Portugal
Ribeiro Frio

Here you’ll find travel reports about Ribeiro Frio. Discover travel destinations in Portugal of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Pico do Arieiro

September 19 in Portugal

am letzten Tag sind wir auf den Pico fo Arieiro gefahren. Der Pico do Arieiro ist mit einer Höhe von 1818 m der dritthöchste Berg Madeiras. Er ist im Gegensatz zu den zwei höheren Gipfeln Pico Ruivo und Pico das Torres mit einer vom Poiso-Pass ausgehenden Straße erschlossen und daher der meistbesuchte Gipfel der Insel. Es war interessant zu erleben, mal über und mal in den Wolken zu sein.

18. - 19. Tag: Ribeiro Frio nach Portela

October 20, 2017 in Portugal

18.10.2017
    Heute machen wir nichts Besonders. Nur in den Ort schlendern.

19.10.2017
    Heute sind wir entlang der berühmten Levada do Furado gewandert. Die Tour hat alles, was einen Levadaweg interessant macht: Felsdurchbrüche, Tunnels und vor allem die üppige Vegetation eines subtropischen Bergwaldes. Auch heute hat uns wieder ein Taxi „abgefischt“. Dieses Mal 7 EURO pro Person. Das ist ok ...

Leider habe ich mir eine kleine Erkältung eingefangen. Das liegt sicher am Wechselbad der Temperaturen bei den Wanderungen.

Editiert am 19.11.2017

Vidya hälsar på

April 2 in Portugal

Vidya kom hit i lördags kväll efter lite krånglig flygresa. Överbokat och försenat, risk för att anslutande flyg i Lissabon skulle missas, men till slut blev det ändå bara 40 min sent. Och på Air Portugal får man mat ombord, till skillnad från Norwegian 😊. Trevligt att träffa Vidya! Resten av familjen är hemma, Pippo är hos pappa Tomas över påsken.

Igår måndag tog vi buss 56 till Ribeira Frio, en liten by i bergen mitt på ön, känd för forellodling och att flera levador utgår härifrån. Vi gick Vereda dos Balcoes, en kort vandring till en ’balkong’ där man har väldigt fin utsikt över Madeiras högsta topp Pico Ruivo, 1861m hög.

Efter lunch i Ribeira Frio och en lååång väntan på bussen som skulle ta oss tillbaka till Funchal, kom den till slut efter över en timmes väntan.

En mysig stund i kvällssolen med ett glas vin på favoritcaféet innan kycklingen åkte in i ugnen. Nu kanske ni tror att vi bara äter kyckling. Vi äter mycket fisk också!

Riberio Frio

February 24 in Portugal

Idag har vi nog gjort en av de häftigaste vandringarna jag har varit med om. Vi tog taxi imorse via toppen på 1400 möh och sen vidare ner på andra sidan. Vi stannade vid Riberio frio 800 möh. Där klev vi på en vandringsled/levada som tog oss på 3h vandring längs bergsidorna. Där det var som smalast var stigen 15-20 cm bred. Man fick huka sig för den överskjutande klippan ovanför och man hade ett 75 m stup på andra sidan. Detta var verkligen en upplevelse utöver det vanliga. Vi har korsat vattenfall. Gått genom tunnlar balanserat på smala stigar. Tyvärr går det inte att förmedla det genom bilder men här kommer några ändåRead more

Ribeiro Frio