Thailand
Khlong Ao Nam Mao

An den Küsten Thailands

April 1, 2018 in Thailand ⋅ ⛅ 33 °C

Nachdem wir in Thailand in Bangkok angekommen sind waren wir sehr erstaunt, denn es war sooo leise! Im Vergleich zu Indien ist Thailand fast stumm und den Verkehr könnte man fast geregelt nennen!
      Wir wissen das wird sich in anderen Ländern wieder änderen, deshalb genießen wir das gerade noch. Ein bisschen beim Genießen stören uns allerdings die ganzen anderen Touristen. Die Küste von Thailand ist voll von ihnen und das ist auch berechtigt, denn hier ist es nicht hässlich!
      Seit ein paar Jahren boomt der Tourismus hier und die Preise sind auch deutlich gestiegen. Manchmal denke ich ich wäre in Deutschland, denn hier sind sehr viele Deutsche zum Party-Urlaub oder auch all-inclusive Urlaub machen und einige machen hier, wie wir, kurz auf der Asien-Rundreise einen Stopp.
      Wir waren ein paar Tage in Bangkok, und dann auf der Insel Ko Phangan. Dort hatten wir eine Hütte und einen Roller gemietet, haben die Insel erkundet und waren viel schnorcheln. Danach sind wir etwas südlicher an die Küstenregion Krabi gefahren. Diese Region ist bekannt für ihre Insel-Felsen die überall an der Küste aus dem Wasser ragen, sehr schön!
      Ich muss sagen ich finde es schön hier, aber es ist mir einfach zu touristisch. In einem Kurzurlaub würde mich das vielleicht nicht stören, doch auf einer Weltreise schon. Denn da alles für Touristen ausgelegt ist, habe ich das Gefühl, dass es schwieriger wird das eigentliche Land die Kultur und die Thailänder kennen zu lernen.
      Bisher hatten wir eine besonders schöne Begegnung mit den Thaiändern, die ihre Freundlichkeit und hilfsbereite Art zeigt. Das war als unser Roller einen Platten hatte. Jeder wollte helfen und plötzlich fanden wir uns mit unserem Roller auf einem Pickup wieder und wurden zu einer Werkstatt gebracht. Eine Frau die an der Tankstelle wohl unsere Verzweiflung gesehen hatte, hatte innerhalb kurzer Zeit alles für uns organisiert, nachdem schon auf dem Weg zur Tanke viele angehalten hatten und gefragt hatten ob wir Hilfe benötigen. Den Mann mit dem Pickup kannte sie glaube ich auch nicht und sie konnte auch vkein english, aber alle wollten gerne helfen.
      Danach wünschte ich mir fast wir hätten öfter Mal einen Platten, den so lernt man die Leute und ihre Kultur kennen.
      Deshalb bin ich sehr froh das wir noch 10 Tage im Norden als Freiwillige arbeiten werden. Hier könnt ihr euch schon Mal angucken wo:

P.S. Frohe Ostern! Bei uns ist es mit 32-35°C so gar nicht osterlich!

Nieuwjaarsduik Yawasam & Talau Island

January 1, 2023 in Thailand ⋅ ☁️ 25 °C

Om 2023 goed te beginnen nemen we dit jaar deel aan de nieuwjaarsduik! Het moest er toch eens van komen. Helaas voelde Michelle zich niet zo lekker en bleef in het hotel. Ze stond erop dat ik wél ging, dus ben ik na wat bedenktijd toch gegaan.

Duikavontuur Thomas:

Om 12.00 uur werd ik opgehaald bij het hotel en al snel bestond het busje uit 7 waterratten. Vier uit Duitsland, twee uit Australië en I'm from Holland!!
      Tijdens de rit naar onze boot kreeg ik het een beetje benauwd want er werden onderweg grootse verhalen verteld over duikavonturen in de Rode Zee.
      Zelf heb ik lang geleden vier duiks gedaan op Curaçao, maar ben niet bevoegd. Ik had dus echt wel wat instructie nodig. Gelukkig zei een Duitse jongen naast mij ook niet bevoegd te zijn en omdat Duitsers over het algemeen geen grappen maken, stelde mij dit gerust. Ik was dus niet de enige die wat instructie nodig had.

Op het strand werd ik gekoppeld aan mijn instructeur Bee. Hij nam enkel mij onder zijn hoeden, wat een luxe! We vertrokken per boot naar Yawasam eiland, waar zich een prachtig koraalrif bevindt.
      Na enkele instructies ging ik achterover het water in. Het duiken ging eigenlijk super goed, want ik had weinig instructie nodig. Samen met Bee zwom ik langs het koraal rif van Yawasam. Supermooi en heel veel vissen!
      Bee was onder de indruk van mijn duikkunsten en als beloning mocht ik de tweede duik bij Talau eiland met de gecertificeerden mee. Uiteindelijk doken we tot 15 meter diepte!
      Onderweg heb ik drie zeepaardjes gezien en twee pijlstaartroggen die het benoemen waard zijn.

Het was een heerlijke dag onderwater waar ik enkel gefocust was op mijn ademhaling en de diertjes onder water. Een mooi begin van het nieuwe jaar!

