South Africa
Tamboerskloof

Top 10 Travel Destinations Tamboerskloof

Sunset at Signal Hill

January 6 in South Africa ⋅ ☁️ 18 °C

An unserem letzen Abend in Kapstadt waren wir zum krönenden Abschluss auf dem Signal Hill, um den Sonnenuntergang zu sehen. Was soll ich sagen? Es war perfekt und atemberaubend schön 😍 Das wollte ich euch auf keinen Fall vorenthalten.
    Der spitze Berg, der zu sehen ist, ist übrigens der Lion's Head ;)

Es ist wirklich schade, Kapstadt schon verlassen zu müssen. Es ist so eine schöne Stadt, in die wir uns verliebt haben. Ich werde auf jeden Fall irgendwann wieder hier her kommen. 🤗

Jetzt gerade sind wir im BazBus auf der Gardenroute unterwegs zur nächsten Stadt -> Oudtshoorn

13.02.2019 - Signal Hill

February 13, 2019 in South Africa ⋅ 🌙 20 °C

Wir haben uns heute mal wieder den Sonnenuntergang angeguckt. Diesmal waren wir auf dem Signal Hill, haben gepicknickt und Abschied von einer deutschen Freiwilligen gefeiert.
    Der Sonnenuntergang war wirklich einer der schönsten die wir jemals gesehen haben!🌅Read more

Cape Town 2

November 3, 2019 in South Africa ⋅ ⛅ 17 °C

Climbing up the lions head in 5 o clock in the morning was worth it, we started with a sky full of stars and ended up with a sunrise while watching over the ocean, the table mountain and the city.
    We continued on our way down to the signal hill where we had an ever better view over the city.
    Our afternoon was filled with a chilled strolle along the beach.

Dinner: chinchilla at camps bay

Lion's Head - Signal Hill

November 25, 2019 in South Africa ⋅ ☀️ 24 °C

Berge-Berge-Berge.
    Nachdem ich Manu von einer kleinen Wanderung überzeugen konnte ging es am Morgen zum Lion's Head, ein 669m hoher Hausberg Kapstadts.
    In der prallen Mittagssonne ging es nach oben aber die Aussicht hat sich gelohnt. Auf dem Rückweg konnten wir noch ein paar Paraglider beobachten, wie sie vom Berg runter in die Luft geleiteten.
    Danach haben wir uns für Entspannung entschieden und sind in das Pavillon Freibad bei uns um die Ecke (Bild vom 1. Tag) gefahren. Während das Meerwasser derzeit eine Temperatur von 12 Grad hat und viel zu kalt ist hat das Salzwasser im Pool angenehme 21 Grad.
    Am Abend ging es dann noch einmal den Berg hinauf aber diesmal auf den Signal Hill und mit dem Auto. Von hieraus hat man einen großartigen Blick auf Kapstadt und der Sonnenuntergang war wunderschön. Zum Abschluss gab es im the Hussar Grill Rumpsteak für schlappe 10€. Yummy war das lecker! :-)

Signal Hill

July 26, 2019 in South Africa ⋅ ☀️ 13 °C

Bevor es heute auf die Kap-Halbinsel geht, starten wir in den Tag mit einer Fahrt auf den Signal Hill. Von unserem Guesthouse aus sind wir in ein paar Minuten oben.

Von dem 350 m hohen Berg mit flachem Gipfel haben wir einen fantastischen Rundumblick auf das Kapstädter Stadtzentrum, das WM-Stadion, die Waterfront und Robben Island.

Und wir können den Gleitschirmfliegern hautnah beim Starten zuschauen.

Found penguins

January 9 in South Africa ⋅ ⛅ 20 °C

Hopping around Cape Town, dancing with penguins and waiting for my car to arrive on container ship Santa Clara from far away Germany :D

Goodbye 2019

December 31, 2019 in South Africa ⋅ ☀️ 20 °C

Home from Acrobranch meant some swimming time before afternoon naps. Swimming time turned into an epic 3 way water fight. Nathan and Paige were the losers.

For sundowners and what was supposed to be an early evening we headed down the road to the Airbnb that Jo had rented. Awesome views and a warm swimming pool meant more fun all round.

What was planned to be a 10pm bedtime turned into seeing the fireworks over Cape Town with Jo and Julie. Kirsten and Nathan also made an appearance thinking tat it was raining. This was our cue to head home and a bit of a nap.

Signal Hill är minsann ingen kulle

December 1, 2019 in South Africa ⋅ ☀️ 20 °C

Packning 10 minuter innan byte av boende är ett minne blott med bebis. Klockan 08.00 började vi packa för att hinna bli klara till bilåterlämning och check out fyra timmar senare. Visst hade vi hunnit bli klara snabbare men lika bra att packa och fixa i lugn och ro för Junies skull. När bilen var återlämnad sa vi hejdå till boendet som vi spenderat 16 nätter på och tog en Uber till Sea Point. Nu skulle vi bo mer centralt, ett stenkast från havets brus och restauranger. Efter burit upp väskor, vagn, bilbarnstol och en liten bebis till andra våningen gjorde vi oss hemmastadda i lägenheten som skulle komma kallas hem i 10 nätter. Anläggningen hade en pool, ett litet gym och grillmöjligheter som kompenserade upp för den till ytan lilla lägenheten.

