Morocco

Top 10 Travel Destinations Ouarzazate Province
    • Day 124

Ait Ben Haddou - Sodom und Gomorrha

January 15, 2023 in Morocco ⋅ ☀️ 22 °C

Wo sonst, als in Marokko, ließen sich mittelalterliche Filme besser drehen. Bereits 1962 hat Robert Aldrich das Potential erkannt und für den Film "Sodom und Gomorrha" die in Ksar Ait-Ben-Haddou errichtete Kulisse (das Monumentaltor) genutzt. Weitere berühmte Filme, um hier nur einige aufzuzählen, welche auf die Kulissen zurückgegriffen haben sind:
      "Lawrence von Arabien"
      "Indiana Jones"
      "Gladiator"
      "Prince of Persia"
      Der Ort selber hat nicht viel zu bieten. Einzig die mittelalterlichen Bauten unterhalb des Borj (Gipfel, von dem man eine schöne Sicht auf das alte Ksar hat).
      Natürlich haben wir drei den Rundgang durch die Ksar Ait-Ben-Haddou und den Aufstieg zum Borj ohne Führer, in Eigenregie, durchgeführt 😉

Zur Übernachtung sind wir in ca. 10km Entfernung zu einem schönen Campingplatz gefahren, mit "richtig" warmen Duschen. Also Duschen, welche kontinuierlich warmes Wasser mit einem vollen Wasserstrahl aus einem unverkalkten Duschkopf spenden.
      Wenn man mehrere Tage nur Wechselduschen hatte (weil die Durchlauferhitzer zu klein ausgelegt waren oder gerade das Gas leer war oder das Wasser abgestellt wurde und nach wenigen Litern das heiße Wasser nur noch kalt, bis es dann nach mehreren Minuten wieder kochend heiß, aus der Dusche kam) oder der Wasserstrahl eher ein Strählchen war oder der Duschkopf fehlte, dann freut man sich über richtige Duschen, wie man sie aus der Vergangenheit kennt. Hammer!
      Ein Franzose betreibt seit zwei Jahren diesen Campingplatz und hat ihn, nach seinen Ausführungen, renoviert. Der Platz liegt günstig zwischen Marrakesch und Ouarzazate und man hat vom Pool eine tolle Aussicht auf den Hoher Atlas.

• Day 30

Naar Aït Ben Haddou

February 7 in Morocco ⋅ 🌙 16 °C

Heel veel woorden zou ik aan deze reis kunnen besteden, als ik zoveel woorden had om te beschrijven hoe mooi deze tocht door het hoge Atlasgebergte was. We zijn over de hoogste pas van Noord-Afrika gereden, spectaculair. De hoge pas is 2260 meter boven de zeespiegel. Deze weg is door de Franse militairen in 1936 aangelegd. Tegenwoordig is het een deel van de Nationale Route 9 van Marokko.
      En dan de kleuren die steeds weer wisselden en de vormen die veranderden. Veel groen omdat er steeds onder in het dal water was, dat hebben we nog niet eerder gezien
      Zwaar beladen ezeltjes, zwaar beladen vrachtwagens, overstekende kudde schapen/geiten, vrouwen die in de rivier aan het wassen zijn. Lemen dorpen die vervallen zijn en waar een eindje verderop een nieuw dorp gebouwd is van beton, dat is niet zo mooi maar wel beter aardbevingsbestendig.
      Ik heb wederom de hele dag genoten van alles wat ik onderweg gezien heb. De foto's spreken voor zich.

