Morocco
Souks de Marrakech

Eerste avonturen in Marokko

January 6, 2020 in Morocco ⋅ ☀️ 11 °C

Weer een nieuwe reis met nieuwe avonturen: dit keer samen met Roselien.
    Maandagmorgen heel erg vroeg begeven we ons naar het vliegveld, want voordat de zon op is stijgt het vliegtuig al de lucht in. Na 3,5 uur vliegen landen we in Marrakech in Marokko, op het continent Afrika.
    Het is fris buiten, maar het zonnetje schijnt lekker en we genieten direct al.
    De controle verloopt vrij snel en dan zijn we weer een stempel rijker.
    We gaan opzoek naar het autoverhuurbedrijf, maar die blijkt moeilijker te vinden te zijn dan gedacht. We kijken wat besluiteloos om ons heen tot een man ons aanspreekt en zijn hulp aanbiedt. Hij pleegt wat telefoontjes voor ons, tot een man aangeeft dat hij ons erheen kan brengen. We lopen achter hem aan en wanneer we bij de juiste plek zijn aangekomen houdt hij vragend zijn hand op: voor wat hoort wat. We geven hem wat kleingeld, waarna hij vriendelijk grijnst.
    Als we eenmaal aan het loket de huurauto aan het regelen zijn, blijkt er opeens een probleem te zijn met de creditcard. Hij wordt niet geaccepteerd om een borg vanaf te schrijven. We hebben echt een probleem, want zonder creditcard krijgen we de auto niet mee en moeten we ons hele reisschema overhoop schoppen. We besluiten om terug te lopen naar de hal van het vliegveld, waar we wifi hebben. We zoeken naar de oorzaak van het probleem en bellen nog even met de bank. We kunnen niets vinden, en de creditcard zou het gewoon moeten doen. We lopen terug en proberen het nog een keer, dit keer met een ander apparaat. Gelukkig, de creditcard wordt geaccepteerd! Wat een opluchting, ik kneep m echt even.
    We stappen in onze Renault Clio en begeven ons tussen het verkeer in Marrakech. Auto's toeteren luid en komen je van alle kanten voorbij. Naast auto's rijden er tuktuks en brommers. Het is goed opletten en voorzichtig rijden, maar dan is het wel te doen. Gelukkig duurt de rit niet lang. We komen aan bij de Medina: het binnenste, ommuurde stadsgedeelte. Hier kunnen we met de auto niet in, dus we parkeren hem op een parkeerplaats voor de ingang van de Medina. We moeten een parkeerwachter €1,- betalen voor de hele dag en nacht parkeren.
    Met onze koffers lopen we de Medina in. We komen in een doolhof van smalle steegjes terecht. De navigatie blijkt hier ook niet heel goed meer te werken en zelf gaan we onze Riad echt niet vinden. Een kleine jongen komt direct naar ons toe en biedt ons aan om ons naar onze verblijfsplaats te brengen. Dit doet hij uiteraard niet voor niets, dus ik onderhandel eerst stevig over de prijs. Na een deal te hebben gesloten wijst hij ons de weg door de stegen.
    We stappen een mooie, kleurrijke Riad binnen. De stenen hebben een prachtig geruit motief in verschillende kleuren. In de deuren zien we houtsnijwerk en de plafonds zijn bewerkt. Er wordt ons een kopje Marokkaanse thee aangeboden; lekker zoet.
    Het is nog vroeg in de middag, dus we gaan de stad in. Kleine kinderen spelen in de steegjes, terwijl vrouwen met hoofddoeken en lange gewaden staan te kletsen met de buurvrouwen.
    Brommers razen flank langs ons heen in de krappe stegen met scherpe hoeken, ons kuchend in benzinedampen achterlatend.
    Langs de kant van de straat waait de geur van gegrild vlees ons toe. Het water loopt ons in de mond en we bestellen beide een broodje. Het vet druipt van onze kin terwijl we smakelijk smakkend verder wandelen. We worden overspoeld door nieuwe indrukken.
    In de stegen staan souvenirs en kruiden uitgestald. Verkopers spreken je constant aan en willen je op vrij dwingende wijze hun koopwaar aan je slijten.

