Peru
Piura

First week of placement (actually went)

July 21, 2023 in Peru ⋅ 🌬 27 °C

Made it to the medical centre and have actually done some medic stuff over the past few days!!! Is weird getting used to what they have and don’t have and what I can do but is pretty cool, I baso have freedom to do anything. There’s also no doctor in the whole place ahahaha, but is pretty much like a GP so kids with sore throats and lots of UTIs, saw someone with a crazy high blood sugar today and they just gave her some fluids. There’s no running water and barely any gloves so is a bit mad tbh- there were two stray dogs wondering around the place today. Also have to write the medical notes en español ahaha thank god I have a translator. Other than that have seen lots of pretty sunsets, watched the inbetweeners movie (the Americans don’t get the humour), played just dance, ate lots of yummy food and more ceviche, done lots of reading and have been in the ocean every day- it’s a tough life. Excited for the weekend!!! Still haven’t surfed but will get on it this weekendRead more

First week roundup!!

July 23, 2023 in Peru ⋅ 🌬 26 °C

What a week!! Mainly full of sunsets, ceviche and beaches 😎 went on a hungover fishing trip and felt a bit rough but didn’t through up! Then night out last night obvs ended up in a drunk swim and a bonfire on the beach - lots of people leaving tonight but am excited for next week!! 🏄‍♀️ ☀️Read more

Second week round up!

July 31, 2023 in Peru ⋅ 🌬 26 °C

Second week done!! Absolutely flying by v sad! Peruvian Independence Day meant we only worked 2 days ahaha people don’t get ill during the holiday apparently 🤷‍♀️ also meant lots of parties and too many beers (my surf instructor said I’m only allowed 2 now ;(), went to see some caves on a bumpy moto taxi! Lots of friends that arrived w me went home so house feels v empty now. Planning on lots more surfing this week 💯Read more

18-7 Voorbij Tambo aan stuwmeer

July 18, 2018 in Peru ⋅ ⛅ 20 °C

Het was kikken om de pas fietsend te halen, en nog snel ook. Heb staan stoeien met mijn buf, omdat er zo veel zweet in mijn ogen liep. Uiteindelijk kwamen we op Tasmaanse Smurf. Karin lag in een deuk. Van een passerende bus kregen we een flesje heel koud water. Tof.
      Vlak voor de pas begon het keihard te waaien. Normaal houdt dat ook weer op, maar vandaag niet. Gingen we met onze warme kleren aan naar beneden! Helaas wind tegen, zodat we na de zalige afdaling stroomafwaarts bij moesten trappen. Ook hier wat meer in de bergen blijven de dorpjes een husje blokjes met op de muur reclame voor een alcalde. En óf er zijn 15 restaurantjes met dezelfde kaart en plastic stoelen, óf het hele dorp is dicht.
      Onze hele mooie rustige wildkampeerplek van I-Overlander is een grintafgraving aan een stuwmeer wat te vies is om aan te pakken. Dat maakt het minder erg dat het niet zulk zwemweer is, maar ik had me er iets anders bij voorgesteld. Geen vogel te bekennen ook.

17-7 Limon de Porcuya

July 17, 2018 in Peru ⋅ ⛅ 23 °C

We vertrekken retevroeg om de hitte voor te zijn, om half zes al wakker. Van onze kampeerplek klimmen we 750 hoogtemeters in 15,4 km. Gaat net lekker, al overweegt Karin om een stuk te bussen. Die rijden hier alleen niet zo veel. In Limon de Porcuya zien we een hospedaye. Dan toch maar stoppen al is het pas 12 uur. Hierna komen nog 500 hoogtemeters en over 49 km is een wildkampeerplek bij een meertje. Dat is net leuk voor morgen.
      De mevrouw met de sleutel is moeilijk te vinden, om half 3 kunnen we er in, met zijn tweeën 1 kamer met 1 bed want meer is er niet. Er blijkt geen water te zijn, alleen 's morgens om 8 uur. Nou snap ik dat er in droge streken soms een waterprobleem is, maar 15 km terug stonden ze om de 500 meter trucks te douchen. En nou snap ik het dus niet meer. Gelukkig had ik nog water in mijn douche-zak.
      Ik hoop dat het dorp zo sneu is nu vanwege de siësta, dit is zelfs voor mijn maatstaven naatje.

Vrijwilligerswerk bij Rosemary deel 2

May 23, 2019 in Peru ⋅ ⛅ 27 °C

Gezien Rosemary haar leeftijd is het begrijpelijk dat ze niet zo goed met de computer kan werken. En ze doet het ook niet graag. We helpen haar wat om documenten te maken en haar scanner te doen werken. Ze speelt ook met het idee van een nieuwe website voor haar asiel. Het voornaamste doel daarvan is vrijwilligers aantrekken en donaties binnenhalen. Ze had er vroeger een maar die is om een of andere reden offline gegaan. Rosemary vermoedt dat een ex-vrijwilligster de site gehackt heeft omdat ze niet tevreden was van haar verblijf bij Rosemary. Een Canadese vriend ging de site terug opstarten maar dat is er nooit van gekomen.

