Morocco
Magramane

Kasbahbesuch in Skoura

January 2, 2023 in Morocco ⋅ ☀️ 10 °C

In Skoura, Camping Amridil, treffen wir wieder die Camperfreunde Gisela und Peter. Mit ihnen besuche ich die Kasbah, die vom Camping aus zu Fuss erreichbar ist. Zum Eintritt buchen wir eine englische Führung, kaum sind wir drinn hat der Führer Zahnweh...ich soll übersetzen. Da es keine grosse geschichtliche Abhandlung gab war das o.k. Die Kasbah mit ihren vier grossen Wehrtürmen steht eindrücklich in einem grossen Palmengarten, der auch unter der grossen Dürre leidet.
      Tierhaltung, Vorratshaltung, Wohnen und Schule, alles hatte seinen Platz im mehrstöckigen Lehmbau-Gebäude.

Die Kasbah Amridil in Skoura

January 14, 2023 in Morocco ⋅ ☀️ 17 °C

Skoura zählt zu den schönsten Oasen Marokkos und bietet uns die perfekte Gelegenheit für eine gemütliche Erkundungstour mit dem Rad und dem Quad.
      Für heute morgen hatten wir uns eine Tour zur Kasbah Amridil und durch die Palmeraie gebucht. Pünktlich um 10 Uhr holt uns Hamsa am Wohnmobil ab. Als erstes fahren wir zur Kasbah.
      Die Kasbah Amridil gilt als eine der beeindruckendsten Kasbahs ihrer Art in Marokko und war zuvor auf der marokkanischen 50 -Dirham- Note abgebildet.
      Die Kasbah wurde ursprünglich im 17. Jahrhundert gegründet.
      Kasbah Amridil hat sich seit seiner Gründung vor über 300 Jahren kaum verändert. Die Familie, die die Kasbah gebaut hat, die Familie Nassiri, ist immer noch die Eigentümerin und für den Unterhalt und die Renovierung verantwortlich.
      Die Kasbah erschien 1962 im Film Lawrence von Arabien.
      Diese blühende Oase, die von zwei Flüssen gespeist wird, beide führen zur Zeit nur nach der Schneeschmelze im hohen Atlas Wasser, erfreut sich eines großen Naturreichtums.
      Skoura ist eine wunderschöne Oase voller Mandel-, Feigen- und Olivenbäume sowie Dattelpalmen. Es gibt eine Reihe schöner Kasbahs in der Gegend und die Größte ist die Kasbah Amridil. Sie ist nicht nur die größte Kasbah in Skoura, sondern auch eine der größten in ganz Marokko.
      Nach der Kasbah Besichtigung fuhren wir mit den Rädern kreuz und quer durch die Palmeraie und erreichten irgendwann die Töpferei von Mohamed Elfakhar.
      Wir sind sehr freundlich und herzlich Empfangen worden und Mohammed hat nicht gezögert uns seine Arbeit zu zeigen.
      Er hat einen kleinen Ofen für uns getöpfert. Natürlich wurden wir auch hier zu Tee und Datteln eingeladen. Ich bin immer wieder über die warmherzige und freundliche Art der Menschen erstaunt.
      Nachdem Hamsa uns zurück zum Wohnmobil gebracht hat haben wir uns nochmal mit dem Quad auf Tour durch die riesige Palmeraie gemacht.
      Und wieder geht ein wunderschöner Tag mit vielen neuen und schönen Eindrücken zu Ende.

Was ist schlimmer

February 15, 2023 in Morocco

...als Sandstaub im Womo...?

MATSCHE !!! 😤😂

In Agdz waren wir noch guter Dinge😊 Ein bisschen kühler zwar, aber zum Wandern top. Nona hat ein Horn von einer Ziege gefunden und war auch happy...bis wir ihr klar machten, dass das Teil nicht ins Womo kommt😂

Heute dann, nach einer "aussichtslosen" Fahrt stehen wir auf dem Stellplatz "Maison d'hôtes Amridil", einen Steinwurf von der bekannten, gleichnamigen Kasbah entfernt, die den alten 50 Dirham-Schein zierte. Es könnte so schön sein, aber seit gestern regnet es und dafür ist der Boden hier einfach nicht geschaffen. Obwohl es stabil aussieht und auch mit Kies vermischt ist, haben wir uns schon bei der Ankunft fast festgefahren. Nichtsdestotrotz haben wir optimistisch parkiert und uns gemütlich eingerichtet. Ein kurzer Spaziergang im Nieselregen zur Kasbah ..."Non merci, wir möchten die Kasbah jetzt nicht besichtigen...Non, auch keine Führung zu gute Preis"...🌧 Und wieder zurück zum Womo. Brot gebacken, Spaghetti Bolognaise gekocht, Glas Wein und ein "Tatort" vom Tablet. Gerade vorm ins Bett gehen noch eine "Pippi-Runde" mit Nona und dabei mit den Crocks fast im Schlamm stecken geblieben. Ob wir hier je wieder rauskommen? Es soll noch bis Freitag regnen...🙈🙊😨 (Anke)