We zien de grote, oude Koutoubia Moskee. Op de hoge toren staat een galg, die de richting van Mekka wijst. De moskee zelf is gesloten voor publiek, alleen moslims mogen naar binnen.
    Hierna gaan we opzoek naar een paleis. We kunnen het niet direct vinden en een man spreekt ons aan. Hij vertelt dat het paleis is gesloten i.v.m. renovatie. Hij brengt ons wel even naar een markt waar allemaal specerijen staan uitgestald, dit is toevallig alleen vandaag. Hij is heel vriendelijk en leert ons Arabische woordjes. Hij verzekert ons dat we hem niets hoeven te betalen. Hij loodst ons door de drukke straatjes naar een winkeltje met allemaal specerijen. Een vriendelijke jongeman geeft ons uitleg over alle verschillende kruiden en laat ons proeven en ruiken. We krijgen zelfs een kopje thee. Ik vind de thee erg lekker en wil wel wat theebladeren kopen. Hij laat zien dat er overal een prijskaartje opzit en dat de prijs vaststaat. Hij schept een zak vol met theebladeren, waarna we moeten afrekenen. Dit blijkt opeens toch wel erg veel geld te zijn. Ik weet me even geen raad met de situatie en besluit om gewoon maar te betalen: het zal het wel waard zijn. Wanneer ik de winkel uitstap begint het besef te groeien dat ik zojuist flink opgelicht ben. Regel nummer 1 in Marokko: onderhandel altijd over alles! Het paleis blijkt ook helemaal niet gesloten te zijn: dit was gewoon een truc om ons mee te krijgen.
    Ik kan mezelf wel voor mijn hoofd slaan door de stommiteit, maar er is nu niks meer aan te doen.
    Op een dakterras drinken we een kopje thee, terwijl we over de daken van Marrakech uitkijken.
    Op het Jemaa el Fna plein is het een drukte van belang. Aapjes zitten aan kettingen en slangen bewegen heen en weer op de muziek van slangenbezweerders. Een vrouw pakt de hand van Roselien en voordat ze iets kan doen spuit de vrouw henna op haar hand. Ze is ontzettend brutaal en eist geld. Ze vraagt een belachelijk hoge prijs, maar we geven niet toe en uiteindelijk neemt ze met wat kleingeld genoegen.
    Mannen spelen op muziekinstrumenten, terwijl vrouwen in boerka's heupwiegend klappen en dansen.
    Overal staan eetkraampjes waar mannen je naartoe proberen te lokken. Ze vragen waar je vandaan komt en proberen door een gesprek te voeren je naar binnen te loodsen. Er is bijna geen doorkomen aan, omdat we constant worden aangesproken. Uiteindelijk gaan we bij een kraampje zitten waar we lamsvlees krijgen dat een aantal uren in een aardewerken pot heeft staan sudderen. Het is heerlijk mals. We krijgen er olijven en Berber brood bij.
    We keren weer optijd terug naar onze Riad. Het is een dag geweest met ontzettend veel indrukken en belevenissen. De Marokkanen hebben ons geleerd om heel goed op ons hoede te zijn. Met het gezang van de moskee op de achtergrond vallen we in slaap.

Leuk eerste verhaal, weer zin in t vervolg

1/8/20Reply
    Nathalie Hertog

Grappige foto 😎

1/9/20Reply

Marrakesch - Merhaba Christina

November 16, 2019 in Morocco ⋅ ⛅ 15 °C

Marrakesch hat in der letzten Woche mehrfach als Ausgangspunkt für unsere Trips gedient, doch jetzt sind wir nicht mehr alleine unterwegs. Gestern haben wir am Flughafen Christina abgeholt, die mit uns in den nächsten zwei Wochen ein Surfcamp in Sidi Ifni besuchen wird :) Unsere Sightseeingtour haben wir uns deshalb für heute aufgehoben und mit ihr eine lange Tour entlang der Suks und Sehenswürdigkeiten Marrakeschs unternommen! Dabei haben wir an Straßenständen gegessen, Minztee über den Dächern der Medina genossen, um Mitbringsel für die Lieben daheim gefeilscht, eine verborgene Bäckerei entdeckt in der wir Brot direkt aus dem Ofen kaufen konnten und uns in den engen Gassen von Rollerfahrern fast umnieten lassen :) Also der perfekte Start in ihren Marokkourlaub ❤️Read more

Liane Hess

Wie schön dass christina jetzt da ist . Liebe grüße von mir . Dann viel Spaß beim surf Camp . Ihr seid so warm angezogen wie sind die Temperaturen ?(:

11/16/19Reply
    Janina Lampe

Ja die letzten beiden Tagen war es kühl - 17° und Sonne... Morgen in Agadir soll es aber über 20° werden :)