Oudjaarsdag en Tiger Cave

December 31, 2022 in Thailand ⋅ ⛅ 30 °C

Vandaag gingen we allereerst naar Tiger Cave. Hier is een uitkijkpunt waar je prachtig zicht hebt op de regio Krabi en dat zag vooral Thomas zitten.

Klimavontuur Thomas:

Boven aan de top schitterde Boedha. Ik vond dat ik het jaar moest afsluiten met een goede workout, een workshop zelfkastijding voor beginners. Het was 33 graden en de traptreden waren zeer hoog, allesbehalve de trap van de koopgoot dus.
      Daar ging ik, blind als een paard en in een goed tempo schoot ik omhoog. Rond de 500e trede werd ik onaangenaam verrast door een kudde onbetrouwbare apen die langs me heen scheerden en opzoek waren naar vooral heel veel spullen. Omdat het de 500e traptrede was en ik half hallucineerde, waande ik mij in de Jungle Book en was het wachten op Koning Louis die mij een welverdiende banaan zou toespelen. Omdat ik wist dat Mogli daadwerkelijk werd ontvoerd en ik daar alles behalve zin in had tijdens mijn vakantie, schroefde ik het tempo op. Het resultaat was dat ik doodop boven kwam, daar was het uitzicht adembenemend!
      Op de terugweg sloot ik aan bij twee Zweedse gasten, omdat ik niet alleen langs de apen wilde.
      Deze hadden het tempo er lekker in, helemaal mooi. Na 2000 treden merkte ik dat mn kuiten aan het trillen waren en ik een beetje moe werd. Toen de Zweden mij vertelde dat ze in het leger zaten vielen enkele puzzelstukjes samen. Enfin, ik had het gehaald! Michelle stond mij beneden vol trots op te wachten en ik werd getrakteerd op een drankje!

We hebben 2022 afgesloten op het strand bij ons hotel. Dat was lekker kleinschalig en gezellig. Beste wensen iedereen!

Ko Pak Ka,Koh Lao Lading & Hong Island

December 28, 2022 in Thailand ⋅ ⛅ 28 °C

Vandaag zijn we begonnen met eilandhoppen. Vanaf Ao Nang namen we een privétour richting Hong Island. De groepsreizen zijn aanzienlijk goedkoper, maar wij kiezen voor comfort én romantiek! Er is een reden waarom ze geld niet vierkant hebben gemaakt, laat maar lekker rollen dus.

De eerste stop van onze longtail boat was het eilandje Ko Pak Ka. Hier hebben we gesnorkeld en een selfie gemaakt met wat vissen. Snorkelen is een sessie mindfulness, het omgevingsgeluid verdwijnt en het enige wat je hoort is je eigen ademhaling. Volledig gefocust op de onderwater wereld, heerlijk!

Vervolgens vertrokken we naar het nabij gelegen Koh Lao Lading. Een paradijselijk eiland, geweldig mooi. Na een minder paradijselijk toiletbezoek vertrokken we naar Hong Island.

Hong Island heeft een paar higlights en dat trekt toeristen, maar het was qua drukte nog prima te doen.
      Allereerst vertrokken we naar een lagune, waar wat mangroven te zien waren. Het interessante is dat deze lagune niet werd omringt door zandbanken, maar door kalksteenrotsen. De kalksteenwitte rotsen reflecteerden in het kraakheldere water en dit gaf een mooi contrast.
      Daarnaast was er een uitkijkpunt waarbij je een wijdseblik kon werpen op het gebied.
      Wij hebben dit overgeslagen en hebben iets gegeten tussen de angstaanjagende varanen.

Naast de pracht en praal word je op Hong Island ook herrinderd aan de tsunami van 2004. Op de tweede kerstdag lieten velen avonturiers, levensgenieters, mensen zoals wij, het leven. Dezelfde periode als wij nu inzitten. Op dit eiland vind je een gedenksteen voor de slachtoffers. Daarnaast zijn er allerlei maatregelen getroffen om een dergelijke ramp te voorkomen. Zo vind je in het gebied meerdere waarschuwingssystemen om de mensen tijdig in veiligheid te brengen.

Wij verlaten Hong Island en meren aan bij ons startpunt Ao Nang om de taxi te pakken naar ons hotel.

Wij sloten de dag af bij ons stamcafé, de strandtent net naast onze hotel. Heerlijke live muziek en een Changbier om de dag rustig af te blussen!