Ik onderzoek wat het zou kunnen kosten voor een nieuwe website en stel Rosemary voor dat ik die wil proberen maken. Ik heb dat nog nooit gedaan, maar zo moeilijk kan het niet zijn. Een paar dagen later, na veel proberen en overleggen met Rosemary en Vé, lanceren we met trots www.animalvolunteeringworkawayperu.org . We verspreiden het nieuws via Rosemary haar Facebookpagina en de dag erop is er zelfs al een eerste donatie via de website. Dat is goed nieuws!

Ondertussen hebben we een extra hondje in huis: Negra. Een kleine zwarte teckel met bruine pootjes. Haar eigenares woont enkele huizen verder in de straat maar zorgt er niet echt goed voor. Negra is in het verleden al eens overreden door een auto waardoor ze problemen heeft met haar heup. Daarenboven overleefde ze distemper, een virus dat de ademhaling en het zenuwstelsel van de hond kan aantasten. Bij Negra trilt haar achterpoot constant en haar romp soms ook. Veel honden overleven deze ziekte blijkbaar niet dus Negra heeft geluk dat ze er nog is.

Woensdag komt Ingrid haar steriliseren dus tot dan moet ze in het asiel blijven. Dat blijkt echter gemakkelijker gezegd dan gedaan. De eerste dag, wanneer we haar even vrij laten lopen, dringt er direct een andere hond binnen door de omheining om bij haar te komen liggen. Ze is loops, vandaar. We jagen de hond buiten maar dan ontsnapt Negra ook. We gaan haar terug halen en besluiten haar in de kliniek op te sluiten voor de nacht.

De volgende ochtend is de deur van de kliniek onderaan opengewrongen. Negra is er weer vandoor. Wat een Houdini zeg! Derde keer, goeie keer. De eigenaars brengen haar terug en deze keer steken we haar in een kooi in de kliniek.

Na de sterilisatie proberen we haar zo goed mogelijk te verzorgen. We brengen haar eten, laten haar buiten voor een plasje en trekken haar verband, dat ze steeds lostrekt, terug aan om te voorkomen dat ze haar hechtingen openbijt.

En dan gebeurt er iets geweldig. Door de goeie zorg begint Negra plots enorm gehecht te raken aan Vé. Elke keer als Vé in de buurt komt begint haar staartje te kwispelen. Wanneer ze uit haar kooi mag, springt ze rond Vé haar benen en laat ze zich stevig aaien en knuffelen. Het is mooi om te zien! Het lijkt er op dat ze nu niet zo snel meer zal ontsnappen, als ze weet dat ze hier veilig is bij Vé.

We laten haar vanaf nu in de tuin rondlopen zodat ze ook aan de andere dieren gewend kan raken. Hopelijk vormt ze een band met een van de andere honden. Jenny is alvast nieuwsgierig en wil met Negra spelen. ’s Nachts steken we haar terug in haar kooi maar dan huilt ze om aandacht van Vé. De volgende dag laten we haar vrij in de tuin en dan komt ze ’s avonds aan de deur van onze kamer liggen.

Het enige nadeel is dat ze zodanig graag bij Vé wil zijn, dat ze ontsnapt wanneer we gaan wandelen met de andere honden. Tegen de tijd dat we terugkomen, loopt ze op straat te snuffelen naar sporen van Vé. Gelukkig komt ze wel steeds terug naar binnen met ons. Na een paar dagen is ze mij ook gewoon en kan ik haar ook aaien. Nu Rosemary nog, anders gaat het problemen geven als wij weg zijn.

Ondertussen denken wij er over na om Negra te adopteren. De band met Vé is zo sterk. De adoptie was eigenlijk Rosemary haar idee. Ze zegt dat ze er absoluut geen probleem mee zou hebben moesten we Negra meenemen. Zelf neemt ze liefst alleen oudere dieren in huis, en Negra zou nog vrij jong zijn.

We onderzoeken de mogelijkheden online. Om een hond mee te nemen naar Europa heeft die 3 dingen nodig: een chip, een vaccinatie tegen rabiës en een bloedtest die bewijst dat die vaccinatie gegeven is. De eerste 2 zijn geen probleem en zouden door Ingrid kunnen gebeuren. De bloedtest is een andere zaak. Die mag ten vroegste 30 dagen na de inenting gebeuren. En na de bloedtest moet er nog 3 maanden gewacht worden vooraleer de hond naar België mag.