Naar Skoura

February 12 in Morocco ⋅ 🌙 21 °C

Weer een reisdag vandaag en best een hele lange. In de info stond 5 uur reistijd. Dat was met vele stops ingecalculeerd. Ik had gekozen om maar één stop te doen, Barrage el Mansour Eddhabi, omdat dat voor mij nu inspannend genoeg was met die verkoudheid.
      Maar eerst weer door de Draa Vallei met z'n vele palmbomen, vervolgens door de bergen waar vandaag sneeuw op de toppen lag. Een werkelijk prachtige rit, zo jammer dat ik tijdens het rijden geen foto's kan maken, ik zou jullie graag de mooie oases met de op kastelen lijkende lemen Kasbah's laten zien en de pracht van de bergen waar ik doorheen gereden ben. Maar het is maar een tweebaansweg met heel weinig mogelijkheden om langs de weg te gaan staan. Door naar de Barrage dan maar.
      De El Mansour Eddahbi-dam werd in 1971 stroomafwaarts van Wadi Draa gebouwd. Het doel van deze dam is om woestijnvorming tegen te gaan en daarmee de levensstandaard van de omringende bevolking te verbeteren. De watervolumes worden vervolgens achter de dam gehouden en de verdeling wordt geregeld op basis van de behoeften (met name voor gewasirrigatie). De El Mansour Eddahbi-dam is 70 meter hoog en is door zijn gewelfde vorm zeer indrukwekkend om te zien! Het monument houdt ongeveer 560 miljoen kubieke meter water vast! Met andere woorden: een bezoek dat adembenemend is!
      Op dit moment is het niet zo adembenemend want er staat maar weinig water in het meer als gevolg van de droogte. Mensen vertellen dat hier al 3 jaar geen regen meer is gevallen.
      Deze streek is nog best groen vergeleken met andere streken waar we geweest zijn, dat komt waarschijnlijk toch door het stuwmeer, maar hoe lang zal het duren voordat ook daar geen water meer is?
      Vandaag was ik als eerste op de camping, dat is me tot nu toe niet gelukt yeahhhhhh, was echt blij dat ik er was al gaat het een stuk beter met mijn verkoudheid 😃

