Da vores drømme om at opleve foråret i Frankrig (Normandiet, Bretagne og Alperne) er sat på stand-by af Coronaudbruddet, er dette en tur, først og fremmest til de danske kyster, for at få gået nogle lange stræk i frisk forårsvind!

Knudshoved Odde - Sydvestsjælland

March 23, 2020 in Denmark ⋅ ☀️ 2 °C

Vi kører ud forbi Rosenfeldt Gods vest for Vordingborg, og videre ud mod Oreby og Knudshoved Odde. Fra parkeringen hvor asfaltvejen slutter cykler vi gennem skoven (grusvej), og stiller cyklerne ved den sidste parkering. Herfra vandrer vi af markvej ud mod spidsen af odden. Vi er spændt på om vi kan komme over det smalle - og laveste - sted Draget, da vi én gang tidligere, har været der, hvor vandet stod så højt, at vi ikke kunne komme videre ud på spidsen. Det kan vi denne gang, og det er en meget flot tur vi går, hele vejen til enden af odden og tilbage igen (ca 15 km t/r fra hvor vi stiller cyklerne). Vinden er løjet af siden i går, og solen skinner fra en skyfri himmel. Vi møder græssende køer og et par lystfiskere.Read more

Karrebæksminde og Nordfyn

March 23, 2020 in Denmark ⋅ ☀️ 3 °C

Om eftermiddagen kører vi til Karrebæksminde, og går en lille tur i den stemningsfulde by/fiskerleje, inden vi fortsætter over broen til Fyn. Vi kører op nord for Kerteminde ved Bøgebjergstrand og overnatter ved stranden ud til Storebælt. Smukt og uforstyrret.Read more

Viby, Hindsholm, Fyn

March 24, 2020 in Denmark ⋅ ⛅ 4 °C

Et kort stop i landsbyen Viby. Vi kørte igennem den i går, men måtte lige tilbage i dag og gå en tur gennem landsbyen med de mange bindingsværkhuse. Viby blev udskiftet sent, og stort set alle gårdene ligge stadig inde i byen, og gør den til danmarks måske bedst bevarede landsby. Og der er alt, hvad der skal være; gårde, haver, en kirke, mølle og gadekær!Read more

Blåvandshuk - Danmarks vestligste punkt

March 24, 2020 in Denmark ⋅ ⛅ 5 °C

Vi fortsætter tværs over Fyn og Jylland direkte mod vest og parkerer ved Blåvandshuk fyr, hvor vi går en lang tur. Vi har utroligt nok den lange og brede strand næsten for os selv. Det er stadig sol og frisk vind! Ca 6 grader, og et paradis for samlere af muslingeskaller!
    Vi kører lidt mod nord, forbi Henne Strand, og finder en fredelig lille parkering ved Houstrup Stand. Ingen mennesker og dejlig tur på stranden.

Hvide Sande og Lemvig - Blåmulinger

March 25, 2020 in Denmark ⋅ ⛅ 8 °C

Vi fortætter langs vestkysten til Hvide Sande. Miljøet omkring havnen og stranden, trækker minder frem fra vores hjem i Grønland, havnene i Narsaq og Qaqortoq. Det er svært at sætte en finger på, lige hvad det er, men det er fornemmelsen, når man går rundt mellem fiskenet, og kuttere og småindustri og frisk luft... Vi provianterer i Hvide Sande Røgeri, der sælger et kæmpe udvalg af fiskedelikatesser, og kører så videre mod nord, forbi Ringkøbing. Her får vi skaffet os et par ekstra vanddunke, da vores vandpumpe gik i stykker i går, og vi må klare os lidt med spande og dunke de næste dage! Vi kører til Lemvig, hvor vi aldrig har været før. En hyggelig lille by, med en flot beliggenhed. Vi parkerer ved roklubben, så i aften bliver det udsigt over Limfjorden. Herinde i landet er der ikke så meget vind, og der er en flot aftenvandretur langs fjorden ud til Gjelleodde. På kyststi den ene vej, og langs stranden tilbage. Og så bliver der lavet "Moules Riz" i autocamperen (hvidvinsdampede blåmuslinger med ris). Vi havde jo drømt, at vi skulle spise "Moules frites" i Normandiet, men det her er en fin erstatning denne aften.Read more

Thy Nationalpark - Lodbjerg fyr

March 26, 2020 in Denmark ⋅ ☀️ 6 °C

Vi kører fra Lemvig mod Humlum og over broen til Thyholm. Herfra videre ud til Vesterhavet igen og Lodbjerg Fyr i Thy Nationalpark. Går en flot tur gennem klitplantager ud til Vesterhavet og på stranden langs kystskrænter. Har igen nærmest det hele for os selv. Spejder efter traner ved engene i nationalparken, men ser ingen. På vej videre langs kysten, bliver det til et stop ved det altid hyggelige Klitmøller, og en tur langs stranden der.Read more

Vilsted Sø

March 26, 2020 in Denmark ⋅ ☀️ 8 °C

Sidst på eftermiddagen kører vi videre gennem Thy og ned mod Aggersund, hvor vi kører over broen og ned mod Løgstør. Vi kører til Vilsted, og holder på den fine parkeringsplads på halvøen der rager ud i den naturgenoprettede Vilsted sø. Der er helt stille, ikke en vind, og kun lyden af gæs, der bruger det meste af aftenen/natten på at finde nattero. En smuk solnedgang over det blanke vand med lysende siv.Read more

Cykeltur rundt om Vilsted Sø

March 27, 2020 in Denmark ⋅ ☀️ 5 °C

Om morgenen cykler vi på stier rundt om søen. Stisystemet er fint tilrettelagt på stier og markveje, forbi gårde med græssende køer og heste, og hele tiden lyden af gæs og ænder. Vi runder også lige det gamle Vitskøl Kloster. Spiser frokost ved Rønbjerg Huse Havn, ved et lille fiskerleje ned til Limfjorden, hvor joller sejler ud og ind.Read more

Rudbjerg Knude Fyr, Lønstrup

March 27, 2020 in Denmark ⋅ ☀️ 6 °C

Om eftermiddagen kører vi tilbage over broen ved Aggersund og mod nord ud til vestkysten igen. Vi kører forbi (uden stop) Blokhus og Løkken, som ikke siger os så meget, og ud til den sydlige udkant af Lønstrup. Vi parkerer hvor den tidligere Mårup Kirke lå. Kirken blev gradvist pillet ned fra 2007 til 2015, og I dag er der bare kirkegård og et stort anker tilbage samt flot udsigt mod Rudbjerg Knude Fyr. Vi går aftentur på kyststien op til fyret, der i oktober 2019 blev flyttet 70 meter ind i land, for at undgå nedstyrtning. Turen bliver lidt længere, da vi finder ned til stranden lidt syd for fyret, og dermed må hele vejen tilbage langs stranden op til Lønstrup, hvor man kan komme op af de høje lerskrænter igen, og tilbage til Passepartout på parkeringspladsen. Endnu en flot solnedgang!Read more