We kunnen haar binnen 2 weken dus niet meenemen. Maar uitstel is geen afstel. Vé en ik beslissen samen dat we haar nog altijd graag bij ons willen krijgen. Ofwel komen we later zelf terug, ofwel schakelen we de hulp in van een organisatie die huisdieren vervoert. We zoeken later in België uit wat de beste oplossing is.

De laatste dagen gaan snel voorbij. We doen nog wat klusjes en drinken een paar keer cocktails met Rosemary: haar favoriet rum-coke en ook een traditionele chilcana (pisco met ginger ale). We worden daarnaast verwend met lekkere pannenkoeken als ontbijt en rijst met scampi's als avondeten.

Als we terugkijken op deze 2,5 weken, kunnen we heel tevreden zijn. We hebben veel klusjes gedaan: kamers uitgekuist, bomen gesnoeid, hekken en deuren hersteld, enzovoort. Kike heeft wat extra Engels geleerd van ons en spreekt nu zelfs een paar woorden Nederlands. Omgekeerd hebben wij wat Spaans kunnen oefenen. De hondjes hebben elke dag hun wandeling gehad, waardoor Alexa en Adela andere dingen konden doen. Vooral voor Bronson zijn we blij, hij heeft 2 weken buiten kunnen lopen!

We hebben de katten veel aandacht en liefde gegeven. Snow White is al een heel pak minder schuw en speelde regelmatig met ons en de andere katten. En ook Rosemary is opgefleurd in deze periode. Ze is duidelijk tevreden van ons werk en we konden ook heel goed opschieten met elkaar.

Het afscheid is lastig. We zwaaien alle honden en katten uit en kruipen dan in een taxi met Ingrid die ook naar Piura moet. Rosemary pakt ons nog eens stevig vast en bedankt ons voor alles. “I’m not gonna cry because I know I will see you again here in Peru.”, zegt ze. We kunnen niet anders dan met een glimlach vertrekken!

Ons filmpje staat ook op de website van Rosemary: https://photos.app.goo.gl/vovTcaVBGJipBtSy8

Bye bye Peru!

May 31, 2019 in Peru ⋅ ⛅ 24 °C

Peru was ons vierde land in Zuid-Amerika, en voor de vierde keer waren we aangenaam verrast!

De natuur is prachtig en erg gevarieerd. We zagen turquoise bergmeren en de besneeuwde toppen van de Cordillera Blanca in Huaraz. We trokken door een van de diepste canyons ter wereld in Colca. Rond Cuzco bezochten we de mooie Heilige Vallei met haar zoutmeren en groene landbouwterrassen. We ontdekten ook de prachtige kust van Peru in Paracas, Lima en Colán.

Cultureel valt er immens veel te zien in Peru. Het hoogtepunt was ongetwijfeld Machu Picchu. Maar naast de Inca’s, zijn er nog een heleboel andere volkeren die restanten hebben nagelaten. De Chimu, de Moche, de Nazca,… Er zijn genoeg archeologische locaties om je maanden bezig te houden. Daarnaast zijn er veel mooie koloniale pleinen en kerken (in Arequipa, Cuzco, Trujillo, Colan,…) uit de periode van de Spaanse overheersing.

Aan de bevolking hielden we een gemengd gevoel over. We ontmoetten enerzijds vriendelijke mensen zoals Rosemary, Ingrid en de meeste hoteleigenaars. Anderzijds zijn er ook veel locals die sluikstorten, liegen, en dieren slecht behandelen. Al is dat eigenlijk niet anders dan in de vorige landen waar we waren.

Er is duidelijk veel corruptie in Peru, op alle niveau’s. De 4 of 5 voorgaande presidenten zitten ofwel in de gevangenis ofwel lopen er processen tegen hen. Een ervan pleegde onlangs zelfmoord toen de overheid bij hem binnenviel om hem te ondervragen. Burgemeesters steken veel geld in eigen zak en ook de politie is niet te vertrouwen.

Het eten in Peru beviel ons goed. Er is veel lekkere verse vis en de beste ceviche die we al gegeten hebben. Ook de andere traditionele gerechten zoals aji gallina, quinoa soep en arroz con conchas vonden we heel lekker.

En dan is er natuurlijk pisco, de nationale drank. Peru en Chili ruziën nog steeds om wie de pisco uitgevonden heeft. Ons zal het worst wezen, als we het maar kunnen drinken. Puur is het niet lekker, in cocktails des te meer. De pisco sour (met citroen en eiwit), algarrobina (met gecondenseerde melk, eiwit en algarroba siroop) en chilcano (met ginger ale) gingen vlotjes binnen.