• Day 31

Excursie Aït Ben Haddou

February 8 in Morocco ⋅ ☁️ 18 °C

Wandelend met gids Hassan naar het lemen huis waar hij met zijn familie woont. We mogen het huis bezichtigen en krijgen thee, gemaakt door zijn vrouw in de Berber keuken (gekookt op vuur) en uitgeschonken door zijn moeder en zijn dochter.
      Ook al vermoed ik dat het een show is zoals ik al meerdere keren het gevoel had, het geeft goed weer hoe mensen wonen/woonden in de lemen huizen in dit bergachtige gebied.
      Daarna wandelend door de rivier naar de oude kasbah. Er staat verrassend veel water in de rivierbedding. Hassan vertelt dat dat sinds de aardbeving is. Toen is er iets opengebroken in de bergen waardoor het (zoute) water naar beneden kwam stromen. Het is niet geschikt als drinkwater en kan alleen worden gebruikt als irrigatie voor de amandelbomen, olijfbomen en alfafa (voer voor de dieren) want die kunnen tegen lichtgezouten water.
      Er zijn om huizen beschadigd en ingestort door de aardbeving, maar heb personen gewond of gedood. Toevallig was er een bruiloft aan de gang in de vallei waar iedereen bij aanwezig was.
      De Kasbah Ait Ben Haddou, gesticht in de 11e eeuw, is een Berberfort gelegen in de Ounila-vallei in het zuidoosten van Marokko. De kasbah wordt vaak gebruikt als filmlocatie (o.a. Laurence of Arabia, Legends of the Nile, Gladiator en Game of Thrones) en is opgetrokken uit lemen baksteen met muren en wachttorens. Het is omgeven door bergen en biedt een adembenemend panoramisch uitzicht op de omgeving.
      De Ait Ben Haddou Kasbah was ooit een belangrijke pleisterplaats voor karavanen die het Atlasgebergte overstaken om de Sahara te bereiken. Kooplieden en reizigers rustten uit en zochten hun toevlucht in de kasbah voordat ze hun reis voortzetten. Vanaf hier tot Timboektoe was per dromedaris een reis van 51 dagen, tegenwoordig doe je daar met de auto 65 uur , zo'n 4 dagen over.

• Day 35

Naar Skoura

February 12 in Morocco ⋅ 🌙 21 °C

Weer een reisdag vandaag en best een hele lange. In de info stond 5 uur reistijd. Dat was met vele stops ingecalculeerd. Ik had gekozen om maar één stop te doen, Barrage el Mansour Eddhabi, omdat dat voor mij nu inspannend genoeg was met die verkoudheid.
      Maar eerst weer door de Draa Vallei met z'n vele palmbomen, vervolgens door de bergen waar vandaag sneeuw op de toppen lag. Een werkelijk prachtige rit, zo jammer dat ik tijdens het rijden geen foto's kan maken, ik zou jullie graag de mooie oases met de op kastelen lijkende lemen Kasbah's laten zien en de pracht van de bergen waar ik doorheen gereden ben. Maar het is maar een tweebaansweg met heel weinig mogelijkheden om langs de weg te gaan staan. Door naar de Barrage dan maar.
      De El Mansour Eddahbi-dam werd in 1971 stroomafwaarts van Wadi Draa gebouwd. Het doel van deze dam is om woestijnvorming tegen te gaan en daarmee de levensstandaard van de omringende bevolking te verbeteren. De watervolumes worden vervolgens achter de dam gehouden en de verdeling wordt geregeld op basis van de behoeften (met name voor gewasirrigatie). De El Mansour Eddahbi-dam is 70 meter hoog en is door zijn gewelfde vorm zeer indrukwekkend om te zien! Het monument houdt ongeveer 560 miljoen kubieke meter water vast! Met andere woorden: een bezoek dat adembenemend is!
      Op dit moment is het niet zo adembenemend want er staat maar weinig water in het meer als gevolg van de droogte. Mensen vertellen dat hier al 3 jaar geen regen meer is gevallen.
      Deze streek is nog best groen vergeleken met andere streken waar we geweest zijn, dat komt waarschijnlijk toch door het stuwmeer, maar hoe lang zal het duren voordat ook daar geen water meer is?
      Vandaag was ik als eerste op de camping, dat is me tot nu toe niet gelukt yeahhhhhh, was echt blij dat ik er was al gaat het een stuk beter met mijn verkoudheid 😃