Excursie naar Kasbah Amridil

February 13 in Morocco ⋅ ☁️ 21 °C

Nee daar ben ik vandaag niet geweest en Nee de foto's zijn niet van mij. Ik kijk naar deze foto's zoals jullie naar mijn foto's kijken, "ik was er niet bij en ik kijk ernaar".
      Hoe komt het dat ik niet mee was? Een gênant en vies verhaal, je kunt nu gewoon deze footprint sluiten en morgen de nieuwe weer openen, jullie zijn gewaarschuwd!!!
      Gisteravond soep gegeten rond 20.00 uur, was erg lekker maar eigenlijk een beetje te veel, zonde om weg te gooien dacht ik en at toch al de soep op. Daarna kreeg ik een enorme hoestbui, toen ik voorover bukte om uit een kastje iets tegen de hoest te willen pakken moest ik opeens overgeven. Omdat dat niet gepland was had ik mijn poncho nog niet aangetrokken en alles in de buurt had ik ook nog niet weggehaald. Ergo soep op mijn dekbed, in mijn haar, op mijn kleren, op de spulletjes, tegen het muurtje en heel veel op de loper voor het bed. Daar sta je dan, het is al donker, lijntje spannen buiten lukt niet meer. Alles voorzichtig uitgetrokken en met vochtige schoonmaakdoekjes schoon proberen te krijgen. De meeste dingen lukte wel om schoon te maken, maar de loper zat echt heel erg onder, voorzichtig steeds maar dubbel vouwen. Ik wilde m eigenlijk meteen weggooien, maar op het eind van de loper stonden nog 2x 6-l waterflessen een nog een tray van 6x 1.1/2 l. En nog wat andere rommel, ik moest dat echt ergens anders neer kunnen zetten en in de camper was nu even echt geen plek. Het stonk nu toch al, dus morgen als het licht is maar verder kijken. Toen ik mijn bh uitdeed, bleek zich daar nog een restantje kots verstopt te hebben, gadver.............
      Om 07.30 ging de wekker en ik had zo geen zin om er uit te gaan, de wekker op 08.30 uur gezet, dan kon ik nu mooi nog even slapen en nog op tijd meedelen dat ik om 09.00 uur niet mee ging met de excursie.
      Ja en toen moest ik er toch echt aan geloven, waar begin je eigenlijk? Ik pakte de loper op om m weg te gooien maar bedacht dat ik dan 's morgens uit bed met mijn blote voeten op de koude ongeïsoleerde vloer kwam te staan, brrrrrrr 's morgens is het nog heel koud.
      Okay dan eerst maar een lijntje spannen, de loper eroverheen met de vuilste kant naar de zon dan kon alles een beetje drogen.
      De kleren en lakens weggebracht om te laten wassen, in een wasmachine met koud water, douchen en toen was de loper aardig gedroogd. Met een plastic zak om een spatel alle etensresten er af geschraapt en met de aangekoekte bh en kleding hetzelfde, dat werd dus de tweede was.
      Gelukkig dat ik er een nachtje over geslapen heb en niet meteen de loper weg heb gegooid want hij ligt er nu weer zo lekker schoon bij 😂
      Ook direct maar even de camper schoongemaakt, ik kan er weer een paar weken tegen 💪
      Wat kun je hier van leren? Als je genoeg gegeten hebt, niet nog even het restje opmaken want dat kan ontzettend veel werk opleveren 😂🤣😂
      Om 17.00 uur allemaal eigen stoeltje, tafeltje, glaasje, bord en bestek mee, want "er waren er 6 jarig (geweest), hoera, hoera" en die 6 gingen voor iedereen pannenkoeken bakken. Dat ging bijzonder goed en snel, eerst iedereen een naturel en daarna een speciale, ik koos voor spek met kaas 😋 Het was heerlijk en erg gezellig zo met elkaar!

Kasbah Admiral

October 31, 2019 in Morocco ⋅ ☀️ 27 °C

Eine Kasbah ist eine Festungsanlage außerhalb von Städten. Hier lebten Angehörige von höheren Staatsbeamten und des Millitärs. Sie dienten den ansässigen Herrschern zum Schutz des Gebietes vor feindseeligen Berberstämmen. Die Bauweise besteht aus gestampften Lehmziegeln, die zusätzlich mit feinerem Lehm noch verputzt und verziert wurden. Das Raumklima in den Räumen ist ganzjährig angenehm. Im Sommer schützt es vor der brütenden Hitze.Read more

Days 5 & 6: Skoura

December 2, 2018 in Morocco ⋅ ☀️ 17 °C

A 10 minute wait for a grand taxi to get back to Tinerhir and from there, a bus in the direction of Ouarzazate to Skoura. This is a town of perhaps 5,000 people in the middle of a large date palm grove. I am staying in another kasbah, smaller than the Taborihte but with a friendly family atmosphere. The daughter of Abdullatif, the owner, brings me some mint tea on the terrace. This affords attractive views of village life and as the sun starts to sink, provides beautiful "golden hour" shots of nearby kasbahs, date palms and the distant mountains.

Breakfast the next morning includes crepes and honey, which together with coffee and fruit juice, set me up for the rest of the day. It's a 2 mile walk to the Kasbah Amridil, another stronghold of local dignitaries. It's built of mud brick which has to be renovated every 5 years or so but with its maze of secret stairways and courtyards and its own views over the palm grove, is an impressive monument.

The Monday souk (market) is in full swing on my return to Skoura. This is decidedly not a tourist attraction---in fact I seem to be the only European here---hence there is an authenticity lacking from the more famous markets.

And so, supper back at my mini-kasbah. Skoura is by no means warm at night but I am heated internally by the excellent tagine de kefta (meat ball stew in a sturdy earthenware bowl), and go to bed satisfied.

Auf der 1000 Kasbah-Strasse nach Skoura

December 28, 2023 in Morocco ⋅ ☀️ 13 °C

Kashba ist eine Festung, links und rechts der Straße nur trockenes Gerölle.

Die Kasbah, hier wurde Laurence von Arabien gefilmt und Alibaba und die 40 Räuber.

Magramane