Beach live in Peru

September 17, 2019 in Peru ⋅ ☀️ 20 °C

Its hard to believe your eyes,when you first see these huge bodies jump straight up out of the ocean, just a hundred meters from the beach. I was reading up on the northern and southern wales...are they meeting at the ecuator? Well some do ,but the south american ones spent summers in patagonia ,but now they are in the warmer waters of Peru to raise the kids. After watching the humpback whales jumping from the beach at the outskirts of town , we started to cook dinner. Just as we 're getting ready to eat a police moto with flashing light stops and the officers knock at the door. "You cannot camp here , but we will show you a safe place to spent the night" . So after we packed up we follow their flashing lights through town to another spot at the beach , where we find other overlanders already camping . " And if you need help the police station is right around the corner" ,says the lady officer before she left. Such nice law enforcement!
      This stretch of northern Peru has beautiful beaches and we suck up the sun again after the cold of the Andes.

Sullana für eine Nacht

September 25, 2022 in Peru ⋅ ⛅ 27 °C

Unser Aufenthalt in Sullana war kürzer als 24 Stunden. Angekommen sind wir gegen 12 Uhr mittags. Da wir zuvor in Chiclayo nicht richtig frühstücken konnten, kamen wir mit einem hungrigen Magen an. Da der Ort etwas kleiner war, lag hier erneut die Schwierigkeit darin ein Restaurant mit vegetarischen Speisen zu finden. Aber am Stadtzentrum sind wir in einen Laden reingestolpert der uns extra vegetarische Pizza gemacht hat - richtig lieb. Da wir uns die letzten Tage ein bisschen wenig bewegt haben war der Drang danach jetzt umso größer. Also haben wir uns mit Hut, kurzen Hosen und Sonnencreme bewaffnet und sind in Richtung Fluss gelaufen. An dem war es auch ziemlich schön, der Weg war durch die Palmen und großen Bäume schattig und wir haben Hunde, Ziegen, Schafe und vereinzelt ein paar Menschen getroffen. Auf dem Rückweg waren wir noch in nem Poolclub was trinken. Die Unterkunft für die Nacht sah auf Airbnb so naja aus, aber hat sich durch die Dachterasse, die schöne Rezeptionsarea und die Möglichkeiten draußen sitzen zu können als richtig gemütlich herausgestellt. Hier waren wir dann bis wir abends in einem Chifa Restaurant (hier eine ziemlich gängige Bezeichnung für eine Fusion aus peruanischen und asiatischen Essen) Familienportionen serviert bekamen, da wir das Prinzip nicht durchschaut haben. Um am nächsten morgen wieder um 6 Uhr aufstehen zu können sind wir nach ner Serie auf der Dachterasse eingeschlafen.Read more

Sommer. Sonne. Sonnenschein.

September 29, 2022 in Peru ⋅ ⛅ 24 °C

Die restlichen Tage in Mancora sind ein bisschen ineinander verschwommen. Geschwommen sind wir natürlich auch, viel am Meer entlang spaziert bei Tag und auch bei Nacht. Bei der Nachtwanderung am Meer waren wir doch sehr froh eine Taschenlampe dabei zu haben, da die komplette Dunkelheit mit den unterarmlangen Fischen die angespült wurden, darunter auch Kugelfische, sonst ein bisschen gruselig gewesen wäre. Die Tage waren aber sonnig und so haben wir viel in der Sonne gesessen und beide das Buch “Der Schwarm” zu Ende gelesen. Ansonsten war Felix noch beim Barbier und hätte fast ein paar Blitze in seinem Bart rasiert bekommen & wir sind vielen Tieren begegnet. Gegessen wurde natürlich auch und das auch nicht zu schlecht! Es gab echt ein paar richtig gute Restaurants die wir auch mehrfach besuchten darunter ein Sushi Restaurant, ein Mittagstisch, bei dem sich Felix ein bisschen in das Crispy Chicken Teriyaki verliebt hat, ein fancy Laden bei dem das Essen und die exklusiven Cocktails geschmacklich weder die Exklusivität noch die fancynes widerspiegeln konnten und sehr fade geschmeckt haben, ein argentinisches Restaurant mit Beef Supreme & hausgemachte Basilikumnudeln gab. Das warme Wetter und die entspannte Atmosphäre hat uns hier so gut gefallen, dass wir unseren Aufenthalt in der wunderschönen Unterkunft noch um 4 Tage verlängert haben.Read more

Piura, Piwra jacha suyu, Рэгіён Пюра, Пиура, Regió de Piura, Departemento Piura, منطقه پیورا, Piuran alue, Région de Piura, Region Piura, Regione di Piura, ピウラ県, პიურის რეგიონი, 피우라 주, Regio Piurensis, Piuros departamentas, Wilayah Piura, Piura-regionen, پیورا, Piwra suyu, Пьюра, แคว้นปิวรา, Піура, پیورا علاقہ, 皮乌拉地区