• Day 36

Excursie naar Kasbah Amridil

February 13 in Morocco ⋅ ☁️ 21 °C

Nee daar ben ik vandaag niet geweest en Nee de foto's zijn niet van mij. Ik kijk naar deze foto's zoals jullie naar mijn foto's kijken, "ik was er niet bij en ik kijk ernaar".
      Hoe komt het dat ik niet mee was? Een gênant en vies verhaal, je kunt nu gewoon deze footprint sluiten en morgen de nieuwe weer openen, jullie zijn gewaarschuwd!!!
      Gisteravond soep gegeten rond 20.00 uur, was erg lekker maar eigenlijk een beetje te veel, zonde om weg te gooien dacht ik en at toch al de soep op. Daarna kreeg ik een enorme hoestbui, toen ik voorover bukte om uit een kastje iets tegen de hoest te willen pakken moest ik opeens overgeven. Omdat dat niet gepland was had ik mijn poncho nog niet aangetrokken en alles in de buurt had ik ook nog niet weggehaald. Ergo soep op mijn dekbed, in mijn haar, op mijn kleren, op de spulletjes, tegen het muurtje en heel veel op de loper voor het bed. Daar sta je dan, het is al donker, lijntje spannen buiten lukt niet meer. Alles voorzichtig uitgetrokken en met vochtige schoonmaakdoekjes schoon proberen te krijgen. De meeste dingen lukte wel om schoon te maken, maar de loper zat echt heel erg onder, voorzichtig steeds maar dubbel vouwen. Ik wilde m eigenlijk meteen weggooien, maar op het eind van de loper stonden nog 2x 6-l waterflessen een nog een tray van 6x 1.1/2 l. En nog wat andere rommel, ik moest dat echt ergens anders neer kunnen zetten en in de camper was nu even echt geen plek. Het stonk nu toch al, dus morgen als het licht is maar verder kijken. Toen ik mijn bh uitdeed, bleek zich daar nog een restantje kots verstopt te hebben, gadver.............
      Om 07.30 ging de wekker en ik had zo geen zin om er uit te gaan, de wekker op 08.30 uur gezet, dan kon ik nu mooi nog even slapen en nog op tijd meedelen dat ik om 09.00 uur niet mee ging met de excursie.
      Ja en toen moest ik er toch echt aan geloven, waar begin je eigenlijk? Ik pakte de loper op om m weg te gooien maar bedacht dat ik dan 's morgens uit bed met mijn blote voeten op de koude ongeïsoleerde vloer kwam te staan, brrrrrrr 's morgens is het nog heel koud.
      Okay dan eerst maar een lijntje spannen, de loper eroverheen met de vuilste kant naar de zon dan kon alles een beetje drogen.
      De kleren en lakens weggebracht om te laten wassen, in een wasmachine met koud water, douchen en toen was de loper aardig gedroogd. Met een plastic zak om een spatel alle etensresten er af geschraapt en met de aangekoekte bh en kleding hetzelfde, dat werd dus de tweede was.
      Gelukkig dat ik er een nachtje over geslapen heb en niet meteen de loper weg heb gegooid want hij ligt er nu weer zo lekker schoon bij 😂
      Ook direct maar even de camper schoongemaakt, ik kan er weer een paar weken tegen 💪
      Wat kun je hier van leren? Als je genoeg gegeten hebt, niet nog even het restje opmaken want dat kan ontzettend veel werk opleveren 😂🤣😂
      Om 17.00 uur allemaal eigen stoeltje, tafeltje, glaasje, bord en bestek mee, want "er waren er 6 jarig (geweest), hoera, hoera" en die 6 gingen voor iedereen pannenkoeken bakken. Dat ging bijzonder goed en snel, eerst iedereen een naturel en daarna een speciale, ik koos voor spek met kaas 😋 Het was heerlijk en erg gezellig zo met elkaar!

• Day 11

Hollywood in Morocco

February 19 in Morocco ⋅ ☀️ 8 °C

We headed out in the morning for Ait Benhaddou via Ouarzazate, we stopped for a tour of the Atlas Film Studios, famous for films such as Gladiators, The Last Temptation of Christ, Living Daylights and Game of Thrones. It was fascinating to see the sets and how they were made.