Genom att byta boende får vi se staden från ett annat perspektiv. Den sömniga och trygga förorten Rondenbosch förmedlade en känsla av lugnt familjeliv med trevliga parker och ett smalt utbud av restauranger. Sea Point å andra sidan är hippt, ungt och modernt med kilometerlång strandpromenad och intressanta barer och restauranger. Lunchen intogs i en saluhall inte långt från vårt boende - Mojo Market. Där fanns mat från världens alla hörn och ett stort vegetarisk/vegansk utbud. Efter en stunds funderande bestämde jag mig för en proteinrik linssoppa och Uffe sig för en halloumirulle (saknar han möjligtvis pizzeriorna i Höör?). Med fulla magar och en glad Junie promenerade vi längs strandpromenaden och tittade på hur vågorna slog mot klipporna i vattnet. Så avkopplande!

Det har endast gått en dag och lägenheten ser ut som kaos med halvuppackade väskor, kläder, leksaker och skafferivaror vi inte hittat plats till än. Vi konstaterade ännu en gång att vi är experter på stöka till det och att skapa ordning och reda står på dagens schema efter poolhänget. Iklädd sin nya UV-dräkt plaskade Junie glatt i vattnet sittandes på första trappsteget i poolen. Vi tog med henne ut i vattnet och praktiserade de grepp vi lärt oss på babysimmet. Junie, ska vi dyka? Hon mötte Uffes blick med ett leende - tecknet som hon lärt sig göra när hon vill dyka. Efter en stund i vattnet tog vi upp henne och klädde på henne torra kläder. Klockan passerade 12.00 och hon började gnugga sig i ögonen. Mätt i magen somnade hon lugnt i vagnen. Uffe och jag fick hela två timmar för oss själva. Vi badade och solade - fasen så bra vi har det. Det var extra tillfredsställande att vi tränat på förmiddagen.

Kommande dag bjöd på strålande solsken och hög temperatur - kanske inte idealiskt väder för en vandring i brant lutning. En timme innan solen stod som högst gick vi ut och beskådade dagens mål - Signal Hill. Ni som varit i Kapstaden vet att Table Mountain och tillhörande Lions Head och Signal Hill ramar in staden. Under vår smekmånad tre år tidigare gick vi upp för Lions Head och fick skåda staden ovanifrån. Den vyn är något alldeles extra och tåls upplevas igen. Vi började gå med Junie tryggt vilande på pappas bröst i bärselen. Redan innan vi nått vandringsleden var vi svettiga efter en vandring uppför de brant lutande bostadskvarteren. Vi nådde den inofficiella slingan och Uffe fick meddelande från tatueraren David. Han hade gjort små justeringar på designen och undrade vad vi tyckte. Efter lite funderande gav Uffe honom tummen upp. När den korta pausen var slut gick vi vidare längs den lilla stigen som bestod av grus och uppstickande små stenar. Jag tyckte att vegetationen såg ut att passa långa slingrande djur och höll en vaksam blick på var vi satte fötterna och buskarna runt stigen. Det var längre och brantare än vad vi fick intrycket av nere vid bergets kant. Det var ingen liten hill att gå upp för.

Vi fick känslan av att vara ensamma på berget - förnuftigare vandrare valde nog en bättre, svalare tid på dagen. Vi stannade för att äta den medhavda lunchen och Junie fick en paus från pappas varma (och svettiga) bröst. Som en kärleksförklaring lyfte Uffe upp Junie i luften och började på en svajig och gäll stämma sjunga "I will always love youuu". Roat tittade jag på dem och upptäckte att vi inte var ensamma. En medelålders man närmade sig och tittade nyfiket på solot. Jag tog tid på mig att upplysa Uffe om att vi inte var ensamma. Mannen fick höra refrängen mer än en gång innan Uffe lite genant tystnade och hälsade. Med ny energi fortsatte vi framåt och en timme senare var vi uppe på toppen tillsammans med ett gäng skärmflygare. Efter en glass i solen valde vi en annan väg tillbaka som inte var lika brant men desto längre. 1.3 mil och 18500 steg senare var vi hemma igen. Ett svalkande och avkopplande dopp i poolen avslutade vandringen och dagen på bästa sätt.

Hallo Südafrika

October 28, 2019 in South Africa ⋅ ⛅ 14 °C

Wir sind in unserem letzten Weltreiseland unserer Reise angekommen. Nach 37 Stunden Anreise haben wir Kapstadt erreicht und freuen uns auf einen 3,5 wöchigen Roadtrip durch Südafrika.

Die ersten paar Tage verbrachten wir in Kapstadt, sind auf den Tafelberg und den Lion’s Head gewandert und in den Strassen herumgeirrt. Ganz schön interessant, wie lebhaft die Stadt ist.Read more

Tamboerskloof