11/16/19Reply

Gewürzhändler & marrokkanisches Hammam

January 20, 2020 in Morocco ⋅ ⛅ 9 °C

Die Altstadt von Marrocco ist einfach nicht sattzusehen! Überall neue Gassen, verwinkelte Strassen mit Händlern, Fressständen und...Mofas. Mofas wohin man sieht. Eine Fleischerei, natürlich ohne Kühltheke und das Fleisch draussen hängend, wurde geradezu von Mopedabgasen eingestaubt.
    Ich vermute sie machen das extra, frische Räucherware 🤔

Am Abend noch ins Heritage Spa, ein supergeiles Hammam! Als Begrüssung Fussmassage, so mag ich das 👍
    Ich weiss nicht wieviele Male sie mich abgeschrubbt haben, aber ich war noch nie so sauber.
    Danach ne 1-stündige Massage mit leckerem Arganöl 🤗

Alles Gute zum Geburtstag, alter Sack. 😉🤘👏

1/22/20Reply

Marrakech suite

October 27, 2019 in Morocco ⋅ ⛅ 28 °C

Deuxième journée à Marrakech avec les autres spots incontournables, les jardins Majorelle et le Musée Yves Saint Laurent, puis l’après-midi les tombeaux Saadiens un peu décevants et un passage devant la tour de la mosquée Kouroubia et un dernier passage à la placé Jemal El Fna toujours aussi grouillante de badauds. Fin du séjour ici avec le même sentiment que lors des visites précédentes, on est heureux de revoir cette ville mais au bout de deux jours on a une envie folle de calme et d’espace sans mobylettes tout autour de soiRead more

Papin Martine

Quelle belle tribu, qui ne passe pas inaperçue. 😊😊

10/27/19Reply

No pictures please

December 21, 2019 in Morocco ⋅ ⛅ 19 °C

Today was our last day in Morocco. We crossed the Atlas Mountains to Marrakech. A small city of 2 million people, super clean, modern and French.

After some free time we went on our last tour of a palace in the mendina and a tour of the market. The palace like all others was impressive with the mosaic ceramics details and plaster carvings. The details are just wow.

The square of the Medina is a tourist trap. Cheap crap and people trying to make a buck. You look at someone and they will start selling you something. They have snake charmers and caged money. If you take a picture of them they will ask for money. If you take picture or merchants they will ask for money.

Mr. Lee is our group member from Korea. His English is so/so and he kinda does want he wants. Mr. Lee gives 0 fucks. He also likes to take pictures and videos. We found out half way through the trip that he has a YouTube channel. The night before we realized that he was not paying attention about the merchants and snake charmers. We were all worried about having to save Mr. Lee in the market that he heard the “no picture” lecture from all of us. Thankfully he did listen and fighting off snake charmers is not something we had to do.

After the tour the guide gave us free time till dinner. We walked around a bit (without hassle). It probably helped that there was 6 of us and 5 were male. Then we went for ice cream. As one does in a Muslim country where it is hard to get a beer.

Our last supper was spent at a hotel restaurant where they served beer (yippee) and lamb shank. Omg the lamb here is so good. Then in was good byes to the group and time for Ty and I to get ready for the next adventure.

Joyce Tratch

Looks delicious! Eat one for me.

12/22/19Reply

Djemaa El Fna

January 8, 2020 in Morocco ⋅ ☀️ 11 °C

The Djemaa El Fna Translating to “assembly of the dead”—in commemoration of public executions that occurred there in 1050 AD— Djemaa El Fna has taken on somewhat of a paradoxical nature, having blossomed into an area that is as full of life as the Sahara is full of sand. A cacophony of sounds ills the streets as musicians tune their instruments; snake charmers dazzle with their fascinating mix of danger and exotic ritual; food stalls line the streets; and a combination of horse-drawn carriages, motorbikes, and cars are relegated to the outskirts of the square as nightly pedestrian traffic takes center stage. This is an unforgettable locale for people-watching, and a great place to sample some local cuisine.Read more

Marrakesch

November 19, 2019 in Morocco ⋅ ⛅ 17 °C

Als wir dann mit allem fertig waren, gingen wir nochmal Richtung Medina von Marrakesch. Die Luft war ein wenig raus, aber egal ein wenig was von dem hochgelobten Marrakesch wollten wir noch sehen.
    Wir schlenderten etwas durch die Medina und es war deutlich entspannter als in Fes, da dich nicht jeder zu textet und die den Weg zeigen will.
    Das einzige was super nervt, sind die ganzen Roller und Mopeds, die durch die Gassen ballern und das ohne Rücksicht auf Verluste...