The guide also worked as a film extra and assisted with the cameras, so he showed us some of the tricks they use in films. The result was our starring in our own mini version of Cleopatra... good fun!

• Day 27

Camping Ouarzazate

September 22, 2022 in Morocco ⋅ ☀️ 30 °C

Erstmal in einem großen Carrefour Supermarkt eingekauft und bei Shell V-Power getankt. Der Campingplatz liegt stadtnah, das Team "WeiLo on Tour" ist wieder komplett.

"Ouarzazate ist die Hauptstadt der Provinz Ouarzazate in der Region Drâa-Tafilalet im Süden Marokkos und hat etwa 80.000 Einwohner." Quelle Wikipedia

Am späten Nachmittag ein Spaziergang und in einem Restaurant mit Dachterrasse gegessen, mit einer wunderbaren Aussicht über die Stadt. Das Leben pulsierte am Abend, viele Menschen unterwegs. Hüpfburgen und Trampolins für die Kinder, sowie weitere Vergnügungen.

• Day 27

Dies und das...

September 22, 2022 in Morocco ⋅ ☀️ 25 °C

Salam aleikum, die MobilLoewen lieben Marokko, unsere sechste Reise mit dem Reisemobil seit 2005.

Von historischen Denkmälern, den Königsstädten mit pulsierenden Leben und fantastischen Souks, bis hin zu Stränden, Wasserfällen, Wäldern und grüne Felder. Mit wunderschönen Atlas Schluchten, sowie Dünen in der Wüste (Sahara) am Erg Chebbi, Erg Chegaga und vieles mehr. Marrakesch fasziniert, insbesondere der Platz der Gehängten, genannt Jemaa el-Fna. Die Faszination Marokkos besteht in seiner Vielfältigkeit.

Die Märkte, die Souks, insbesondere die Gewürze, ein Fest für die Augen und die Nase. Aber auch das vielfältige Angebot für den täglichen Bedarf, traditionell von den Marokkanern genutzt. Überall in den Orten die kleinen Lebensmitteläden auf wenigen Quadratmetern. Aber die Konkurrenz der großen Supermärkte, wie Carrefour und Majane, wird in den Städten immer mächtiger.

Modern leben oder fast wie im Mittelalter, die Gegensätze im muslimischen Marokko sind enorm. Das der Muezzin fünfmal täglich zum Gebet ruft, ist unüberhörbar.

Ich bin oft versucht das Smartphone zu zücken und die Menschen zu fotografieren. Das wird nicht gerne gesehen, also lasse ich es.

Marokko ist aus unserer Sicht ein Traumland für Reisemobilfahrer. Voraussetzung man passt sich den Verhältnissen an, respektiert die anderen Sitten und vergisst vor allen Dingen europäische Maßstäbe. Ein autarkes Reisemobil ist angenehm, insbesondere wegen der Toiletten. Und nicht unterschätzen, will man viel sehen, kommen schnell ein paar tausend Kilometer zusammen.

Camping- und Stellplätze gibt es reichlich, eine gute Orientierung bietet park4night. Die Plätze kosten ohne Strom zwischen 4 und 12 Euro, selten mehr, oft kann man dort gut essen. Ein wenig Geld im Land lassen ist unsere Devise.

Freistehen kann man auch, nur muss man oft mit "Besuch" rechnen, von neugierigen Menschen, bis zu bettelen Kindern. Ich habe ein Schild fotografiert, eine Anleitung wie man die Kinder nicht behandelt, aus der Sicht der Marokkaner.

