yoghurt!
    Op TV gala de Reina want dat zien we liever vanuit de luie zetel.

Carnaval al Sol

February 10, 2018 in Spain ⋅ ⛅ 17 °C

Weersvoorspelling: Bewolkt tot zonnig en 30 kans op regen.
    Een wasje een douchke en lekker koken: consommé, spinaziepuree en varkensoester en een mariapudding als dessert, met een glas wijn en op terras kunnen genieten.
    Na de middag af en toe een bui maar toch 23gr en ook zon.
    Op de paseo zien we regelmatig verklede carnavalisten, maar voor de ‘carnaval al Sol’ moeten we naar de andere kant van Paseo las Canteras.
    Het wordt een plezante stoet die zal uitscheiden na 3u dansen en muziek aan de 3 cruise schepen die nu in de haven liggen. Men probeert het toerisme zo aan te trekken. Het duurt bijna één uur eer de groep voorbij is, de Murgas (zang), Disfraces (speciale verkleed groepen), Comparsas (dansgroepen) en daartussen de drumbands die het ritme aangeven.
    Normaal zijn er ook in het publiek meer verklede mensen maar de sfeer zat er goed in. Tegen 8u terug in ‘t app om nog na te genieten van de foto’s en filmpjes

Carnaval del dìa

February 11, 2018 in Spain ⋅ ⛅ 16 °C

18gr bij opstaan, normale wind en beetje sombere wolken geen regen voorspeld.
    Rustige voormiddag met onze eigen gemaakte Tinto de Verano op de zetel en met eigen rustige muziek op de iPad.
    Rond de middag bij Madrileña II Chinees gaan eten, vorig jaar was ons dat goed bevallen. Met een restobag weer op straat.
    Eerst gezellig muziek en verklede mensen spotten aan Plaza Santa Catalina, de muziek heeft iets Cubaans maar het weer nog niet!
    Veel volk op de been maar precies zoals bij ons aan de zee, dik ingeduffeld.
    En dan naar ons terras ook goed ingeduffeld.
    ‘S avonds nog een wandeling naar Puerto de la Luz en ons 10600 stappen zaten erop, dankzij Lynn heb ik mijn iPhone zo kunnen instellen dat we ze kunnen (laten) tellen!

Castillo de la Luz

February 12, 2018 in Spain ⋅ ☁️ 18 °C

Maandag: kuisdag!
    Daarna Thai chi op terras en wat lezen tot de lunch.
    Lekkere consommé nu is alle eigen gemaakte soep op. De rest van d Chinees en ern Mariapuddingkje Natillas con gallega.
    Na de siësta wandelen we naar het Castillo de la Luz.
    De rozen zijn spijtig genoeg al gesnoeid maar de wandeling alleen is de moeite waard.
    De temperatuur is gelukkig al wat beter zo’n 21gr maar vandaag geen zonnestraal gezien. Op TV zien we 18 Drag Queens in competitie voor de titel van 2018.
    Drag La Tullida heeft gewonnen met een persiflage op het songfestival, verdiend!