Fahrt nach Marakesch

March 12, 2020 in Morocco ⋅ ⛅ 19 °C

Dann ging's weiter nach Marakesch, durch ebenes flaches Land das nahe Casablanca auch noch ziemlich grün war. Dann wurde es immer trockener und karger, teilweise richtig rote Erde. Auf den Feldern immer würde kleine Schaf- und Rinderherden mit ihren Hirten. Allmählich wurde es auch hügeliger und die Berge des Atlas kamen in Sicht. Wir waren doch mehr als 4 Stunden unterwegs als wir endlich nach 14.00 in Marakesch ankamen. Ein zusätzlicher Reiseführer führte und erst mal zum Mittagessen, auf eine Dachterasse nahe der Altstadt.Read more

Marrakesch

February 18, 2018 in Morocco ⋅ ⛅ 20 °C

Eigentlich standen für heute nur zwei Punkte auf unserer Liste, wo wir dachten diese seien schnell erledigt.
    Morgens war erst mal Frühstück angesagt, welches es für unsere Verhältnisse erst recht spät, nämlich um 9.00 Uhr gab.
    Als ersten Punkt hatten wir uns den Blauen Garten (Jardin Majorelle) vorgenommen, aber als wir nach unserem Fussmarsch dort ankamen, war klar hier stellen wir uns nicht an. Somit gingen wir direkt zum zweiten To Do über, nämlich das Busticket nach Ourzazate für den nächsten Tag zu organisieren. Leider war das Office von CTM - welches hier direkt um die Ecke war - geschlossen und so mussten wir einige Kilometer bis zum Bahnhof laufen. Nachdem wir unsere Tickets für morgen dann endlich hatten, war es für Tina auch schon wieder Hunger-Zeit und so war die Suche nach einem günstigen Restaurant angesagt welches wir auch fanden. Ein komplettes Mittagessen für 5€ (für zwei Personen), da kann man nicht meckern. Auf dem Rückweg haben wir dann noch den Cyberpark besucht und dort etwas gechillt. Ganz plötzlich war dann auch schon wieder der Tag vorüber und bei Tina zeichnete sich immer mehr eine kommende Grippe ab😱. Nicht wunderlich da halb Marrakesch die Grippe hat.

Susanne Weber

Gute Besserung!!😷🤧

Peter Hübner

Von mir auch alles Gute und Gesundheit und Glück!!!!!!!

Peter Hübner

So paar Orangen würden uns hier auch ganz gut tun !!!

In the alleys of the Medina - Part 1

June 13, 2018 in Morocco ⋅ ⛅ 26 °C

Eindrücke:

"Keine Angst, alle Gassen in der Medina von Marrakesch, führen irgendwie zum Djemaa el Fna, sagte mir ein Ladenbesitzer vor fünf Jahren, bei meinem ersten Besuch der "Roten Stadt" - "wenn du Glück hast", fügte er noch grinsend hinzu!

Damals fiel es schwer, sich in den unzähligen, verwinkelten Gassen zu orientieren und "La Place", wie er von den Einheimischen schlicht genannt wird, durch die Altstadt laufend zu finden.

Heute, war das Abenteuer "durch die Gassen der Medina" auf Anhieb erfolgreich. Es war amüsant zu beobachten, wie Susi mit großen Augen und komplett reizüberflutet versuchte, die geballten Eindrücke aufzunehmen - genauso, erging es mir das erste Mal auch!

Aber, soviel sei gesagt, dieser Versuch ist von vornherein zum Scheitern verurteilt! Es gibt wohl kaum einen anderen Ort auf der Welt, der so geballt alle Sinne fordert, bzw. auf eine positive Art und Weise überfordert.

Farben, Gerüche, Geräusche, das magische Spiel von Licht und Schatten und natürlich, die Hauptdarsteller in diesem exotischen Epos - die Menschen selbst!

Der Muezzin ruft auf zum Gebet, Verkäufer plaudern entspannt mit potentiellen Kunden und direkt gegenüber streitet sich heftig eine Gruppe Männer, während fünf Meter weiter, ganz entspannt der allgegenwärtige Minztee getrunken wird - was für ein buntes Leben in den Gassen der Medina!

D. and D.

Ob du wohl den körbchenmarkt ohne mich findest... bin mir da nicht sicher 🤔🤔🤔

D.O.T

Klar hab ich's gefunden - hab den Platz ja auch das letzte Mal entdeckt 😁😁😁😎😎😎😇😇😇

D. and D.

🙄🙄🙄🙄🙄 eiiiiigentlich war's ja ich 😂😂😂😂😂

Souks de Marrakech