Essen gehen? Klar, warum nicht! Es gibt in den Orten viele Restaurants, oft sehr günstig. Wir essen auch Salat, wie zum Beispiel Salat Marocaine. Fleisch sollte gut durchgebraten sein. Da ist eine Tajine und Couscous eine gute Wahl, insbesondere wenn sie auf Vorbestellung (in den Camps) zubereitet wird, denn dann ist in dem Tontopf alles gut durchgebacken. Wie wäre es mit einer Kefka Tajine. oder mit einem Berberomlett? Sehr lecker auch Pastilla, eine herzhaft-süße Blätterteigpastete. Niemand sollte sich wundern, wenn er kein Schweinefleisch bekommt, Hühnchen, Lamm und Rind sind die Alternativen. Pizza gibt es auch immer wieder mal, wenn man alles andere nicht mag.

Das es in Marokko auch mal sehr warm werden kann, sollte man wissen. Wobei je nach Region und Jahreszeit die Temperaturen sehr unterschiedlich sein können. Wir haben während dieser Reise in den Höhenlagen morgens auch mal 11 Grad gehabt und bis zu 41 Grad tagsüber am Erg Chebbi.

Handeln gehört zu Marokko, klar, nicht im Supermarkt, an der Tankstelle, oder im Restaurant. Handeln sollte man allerdings nur dann, wenn man auch die ernste Absicht hat, das Produkt zu kaufen. Oft ist 50% des ersten Angebots der richtige Preis. Da heißt es geschickt zu taktieren.

Corona ist derzeit kein Thema in Marokko, nur ganz vereinzelt sind Maskenträger zu sehen, aber meistens ist die Nase frei.

Fotografieren könnte man ständig, die unterschiedlichen Landschaften, die Orte und vieles mehr. Aber weniger ist mehr, so sind die Fotos hier aus meiner Sicht mehr als genug um auf das Land neugierig zu machen.

Diese Beschreibung ist subjektiv und erhebt keinen Anspruch auf Vollständigkeit.

Entweder ist man von Marokko fasziniert, oder man hat nach einem Besuch keinen Bezug zu dem Land gefunden. Dazwischen gibt es nichts... 😏

Bslamah

• Day 28

Atlas Film Studios Ouarzazate

September 23, 2022 in Morocco ⋅ ☀️ 22 °C

"Die Atlas Corporation Studios, auch als Atlas Film Studios oder kurz als Atlas Studios bekannt, sind Filmstudios am nordwestlichen Stadtrand von Ouarzazate, dem Zentrum der marokkanischen Filmindustrie.

Zu sehen sind verschiedene Sets wie das tibetische Mönchskloster aus Kundun, der F-16-Kampfjet aus Auf der Jagd nach dem Juwel vom Nil oder der ägyptischen Tempel von der deutsch-französischen Großproduktion Asterix & Obelix: Mission Kleopatra." Quelle Wikipedia

Viele weitere bekannte Filmproduktionen entstanden hier, in der Welt der Illusionen.

• Day 28

Ksar Aït-Ben-Haddou

September 23, 2022 in Morocco ⋅ ☀️ 26 °C

"Etwa 30 Kilometer von den Studios entfernt liegt der Ksar Aït-Ben-Haddou, der in diversen Produktionen als Kulisse diente, so zum Beispiel 1962 für Lawrence von Arabien. Bei Ouarzazate wurden zudem Filme wie Krieg der Sterne (1977) gedreht." Quelle Wikipedia

Gegen Mittag wollten wir den Ksar besichtigen, dann spuckten drei Reisebusse zig Touristen aus. Wir machten auf der Stelle kehrt und setzten uns auf eine Aussichtsterasse und genossen den Blick auf den Ksar und Landschaft bei einem kalten Getränk.

Am frühen Abend ließ der Touristenstrom ein wenig nach. Mit unserem Obelus Eintritt trugen wir zum Erhalt der Ksar bei. Oh Schreck, unzählige Souvenirshops... Dennoch tapfer durch die Gassen gestackst, bis hoch oben, wo der Wind brauste. Der Blick in die Landschaft war grandios.

Ein Berber Restaurant hat uns später verköstigt. 5 Sterne wollten wir nicht vergeben. 😏

Ouarzazate, Ouarzazate Province, إقليم ورزازات, Provincia de Uarzazate, Provincia di Ouarzazate