Hot Springs

November 27, 2021 in Thailand ⋅ ☁️ 26 °C

🇩🇪
      Für den ersten Tag in Krabi haben wir eine Tour gebucht. Um 8:45 Uhr holte uns Wut direkt an unserem Bungalow mit dem Auto ab. Wut war unser Fahrer😅 Der erste Stop dieser Tour waren die Hot Springs im Umland von Krabi.
      Gut, dass wir unsere Badesachen dabei hatten. Kennt Ihr das, wenn man die Badewanne mit zu heißem Wasser gefüllt hat.. so fühlt sich das an. 🥵
      🇵🇱
      Zarezerwowaliśmy wycieczkę na pierwszy dzień w Krabi. O 8:45 Wut odebrał nas samochodem z naszego domku. Wut był naszym kierowcą😅 Pierwszym przystankiem na tej trasie były gorące źródła na obrzeżach miasta Krabi.
      Dobrze, że mieliśmy ze sobą stroje kąpielowe. Czy wiesz, jak napełnisz wannę zbyt gorącą wodą… tak to było. 🥵
      🇬🇧
      We booked a tour for the first day in Krabi. At 8:45 am, Wut picked us up by car right at our bungalow. Wut was our driver😅 The first stop on this tour was the hot springs in the outskirts of Krabi.
      It's good that we had our swimwear with us. Do you know that when you have filled the bathtub with water that is too hot .. that is how it feels. 🥵

Zonnen, eten en slapen

December 30, 2022 in Thailand ⋅ ☁️ 25 °C

Vandaag hebben we het rustig aan gedaan. Zo hebben we lekker uitgeslapen, laat ontbeten en zijn we aan het zwembad gaan liggen.

Tussendoor hebben we nog een wandeling over het strand gemaakt en zijn de nabij gelegen pier op gelopen. Hier werd op kleine schaal lading overgeslagen van tuk tuks op longtail boten. Een groot deel met bestemming Railay Beach, een baai die zo'n 15 minuten varen is vanaf de pier.

We hadden het idee om morgen naar Tiger Cave te gaan, een indrukwekkende tempel op een bergtop. Een scooter huren was aanvankelijk het idee dus deden we een testrit . We besloten toch maar een privéchaffeur in te huren. Dat kost ons 1200 bath, omgerekend zo'n €32.

De vriendelijke vrouw die ons hielp was een ladyboy, een van de velen die we deze reis zijn tegengekomen. Wij hebben het idee dat dit redelijk breed wordt geaccepteerd in Thailand, wat mooi is. Echter stellen we ook de vraag hoe hier in het Islamitische zuiden van Thailand naar gekeken wordt.

Morgen is het oud en nieuw, zes uur eerder dan in Nederland. Wij kiezen ervoor om dit te vieren in een strandtent naast het hotel en niet tussen de vele dronken toeristen in de nabijgelegen plaats Ao Nang. Wij willen dit feest graag met de lokale bevolking vieren, zodat het een bijzondere ervaring wordt.

Maar voordat de champagne ontkurkt kan worden sluiten wij het jaar af met 1260 treden om daar een prachtig uitzicht te hebben bij de tempel Tiger Cave.

Via deze weg wensen we iedereen alvast een fantastisch 2023. Dat al jullie dromen mogen uitkomen!!

Aankomst Krabi Beach

December 27, 2022 in Thailand ⋅ ☁️ 30 °C

Toen we de luiken van onze boomhut opende hing er een prachtig wolkendek boven het park.
      Dát in combinatie met het geluid van krijsende apen maakte het 'opstaan' een alles behalve vervelende aangelegenheid.
      Vroeg ontbijten om op tijd te zijn voor de transfer naar onze volgende bestemming: Krabi beach.

De rit zou aanvankelijk twee uurtjes duren, maar we hebben er in totaal vijf uur over gedaan. De chauffeur, zeer chagrijnig, zag kans snel geld te verdienen en haalde naast ons nog veel hippe westerlingen op met een gevulde portemonnee. Het resultaat was dat we zigzaggend mensen ophaalden allemaal totaal uit de richting van onze route. De bus was overvol en de chauffeur reed als een kamikaas. Gelukkig zei een Duitse backpacker hier iets van, waardoor we gelukkig wat gas terugnamen en geen rare inhaalacties meer werden gedaan. Bijna aangekomen was de auto oververhit geraakt waardoor we een halfuur langs de kant van de weg stonden.

Gelukkig maakte ons resort op Krabi beach een hoop goed. Het Cha Cha Villaresort bekt niet alleen lekker weg, maar ziet er ook piekfijn uit. Wij kregen (nouja niet helemaal natuurlijk) de mooiste suite van het hotel, waarbij de vraag gesteld werd of het onze huwelijksreis was. Pijnlijke vraag, waardoor er een pijnlijke stilte viel. 'Nice wheater hier hé', en we konden weer verder.

We zitten zuidelijker en we hebben het landschap en het land wat zien veranderen. Er zijn hier veel meer toeristen, de prijzen liggen hoger, de mensen zien er wat anders dan in het noorden uit en zouden op een Indonesisch eiland niet misstaan en naast tempels zien we ook veel moskeeën.

In de avond gingen we eten met onze Franse reismaatjes Camille en Simon. Zij vertrekken morgen naar Ko Lipe, een klein onondekt eiland vlakbij de grens met Maleisië. Wij blijven in de wat meer toeristische regio van Krabi. Het eten was lekker, de locatie aan het strand nog beter. De hippie-achtige vibe beviel ons goed en morgen zijn we uitgenodigd voor een feestavond. Zo snel gaat dat hier, nu eerst maar even de batterij opladen voor morgen!

Khlong Ao Nam Mao, คลองอ่าวน้ำเมา